Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Aud Blattmann, Gunn Karin Gjul, Bent Hegna, Anders Hornslien lederen
Tore Nordtun, og Torny Pedersen, fra Fremskrittspartiet, Øyvind
Korsberg og Øyvind Vaksdal, fra Kristelig Folkeparti, Hilde
Frafjord Johnson og Bror Yngve Rahm, fra Høyre, Jan Tore Sanner,
fra Senterpartiet, John Dale, fra Sosialistisk Venstreparti, Hallgeir
H. Langeland, og fra Venstre, Gunnar Kvassheim, viser til
St.meld. nr. 37 (1998-1999) hvor det fremgår at det er
iverksatt en vurdering av statens engasjement i petroleumsvirksomheten.
I dette ligger også en vurdering av Statens direkte økonomiske
engasjement SDØE og Statoil. Komiteen understreker
at statens engasjement innenfor petroleumsvirksomheten innebærer
store økonomiske verdier. Dette er samfunnets felles verdier.
Derfor er det vesentlig at statens engasjement organiseres på en måte
som kan sikre en langsiktig forvaltning til beste for samfunnet. Komiteen legger
videre vekt på at dette er sammensatte og store problemstillinger
som krever grundige vurderinger.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
er kjent med at saken i sin helhet vil bli lagt fram for Stortinget
i petroleumsmeldingen eller som egen sak våren 2000. Med
bakgrunn i de utredninger som er foretatt, sakens størrelse og
kompleksitet samt de store verdier dette representerer, mener flertallet at
saken om delprivatisering av Statoil bør behandles i sammenheng
med petroleumsmeldingen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener
at både hensynet til selskapets behov for frihet og myndighetenes
behov for en selskapsnøytral oljepolitikk taler for en
delprivatisering og børsnotering av Statoil. Det er naturlig
og nødvendig for Statoil å få adgang
til å arbeide under de samme rammebetingelser som sine
konkurrenter bl.a. med et kompetent og entydig bedriftsøkonomisk
eierskap.
Disse medlemmer vil påpeke
at både innhold og formen i Statoils eierstruktur vil påvirke
selskapets utvikling, fordi de begge påvirker målene
for virksomheten, de incentiver som legges til grunn, hvilken frihet selskapet
har til å treffe kommersielle beslutninger og muligheter
til å finansiere nye prosjekter.
Disse medlemmer mener at en børsnotering
vil være avgjørende for at selskapet skal kunne
reagere fra dag til dag på de krav kapitalmarkedet setter.
I tillegg vil en børsnotering med det dette innebærer
av nye rammevilkår, innsyn og oppmerksomhet danne en bedre
bakgrunn for måling eller vurdering av selskapets virksomhet
vurdert opp imot konkurrentene.
Disse medlemmer mener videre
at en børsnotering vil være selve nøkkelen
for at selskapet skal kunne tilpasse seg nåtiden og fremtidens
strenge krav til eierkompetanse.
Disse medlemmer viser til at
endringer i markeds- og konkurranseforholdene, samt ressursbildet
på norsk sokkel, gjør det også nødvendig
at man gjennomtenker statens virkemiddelbruk på nytt. Den
norske stat spiller i dag tre, nokså forskjellige, roller
i olje- og gassvirksomheten:
– For det
første er staten ressurseier, regulator og skattemyndighet
med ansvar for de samlede rammevilkårene på norsk
sokkel,
– dernest er staten eier av kommersielle
selskaper,
– og for det siste er staten også en
direkte investor og produsent av petroleum gjennom sitt økonomiske engasjement
(SDØE).
Disse medlemmer vil påpeke
at hver av disse tre rollene er i seg selv krevende og omfattende,
i tillegg er det et viktig politisk spørsmål å avklare
hva som er den riktige politiske balanse mellom disse rollene, samt
hindre en uønsket og kompliserende sammenblanding av rollene.
Etter disse medlemmers syn er
statens hovedoppgave å legge rammebetingelsene til rette
for en forsvarlig olje- og gassproduksjon, samt sikre samfunnet den
best mulige avkastning gjennom en skatte- og avgiftslegging som
medfører færrest mulige skadevirkninger for virksomheten
som sådan.
