Meldinga gjer greie for hovudsakene som vart
drøfta under FNs 54. ordinære generalforsamling
og dei vidareførte sesjonane av FNs 53. generalforsamling.
Som vedlegg til meldinga følgjer m.a. statsministeren sitt innlegg
i hovuddebatten, oversikt over FN sine medlemsland og bidragsskalaen,
programbudsjettet for 2000-2001 og Noregs innlegg under den 54.
generalforsamlinga.
Haustsesjonen av FNs 54. generalforsamling var prega
av brytningar og tillaup til nord-sør-polarisering i drøftingane
av dei viktige spørsmåla på sentrale område
som fred og tryggleik, utvikling, menneskerettar og humanitære
spørsmål. Generalforsamlinga må dessutan
sjåast på bakgrunn av Tryggingsrådet
si handsaming av Kosovo-krisa og den debatten som følgde
etter at NATO greip inn.
Generalsekretær Kofi Annan la i innlegget
sitt i generaldebatten vekt på problemstillinga menneskeleg tryggleik
og intervensjon i lys av utviklinga og dei valdelege konfliktane
i dei siste åra. Ut frå eit ønske om å styrkje
FNs relevans i høve til menneskeskapte konfliktar
stilte han spørsmål om suverenitetsomgrepet, stilt
opp mot humanitære omsyn og menneskerettar. Hovudbodskapen
var at grenser og nasjonal suverenitet ikkje kan legitimere brotsverk
mot menneska, dersom Tryggingsrådet og medlemslanda er
medvetne ansvaret sitt etter FN-pakta.
Generalsekretæren sitt innlegg utløyste
ein viktig, men vanskeleg debatt om suverenitet, humanitær
intervensjon og menneskerettar. Ei rekkje land har store reservasjonar
til det dei oppfattar som ny vektlegging i spørsmålet
om den grunnleggjande balansen i FN-pakta mellom statane sin suverenitet
og sine suverene rettar, slik dei er nedfelte i FN-pakta artikkel
2.7, og dei andre pliktene i pakta, utanom kapittel VII. Det kom klart
fram at ei rekkje utviklingsland ønskte å markere avstand
til generalsekretæren si tese om humanitær intervensjon
og å stadfeste prinsippet om suverenitet i så mange
samanhengar som mogleg.
Det utvikla seg ei polarisering under generalforsamlinga
i spørsmål som globalisering og retten til utvikling.
I handelsspørsmål er det liten tvil om at utfallet
av WTO sitt Seattle-møte vart oppfatta som ei styrking
av utviklingslanda sine posisjonar, noko som òg spegla seg
i globaliseringsdrøftingane. Godt styresett som ein grunnleggjande
føresetnad for ein vellukka utviklingspolitikk møtte
sterkare motstand fra G77 (utviklingslanda) enn i tidlegare år.
Reformarbeidet var prega av stillstand, delvis
som følgje av ein viss reformtrøyttleik i organisasjonen
og delvis ut frå dei sentrale utviklingslanda sin motstand mot
reformer som kan oppfattast som svekking av påverknaden
deira. Debatten i generalforsamlinga om reform av Tryggingsrådet,
over to dagar i slutten av sesjonen, gav ikkje noko nytt i eit broket
bilete av interesser og motinteresser. Det synest å vere
eit fleirtal for ei reform, men det er vanskeleg å peike
på ein formel som kan ha noko von om å oppnå det
naudsynte to tredels fleirtal i forsamlinga.
FNs finansielle problem vara ved, sjølv
om likviditetssituasjonen er betre enn på fleire år.
Budsjetthandsaminga var uvanleg vanskeleg, og drøftingane
i budsjettkomiteen var prega av sterk usemje, særleg mellom
industrilanda og mange utviklingsland om framlegg som
gjekk på reformer og effektivisering. Det syntest òg
klart at det dårlege klimaet i andre komitear påverka
drøftingane om administrative og finansielle spørsmål.
Gledeleg var det likevel at finansieringa av
dei fredstryggjande operasjonane i Kosovo, Aust-Timor og Sierra
Leone og finansieringa av krigsforbrytardomstolane gjekk
effektivt og raskt. Desse løyvingssakene viste at det er
mogleg å få til konsensus i viktige saker.
Interessant og positivt var det òg
at Rådets humanitære dagsorden vart monaleg utvida,
til dømes med spørsmål om sivile i væpna
konflikt, barn i væpna konflikt, mineproblematikken og
handvåpen.
