Samferdselsdepartementet legger fram en stortingsmelding
om omlegging av Postens ekspedisjonsnett. Bakgrunn for framlegget
er at styret og bedriftsforsamlingen i Posten Norge BA (Posten)
går inn for en betydelig omlegging av ekspedisjonsnettet.
Omleggingen er av et slikt omfang at departementet finner det riktig å orientere
Stortinget om saken.
Samferdselsdepartementet vil på ordinær
måte legge fram en stortingsmelding om Postens virksomhet
i høstsesjonen 2000.
Etter en betydelig restrukturering av ekspedisjonsnettet
i perioden 1996-1999, består Postens ekspedisjonsnett i
dag av i underkant av 900 postkontorer og postsentre drevet av Posten
selv og ca. 380 postfilialer/kontraktspostkontorer drevet
av samarbeidspartnere. I tillegg kommer ca. 2350 landpostruter.
Det stasjonære ekspedisjonsnettet tilfredsstiller imidlertid
ikke i tilstrekkelig grad markedets krav til tilgjengelighet, tjenestetilbud
og service, samtidig som det er meget kostnadskrevende og inntektene
i nettet er kraftig redusert de senere år.
Styret i Posten går inn for at det
framtidige ekspedisjonsnettet organiseres med 300-450 Posthandel
og 30-50 Posten Bedrift drevet av Posten selv og minimum 1100 Post
i Butikk og/eller offentlige servicekontorer drevet av
samarbeidspartnere.
Etablering av Posten Bedrift er en ny satsing
fra Postens side som retter seg direkte mot bedriftsmarkedet.
Det endelige antall poststeder, fordelingen
av disse på de ulike poststedtypene og lokalisering er
imidlertid ennå ikke avklart.
Omfanget av landposttjenesten vil inntil videre
i hovedsak bli opprettholdt på dagens nivå.
Det tas sikte på å implementere
den nye ekspedisjonsnettstrukturen innen utgangen av 2001. Av hensyn til
den videre prosessen i Posten, er det viktig med en rask politisk
behandling av saken. Det vil være av avgjørende
betydning for Posten at saken er politisk behandlet før
sommeren 2000, slik at implementeringen av den nye ekspedisjonsnettstrukturen
kan gjennomføres som planlagt.
Det har vært bred politisk enighet
om at den pågående effektivisering og omstilling
i Posten skal komme kundene til gode i form av bedre og billigere
tilbud, jf. St.meld. nr. 16 (1998-1999) og Innst. S. nr. 139 (1998-1999)
Om virksomheten til Posten Norge BA.
Samferdselsdepartementet er av den oppfatning
at den omleggingen av ekspedisjonsnettet som styret og bedriftsforsamlingen
går inn for, er nødvendig for å sikre
Postens konkurransedyktighet i framtida og for at selskapet bedre
skal kunne tilfredsstille kundenes behov for og krav til postale
tjenester. Det legges til grunn at omleggingen totalt sett skal
komme det store flertall av kundene til gode i form av et tilbud
av posttjenester som i større grad er tilpasset den enkeltes behov.
Omleggingen vil innebære frigjøring av midler som
selskapet vil kunne bruke til å satse på alternative betjeningsformer
som i større grad tilfredsstiller kundenes krav og behov.
Dette vil gjelde overfor så vel store, mellomstore og små bedrifter
som private kunder i alle deler av landet. Omleggingen vil ifølge
Posten på sikt også redusere omfanget av statlig
kjøp av bedriftsøkonomisk ulønnsomme
posttjenester.
Strategien for den videre utviklingen av ekspedisjonsnettet
skal være en offensiv satsing på økt
tilgjengelighet.
Konkurransen fra andre postoperatører
blir stadig sterkere, og kundenes krav til posttjenestene øker
i takt med de muligheter den nye teknologien skaper. Utviklingen
av bl.a. elektronisk handel (e-handel) skaper nye utfordringer og
ikke minst nye muligheter.
