I proposisjonen legger Regjeringen frem forslag til endringer i Forsvarets virksomhet. Proposisjonen omhandler følgende forslag:
-
– Endringer i Forsvarets lønnsadministrasjon med nedleggelse av lønnskontorene i Forsvarets tele- og datatjeneste/Oslo, Distriktskommando Østlandet/Hamar og Distriktskommando Nord-Norge/Harstad.
-
– Utfasing av DHC-6/Twin Otter og nedleggelse av 719-skvadron.
Forslagene om endringer i Forsvarets militære organisasjon er i samsvar med de overordnede retningslinjer som er trukket opp gjennom Stortingets behandling av Innst. S. nr. 245 (1997-1998), jf. St.meld. nr. 22 (1997-1998) Hovedretningslinjer for Forsvarets virksomhet og utvikling i tiden 1999-2002.
Endringsforslagene som legges fram i proposisjonen har et samlet innsparingspotensial over ti år på inntil 83 mill. kroner i nåverdi for Forsvaret.
Med begrepet "utfasing" forstås i proposisjonen at Forsvaret slutter å operere og/eller vedlikeholde flyene, i den hensikt at materiellet skal avhendes.
Arbeidstakerorganisasjonene er under forberedelsene til proposisjonen gitt medinnflytelse i henhold til hovedavtalene og Tilpasningsavtalen for Forsvaret. Tiltakene i proposisjonen vil bli gjennomført i nært samarbeid med de tilsatte og deres organisasjoner. Personellmessige konsekvenser vil bli behandlet i henhold til de prinsipper og retningslinjer som følger av Innst. S. nr. 182 (1993-1994) til St.meld. nr. 31 (1993-1994) Om personellpolitikk for omstilling av Forsvaret.
Forsvarets lønnsadministrasjon omfatter
i dag totalt 72 årsverk. Disse fordeler seg med 49 årsverk
ved Forsvarets overkommando/Økonomistaben i Oslo,
11 årsverk ved Distriktskommando Østlandet/Hamar,
ti årsverk ved Distriktskommando Nord-Norge/Harstad
og to årsverk ved Forsvarets tele- og datatjeneste/Oslo.
I tillegg til Forsvarets lønnsadministrasjon er det lokale lønnsfunksjoner
ved de selvstendige administrerte enheter. Forsvarets lønnsadministrasjon
lønner ca. 25 000 tilsatte i Forsvaret. I tillegg kommer
avlønning av ca. 34 000 personer som i løpet av året
er inne til tjeneste av kortere eller lengre varighet - repetisjonstjeneste
m.v.
Ulik organisering og forskjellige administrative
rutiner i de enkelte forsvarsgrener, både i saksgang og
i delegering av fullmakter, har vanskeliggjort en overordnet forankring
av myndighet og ansvar i lønns- og regulativsaker.
Dagens lønnsfunksjoner bærer
preg av at de er etablert på sentralt, regionalt og lokalt
nivå. Dette fører til at det er mange parter som
tolker og behandler saker om regulativlønn og aktivitetsbaserte
tillegg. Ansvar og myndighet er ikke i nødvendig grad koordinert
og avklart. På de forskjellige nivåer registreres
det ofte flere aktører som avgjør samme typer
saker. Totalt sett skaper for mange nivåer i lønnsadministrasjonen uklare
ansvars- og myndighetsforhold og lite hensiktsmessige rutiner. Dette øker
igjen muligheten for ulik tolkning og praktisering av lov- og avtaleverket.
Potensialet for rasjonalisering og effektivisering
av dagens lønnsadministrasjon er utredet. Forsvarsdepartementet
foreslår å legge ned lønnskontorene ved
Forsvarets tele- og datatjeneste, Distriktskommando Østlandet
og Distriktskommando Nord-Norge og å videreføre
en sentral lønnsadministrasjon. Den nye lønnsadministrasjonen
skal ivareta hensynet til en samlet utnyttelse av personellressursene
og gi en fleksibel løsning i disponeringen av personellet.