Noregs kandidatur til ein plass i Tryggingsrådet
for perioden 2001-2002 er ei høgt prioritert sak for Regjeringa.
Utgangspunktet for kandidaturet er Noregs breie engasjement i FN
og i internasjonalt samarbeid generelt, og særleg i høve
til fred, tryggleik og utvikling. Det vart under generalforsamlinga
lagd stor vekt på ei aktiv profilering av Noregs politikk
i alle relevante saker. Frå norsk side søkte ein òg,
på grunnlag av den generelle politikken vår, å medverke
til kompromiss i ei rekkje vanskelege saker som under denne sesjonen var
prega av polarisering særleg mellom nord og sør. Det
er Regjeringa si vurdering at ein på denne måten òg
medverka til å styrkje kandidaturet til Tryggingsrådet.
Det gode nordiske samarbeidet vart vidareført
under den 54. generalforsamlinga. Danmark, Sverige og Finlands EU-medlemskap
legg likevel viktige føringar på desse landa.
EU har vorte ei stadig meir sentral gruppe i FN-samarbeidet og opptrer
med omsamde handlingar og talar med ei røyst. Det nordiske
samarbeidet får dermed meir karakter av tette samråd
og informasjonsutveksling frå sak til sak enn framføring
av felles standpunkt.
Utviklinga har gjort EU til ein sentral politisk
aktør og forhandlingspartnar. EU er i dag saman med gruppa for
utviklingsland (G77) den viktigaste grupperinga i FN. EUs posisjon
vert òg styrkt ved at dei assosierte landa i Sentral- og
Aust-Europa samla følgjer EU i dei fleste spørsmåla.
Dei faste medlemmene av Tryggingsrådet,
USA, Storbritannia, Frankrike, Russland og Kina, spelar i kraft
av sin posisjon der alltid ei viktig rolle i FNs andre organ. Kina
har ein sentral posisjon blant utviklingslanda og opererer
både innanfor og utanfor G77. Russland legg mykje prestisje
og ressursar i Tryggingsrådsarbeidet og søkjer
aktivt å gjere innverknaden sin gjeldande i dei andre organa.
G77 valde under denne generalforsamlinga ei
meir markert konfrontasjonsline enn tidlegare i høve til omstridde
spørsmål som godt styresett, økonomisk omstrukturering,
globalisering, utviklingsfinansiering, retten til utvikling og ikkje
minst humanitære spørsmål og menneskerettsspørsmål.
Dette gjorde drøftingane om ei rekkje sentrale saker vanskelege.
Samtidig er det òg innan gruppa av utviklingsland eit breitt
spekter av synspunkt som gjer det mogleg å søkje
eit konstruktivt samarbeid på tvers av grupperingane frå sak
til sak.
Det framgår av meldinga at handsaminga
av nedrustingssakene under den 54. generalforsamlinga var prega
av stor pessimisme. Dette spegla klårt ei internasjonal
utvikling med fleire tilbakeslag på områda rustingskontroll,
nedrusting og ikkje-spreiing av masseøydeleggingsvåpen.
Den kjernefysiske opprustinga i Sør-Asia, det amerikanske
Senatet sitt nei til ratifikasjon av prøvestansavtalen
og manglande resultat med omsyn til styrking av prøvestansavtalen
var mellom dei sakene som medverka til ein lite konstruktiv atmosfære
for nedrustingsarbeidet under generalforsamlinga.
Kva gjeld regionale konfliktar omtalar meldinga Midt-Austen,
Irak, Afrika, Balkan og Aust-Timor, og handsaminga av desse under
generalforsamlinga.
Når det gjeld dei fredstryggjande operasjonane
seier meldinga at Noreg pr. 31.desember 1999 deltok i sju av FNs
17 operasjonar, med 20 militære offiserar i fem operasjonar
og med 25 polititenestemenn i fem operasjonar. Dei samla utgiftene
til FNs fredstryggjande operasjonar er for 1999 kostnadsrekna til
om lag USD 1,3 mrd., ein auke på om lag USD 400 mill. frå 1998.
I handsaminga av økonomiske og sosiale
saker var gjeld, globalisering, handel og utvikling samt førebuingane
til høgnivåmøtet om finansiering av utvikling
i 2001 sentrale spørsmål. Det viste seg å vere
vanskelegare å semjast om resolusjonane i år enn
tidlegare år. Det var stor usemje i utviklingslandsgruppa
og mellom utviklingsland og industriland, særleg om globalisering
og finansiering av utvikling.
