I Dokument nr. 5 (1999-2000) legger Ombudsmannsnemnda for Forsvaret frem sin innberetning om virksomheten i 1999. Etter vedtak i Stortinget høsten 1997 består ombudsmannsnemnda i perioden 1. januar 1998 til 31. desember 2001 av følgende personer:
Ombudsmann Per A. Utsi, Oslo
Ingeborg Botnen, Rjukan
Dagfinn Hjertnes, Florø
Brit Hoel, Arendal
Karen Margrethe Mjelde, Sandnes
Ivar Skjerve, Steinkjer
Inge Wold, Råde
Ombudsmannsnemnda avholdt i 1999 6 møter og har foretatt befaringer til følgende militære tjenestesteder:
Forsvarskommando Nord-Norge, Reitan
Bodø hovedflystasjon
Andøya flystasjon
Ramsund orlogsstasjon
Sanitetsregimentet, Lahaugmoen
Søndenfjeldske dragonregiment, Rena
Befalsskolen for Kystartilleriet, Oscarsborg
Nemndas omtale av de enkelte befaringer er referert på sidene 31-36. Protokoll fra nemndas møter og befaringer følger dessuten innberetningen som utrykte vedlegg.
Nemnda var i 1999, som tidligere representert, på Landskonferansen for tillitsvalgte i Forsvaret. Ombudsmannen og underdirektøren har som vanlig gitt orientering om ombudsmannsordningen ved en rekke av Forsvarets skoler og ved mange av de kurs for tillitsvalgte som ble avholdt ved forskjellige avdelinger, til sammen 38 kurs.
Orienteringer om ombudsmannsordningen overfor befal har i 1998 funnet sted ved orientering i møter med personellorganisasjonenes representanter under nemndas befaringer. Ombudsmannen har dessuten forelest om ombudsmannsordningen ved Befalsskolen for Marinen (BSMA) i Horten og for militærpolitibefal på kurs avholdt ved Luftforsvarets skoler, Stavern.
Som det vil fremgå av innberetningens
omtale av de individuelle klagesaker behandlet ombudsmannen i 1999
92 klagesaker, hvorav 73 er mottatt i løpet av året. Et
stort antall tvistesaker ble dessuten løst ved uformell kontakt
med partene uten ordinær saksregistrering. Avgjørelsen
ble endret i favør av klageren i 30 pst. av klagetilfellene.
Medholdsandelen ligger noe under gjennomsnittet for de senere år,
men på linje med 1998. Klagene i gruppen "sosiale saker",
som omfatter botillegg og andre sosiale stønader, ligger
fortsatt lavt i forhold til tidligere, til tross for at antallet
i 1999 er det høyeste siden 1994. Det er ombudsmannens
erfaring at så vel de avdelingsvise velferdskontorer som
FO/Velferdstjenesten utøver et godt og betryggende
skjønn ved behandlingen av mannskapenes sosiale problemer.
Også i 1999 utgjør klager
vedrørende fritak for militærtjeneste og utsettelse
med førstegangstjeneste eller repetisjonsøvelser
en hovedgruppe blant soldatklagene.
Antallet klagesaker fra befal er gått
opp fra 22 saker i 1998 til 25 i 1999. Fra sivilt ansatte er det
behandlet 10 klagesaker i 1999 mot 6 i 1998.
Nemnda viser i innberetningen til at det i den
offentlige debatt iblant er reist spørsmål om
Norges sikkerhetsbehov fortsatt nødvendiggjør
opprettholdelse av den alminnelige verneplikt. I betraktning av
at det ikke foreligger noe forslag om endringer i Grunnlovens § 109,
antar nemnda at prinsippet om alminnelig verneplikt vil stå fast
i mange år fremover. Nemnda understreker i innberetningen
at militærtjenesten organiseres og fordeles i lys av likebelastningsprinsippet
i Grunnlovens § 109. Det er nemndas oppfatning at førstegangstjenesten
organiseres slik at en desidert hovedtyngde av årskullene
fordeles til tjeneste av samme varighet.
Med bakgrunn i at et større antall
mannskaper i 2000 vil bli innkalt til seks måneders førstegangstjeneste,
i stedet for 12 måneder, finner nemnda å ville
advare mot en utvikling i retning av større byrdemessig
ulikhet vedrørende førstegangstjenesten.
