Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Trond Mathisen og Tore Nordseth, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, viser til at Forsvaret er inne i en større omstillingsprosess der de endelige politiske avklaringene ikke finner sted før Stortinget har behandlet Regjeringens langtidsproposisjon i vårsesjonen 2001. Komiteen viser for øvrig til sine merknader under de enkelte saker komiteen har til behandling.

4.1 Endringer i Forsvarets lønnsadministrasjon

Komiteen viser til at langtidsproposisjonen først vil bli fremlagt for Stortinget tidlig i 2001, og finner det derfor ikke tilrådelig å vedta endringer i Forsvarets lønnsadministrasjon på det nåværende tidspunkt. Komiteen har merket seg at antall og organisering av distriktskommandoene og de territorielle regimenter er under vurdering, og at videreføring av eventuell etablering av lønnsfunksjoner i tilknytning til en distriktskommando kan være beheftet med usikkerhet.

Komiteen viser også til at før en eventuell fase 2 i iverksettingsprosessen kan gjennomføres skal Forsvaret ha anskaffet nye lønns-, regnskaps- og personal-systemer. Komiteen viser i den sammenheng til sine merknader om prosjekt Golf i Innst. S. nr. 238 (1999-2000), jf. St.prp. nr. 98 (1999-2000).

Komiteen viser til at lønnsavdelingen i Oslo er lokalisert i bygning 64, Akershus festning, men med midlertidig lokalisering i leide lokaler. Komiteen viser til at et flertall i Stortinget gikk imot å bevilge midler til renovering av bygning 64, ref. Innst. S. nr. 238 (1999-2000), jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000).

Komiteen legger til grunn at lønnsadministrasjonen videreføres i Oslo så vel som i Harstad og Hamar i sin nåværende organisasjonsform inntil nye rammefaktorer er avklart.

Komiteen finner det derfor naturlig at endringer i Forsvarets lønnsadministrasjon inngår i langtidsproposisjonen som skal behandles i vårsesjonen 2001.

4.2 Utfasing av lette transportfly DHC-6/Twin Otter og nedleggelse av 719-skvadronen

Komiteen viser til at 719-skvadronens behov i krigsstrukturen ikke lenger er til stede, og at militærfaglig sett har skvadronen og materiellet liten betydning for Forsvarets virksomhet. Komiteen har merket seg at det foreligger et visst innsparingspotensiale over tid, og at dette vil representere et bidrag i arbeidet med driftsinnsparinger og effektivisering av Forsvarets virksomhet. Komiteen har også merket seg at transport av personell og materiell kan overføres til sivile flyselskaper, Forsvarets helikoptre og Forsvarets øvrige transportfly. Komiteen forutsetter at man sikrer seg kjøp av tjenester som gjør det mulig å gjennomføre de støttefunksjoner 719-skvadronen har gjennomført, særlig med hensyn på støtte til jegerkompaniet, spesialstyrker og øving, trening for disse. Komiteen forutsetter videre at det treffes tiltak for rekvisisjon av denne kapasiteten innenfor vårt forsvarskonsept.

Komiteen er derfor enig i at lette transportfly DHC-6/Twin Otter utfases og at 719-skvadronen legges ned.