Disse medlemmer peker på at
Statoil har blitt et modent oljeselskap, hvilket aktualiserer spørsmålet
om eierskap. Den kan være gode grunner til å beskytte
en ung industri, blant annet ved statlig deltagelse, men det er
like gode grunner til å utsette en moden industri for kapitalmarkedets
krav til effektivitet, noe en børsnotering vil sikre.
Disse medlemmer viser til at
for Norge var problemet i oljevirksomhetens barndom i 1960-årene
at internasjonal oljeindustri ikke var preget av åpen konkurranse.
Disse medlemmer peker på at
statlig engasjement eller statsdrift i oljevirksomheten og energisektoren
er intet særnorsk fenomen.
Disse medlemmer vil videre peke
på at olje og andre former for energi er ofte blitt vurdert
som for viktig til å overlates til markedskreftene og det
private initiativ. På viktige punkter har det statlige
engasjementet i oljesektoren vært en suksess, som ved å sikre forsyninger
og å utvikle teknologi. Så vidt vites har imidlertid
intet helstatlig oljeselskap på lengre sikt vært
noen forretningsmessig suksess.
Disse medlemmer viser til at
høye kostnader ved stor bemanning og valg av avanserte
og kostbare tekniske konsepter er et gjennomgående trekk,
samt stadig risikofylt ekspansjon. På denne bakgrunn framstår
statlige oljeselskap vanligvis først som en løsning, deretter
som et problem.
Disse medlemmer mener årsaken
er i korthet at staten ikke er en god nok eier som evner å stille
like harde krav til resultater som private investorer, samtidig
som statlige oljeselskap erfaringsmessig utvikler særlige
evner til å "manipulere" og "utmanøvrere" sine eiere,
representert ved embetsverk og politikere. Slik er statlig oljeselskap
gjennomgående mer effektive politisk enn økonomisk.
Disse medlemmer mener at det
overtak som staten har ved opprettelsen av et statlig foretak blir
fort avløst av et konkurrerende samspill. Etter hvert får
det statlige foretaket et overtak i forhold til sine eiere og blir
dermed i praksis selvkontrollerende. Dette fører lett til
at virkemidlet overtar styringen.
Disse medlemmer mener at fravær
av effektiv ytre kontroll vil på sikt føre til
unormale satsinger, høye kostnader, tap og langt om lenge
en utskifting av ledelsen.
Disse medlemmer vil vise til
at Statoil har gjennomgått en slik syklus to ganger, første
gang var i 1988 på grunn av kostnadsoverskridelser på Mongstad,
den andre var i også på grunn av kostnadsoverskridelser.
Disse medlemmene mener ledelsens ønsker
om makt blir viktigere enn kravene til lønnsomhet. Statoil representerer
intet unntak fra denne hovedregel.
Disse medlemmer viser til at
Statoil har for Norge hatt stor betydning i utviklingen av teknologi
og kompetanse og dermed en sterk forhandlingsposisjon overfor utenlandsk
oljeindustri.
Disse medlemmer viser til at
Olje- og energidepartementet påpeker i siste oljemelding
at Statoils lønnsomhet ligger under bransjens gjennomsnitt.
Det er derfor på høy tid å tenke nytt
både i og om Statoil.
I utviklede land er tendensen å slippe
til private for å gjøre de tidligere statlige
oljeselskapene ansvarlige overfor børsen og dermed mer
effektive. Privatisering av Total i Frankrike har vist seg å være
særdeles vellykket. Etter disse medlemmers syn
er det et generelt inntrykk at det halvstatlige Norsk Hydro har en
mer effektiv og mer nøktern bedriftskultur enn det helstatlige
Statoil.
Disse medlemmer viser til at
Statoils egne ambisjoner er å bli et internasjonalt oljeselskap.
Disse medlemmer mener et helstatlig
internasjonalt Statoil ikke er den rette oppskriften på effektivitet.
Derimot kan et delprivatisert og børsnotert Statoil
få viktige korrektiver fra kapitalmarkedet, i likhet med
bl.a. Norsk Hydro.