I samarbeid med mannskapenes tillitsmannsordning (TMO)
gjennomfører Forsvarets Overkommando i 1999 og 2000 en
soldataksjon som har til hensikt å forebygge selvmord blant
Forsvarets personell. Nemnda ønsker å gi aksjonen
sin fulle støtte og vil anbefale at Forsvarets opplæringsmetoder
og daglige omgangsformer utvikles på en måte som
kan fremme personellets følelse av tilhørighet,
tillit og trivsel.
Det totale antall refselser gikk i tiårsperioden
1988-1997 tilbake. Tall kan tyde på at den nedadgående trend
vedrørende refselsesantallet er brutt. Endelige tall for
hele 1999 vil foreligge først senere dette år.
De foreløpige tall indikerer en særlig økning
i antallet refselser ved Hærens avdelinger. I sin innberetning
til Stortinget for 1998 understreket nemnda betydningen av at den
refsede holdes korrekt informert om sin adgang til å påklage
refselser til overordnet klageinstans, dersom han skulle mene seg
urettmessig behandlet.
Klagehyppigheten til 1. klageinstans var i 1997
og 1998 henholdsvis 10,3 og 10,2 pst., mens den i 1999 synes å falle
tilbake på nivået i 1996 – ca. 8 pst.
Antallet klager til "klagenemnda for disiplinærsaker i
Forsvaret" har de senere år ligget på mellom 1,0
pst. og 1,5 pst. av det samlede antall refselser.
Nemnda er kjent med at mannskapenes tillitsvalgte har
fremført sterke innvendinger mot at det etablerte system
med høytlesning av refselser. Nemnda vil vise til disiplinærreglementets
bestemmelse om at refselser "vanligvis skal meddeles den refsede
ved opplesing". Bestemmelsen åpner således for
i unntakstilfeller å meddele refselser på annen
måte. Nemnda forutsetter at denne unntaksadgang blir benyttet
i tilfeller hvor dette er hensiktsmessig.
Nemnda har de senere år funnet grunn
til å påpeke behovet for effektivisering av Forsvarets
innsats mot narkotikabruk blant Forsvarets personell. Basert på opplysninger
fra Forsvarets narkogrupper (Nord og Sør) synes ressurstilgangen å være
i stadig bedring. Nemnda bemerker likevel at NARKOSØR har
stått uten egen operativ hundeekvipasje i ni måneder
i 1999.
På side sju i innberetningen er det
tatt inn statistikk for narkogruppenes virksomhet de tre siste år.
Det er nå iverksatt en handlingsplan
for å redusere sykefraværet ved Forsvarets arbeidsplasser.
Planen omfatter bl. a. bedre oppfølging av sykefraværsregistrering
og rapportering, utarbeidelse av sentrale retningslinjer for oppfølging
av sykmeldte, og opplæringstiltak innen helse, miljø og
sikkerhet (HMS).
Nemnda konstaterer med tilfredshet at arbeidet
med å redusere og forebygge sykefraværet ved Forsvarets arbeidssteder
nå er kommet inn i mer organiserte former. Det er en forutsetning
at nødvendige ressurser for gjennomføring av handlingsplan
blir stilt til rådighet.
Nemnda viser til sin innberetning for 1997 hvor
det ble redegjort for legetjenesten i Forsvaret. Nemnda er kjent
med at Forsvarsdepartementets tiltak senere har medført
etablering av flere faste legestillinger ved militæravdelingene.
Det konstateres imidlertid at legesituasjonen, særlig ved
flere avdelinger i Nord-Norge, fortsatt er svært utilfredsstillende.
Legemangelen medfører at soldatopplæringen ofte
må begrenses ved at øvelser som krever nærvær
av lege ikke blir gjennomført. Et flertall av Forsvarets
legestillinger i Nord-Norge står vakante ved inngangen
til år 2000.
Nemnda er også gjort kjent med at Forsvarsdepartementets
forslag om etablering av en stipendordning for legestudenter mot
senere plikttjeneste i Forsvaret er blitt avvist av Arbeids- og
administrasjonsdepartementet. Det er nemndas oppfatning at en varig
bedring av legesituasjonen i Forsvaret vil kreve innføring
av særlige rekrutteringstiltak. Nemnda vil derfor anbefale
at det etableres et bredt sammensatt regjeringsoppnevnt utvalg for å fremme
gjennomførbare forslag til nødvendige rekrutteringstiltak
for Forsvarets legestillinger.
Voksenopplæringen i Forsvaret (VO)
skal heve den sivile kompetansen hos vernepliktige mannskaper, vervede
og kontraktsbefal. Voksenopplæringstilbudene for mannskapene
har også i 1999 i stor grad vært innrettet etter
yrkeslivets behov. Nemnda anbefaler at VO-innsatsen på dette
området fortsetter på det nåværende høye
nivå.
