Avgjerd i EØS-komiteen nr. 40/2000
av 11. april 2000 gjeld innlemming i EØS-avtala av rådsvedtak 1999/847/EF
av 9. desember 1999 om skiping av eit fellesskapshandlingsprogram
for katastrofevernebuing. Vedtaket endrar protokoll 31 til EØS-avtala
om samarbeid på særlige område utanfor
dei fire fridommane, slik at samarbeidsområdet vert utvida
til å omfatte det femårige handlingsprogrammet
for katastrofevernebuing.
Norsk deltaking i handlingsprogrammet fører
med seg ei plikt til å løyve midlar over fleire år.
Då EØS-komiteen vedtok å ta programmet
inn i EØS-avtala, gav Noreg difor dei andre avtalepartane
melding om at dei forfatningsrettslege krava etter artikkel 103
i EØS-avtala må verte stetta i Noreg før
avgjerda vil verte bindande.
Uoffisiell norsk omsetjing av avgjerd i EØS-komiteen
nr. 40/2000 av 11. april 2000 og rådsvedtak 1999/847/EF
av 9. desember 1999 følgjer som trykte vedlegg til proposisjonen.
Sidan 1985 har samarbeidet i EU om katastrofevernebuing
utvikla seg frå å vere eit tidvist tema på ministermøte,
til at det er skipa eit handlingsprogram for katastrofevernebuing
for tidsrommet 1998-1999. Medlemsstatane i EU har saman med EFTA/EØS-statane teke
del i det toårige programmet. Prosjekt, øvingar, utveksling
av sakkunnige og gjennomføring av konferansar er aktivitetar
som er vortne sette i verk. Responsen på aktivitetane har
vore positiv, både frå medlemsstatane og Europakommisjonen
si side.
Det er vedteke eit nytt handlingsprogram for
katastrofevernebuing i EU for tidsrommet 1. januar 2000-31.
desember 2004. Det nye programmet er i hovedsak likt det førre.
Føremålet er å styrke det europeiske
samarbeidet innan katastrofevernebuing. Programmet har som mål å støtte
opp om og utfylle verksemda til lokale, regionale og nasjonale styresmakter.
Målgruppa som det vert satsa på, er institusjonar
og personar med ansvar for katastrofevernebuing.
I samband med programmet vil det verte utarbeidd ein
treårig rullerande plan for konkrete prosjekt. Ein styringskomité vil
vedta planen og revidere han årleg på bakgrunn
av framlegg frå dei einskilde deltakarstatane. Prosjekta
i planen vert i stor grad samordna under hovudprosjekta: utveksling
av sakkunnige, førebygging og handtering av kriser og informasjon
til publikum. Kvart hovudprosjekt vert ledd av éin stat,
med støtte frå to eller tre andre. I styringskomiteen
vil det frå norsk side vere representantar frå Direktoratet
for sivilt beredskap og Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern.
Prosjekta skal finansierast på grunnlag
av kostnadsdeling mellom medlemsstatane, Europakommisjonen, og dei
institusjonane/organisasjonane som søkjer om støtte.
Når eit prosjekt har fått støtte frå styringskomiteen
og Europakommisjonen, vil deltakinga frå medlemsstatane
verte finansiert innen ramma av prosjektkostnadane.
Som eit ledd i det innbyrdes samarbeidet i EØS
vedtok EØS-komiteen 11. april 2000 å endre protokoll
31 til EØS-avtala om samarbeid på særlige
område utanfor dei fire fridommane.
Avgjerda inneheld ei innleiing og fire artiklar.
I innleinga er det vist til EØS-avtala, og spesielt til
artikkel 86 og 98, som gjer det mogleg å endre vedlegga
til avtala gjennom avgjerd i EØS-komiteen.
Artikkel 1 slår fast at rådsvedtak
1999/847/EF om skiping av eit fellesskapshandlingsprogram
for katastrofevernebuing skal takast inn i protokoll 31
artikkel 10 nr. 8 som nytt strekpunkt.
Artikkel 2 seier at ordet "fellesskapshandlingsprogrammet"
i nr. 5, 6 og 7 i artikkel 10 i protokoll 31 skal bytast ut med
"fellesskapshandlingsprogrammene", at ordet "komiteen" i nr. 7 i
artikkel 10 i protokoll 31 skal bytast ut med "komiteene" og at
ordet "rettsakt" skal bytast ut med "rettsakter".
Artikkel 3 slår fast at avgjerda tek
til å gjelde 1. juli 2000, på det vilkåret
at EØS-komiteen har fått melding om at alle forfatningsrettslege
krav for godkjenning av vedtaka er stetta i samsvar med artikkel
103 nr. 1 i avtala. Avgjerda skal nyttast frå 1. januar
2000.
Artikkel 4 seier at avgjerda i EØS-komiteen
skal kunngjerast i EØS-avdelinga av og EØS-tillegget
til Tidend for Dei europeiske felleskapa.
Samarbeidet innanfor handlingsprogrammet skapar ein
viktig arena blant deltakerstatane i programmet når det
gjeld utveksling av sakkunnige, røynsler og informasjon
om katastrofevernebuing på tvers av landegrensene. Ut frå varierende
føresetnader vil ulike statar ha røynsler rundt
særskilte krisescenario som er av interesse for andre statar.
For Noreg er det t.d. av interesse at Storbritannia og Tyskland
for kort tid sidan har hatt røynsler med større
togulykker, Austerrike med snøskred, Nederland og Tyskland
med flaum og Frankrike med omfattande skadar etter orkan. Gjennom
prosjekt kan sakkunnige på alle nivå ta del i
internasjonalt samarbeid innanfor fagfelta sine.