Generalforsamlinga si drøfting av miljø-
og ressursspørsmål vart særleg knytt
til diskusjonen av eit russisk resolusjonsutkast om styrkt samordning
mellom miljøkonvensjonane. Til liks med føregåande år
vart dette temaet svært omstridd grunna stor motstand frå utviklingslanda
mot dei føreslegne tiltaka.
Handsaminga av menneskerettsspørsmål
under den 54. generalforsamlinga vart sterkt prega av EUs resolusjonsframlegg
om dødsstraff og saker som den militære aksjonen
i Kosovo, Tryggingsrådet si handsaming av Irak, menneskerettssendelag
til Aust-Timor, samt generalsekretærens tale om mellom
anna humanitær intervensjon og nasjonal suverenitet. Desse
sakene medverka til ei forsterking av dei motsetningane ein normalt
finn i debatten om menneskerettar. Det vanskelege samarbeidsklimaet
førte òg til store problem med resolusjonar utanom
dødsstraffresolusjonen, mellom andre om åtferdskodeks
for demokrati, om retten til utvikling, om kulturelt mangfald og
om globalisering.
I Noregs hovudinnlegg i 3. komité om
menneskerettar la ein vekt på verdien av fattigdomslindring
og fremjing av dei økonomiske, sosiale og kulturelle rettane
i tillegg til dei sivile og politiske. Det nasjonale arbeidet med
menneskerettar vart presentert.
Forhandlingane om dei humanitære resolusjonane vart
i år gjennomgåande vanskelegare enn tidlegare. Særleg
vanskeleg var det å oppnå semje om resolusjonen
om tryggleik for humanitært personell og FN-personell.
Vanskane kan mellom andre sporast attende til det breiare temaet
i årets generalforsamling om "humanitær intervensjon"
og debatten i Tryggingsrådet på grunnlag av generalsekretærens
rapport om vern av sivile i væpna konflikt. Somme utviklingsland
var på denne bakgrunnen særleg opptekne av å sikre
tydelege referansar til nasjonal suverenitet og kvalifisere tilvisingane
til sikker og uhindra tilgang for humanitær bistand i resolusjonane.
Høgdepunket under handsaminga av kvinnespørsmål
var vedtakinga av ein frivillig protokoll til Kvinnekonvensjonen.
Protokollen opnar for individuelle klager til Kvinnekomiteen og
gjev rett til eigen undersøkingsprosedyre. Han er eit absolutt
framsteg i arbeidet med å fremje og verne kvinnene sine
menneskerettar. Noreg var mellom dei første landa som skreiv
under protokollen.
FNs økonomiske situasjon ved utgangen
av 1999 var betre enn tidlegare ettersom FN for første
gong på fleire år hadde positiv likviditet på det
regulære budsjettet. Dette kjem av at USA betalte inn USD
731 mill. til FN i 1999. Men medlemslanda skuldar enno FN over USD
2 mrd., og av dette skuldar USD 1,94 mrd. til fredsstryggjande operasjonar.
Generalforsamlinga vedtok eit budsjett for 2000-2001 på USD
2536 mrd.
I omtalen av juridiske spørsmål
vart det framheva at respekt for folkeretten og den internasjonale
rettsordenen er grunnleggjande føresetnader i FN-pakta
og i FNs institusjonelle system. Markeringa av avslutninga av FNs
folkerettstiår (1990-1999) demonstrerte fornya vektlegging
av verdien av folkeretten for å halde ved lag internasjonal
fred og tryggleik, utvikling av fredelege relasjonar mellom statar
og sikring av rammevilkår for menneskerettane og dei grunnleggjande
fridomane. Skipinga av to internasjonale ad hoc-straffedomstolar
for krigsbrotsverk og brotsverk mot menneska, samt vedtakinga av
statuttane for Den internasjonale straffedomstolen (Roma-vedtektene),
inneber store framsteg når det gjeld styrking av folkeretten gjennom
internasjonal institusjonsbygging. Vidare har ein i folkerettstiåret
fått skipa ein eigen havrettsdomstol, som ein del av det
institusjonelle systemet under FNs havrettskonvensjon (HRK) av 1982.
Ei styrking og utvikling av HRKs system som den overordna rettslege
ramma for tiltak i marin sektor vil vere eit hovudomsyn
frå norsk side også i det vidare arbeidet med havrettsspørsmål.