Noe av det mest iøynefallende de senere årene
har vært den sterke nedgangen i trafikken i det tradisjonelle
ekspedisjonsnettet. Kundens bruk av en rekke nye betjeningsformer
er en viktig årsak til denne nedgangen. Dette er vesentlige
momenter Posten må ta hensyn til i planleggingen av den
framtidige dimensjoneringen av ekspedisjonsnettet.
Ved siden av å stille krav til Postens
evne til å utvikle og tilby kundeorienterte løsninger,
stiller utviklingen ekspedisjonsnettet i en situasjon der tradisjonelle transaksjoner
fortsatt reduseres sterkt og lønnsom-heten svekkes ytterligere.
Samtidig blir det tradisjonelle postnettet av stadig mindre betydning
for Postens evne til å tilby sine tjenester, herunder grunnleggende post-
og banktjenester.
En annen hovedtendens i utviklingen har vært
overgangen fra stasjonære ekspedisjonssteder til økt
grad av oppsøkende ekspedisjonstjeneste. Disse nye tilbudene
har så langt i hovedsak blitt rettet mot bedriftskunder
og mot kunder i distriktene (gjennom landposttjenesten). Sett under
ett har utviklingen de senere årene bidratt til at mange
post- og banktjenester er blitt mer tilgjengelige og brukervennlige
for svært mange kunder.
Det er forventet at antallet banktransaksjoner
vil falle med ca. 20 pst. årlig de neste fire årene,
noe som medfører et vesentlig inntektsbortfall for Posten.
I tillegg til den generelle nedgangen i antallet
transaksjoner over skranke, varierer lønnsomheten til de ulike
postkontorene betydelig over landet.
I forbindelse med omleggingen tilbyr Posten
kommunene/staten overtakelse av ledige lokaler og ansatte der
Posten ikke selv finner grunnlag for egen drift av postkontor. Posttjenestene
vil da kunne tilbys ved det offentlige servicekontoret som etableres
på stedet.
Alternativet til offentlige servicekontorer
er Post i Butikk. Omleggingen Posten går inn for innebærer
en økt satsing på kontraktsdrift ved at 450-600
egendrevne postkontorer blir erstattet av poststeder drevet av samarbeidspartnere
og at det i tillegg etableres minst 200 nye slike poststeder. Dette
vil medføre økt tilgjengelighet for kundene, men
innebærer også betydelige personalmessige konsekvenser
som i stor grad vil berøre distriktene.
Tjenestetilbudet ved Post i Butikk/offentlige
servicekontorer vil bli tilpasset markedet på det enkelte
sted, men grunnelementet skal minimum dekke de krav som stilles
i konsesjon til Posten.
De gjenværende egendrevne poststedene
skal oppgraderes, og lønnsomheten skal sikres ved at poststedene
tilføres nye tjenester.
Forretningsområdet Posten Salg og Distribusjon
vil bli omorganisert i forbindelse med omleggingen, og organiseringen
skal være slik at Posten står fram som en samlet
enhet utad.
Videre skal organiseringen ta sikte på å unngå dobbeltarbeid,
og teknologiske muligheter skal utnyttes til en desentral arbeidsstruktur.
Også denne omorganiseringen vil medføre personalmessige
konsekvenser.
I hht. Postens konsesjon skal det i hver kommune minst
være ett postkontor eller kontraktspostkontor som tilbyr
basistjenester og grunnleggende banktjenester.
Så lenge samfunnspålagte oppgaver
oppfylles, har Posten stor frihet til å tilpasse sin organisasjon
og virksomhet. Det er servicekravene, slik de er nedfelt i konsesjonen
til Posten, som setter grenser for hvor langt selskapet kan gå i
effektivisering/omlegging av nettstrukturen. Myndighetenes
oppgave vil i første rekke være å føre
det overordnede tilsynet med at Posten utfører de samfunnspålagte
tjenester i forhold til de krav om tilgjengelighet og kvalitet som
går fram av konsesjonen til Posten. Det er Post- og teletilsynet
som fører tilsyn med Postens oppfyllelse av konsesjonskravene.