Støtte gjennom handlingsprogrammet
inneber at organisatoren av eit prosjekt i hovudsak finansierer deltakinga
til sakkunnige frå andre statar. Dette prinsippet vart
innført ved handlingsprogrammet for 1998-1999 og videreført
til det nye femårige programmet. Til no har dette prinsippet
ført til at fleire norske styresmakter har teke del i aktivitetar
som seminar og øvingar, i tillegg til å hjelpe
andre EU/EØS-statar med å organisere
prosjekt. Gjennom det nye programmet vil ein betre kunne halde ved
lag dei samarbeidsmønstra som er skipa for informasjonsutveksling,
og dessutan ha eit godt høve til å skape nye.
Deltaking i programmet inneber videre at relevante fagmiljø i
Noreg får høve til å utarbeide kompetansehevande
aktivitetar i regi av programmet.
Det samla budsjettet for programmet for heile
tidsrommet er 7,5 mill. euro, om lag 61 mill. kroner. Det samla
tilskotet frå Noreg vil utgjere om lag 1,04 mill. kroner,
med ei gjennomsnittleg årleg fordeling på om lag
206 000 kroner (i proposisjonen feilaktig oppgitt til 260 000 kroner).
Etter nærmare avtale vil kostnadene i samband med deltakinga
i programmet verte fordelte med over 60 pst. over budsjettet til
Justisdepartementet via Direktoratet for sivilt beredskap, og med
40 pst. over budsjettet til Kommunal- og regionaldepartementet via
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern.
Deltakinga i programmet får ingen nemnande
administrative konsekvensar. Det krevst heller ingen endringar i
lover eller forskrifter.
Justisdepartementet meiner at Noreg bør
ta del i handlingsprogrammet fordi det er formålstenlig
med internasjonalt samarbeid på dette området,
og fordi programmet er i tråd med norske interesser og
prioriteringer. Justisdepartementet, med tilslutning frå Kommunal-
og regionaldepartementet, rår til at Noreg godkjenner avgjerda
i EØS-komiteen om deltaking i handlingsprogrammet for katastrofevernebuing.
Utenriksdepartementet sluttar seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth og Anne Helen Rui, fra
Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove
Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit,
fra Høyre, Gunn Marit Helgesen, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad,
har merket seg at den aktuelle avgjørelsen i EØS-komiteen,
nr. 40/2000 av 11. april 2000, gjelder innlemmelse i EØS-avtalen
av rådsvedtak 1999/847/EF av 9. desember
1999 om opprettelse av et felles handlingsprogram for katastrofeberedskap.
Vedtaket endrer protokoll 31 til EØS-avtalen om samarbeid
på særlige områder utenfor de fire frihetene,
slik at samarbeidet blir utvidet til å omfatte det femårige
handlingsprogrammet for katastrofeberedskap.
Komiteen har merket seg at det
nye programmet skal gjelde for perioden 1. januar 2000 - 31. desember 2004,
og at det i hovedsak er en videreføring av et toårig
program for tidsrommet 1998-1999 som medlemsstatene i EU har deltatt
i sammen med EFTA/EØS-statene. Av aktiviteter
som er iverksatt nevnes prosjekt, øvelser, utveksling av
sakkyndige og gjennomføring av konferanser. Komiteen legger
vekt på at responsen på disse aktivitetene har
vært positiv.
Komiteen har merket seg at målet
for programmet er å medvirke til å redusere risiko
og skade på mennesker, miljø og eiendom på lokalt,
regionalt og sentralt nivå. Dette er i tråd med
de satsingsområder for den norske katastrofeberedskapen
som ble lagt fram i St.meld. nr. 25 (1997-1998) Hovedretningslinjer
for det sivile beredskaps virksomhet og utvikling i tiden 1999-2002.
Komiteen anser deltakelse i det
aktuelle programmet som nyttig for deltakerlandene – også for
Norge. Utveksling av erfaringer og lærdom fra store ulykker innen
bl.a. industri og jernbanedrift, samt naturkatastrofer som jordskjelv,
flom, orkaner og snøskred m.v. er viktig for å forebygge
nye - og minimere konsekvensene av framtidige ulykker og katastrofer. Komiteen mener
derfor at Norge bør delta i det aktuelle handlingsprogrammet
som er i tråd med norske interesser og prioriteringer.
Komiteen har merket seg at norsk
deltakelse i handlingsprogrammet medfører en plikt til å bevilge penger
over flere år, men at det aktuelle beløpet er beskjedent.
Budsjettet for hele femårsperioden er oppgitt til 7,5 mill.
euro, om lag 61 mill. kroner. Norges bidrag i perioden vil utgjøre
om lag 1,04 mill. kroner, med et årlig gjennomsnitt på om
lag 206 000 kroner (i proposisjonen feilaktig oppgitt til 260 000
kroner). Komiteen har merket seg at kostnadene vil
bli fordelt mellom Justisdepartementet og Kommunal- og regionaldepartementet
med 60 pst. på Direktoratet for sivilt beredskap og 40
pst. på Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern.
Utkast til innstilling har vært forelagt
Stortingets utenrikskomité til uttalelse. Utenrikskomiteen
har ingen merknader.
Komiteen viser til proposisjonen
og rår Stortinget til å fatte slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av avgjerd
i EØS-komiteen nr. 40/2000 av 11. april 2000 om
endring av protokoll 31 til EØS-avtala om deltaking for EFTA/EØS-statane
i det femårige handlingsprogrammet til EU for katastrofevernebuing,
i samsvar med eit framlagt forslag i St.prp. nr. 45 (1999-2000).
Oslo, i forsvarskomiteen, den 25. mai 2000
Hans J. Røsjorde
leder |
Gudmund Restad
ordfører |
Grethe Fossli
sekretær |