Hensikten er å bedre kvaliteten på lønnsadministrasjonen
i Forsvaret. Dette oppnås gjennom en enhetlig ledelse og ensartet
praktisering i utøvelsen av lønns- og regulativsaker,
samtidig som styrings- og informasjonslinjene kun blir omfattet
av to nivå - sentralt og lokalt. Det oppnås også en
bedre utnyttelse av personellressursene ved valg av en sentral løsning.
I tillegg vektlegges betydningen av et sterkt faglig miljø.
Etter en nedleggelse av lønnskontorene
ved Forsvarets tele- og datatjeneste, Distriktskommando Østlandet
og Distriktskommando Nord-Norge er det fortsatt behov for 49 årsverk
ved en sentral lønnsadministrasjon. Dette innebærer
et innsparingspotensial på 23 årsverk i forhold
til dagens organisasjon. Denne måten å organisere
seg på gir færrest antall nivåer, slik
at styrings- og informasjonslinjene blir korte og effektive.
Det er en klar konklusjon at lønnsadministrasjonen uansett
lokalisering vil være underlagt Forsvarets overkommando
fordi oppgaver skal ivaretas for hele Forsvaret. Harstad, Oslo og
Hamar er vurdert som mulige lokaliseringsalternativer.
De faglige fordelene ved dagens organisering
av økonomistaben i Oslo er verdifulle for alle berørte samarbeidspartnere.
Geografisk plassering av Forsvarets lønnsadministrasjon
utenfor Oslo vil kunne medføre at kravet om en fremtidig
og bedret lønnsadministrasjon blir vanskeligere å oppnå.
Dessuten vil kravet om etablering av effektiv internkontroll og lønnsrevisjon,
med overordnet forankring av myndighet og ansvar i lønns-
og regulativsaker, bli mindre funksjonelt.
Etter en nedleggelse av lønnskontorene
ved Forsvarets tele- og datatjeneste, Distriktskommando Østlandet
og Distriktskommando Nord-Norge er det fortsatt behov for i størrelsesorden
49 årsverk ved en sentral lønnsadministrasjon.
Dette innebærer et innsparingspotensial på i størrelsesorden
23 årsverk i forhold til dagens organisasjon.
Lokalene lønnskontoret disponerer i
Hamar vil bli frigjort og kan således omdisponeres eller
avhendes.
Lønnskontoret i Harstad holder til
i et delvis verneverdig bygg som inneholder en betydelig andel av
Distriktskommando Nord-Norges samlede kontorareal. Etter en eventuell
nedleggelse av lønnskontoret vil bygget bli benyttet som
kontorlokaler for Forsvaret. Øvrig virksomhet fortsetter
i bygget. Det er således ikke mulig å påvise
innsparingspotensial ved at lønnskontoret nedlegges.
Lønnsavdelingen i Oslo er lokalisert
i bygning 64, Akershus festning. Bygningen er vedtatt renovert.
Som et direkte resultat av planlagt renovering er lønnsavdelingen
midlertidig lokalisert i leide lokaler. Renoveringen er vedtatt
uavhengig av lønnsavdelingens behov for lokaler. Ved en
eventuell nedlegging av lønnsadministrasjonen i Oslo vil
det bli frigjort arealer som kan benyttes av andre institusjoner
i Forsvaret.
I forbindelse med vurderingen av lokalisering
har kostnadene ved videreføring i Oslo vært holdt
opp mot lokalisering i Hamar eller Harstad. Nåverdiberegningene
viser at det er høyere kostnader forbundet med etablering
i Hamar eller Harstad enn i Oslo. Kostnaden på rehabilitering
av den delen Forsvarets lønnsadministrasjon skal disponere
i bygning 64 på Akershus festning er på ca. 15
mill. kroner. Det er imidlertid vedtatt at bygget uansett skal pusses
opp. Dersom en ser bort fra denne kostnaden er nåverdien
for Oslo-alternativet ca. 110 mill. kroner. Inkluderes kostnaden
i vurderingen blir nåverdien for dette alternativet ca.
125 mill. kroner.
Nåverdi for dagens virksomhet er på ca.