Skal Posten som leverandør av samfunnspålagte
tjenester kunne overleve i konkurransen med andre nasjonale og internasjonale
postoperatører, er god kvalitet og oppfylling av kundenes
behov helt avgjørende. For at dette skal være
mulig, må Posten etablere et totalt nett som er fleksibelt
i forhold til de behov ulike kundegrupper har, og Posten må kunne
være en totalleverandør av ulike distribusjons-
og ekspedisjonsløs-ninger. Posten må redusere
kostnadene sine, og de overordnede servicekravene må oppfylles
på en så kostnadseffektiv måte som mulig.
Posten selv er nærmest til å vurdere de mest hensiktsmessige
løsninger for organiseringen av tjenestetilbudet og nettet.
Det tradisjonelle ekspedisjonsnettet blir av stadig mindre betydning
for Postens evne til å kunne tilby sine tjenester (inkl.
basistjenester), og er i dag preget av høye kostnader og
reduserte inntekter. Samferdselsdepartementet ser det derfor som
viktig at ekspedisjonsnettet til enhver tid tilpasses behovene i
markedet for en stasjonær posttjeneste og en forsvarlig økonomi
både for selskapet selv og for staten som eier av selskapet
og kjøper av samfunnspålagte, bedriftsøkonomisk
ulønn-somme posttjenester. Dersom de samfunnspålagte
tjenestene ikke produseres på en så kostnadseffektiv
måte som mulig, vil behovet for statlig kjøp øke
og andre viktige oppgaver i samfunnet vil måtte nedprioriteres.
Som et ledd i effektiviseringen av offentlig
sektor og økt brukerorientering, ønsker Regjeringen å innføre offentlige
servicekontorer som en generell ordning. Dette arbeidet vil bli
intensivert. Postens tilbud vedrørende overdragelse av
lokaler og ansatte samt at servicekontoret også vil kunne
tilby grunnleggende post- og banktjenester, vil kunne være
sentralt i denne forbindelse (jf. kap. 3.4 i meldingen).
Etablering av offentlige servicekontorer er
et viktig ledd i effektiviseringen av offentlig sektor og den økte brukerorienteringen
av statlige og kommunale tjenester som Regjeringen går
inn for. Regjeringen vil intensivere arbeidet med etablering av
offentlige servicekontorer, og vil komme tilbake til Stortinget
om dette i en egen sak. Når det gjelder Postens forhold
til offentlige servicekontorer, er Regjeringen kommet til at det ikke
vil være hensiktsmessig å etablere slike kontorer
i regi av Posten.
Det er en målsetting at det etableres
offentlige servicekontorer i flest mulig kommuner. Regjeringen vil vurdere
om det kan være aktuelt med økonomisk eller annen
bistand til kommuner/statlige etater ved etablering av
slike kontorer. Regjeringen vil komme tilbake til eventuelle tiltak
i forbindelse med statsbudsjettet for 2001.
Samferdselsdepartementet vil understreke at
Posten også etter omleggingen skal sikre oppfylling av
konsesjonskravene, herunder at alle basistjenestene og grunnleggende
banktjenester er tilgjengelige i alle landets kommuner, at det i
hver kommune skal være minst ett postkontor (Posthandel)
eller kontraktspostkontor (Post i Butikk/offentlig servicekontor)
som tilbyr alle basistjenester og grunnleggende banktjenester, og
at øvrige servicekrav mht. tjenestetilbud, framsendingstider,
postomdeling m.v. oppfylles.
Posten har opplyst at det i arbeidet med omleggingen av
ekspedisjonsnettet har lagt til grunn en dimensjonering av nettet
som skal sikre oppfyllelse av konsesjonskravene. Tjenestetilbudet
ved Post i Butikk og offentlige servicekontorer skal være
slik at det minst oppfyller konsesjonskravene. Derved skal tjenestetilbudet
sikres også i de områder der ordinære
postkontor erstattes av Post i Butikk og/eller offentlige
servicekontor. Dette vil særlig berøre distriktene,
der det i dag er mange mindre postkontor drevet av Posten selv. Omleggingen
vil kunne innebære endringer i det totale tjenestetilbudet
i en del kommuner, da enkelte tilleggstjenester vil kunne falle
bort eller bli tilgjengelige på andre måter enn
gjennom det tradisjonelle ekspedisjonsnettet.
