Jeg viser til Justiskomiteens brev av 31. mars
2000 vedlagt Dok Nr. 8:46 (1999-2000) hvor stortingsrepresentantene
Carl I. Hagen og Jan Simonsen foreslår at Stortinget ber
Regjeringen fremme de nødvendige forslag og fatte de nødvendige
vedtak slik at:
1. Det innføres
en "hurtig-paragraf" i utlendingsloven slik at asylsøknader
som er "åpenbart grunnløse" avslås uten
ankerett, men med en særskilt kvalitetssikringsprosedyre.
2. Det innføres en nødvendig
adgang eller hjemmel for utlendingsmyndighetene til å holde
særskilte asylsøkere i asylmottak med sterke begrensninger i
bevegelsesfriheten eller full forvaring på asylmottaket
inntil søknaden er ferdig behandlet.
3. Det opprettes særskilte asylmottak
organisert slik at det kan innføres en sterk begrensning
eller full forvaring av de asylsøkere som myndighetene
innfører slike begrensninger for.»
Begrunnelsen for forslaget er at man gjennom
effektiv behandling av asylsøknader som anses som åpenbart
grunnløse, unngår at asylsøkere oppholder
seg lenge i Norge mens de venter på en avgjørelse.
En "hurtig-paragraf" antas derfor å kunne forhindre kriminalitet
blant asylsøkere og misbruk av asylinstituttet generelt.
I likhet med forslagsstillerne ser også jeg
grunn til å reagere på den utviklingen vi har
sett i den senere tid med økende grad av kriminalitet blant
asylsøkere, særlig volds- og vinningskriminalitet.
Dette bidrar til å undergrave respekten for asylinstituttet,
går utover lovlydige asylsøkere, og kan bidra
til økt fremmedfrykt.
Det kan være behov for ulike virkemidler
for å bøte på dette, også raskere
saksbehandling. Som kjent er det et gjennomgående problem
at saksbehandlingstiden er for lang i asylsaker. Ikke minst bør åpenbart
grunnløse asylsøknader behandles raskt. Dette
er saker hvor det er åpenbart at søkeren ikke
fyller vilkårene for asyl eller beskyttelse, jf. utlendingsloven § 15
første ledd.
Utlendingsloven § 40 regulerer når
vedtak i asylsaker kan iverksettes. Som hovedregel kan et avslag
ikke iverksettes før det er endelig. Som regel er ikke
et vedtak endelig før det er truffet vedtak i klageinstansen. Unntatt
fra hovedregelen er vedtak i såkalt "åpenbart grunnløse"
asylsaker, der søkeren normalt må forlate Norge
før en klage er vurdert av klageinstansen. Det samme gjelder
der søkeren har søknad om asyl til behandling
i et annet land eller har fått avslag på slik søknad
der. På denne bakgrunn mener jeg at dagens utlendingslov
i tilstrekkelig grad ivaretar behovet for raskt å kunne
iverksette avslag på åpenbart grunnløse asylsøknader.
Når saksbehandlingstiden og dermed
oppholdstiden likevel har vært uakseptabel lang - opptil
mange måneder også i åpenbart grunnløse
asylsaker - så har dette bl.a. sammenheng med det store
søkertallet de siste par år. Bl.a. kom politiet
på etterskudd med å avhøre asylsøkerne.
Også med en egen hurtigparagraf vil det være behov
for å intervjue søkerne. Raskere saksbehandlingstid
er derfor mer et spørsmål om ressurser og organisering
enn lovhjemmel. Jeg er derfor glad for at politiet nå på det
nærmeste er à jour med å ta asylavhør. I
tillegg prioriterer Utlendingsdirektoratet alle asylsøknader
hvor det innkommer melding om kriminalitet.
Selv om saksbehandlingstiden i denne type saker er
på vei ned, mener jeg at mer bør gjøres.
Når Utlendingsdirektoratet overtar ansvaret for asylintervjuene
fra 1. juli i år, vil det være enklere å få til
en ytterligere nedkorting av saksbehandlingstiden i asylsaker som
faller inn under bestemte kriterier. Jeg vil derfor be Utlendingsdirektoratet
om å vurdere hvordan de kan ivareta en målsetting
om raskest mulig behandling av åpenbart grunnløse
asylsøknader etter 1. juli. Jeg understreker likevel at
alle søkere har krav på individuell behandling,
og at de som fyller vilkårene for opphold i Norge skal
få innvilget sine søknader.
Jeg mener altså at det ikke er nødvendig
med en egen hurtigparagraf - i tillegg til utlendingsloven § 40
- for å oppnå rask behandling og effektuering
av åpenbart grunnløse asylsøknader. Et
annet spørsmål er om det bør være
ordinær klagerett. Denne er i dag ikke til hinder for rask
effektuering av åpenbart grunnløse asylsaker,
jf. det forannevnte. Klageinstansen er i dag Justisdepartementet.
Fra og med 01.01.2001 overtar den nye Utlendingsnemnda ansvaret
for klagesakene. Jeg mener at også åpenbart grunnløse
asylsøknader bør kunne påklages og bli
vurdert av klageinstansen, selv om klageren i slike saker som regel
ikke vil være i landet når klageinstansen treffer
sitt vedtak. To-instans behandling og klagerett i forvaltningssaker
er rotfestet i vårt rettssystem, og er en rettssikkerhetsgaranti.
Når det gjelder "åpenbart grunnløse"
asylsøknader fører fortsatt klageadgang til at
klageinstansen holder oversikt over hva slags type saker Utlendingsdirektoratet anser
som "åpenbart grunnløse". I tillegg er det stor
allmenn interesse knyttet til saksfeltet. Klageadgang til en overordnet
instans gir legalitetskontroll, men også kontroll over
at saksbehandlingen i første instans er betryggende.
Jeg vil først gi en kortfatet informasjon om dagens mottakssystem.
Etter utlendingsforskriften § 59 første ledd må asylsøkere som blir utplassert på et mottakssted i en kommune oppholde seg i kommunen inntil søknaden er endelig avgjort.
Flyktning- og asylmottakene i dag er åpne mottak som beboerne kan forlate når de måtte ønske det. Det er heller ikke boplikt i mottak. Utlendingsdirektoratets oppgave er å gi asylsøkere et tilfredsstillende tilbud om innkvartering som det står den enkelte fritt å benytte. Asylsøkere som velger å bo utenfor mottak, skal imidlertid melde fra til mottaket/Utlendingsdirektoratet om hvor de velger å bo. Når noen forlater mottaket uten å melde fra hvor de har reist eller flyttet, går det melding fra mottaket til Utlendingsdirektoratet og politiet om at personen har forsvunnet. Når enslige mindreårige forsvinner fra et mottak, sender Utlendingsdirektoratet også melding til den mindreåriges verge samt til barnevernet. En innskrenkning i bevegelsesfriheten for enslige mindreårige vil få betydelige konsekvenser for organiseringen av skolegang og muligheter for fritidsaktiviteter og dermed også berøre kommunene i vesentlig grad. Tilsvarende vil en begrensning i bevegelsesfriheten få betydelige konsekvenser for asylsøkere som har midlertidige arbeidstillatelser.
Systemet med åpne mottak bygger på en bred politisk enighet om at asylsøkere i Norge ikke skal interneres i leire med bevoktning, men har bevegelsesfrihet utenfor mottaket. Utlendinger som er i riket eller på norsk grense har rett til å søke asyl i Norge, og asylsøkere skal i all hovedsak ha det samme vernet etter menneskerettighetene som andre individer.
Gjennom forslaget vil man innføre adgang til overvåkning og myndighetskontroll med særskilte asylsøkere. Hensikten er å bekjempe utnyttelse av asylinstituttet og å redusere kriminalitet begått av asylsøkere.
Jeg er enig i at det er nødvendig å gripe inn med tiltak for å bekjempe den økende grad av kriminalitet blant asylsøkere. Det er likevel slik at de flest asylsøkere skikker seg vel, mens de venter på å få sin søknad behandlet. Dette gjelder også der søknaden blir avslått som åpenbart grunnløs. Det er derfor uakseptabelt å ta i bruk virkemidler som rammer asylsøkere som gruppe. Jeg ser heller ikke grunn til å innføre virkemidler for bekjempelse av kriminalitet særskilt rettet mot asylsøkere, og som ikke skal gjelde norske borgere. De samme krav til straffeforfølgelse må gjelde overfor asylsøkere som for andre som bor og oppholder seg i Norge. Det er et grunnleggende prinsipp at enhver er uskyldig inntil det motsatte er bevist. Ingen kan derfor dømmes uten hjemmel i lov, eller straffes uten dom.
Jeg mener derfor at forslaget ikke er egnet til å løse de problemene vi står overfor når det gjelder misbruk av asylordningen, og at vi i stedet bør satse på andre virkemidler.
Innenfor utlendingsforvaltningen er det hele tiden et mål å redusere saksbehandlingen, jf. også punkt 1 ovenfor. Det er ellers ikke noe nytt at asylsøknader til søkere som har begått kriminalitet, prioriteres. I flere år har politiet hatt meldeplikt til utlendingsmyndighetene etter påtaleinstruksen § 5-13 når utlendinger blir siktet for straffbart forhold. Jeg vil også vurdere nærmere hjemmelsgrunnlaget for å kunne innføre nye melderutiner til utlendingsforvaltningen, allerede ved tidspunktet for anmeldelser av asylsøkere om kriminelle forhold til politiet, for at slike saker skal kunne behandles så raskt som mulig. Det er også grunn til å anta at en rask saksbehandling av denne type saker vil få en preventiv effekt. Schengen-samarbeidet medfører blant annet at Schengenlandene i fellesskap vil bekjempe illegal innvandring. Forpliktelsen til å innføre utreisekontroll ved ytre Schengen-grenser vil blant annet være et effektivt virkemiddel i denne kampen. Ved at man avskaffer kontrollen på de indre grenser samtidig som hvert land utfører yttergrensekontroll på vegne av de andre, styrkes samarbeidet og samhørigheten mellom landene.
På bakgrunn av mitt standpunkt under
punkt 2, vil jeg ikke slutte meg til dette forslaget.