140 mill. kroner. Dette omfatter Forsvarets lønnsadministrasjon og
lønnskontorene ved Forsvarets tele- og datatjeneste, Distriktskommando Østlandet
og Distriktskommando Nord-Norge. Den foreslåtte endring
vil medføre en driftsreduksjon på ca. 30 mill.
kroner over 10 år etter en nåverdiberegning med
en diskonteringsrente på 7 pst. Beregningen forutsetter
at Forsvarets lønnsadministrasjon videreføres
i Oslo. Etablering andre steder representerer ikke en driftsreduksjon
i forhold til dagens organisering.
Forsvarsdepartementet foreslår at all
avregning av lønn i Forsvaret i fremtiden skal foregå ved
en sentral lønnsadministrasjon. Som en følge av
dette foreslås lønnskontorene i Forsvarets tele-
og datatjeneste/Oslo, Distriktskommando Østlandet/Hamar
og Distriktskommando Nord-Norge/Harstad lagt ned innen
1. juli 2001. Arbeidsoppgavene ivaretas av Forsvarets sentrale lønnsadministrasjon
med fortsatt lokalisering til Oslo.
I gjennomføringen av fase 1 legger
Forsvarsdepartementet opp til å beholde inntil halvparten
av bemanningen i Harstad og Hamar for å sikre lokal oppfølging av
endringene i lønnssystemet. Dette innebærer at
realisering av skissert innsparingspotensial kan bli skjøvet noe
i tid.
Etter at nye lønns-, regnskaps- og
personalsystem er innført i Forsvarets organisasjon vil
det bli gjennomført en ny organisasjonsutvikling der det
kan forventes betydelige personellreduksjoner i funksjoner knyttet
til lønnsadministrasjon, både sentralt og lokalt.
719-skvadron er en lett transportflyskvadron.
Primæroppgaven er transport av materiell og personell, herunder
transportstøtte til F-16-operasjoner fra kortbanenettet
og dropp av fallskjermjegere. Skvadronen er en bidragsyter til Forsvarskommando
Nord-Norges operative planer i krise og krig. Beredskaps- og fredsmessig
prioriterte oppdrag vil løses ved omprioriteringer og tilpasning
av Forsvarets egne ressurser og virksomhet.
719-skvadron ble opprettet den 1. januar 1966
og har siden vært stasjonert ved Bodø hovedflystasjon.
Skvadronens tre nåværende DHC-6/Twin
Otter-fly er lette tomotors transportfly uten bevæpning.
Flyene er produsert i 1967.
På grunn av mangel på flyvere
og teknikere i Luftforsvaret er driften ved 719-skvadron gradvis
blitt redusert de siste årene. De knappe personellressursene
har blitt disponert til andre prioriterte oppgaver.
I perioden 1990 til 1999 er flytiden for 719-skvadron redusert
fra 2 200 til 800 timer pr. år. Om DHC-6/Twin Otter
skal driftes ut over 2002 må Forsvaret gjennomføre
en større vedlikeholdsinspeksjon - Inspection & Repair
as Neccesary. Inspeksjonen er beregnet å koste ca. 5 mill.
kroner pr. fly. Dette kommer i tillegg til de rutinemessige inspeksjoner
som foretas ved Bodø hovedflystasjon. Gjennomføres
ikke inspeksjonen må det forventes reduksjon i flytilgjengeligheten
grunnet økning i uforutsett vedlikehold.
Departementet legger vekt på at avdelinger
som har marginal betydning for Forsvarets virksomhet bør
nedlegges der dette er mulig for raskt å kunne realisere
et eventuelt innsparingspotensial. Tilsvarende bør materiell
utfases, avhendes eller langtidslagres. Forsvaret overkommando har
foretatt en grundig analyse av fortsatt virksomhet ved 719-skvadron
og anbefaler nedleggelse. Fortsatt drift av skvadronen vil medføre
at knappe ressurser som flygere og teknikere brukes på en
oppgave som ikke gir tilsvarende effekt for Forsvarets som helhet.