Samferdselsdepartementet forutsetter at omleggingen
av ekspedisjonsnettet ikke i seg selv medfører behov for
endringer i de fastsatte framsendingstider og innleveringsfrister
for brevpost og lettgods og i kravene til utlevering av post. Kravene
i konsesjonen skal også på dette punkt oppfylles
etter omleggingen.
Posten har ansvaret for gjennomføring
av forhåndsstemmegivningen ved valg. Gjennom ordningen
har det vært mulig å avgi forhåndsstemme
til stemmemottakere på bl.a. postkontor og i landpostruter
i de enkelte kommuner. Valgloven gir etter Kommunal- og regionaldepartementets
vurdering ikke anledning til å gjennomføre forhåndsstemmegivning
ved postfilialer/kontraktspostkontorer (dvs. Post i Butikk
m.v.). Regjeringen ser det som viktig å sikre at det ved
stortingsvalget og sametingsvalget 2001 kan gjennomføres forhåndsstemmegivning
i alle kommuner. Kommunal- og regionaldepartementet vil i en egen
odelstingsproposisjon i høstsesjonen 2000 fremme forslag
om nødvendige lovendringer, slik at det også kan
gjennomføres forhåndsstemmegivning ved bl.a. Post
i Butikk. I og med at det foreligger et utvalg (Valglovutvalget) som
skal legge fram innstilling til ny valglov i løpet av 2000,
vil det i denne omgang ikke bli vurdert å legge ansvaret
for å ta i mot forhåndsstemmer til andre organer.
Lovforslaget vil derfor bygge på at det fortsatt skal være
ansatte i Posten som skal fungere som stemmemottakere.
Omleggingen av ekspedisjonsnettet vil medføre betydelige
personalmessige konsekvenser, som i særlig grad vil berøre
små kommuner i distriktene, der alternativ sysselsetting
er liten. Posten har anslått at ca. 2500 årsverk,
eller ca. 3000 personer, vil bli berørt av omleggingen.
Antallet er imidlertid usikkert, og vil bl.a. avhenge av hvor mange
postkontorer som blir oppgradert til Posthandel og i hvilken grad
kommunene/staten vil benytte seg av Postens tilbud mht.
overtakelse av ansatte.
Samferdselsdepartementet vil understreke viktigheten
av at de ansatte blir trukket inn i og holdt orientert om det videre
arbeidet med omlegging av ekspedisjonsnettet og av at berørte
kommuner trekkes inn i den videre prosessen. Sistnevnte er viktig
for å avklare kommunenes ønsker og behov i forbindelse
med etablering av eventuelle offentlige servicekontorer og for at
kommunene skal få mulighet til å få komme
med øvrige innspill i saken. Omorganiseringen innebærer
at Posten må bygge opp et omfattende omstillingsapparat.
Det er mot en slik bakgrunn Posten har vedtatt å etablere
en sentral omstillingsenhet som skal være en støtte
for linjen i arbeidet med nedbemanning og bidra til administrering
og samordning av ulike virkemidler.
Når det gjelder organiseringen av administrative funksjoner,
forutsetter Samferdselsdepartementet at disse organiseres slik at
selskapet også på dette området er landsdekkende.
Det legges vekt på at teknologien utnyttes til å opprettholde/etablere
desentraliserte lokaliseringer der det er grunnlag for det.
Etter foreløpige beregninger foretatt
i Posten vil omleggingen av ekspedisjonsnettet medføre
en frigjort netto kontantstrøm i 2005 på 1-1,5
mrd. kroner, eksklusive effekten av statlig kjøp. Det er
imidlertid knyttet betydelig usikkerhet til de økonomiske
beregningene, bl.a. fordi den endelige sammensetningen av ekspedisjonsnettet
ennå ikke er avklart. Det vil særlig ha betydning
hvor mange postkontorer og ansatte som blir overtatt til bruk ved
offentlige servicekontorer.