Disse medlemmer viser til at
Statoil har blitt et selskap som det er mer krevende å eie
og styre. Markedet og konkurransebildet er blitt helt annerledes
enn det det en gang var, ved at det stilles strengere krav til eierkompetanse.
Disse medlemmer viser til at
Statoilledelsen har fremhevet de fakta at en utvidelse av selskapets
eiergrunnlag vil kunne føre til at man oppnår
flere ting:
– Selskapets
mål og incentiver blir tydeliggjort.
– Overvåkningen av selskapet
forsterkes, og virksomheten utsettes for sterkere disiplinerende
krefter fra markedet. Dette vil også styrke den eiermessige
styringen av bedriften.
– Selskapets eierressurser kan økes,
både finansielt og kompetansemessig, samtidig som risikoen
ved eierskapet reduseres.
– Selskapets troverdighet i markedet økes
ved at mulighetene for eiermessig rolleblanding begrenses.
Disse medlemmer mener at en børsnotering
og delprivatisering av Statoil vil bidra til å skape en
eiermessig "vinn-vinn"-løsning, der statlige interesser
kan kombineres med et privat medeierskap. En slik løsning vil
gi Statoil finansiell og markedsmessig handlefrihet på linje
med sine konkurrenter, både i Norge og i utlandet.
Disse medlemmer viser til at
det norske folk er de som er den reelle eier av Statoil og at det
på den bakgrunn vil være både naturlig
og riktig å gi en viss andel av aksjene vederlagsfritt
til norske statsborgere over 18 år som en såkalt
folkeaksje, samt at hver enkelt står fritt til å omsette
sin andel.
Disse medlemmer vil påpeke
at en slik løsning vil gi den reelle eier muligheten til
selv å disponere sine eierandeler i langt større
grad enn hva tilfelle er i dag, samt at en slik løsning
vil være en vesentlig "voksenopplæring" overfor
det norske folk på hvordan børs/aksjemarkedet
fungerer.
Disse medlemmer viser til forslaget
og mener at Statoil bør delprivatiseres og børsnoteres
før eventuell full privatisering gjennomføres
som en del to, slik at en først får noen erfaringer. Disse
medlemmer fremmer følgende forslag:
Stortinget ber Regjeringen delprivatisere og
børsnotere Statoil ved at:
– 20 pst.
av aksjene i selskapet legges ut for salg.
– 15 pst. av aksjene overføres
til det norske folk på den måte at hver enkelt
innbygger får invitasjon til å tegne seg for sin
andel av aksjene. Alle som tegner seg, får sin aksjepost
kostnadsfritt for mottakeren. Dette omfatter alle norske statsborgere
over 18 år.
– 10 pst. av aksjene overføres
til Folketrygdfondet.
– Statoil børsnoteres.
– De resterende 55 pst. av aksjene
overføres til Nærings- og handelsdepartementets
ordinære forvaltning.
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at statens direkte og indirekte eierskap i norsk olje- og gassvirksomhet
ligger rundt 80 pst. Dette er svært høyt sammenlignet
med andre vestlige petroleumsproduserende land, og ingen god garanti
for kreativitet, dynamikk og kostnadsfokus i bransjen. Offentlige
eierskap fører gjennomgående til lavere avkastning
på investert kapital enn privat eierskap. Det omfattende
statlige eierskapet fører til at petroleumsressursene ikke
blir forvaltet optimalt for det norske samfunnet. Disse medlemmer vil
videre peke på at staten som konsesjonsgiver og kontrollør
på sokkelen, lett kan komme i konflikt med sin rolle som
eier og medeier i Statoil og Hydro. Disse medlemmer mener
på denne bakgrunn det er behov for en bedre balanse mellom
private og statlige interesser i petroleumssektoren.
Disse medlemmer viser til at
de dramatiske endringene i den internasjonale petroleumsvirksomheten
har gjort det helstatlige eierskapet i Statoil til en hemsko for
selskapets videre utvikling. Disse medlemmer mener
derfor det haster med en avklaring av Statoils fremtidige eierskap.
Utsettes denne beslutningen risikerer man at selskapet ikke blir
i stand til å utnytte de mulighetene som internasjonaliseringen
av oljebransjen og sammensmeltningen av de europeiske energimarkedene
skaper. Det er nå den fremtidige olje- og energibransjen
er i støpeskjeen.