Det vil ikke være regningssvarende å tilføre
skvadronen ressurser i form av personell/kompetanse som
vil gå på bekostning av andre oppgaver. Den forestående
vedlikeholdsinspeksjonen til 5 mill. kroner pr. fly er en betydelig
kostnad for materiell med begrenset levetid og begrensede bruksområder.
Sett opp mot salgspotensialet på om lag 2 mill. kroner
pr. fly finner departementet at en slik investering ikke er forsvarlig
bruk av ressurser.
Departementets forslag innebærer at
17 stillinger i organisasjonsplan fred legges ned ved 719-skvadron.
Det vil i tillegg kunne innspares tre stillinger
i støtte/vedlikeholdsapparatet ved Bodø hovedflystasjon.
Ved Luftforsvarets forsyningskommando vil det ikke kunne identifiseres
innsparte stillinger som følge av nedleggelsen.
Driften av 719-skvadron krever i dag ti årsverk
ved selve skvadronen, fem årsverk ved støtte-/vedlikeholdsapparatet/Bodø Hovedflystasjon
og 200 timeverk pr. år ved Luftforsvarets forsyningskommando. Årsverkene
og timeverkene utenfor 719-skvadron er såkalte desimalverk
som fordeler seg på flere stillinger og fagfelt. Interne
organisasjonutviklingsprosesser vil kunne gi reelle innsparinger
ved de eksterne enhetene og det planlegges derfor med følgende
nettoreduksjon i årsverk:
– 719-skvadron,
Bodø hovedflystasjon - ca. ti årsverk.
– Vedlikeholdsgruppen, Bodø hovedflystasjon
- ca. fem årsverk.
– Luftforsvarets forsyningskommando,
Kjeller - ca. 200 timeverk/år.
Ved beslutning om utfasing av DHC-6/Twin
Otter vil samtlige berørte yrkestilsatte bli erklært
overtallige og vil ha fortrinn ved søknad til stillinger
på samme nivå. Personell som eventuelt ikke vil
få tilbud om nye stillinger vil bli overført til
Ressursorganisasjonen. Personellsituasjonen i Luftforsvaret er anstrengt.
Det er vakanser innenfor teknisk og flyoperativ bransje. Berørt
personell vil søkes omskolert for å kunne dekke behov
andre steder i organisasjonen, fortrinnsvis ved personellets eget
tjenestested. De ledige stillingene er reelle vakanser der Forsvaret
uansett må sette inn betydelige ressurser for å skaffe
kompetent personell. Departementet anser derfor at innsparingene
ved nedleggelse av 719-skvadron er reelle selv om personellet vil
bli innplassert i andre ledige stillinger i Luftforsvaret.
Engasjert befal og grenaderer har kontrakter
som utløper før eller ved nedleggelse av skvadronen.
Ingen sivilt tilsatte berøres direkte av nedleggelsen.
Samlet innsparingspotensial for tiltaket av
lønns-, drifts-, eiendoms-, bygg-, anleggs- og materiellutgifter er
beregnet til ca. 53 mill. kroner. Beregningene er basert på nåverdimodellen
over 10 år og med 7 pst. diskonteringsrente. Dette innebærer
en årlig innsparing på 6-7 mill. kroner i forhold
til dagens driftskostnader.
Det foreslås at DHC-6/Twin
Otter fases ut av krigsstrukturen og at 719-skvadron ved Bodø hovedflystasjon
legges ned innen 31. desember 2000.
Forslagene innebærer samlet at Forsvarets
organisasjonsplan fred (OPL/F) kan reduseres med ca. 40
stillinger. Gjennomføringen av behovs- og funksjonsanalyser
vil bidra til å klargjøre detaljene med hensyn
til de personellmessige konsekvensene, herunder eventuell overtallighet.
Konsekvenser for personellet i Forsvaret vil bli behandlet i henhold
til gjeldende regelverk og i samarbeid med de ansattes organisasjoner, Forsvarets
personellforvaltning og Ressursorganisasjonen.
Forslagene om endringer i Forsvarets militære
organisasjon har et samlet innsparingspotensial på i størrelsesorden
83 mill. kroner over en tiårsperiode.