Den nye strategien vil kreve en investeringsramme på ca.
800 mill. kroner, samt ca. 400-600 mill. kroner i personalomstilling
og ca. 200 mill. kroner i avvikling av infrastruktur (foreløpige
estimater). Investeringsrammen fordeler seg slik:
– Posthandel
ca. 450 mill. kroner
– Post i Butikk ca. 100 mill.
kroner
– IT ca. 250 mill. kroner
Ca. 200 mill. kroner i IT-investeringer vil
måtte gjennomføres uavhengig av den nye strategien.
Investerings- og omstillingskostnadene vil bli
finansiert av Posten selv.
Omleggingen av ekspedisjonsnettet vil få innvirkning
på behovet for statlig kjøp av posttjenester.
Endringene ventes ikke å gi vesentlig virkning på behovet for
statlig kjøp det første året.
Omleggingen vil kunne medføre økte
ventelønnskostnader. Omfanget av dette er imidlertid meget
usikkert.
Posten og DnB/Postbanken tar sikte
på å videreutvikle sitt samarbeid innenfor rammen
av et restrukturert ekspedisjonsnett, slik at det også i
framtida tilbys finansielle tjenester gjennom hele ekspedisjonsnettet.
Dersom det ikke skulle lykkes å komme
fram til enighet med DnB/Postbanken om en langsiktig avtale om
distribusjon av finansielle tjenester, vil Posten søke å inngå en
avtale med en annen finansinstitusjon slik at tilbudet av finansielle
tjenester (inkl. grunnleggende banktjenester) gjennom postnettet
kan sikres også etter 1.mai 2002.
Det er nedsatt en felles prosjektgruppe for
Posten og Postbanken med sikte på å videreutvikle
distribusjonsløsninger som er tilpasset det nye ekspedisjonsnettet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Sverre Myrli, Gunn Olsen
og Ola Røtvei, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad
og Christopher Stensaker, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ellen Gjerpe Hansen og lederen
Oddvard Nilsen, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser
til at bakgrunnen for at Regjeringen nå legger fram en
melding om Postens ekspedisjonsnett, er at styret og bedriftsforsamlingen
i Posten Norge BA, går inn for en betydelig omlegging av
ekspedisjonsnettet.
Komiteen legger til grunn at
det på ordinær måte blir lagt fram en
melding om Postens virksomhet høsten 2000.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, har merket seg at omstruktureringen totalt
sett vil innebære at 2500 årsverk eller 3000 personer
blir berørt av omleggingen, men at dette tallet er svært
usikkert.
Flertallet vil understreke at
det er svært viktig at hele arbeidet med omleggingen må skje
med stor åpenhet overfor de ansatte, og legger til grunn
at disse blir trukket inn og holdt orientert om det løpende
arbeidet med omleggingen av ekspedisjonsnettet. Også berørte kommuner
må trekkes med i den videre prosessen.
Når det gjelder omorganiseringen av
administrative funksjoner, slutter flertallet seg
til departementets forutsetninger om at disse organiseres på en
slik måte at selskapet også på dette
området er landsdekkende. Flertallet forutsetter
at det også betyr desentralisert myndighet. Flertallet mener
også at man ikke må legge kriterier til grunn
som resulterer i at store geografiske områder blir helt
uten postkontor.
Flertallet har merka seg at meldingen
ikke omhandler omlegging av landposttjenesten. Med de omfattende
omleggingene som har vært og som nå er foreslått,
vil landposttjenesten være av avgjørende verdi
for den service Posten skal yte til kundene. Flertallet forutsetter
at landposttjenesten vil bli ført videre med samme service
og kvalitetsnivå.
Flertallet vil understreke at
det er servicekravene, slik de er nedfelt i konsesjonen til Posten,
som setter grenser for hvor langt selskapet kan gå i sin
effektivisering og omlegging av nettstrukturen.
Flertallet vil vise til at det
senest i St.meld. 16 (1998-1999) - Om virksomheten til Posten Norge
BA, ble understreket viktigheten av nettopp dette.