Disse medlemmer viser til at
delprivatisering og børsnotering vil gi en løpende
vurdering av selskapet i markedet. I børsnoterte selskaper
er markedets reaksjoner et viktig korrektiv til selskapets ledelse. Statoil
har samtidig behov for nye og mer krevende eiere. I en tid da internasjonaliseringen
av energimarkedene skjerper konkurransen og skaper nye forretningsmessige
muligheter, trenger Statoil eiere som er i stand til å utmeisle
en langsiktig strategi for selskapet. Staten opptrer stort sett
som en passiv eier og har liten evne til å svare på
langsiktige kommersielle utfordringer. Skal Statoil utnytte mulighetene
og etablere seg som en viktig aktør i et liberalisert europeisk energimarked
må det dessuten ha frihet til å inngå allianser
med andre energiselskaper. Det inkluderer også endringer
på eiersiden. Helstatlig eierskap vil da være en
hindring. Delprivatisering er samtidig en forutsetning for at selskapet
og de store verdiene det representerer skal utvikle seg til beste
for det norske samfunnet. Delprivatisering vil gi økt verdiskaping
i selskapet og økte inntekter til staten gjennom skatt,
utbytte og salg av eierandeler. Disse medlemmer mener
det på sikt er tilstrekkelig med en statlig eierandel på en
tredjedel for å sikre et nasjonalt forankret eierskap.
Disse medlemmer understreker
samtidig at delprivatisering av Statoil ikke kan sees isolert fra
den fremtidige forvaltningen av statens direkte eierandeler i de
ulike olje- og gassfeltene (SDØE). Disse medlemmer legger
til grunn at SDØE er en nasjonal formue som skal forvaltes
til beste for samfunnet. En optimal organisering av SDØE
er samtidig av stor betydning for utviklingen av petroleumsindustrien. Spørsmålet
om delprivatisering av Statoil og den fremtidige organiseringen
av SDØE bør derfor sees i sammenheng og få en
grundig behandling i Stortinget. Disse medlemmer er
bekymret for Regjeringens mangel på tempo og avklaringer
i denne prosessen. Beslutningsvegring og utsettelser kan i dagens
situasjon føre til at viktige markedsmuligheter går
tapt og at verdien av Statoil og SDØE reduseres. Disse
medlemmer forventer derfor at Regjeringen så snart
som mulig legger til rette for børsnotering og delprivatisering
av Statoil. Tempo og omfang av denne prosessen må tilpasses
selskapets utviklingsmuligheter og en optimal forvaltning av statens
og samfunnets petroleumsformue.
På denne bakgrunn vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
«Stortinget ber Regjeringen om å legge
til rette for børsnotering og delprivatisering av Statoil.»
Komiteen sin medlem frå Sosialistisk Venstreparti er
oppteken av at det må brukast god tid på spørsmålet
om Statoil eventuelt skal privatiserast. Dette ikkje minst med tanke
på kva eit fleirtal på Stortinget gjekk til val
på i 1997. Eller som partileiar Thorbjørn Jagland
skriv i brev av 3. januar 2000:
«Det er for tidlig å konkludere i denne
saken, men vårt utgangspunkt må være
at olje- og gassressursene tilhører hele folket. Med bakgrunn
i hva et flertall av Stortingsrepresentantene gikk til valg på i
1997, er det vanskelig å tenke seg at en dramatisk omlegging
av olje- og gasspolitikken kan skje før valget i 2001.»
Denne medlemen sluttar
seg til denne vurderinga, og foreslår at forslaget må avvisast.
Innstillingen har vært forelagt finanskomiteen
som i brev av 13. april 2000 uttaler følgende:
«Uttalelse fra finanskomiteen
til utkast til innstilling til Dokument nr. 8:52 (1998-99) om forslag
om delprivatisering og børsnotering av Statoil
Det vises til brev av 29. mars 2000 vedlagt ovenfor nevnte utkast til
innstilling.
Utkastet ble behandlet i finanskomiteens
møte 13. april 2000. Komiteen viser til sine respektive
fraksjoners merknader og har ellers ingen merknader til utkastet.»