Departementet har vurdert om forslagene har
distriktsmessige konsekvenser som tilsier nærmere utredning
og eventuelle avbøtende tiltak. Med utgangspunkt i øvrig
militær virksomhet i berørte kommuner, er det departementets
vurdering at forslagene ikke medfører betydelige distriktsmessige
konsekvenser.
Flyene som fases ut, vil bli avhendet i henhold
til gjeldende regler for avhending av forsvarsmateriell.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Grethe Fossli, Gunnar Halvorsen, Trond Mathisen og Tore Nordseth, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Ingvald Godal, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, viser til at Forsvaret er inne i en større omstillingsprosess der de endelige politiske avklaringene ikke finner sted før Stortinget har behandlet Regjeringens langtidsproposisjon i vårsesjonen 2001. Komiteen viser for øvrig til sine merknader under de enkelte saker komiteen har til behandling.
Komiteen viser til at langtidsproposisjonen
først vil bli fremlagt for Stortinget tidlig i 2001, og
finner det derfor ikke tilrådelig å vedta endringer
i Forsvarets lønnsadministrasjon på det nåværende
tidspunkt. Komiteen har merket seg at antall og organisering av
distriktskommandoene og de territorielle regimenter er under vurdering,
og at videreføring av eventuell etablering av lønnsfunksjoner
i tilknytning til en distriktskommando kan være beheftet
med usikkerhet.
Komiteen viser også til
at før en eventuell fase 2 i iverksettingsprosessen kan
gjennomføres skal Forsvaret ha anskaffet nye lønns-,
regnskaps- og personal-systemer. Komiteen viser i
den sammenheng til sine merknader om prosjekt Golf i Innst. S. nr.
238 (1999-2000), jf. St.prp. nr. 98 (1999-2000).
Komiteen viser til at lønnsavdelingen
i Oslo er lokalisert i bygning 64, Akershus festning, men med midlertidig
lokalisering i leide lokaler. Komiteen viser til
at et flertall i Stortinget gikk imot å bevilge midler
til renovering av bygning 64, ref. Innst. S. nr. 238 (1999-2000),
jf. St.prp. nr. 58 (1999-2000).
Komiteen legger til grunn at
lønnsadministrasjonen videreføres i Oslo så vel
som i Harstad og Hamar i sin nåværende organisasjonsform
inntil nye rammefaktorer er avklart.
Komiteen finner det derfor naturlig
at endringer i Forsvarets lønnsadministrasjon inngår
i langtidsproposisjonen som skal behandles i vårsesjonen
2001.
Komiteen viser til at 719-skvadronens
behov i krigsstrukturen ikke lenger er til stede, og at militærfaglig
sett har skvadronen og materiellet liten betydning for Forsvarets
virksomhet. Komiteen har merket seg at det foreligger
et visst innsparingspotensiale over tid, og at dette vil representere
et bidrag i arbeidet med driftsinnsparinger og effektivisering av
Forsvarets virksomhet. Komiteen har også merket
seg at transport av personell og materiell kan overføres
til sivile flyselskaper, Forsvarets helikoptre og Forsvarets øvrige
transportfly. Komiteen forutsetter at man sikrer
seg kjøp av tjenester som gjør det mulig å gjennomføre
de støttefunksjoner 719-skvadronen har gjennomført,
særlig med hensyn på støtte til jegerkompaniet, spesialstyrker
og øving, trening for disse. Komiteen forutsetter
videre at det treffes tiltak for rekvisisjon av denne kapasiteten
innenfor vårt forsvarskonsept.
Komiteen er derfor enig i at
lette transportfly DHC-6/Twin Otter utfases og at 719-skvadronen
legges ned.
Komiteen viser til proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget til å fatte slikt
vedtak:
DHC-6/Twin Otter fases ut og 719-skvadron legges ned innen 31. desember 2000.
Oslo, i forsvarskomiteen, den 26. oktober 2000
Hans J. Røsjorde
leder |
Per Ove Width
ordfører |
Grethe Fossli
sekretær |