Flertallet forutsetter at Posten
også etter omleggingen skal sikre oppfyllingen av konsesjonskravene, herunder
at alle basistjenester og grunnleggende banktjenester er tilgjengelig
i alle landets kommuner, at det i hver kommune skal være
minst ett postkontor eller kontraktspostkontor som tilbyr alle basistjenester
og grunnleggende banktjenester. Dette innebærer også at øvrige
servicekrav mht. tjenestetilbud, framsendings-tider, postomdeling
m.v. må oppfylles.
Flertallet er kjent
med at Posten står overfor store utfordringer, og at konkurransen
fra andre postoperatører blir stadig sterkere, samtidig
som kundenes krav øker i takt med den nye teknologien.
Flertallet legger vekt på at
små og mellomstore bedrifter og privatkunders behov over
hele landet tilfredsstilles, også der hvor konkurransen
om kundene ikke er så stor og tjenestene ikke går
med overskudd.
Flertallet legger til grunn at
en betydelig overgang fra egendrevne poststeder til poststeder drevet
av samarbeidspartnere vil gi et mer fleksibelt postnett, der kostnadene
er bedre tilpasset inntektene, og der servicekravene blir ivaretatt.
Flertallet legger til grunn at
hovedmålsettingen ved den nye ekspedisjonsnettstrukturen
er en offensiv satsing på økt tilgjengelighet
og bedret servicetilbud til kundene. Dette skal skje ved å øke
antallet poststeder, samtidig som kostnadene reduseres og nettet
gjøres mer fleksibelt med tanke på framtidig trafikkutvikling.
Flertallet har merket seg at
Posten tar sikte på å øke antall poststeder
med minst 200 i forhold til i dag, slik at det totalt sett blir
minst 1500 poststeder totalt.
Flertallet legger til grunn at økningen
kommer både i byområder og i distriktene.
Flertallet har merket seg den
antatte økningen av antall steder hvor folk kan få utført
sine posttjenester i butikkens åpningstider, totalt sett
vil kunne gi kundene bedre service og tilgjengelighet.
Flertallet har merket
seg at Posten ut i fra økonomisk lønnsomhet ikke
ser det som aktuelt å drive offentlige servicekontor på vegne
av staten og/eller kommunene. I tillegg knytter det seg
en rekke praktiske og rettslige problemer til en slik ordning.
Flertallet viser til at det i
de senere år har vært stor politisk interesse
for etablering av offentlig servicekontor. Dette for å sikre
et bedre offentlig tilbud overfor innbyggerne.
Flertallet viser til at senest
i Budsjett-innst. S. nr. 13 (1999-2000) uttrykte et flertall i komiteen
følgende:
«Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
viser til Innst. S. nr. 139 (1998-99) om virksomheten til Posten
Norge BA, der offentlige servicekontor ble omtalt. Flertallet konstaterer
at permanente samarbeidsformer for å etablere offentlige servicekontor
ikke er realisert. Dersom et slikt tverretatlig samarbeid mellom
statsetatene skal etableres før det har skjedd ytterligere
omorganiseringer i etatene, bør det utarbeides sentrale
retningslinjer for hvordan dette kan gjennomføres. Flertallet
er av den oppfatning at en slik løsning kan bidra til at
postkontorene får utvidet aktivitet som alternativ til
den skrankevirksomheten som er inne i sterk reduksjon.»
Flertallet viser videre til at
tilsvarende ble understreket i forbindelse med behandlingen av stortingsmeldingen
om Postens virksomhet i mars 1999 jf. Innst. S. nr. 139 (1998-1999).
Flertallet har merket seg Postens
tilbud til stat/kommune om å overta mellom 200
og 300 postkontorer med lokaler og ansatte.
Flertallet vil understreke at
det er viktig at arbeidet med etablering av offentlige servicekontorer
blir intensivert, og at Regjeringa må ta nødvendige
initiativ slik at det blir utarbeidet sentrale retningslinjer for hvordan
dette kan gjennomføres. Flertallet ser det som
urealistisk at kommunene generelt får et hovedansvar for å overta
lokaler og ansatte
Flertallet har merket seg at
Regjeringen vil vurdere om det er aktuelt med økonomisk
eller annen bistand til kommuner/statlige etater som etablerer offentlige
servicekontorer, og at eventuelle tiltak legges fram forbindelse
med statsbudsjettet for 2001.