Det er fra 1. januar 2000 innført et
fritakssystem for militærtjeneste for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner basert på mannskapets egenerklæring.
Det er i instruksverket for Stortingets tre ombudsmannsordninger
ikke uttalt noe om anke-ordninger etter avslag på søknad
om fritaking for militærtjeneste av overbevisningsgrunner.
Etter et møte mellom Sivilombudsmannen og Ombudsmannen
for Forsvaret, som også er ombudsmann for sivile vernepliktige,
er man enige om at slike ankesaker skal behandles av Sivilombudsmannen.
I 1999 har ombudsmannen behandlet totalt 92
registrerte saker, herav 73 mottatt i løpet av året
og 19 fra tidligere år. I 26 av de ferdig behandlede saker
er avgjørelsen endret i favør klageren. I tillegg
har det vært en rekke henvendelser der ombudsmannen og hans
medarbeidere har kunnet løse saker for personellet ved
uformell kontakt med partene. På sidene 10-30 er det i
innberetningen gitt en nærmere beskrivelse av en del av
sakene som er blitt behandlet.
Nemnda har i 1999 foretatt 7 befaringer, og
på sidene 31-36 i innberetningen gis en detaljert rapport
fra disse befaringene.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove
Width, fra Kristelig Folkeparti, Dagrun Eriksen og Lars Rise, fra
Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad,
har merket seg at nemnda i sin innberetning vier forholdene omkring verneplikten
stor vekt. Nemnda advarer mot en utvikling i retning av større
byrdemessig ulikhet vedrørende førstegangstjenesten. Komiteen deler
en slik bekymring, men er kjent med at spørsmål
omkring dette står sentralt i det omfattende utredningsarbeidet som
nå foregår som grunnlag for en ny langtidsmelding
for Forsvaret i det Forsvarspolitiske Utvalg og Forsvarsstudien
2000.
Komiteen vil følge utviklingen
med verneplikten nøye, og gi den en grundig vurdering i
forbindelse med komitébehandlingen av neste langtidsmelding.
Komiteen har merket seg at den
nedadgående trenden i antall refselser kan være
brutt, men avventer videre tallmateriale som vil indikere utviklingen
videre i denne saken.
Komiteen har merket seg at tendensen
til økende bruk av narkotika i samfunnet generelt fortsatt
krever intensivert innsats for å bekjempe narkotikaproblemene
ved våre militære avdelinger, og viser til tidligere innberetninger
og påfølgende innstillinger fra komiteen om dette
forholdet.
Komiteen har merket seg at NARKOSØR
har vært uten hundeekvipasje i ni mnd. i 1999, og vil bemerke
at hundeekvipasje er et effektivt middel i søk etter narkotika,
og at man bør ha vesentlig større tilgang til
denne metoden, enn tilfelle var i 1999.
Komiteen viser til tidligere
merknader vedrørende legetjenesten i Forsvaret, og er bekymret
for konsekvensene av den manglende legebemanningen. Dette gjelder
spesielt Nord-Norge der et flertall av legestillingene står
vakante. Komiteen har merket seg at Forsvaret her
har samme problem på dette området som det sivile
samfunnet. Komiteen er enig med nemnda i at det vil
kreves spesielle rekrutteringstiltak for å rette på den
alvorlige situasjonen.
Komiteen er kjent med at Forsvarsdepartementets forslag
om etablering av en stipendordning for legestudenter mot senere
plikttjeneste i Forsvaret, er blitt avvist av Arbeids- og administrasjonsdepartementet. Komiteen mener
at det er behov for en ny vurdering, og ber i den sammenheng om
at Forsvarsdepartementet tar saken opp på nytt med Arbeids-
og administrasjonsdepartementet.
Komiteen har merket seg at Sivilombudsmannen og
Ombudsmannen for Forsvaret har avtalt saksbehandlingsprosedyrer
etter avslag på søknad om fritaking for militærtjeneste
av overbevisningsgrunner, og er enig i den avtalte arbeidsordning.
Komiteen har ellers intet å bemerke, viser til Dokument nr. 5 (1999-2000) og rår Stortinget til å fatte slikt
vedtak:
Dokument nr. 5 (1999-2000) om Ombudsmannsnemnda for Forsvarets innberetning om virksomheten i tiden 1. januar - 31. desember 1999 - vedlegges protokollen.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 10. april 2000
Hans J. Røsjorde
leder |
Dagrun Eriksen
ordfører |
Grethe Fossli
sekretær |