EØS-komiteen vedtok 28. januar 2000 å endre
vedlegg XIX (forbrukervern) til EØS-avtalen, slik at samarbeidet
ble utvidet til å omfatte europaparlaments- og rådsdirektiv
99/44/EF av 25. mai 1999 om visse sider ved forbrukerkjøp
og tilknyttede garantier.
For Norges del vil innlemming av direktivet
i EØS-avtalen nødvendiggjøre visse endringer
i norsk lov.
Direktivet regulerer enkelte sider av avtaler
om salg av løsøre fra næringsdrivende
til forbruker. De rettighetene direktivet gir forbrukeren kan ikke
fraskrives eller begrenses ved forhåndsavtale mellom selger
og forbruker. Dersom kjøpsavtalen har en nær sammenheng
med EØS, kan forbrukerens rettigheter etter direktivet
heller ikke svekkes ved avtale om at reglene i en stat utenfor EØS
skal regulere kjøpsavtalen.
Direktivet regulerer først og fremst
spørsmålet om når en vare er mangelfull,
og hvilke rettigheter forbrukeren har overfor selger i slike tilfeller.
Når det gjelder avtalte rettigheter i form av garantier,
tar direktivet bare sikte på å gi visse grunnleggende
bestemmelser for å verne forbrukerne. I proposisjonen gjennomgås
kort bestemmelsene i direktivet og i EØS-komiteens avgjørelse.
De spørsmål direktivet gjelder,
er i norsk rett i dag i hovedsak regulert i kjøpsloven.
Bruken av garantier i markedsføring er regulert i markedsføringsloven.
Kjøpsloven går allerede temmelig
langt når det gjelder å gi forbrukeren vern, også på de
områder direktivet omfatter. På noen punkter virker
det likevel nødvendig med lovendringer for å gjennomføre bestemmelsene
i direktivet, og dermed styrke forbrukervernet. Endringene vil stort
sett ha preg av justeringer og videre utbygging av prinsipper som
den norske lovgivningen alt bygger på. Det vil bli samarbeidet med
de andre nordiske landene i gjennomføringsprosessen.
De punktene der direktivet synes å gå lenger
enn gjeldende lovgivning er bl.a.:
– Definisjonen
i direktivet av hvem som er forbruker sammenliknet med forbrukerbegrepet
i kjøpsloven.
– Direktivet omfatter visse avtaler
som innebærer både kjøp og tjenester
i form av installering av varen. Direktivet omfatter dessuten avtaler
om tilvirkning av løsøre, selv om forbrukeren
skaffer alle materialene. Slike tilfeller faller utenfor kjøpsloven.
– På et par mindre punkter
går retningslinjene i direktivet om når det foreligger
en mangel ved varen, videre enn det som følger av kjøpsloven.
– Etter direktivet har forbrukeren
litt videre adgang til å kreve heving eller retting og
omlevering som følge av mangel ved varen, enn etter kjøpsloven.
– Bestemmelsene i direktivet om
relativ reklamasjonsfrist er mer praktiske for forbrukeren enn bestemmelsene
i kjøpsloven.
– Kravet i direktivet til hvilke
opplysninger en garanti må inneholde, går lenger
enn det som gjelder i dag etter markedsføringsloven.
De lovendringene som er nødvendige,
vil bli vurdert og gjennomført i forbindelse med forslag
til en generell revisjon av lovgivningen om forbrukerkjøp
som bygger på NOU 1993:27 Forbrukerkjøpslov.
Innlemmingen av direktivet vil ikke få administrative eller
budsjettmessige konsekvenser av betydning for offentlige myndigheter,
ut over visse utgifter i forbindelse med informasjon. Systemet med
vern av kollektive forbrukerinteresser over landegrensene, jf. artikkel 10
i direktivet, vil kunne innebære visse kostnader.
Justisdepartementet mener at en gjennomføring
av direktivet i norsk rett vil styrke forbrukerkjøpernes rettsstilling
på noen punkter sammenliknet med den lovgivningen vi har
i dag. Justisdepartementet anbefaler at beslutningen i EØS-komiteen
om å ta inn direktivet i EØS-avtalen godkjennes,
og Utenriksdepartementet slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Vidar Bjørnstad, Jan Petter Rasmussen, Reidar Sandal og
Ane Sofie Tømmerås, fra Fremskrittspartiet, Jan Simonsen
og Jørn L. Stang, fra Kristelig Folkeparti, Finn Kristian
Marthinsen og Åse Wisløff Nilssen, fra Høyre,
lederen Kristin Krohn Devold og Bjørn Hernæs, og
fra Senterpartiet, Rita H. Roaldsen, viser til at Norge
er forpliktet gjennom EØS-avtalen til å innlemme
EF-direktivene i norsk lovgivning, og har derfor ingen innvendinger
til forslaget om å samtykke i godkjenning av beslutning
i EØS-komiteen nr. 12/2000 av 28. januar 2000
om endring av vedlegg XIX til EØS-avtalen. Komiteen konstaterer
for øvrig at de endringene som dette vil medføre
i norsk lovgivning stort sett vil ha preg av justeringer og videre
utbygging av prinsipper som den norske lovgivning alt bygger på, og
at Justisdepartementet mener at dette vil styrke forbrukerkjøpernes
rettsstilling på enkelte punkter.
Komiteen viser til
proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av beslutning
i EØS-komiteen nr. 12/2000 av 28. januar 2000
om endring av vedlegg XIX til EØS-avtalen (forbrukervern).
Oslo, i justiskomiteen, den 11. april 2000
Kristin Krohn Devold
leder |
Jan Simonsen
ordfører og sekretær |