Flertallet ser det som en forutsetning
for å lykkes med offentlige servicekontorer at staten går
inn med en basispakke av tjenester fra statlige etater som vil være standard
for offentlige servicekontor.
Flertallet vil understreke
landposttjenestens viktige rolle, og vil peke på at tjenesten
er en vesentlig og nødvendig funksjon for å dekke
posttjenestene på landsbygda. Flertallet vil
understreke at landpostbudtjenesten for mange kunder vil få en
enda mer sentral rolle etter den omfattende omleggingen av ekspedisjonsnettet,
også fordi landposttjenesten har det særtrekk
at den kombinerer distribusjon og ekspedisjon.
Flertallet har merket seg at
departementet legger til grunn at omleggingen av ekspedisjonsnettet
totalt sett vil bidra til økt tilgjengelighet for kunder
over hele landet. Flertallet slutter seg til dette.
Flertallet legger til grunn de
krav som går fram i Postens konsesjon. I henhold til konsesjonen
skal basistjenestene, det vil si formidling av brevpost, aviser
og blad i abonnement og lettgods inntil 20 kg, samt grunnleggende
banktjenester, være tilgjengelig for hele befolkningen
i hele landet gjennom et landsdekkende postnett.
Flertallet slår fast
at det i konsesjonen er fastsatt at det i hver kommune skal være
minst ett postkontor/kontraktpostkontor som tilbyr disse
tjenestene, og at dette legges til grunn for den videre drift av
Postens ekspedisjonsnett.
Flertallet slutter seg til departementets
vurdering om at det ikke er aktuelt å lempe på servicekravene, slik
det er fastsatt i konsesjonen til Posten. Komiteen legger
til grunn at Posten også etter omleggingen må oppfylle
konsesjonskravene .
Flertallet har registrert at
når det gjelder forhåndsstemming vil det komme
en lovendring.
Flertallet forutsetter at det
etableres ordninger som gir anledning til forhåndsstemming.
Flertallet har merket seg at
det i forbindelse med nedlegging av postkontor, oppstår
spørsmål om endring av postnummer.
Flertallet slutter seg til departementets
vurdering om at det må utvises forsiktighet fra Postens
side, med henhold til slik endring.
Flertallet legger til grunn at
dersom det blir nødvendig å endre postnummer,
må det legges til grunn at berørte parter blir
orientert i god tid før endringene eventuelt gjennomføres.
Flertallet er kjent
med at omlegging av ekspedisjonsnettet vil få store konsekvenser
med hensyn til omstilling for personell. Flertallet registrerer
at antall ansatte som blir berørt fortsatt er usikkert,
og at dette avhenger blant annet av hvor mange Posthandel som blir
etablert, og i hvilket omfang kommune/stat benytter seg
av Postens tilbud vedrørende offentlig servicekontor.
Flertallet vil peke på at
de overtallige har en kompetanse som vil fungere innenfor en servicekontormodell.
Flertallet registrerer at det
pågår avklaringer med personalorganisasjonene
rundt ulike spørsmål knyttet til dette. Flertallet understreker
viktigheten av at de overtallige får en ryddig behandling.
Flertallet har merket seg at
det i tillegg til organiseringen rundt ekspedisjonsnettet pågår
flere andre prosesser i Posten som vil medføre personalmessige konsekvenser. Flertallet legger
til grunn at departementet vil komme tilbake til disse sakene i
nødvendig utstrekning i forbindelse med stortingsmeldingen
om Postens virksomhet i høsten 2000.
Flertallet legger
til grunn Postens egne beregninger, som foreløpig viser
at omlegging av ekspedisjonsnettet vil medføre en frigjort
netto kontantstrøm i år 2005 på l-l,5
mrd. kroner, eksklusive effekten av statlige kjøp.
Flertallet legger videre til
grunn at omstillingskostnadene vil bli finansiert av Posten selv.
Flertallet er kjent med at departementet
til en hver tid vurderer størrelsen på selskapets
egenkapital i forhold til virksomheten i selskapet.
Flertallet registrerer at omleggingen
av ekspedisjonsnettet vil få innvirkning på behovet
for statlig kjøp av posttjenester,.
Flertallet har merket seg at
omleggingen vil kunne medfører økte ventelønnskostnader,
men at omfanget av dette er usikkert.
Flertallet forutsetter at Regjeringen
kommer tilbake til dette.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre forutsetter at landposttjenesten vil bli
videreført med det samme service- og kvalitetsnivå.
Disse medlemmer mener det er
Stortingets oppgave å sette kvalitets- og servicemål
for Posten, samt å kjøpe ulønnsomme posttjenester.
Disse medlemmer mener det ikke
er en oppgave for Stortinget å ta stilling til antallet
ekspedisjonssteder. Dette er en oppgave som styret må ta
stilling til innenfor rammen av konsesjonens, kvalitets- og servicemål,
og forretningsmessige vurderinger.
Disse medlemmer er positive til
at butikker og bensinstasjoner overtar som ekspedisjonssteder i
stedet for kontorer drevet av Posten selv. En slik omlegging vil
mange steder føre til at posttjenester blir tilgjengelig
en større del av døgnet og vil slik føre
til et bedre postilbud.
Disse medlemmer er skeptisk til å overføre posttjenester
til offentlige servicekontor. Offentlige kontorer har blant annet
kortere åpningstider enn butikker og bensinstasjoner som
kan være et langt bedre alternativ som ekspedisjonssted
for posttjenester.
Disse medlemmer mener at det
ikke skal være en kommunal oppgave å yte posttjenester.
Det er en statlig oppgave. Det er heller ikke en kommunal oppgave å overta
overtallige ansatte fra Posten.
I et framtidig liberalisert europeisk postmarked
med konkurranse på alle type posttjenester vil posttjenester på offentlige
servicekontor kunne komme i konflikt med prinsipp om like konkurransevilkår.
Disse medlemmer er kjent med
Posten står overfor store utfordringer som følge
av overtallighet innen flere områder av virksomheten. Samtidig
er det i Norge stor mangel på arbeidskraft.
Disse medlemmer ser ikke behovet
for at Posten skal etablere en egen omstillingsenhet når
Arbeidsmarkedsetaten har kompetanse til å omskolere og omplassere
de overtallige til andre jobber.
Disse medlemmer mener at det
sterke stillingsvernet som de ansatte har i Posten, har motvirket
en gradvis nedbemanning, slik at selskapet nå sliter med et
stort antall overtallige.
Disse medlemmer vil vise til
at Telenor som er et aksjeselskap, har lykkes i å tilpasse
antallet ansatte til aktivitetsnivået. Det samme kan ikke
sies om Posten og NSB som er organisert som BA.
Disse medlemmer mener at Posten
vil være bedret rustet til å møte de
store utfordringene selskapet står overfor hvis selskapet
hadde vært organisert som aksjeselskap.
Disse medlemmer vil på denne
bakgrunn fremme følgende forslag:
”Stortinget ber Regjeringen
omdanne Posten Norge BA til aksjeselskap.”
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstrepart viser
til at det kan oppstå et tidspress mellom nedbygging av
postkontornettet og etablering av offentlige servicekontorer. Det
vil være ønskelig at Posten er bundet opp av avtaler
med butikker etc. før servicekontormodellen er på plass.
Det vil også vanskeliggjøre overtakelse av overtallige
fra Posten. Derfor bør omstruktureringa av postekspedisjonsnettet ikke
starte opp før det er avklart i hvilken målestokk det
kan etableres servicekontorer.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Høyre:
Stortinget ber Regjeringen omdanne Posten Norge BA til aksjeselskap.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
St.meld. nr. 37 (1999-2000) - Om omlegging av Postens ekspedisjonsnett - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 9. juni 2000
Oddvard Nilsen
leder |
Gunn Olsen
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |