I vurderingen av anbefalingen vektlegger departementet
FLOs omstillingsevne for å støtte primærvirksomheten
i krise- og krigsoperasjoner. Dette gjelder blant annet kompetanse,
kommando- og organisasjonsforhold. Fredsorganisasjonen og krigsorganisasjonen
vil aldri bli identiske, men det er et behov for at enkelte enheter
i fredsorganisasjonen kan gå rett inn i krigsorganisasjonen.
Dette innebærer blant annet at deler av FLO vil danne kadre
til krigsorganisasjonen. Ved internasjonale operasjoner vil FLO
også tilsvarende kunne danne kadre for feltavdelinger.
Dessuten kan det også tenkes at FLO etablerer framskutte
enheter i et kriseområde.
Krav til logistikkstøtte til krise-
og krigsoperasjoner i inn- og utland i form av personell, materiell
og forsyninger, må være etablert i forhold til
definerte scenarier. Materiell og forsyninger må øremerkes
og til dels være klargjort for forflytning. Logistikkstøtte
fra FLO iverksettes i henhold til etablerte planer og forut-bestemte
kriterier.
Primærvirksomhetens krav til FLOs omstillingsevne kan
også få betydning for hvordan FLOs virksomhet
er lokalisert i fred, og hvor stor del av FLOs fredsorganisasjon
som er identisk med krigsorganisasjonen. Primærvirksomheten
vil derfor måtte stille krav til at FLOs oppgaver og ansvar
i krise og krig planlegges og øves uavhengig av hvordan
den er organisert i fredstid for å sikre at overgangen
til krise- og krigsorganisasjonen fungerer. I den grad dette innebærer
kostnader i fred, må primærvirksomheten betale
for denne omstillingsevnen, og derved synliggjøres beredskapskostnadene.
Under eventuelle fredskriser og krigsoperasjoner, særlig
de som i noen grad er uforutsigbare både med hensyn til
karakter og lokalisering, vil sjef FLO ved å se alle logistikkressursene
under ett, gi operative sjefer med oppdrag i fredskriser logistikkstøtte
med en større grad av fleksibilitet, reaksjonsevne, kraftsamling
og mobilitet enn tilfellet er med dagens mer fragmenterte logistikkorganisasjon.
FLO vil medvirke til at militære og
sivile ressurser ses i sammenheng for å oppnå en
effektiv utnyttelse av samfunnets totale ressurser innenfor rammen
av totalforsvaret. Ansvars- og rollefordelingen mellom Forsvaret
og den sivile beredskap innenfor denne rammen vil ikke endres ved
etablering av FLO. Etableringen av forsyningssentre i Hæren
i fase 1, IUO i fase 2 og eventuelt felles forsyningsorganisasjon
i fase 3 vil bidra til at Forsvaret får styrket kompetanse
og kapasitet til å foreta innkjøp til egne og
allierte styrker fra sivil sektor i krise og krig. Blant annet vil
nødvendige deler av innkjøpsfunksjonen i fred
danne kadre for krigsorganisasjonen for å sikre omstillingsevne
og kontinuitet. Det legges for øvrig opp til nødvendig
samarbeid mellom militær og sivil side i forbindelse med
etableringen av de nevnte fasene.
Tiltakene i fase 1 med etablering av en felles
ledelse for materiellforvaltningen og gjennomføring av
forslagene til vertikal og horisontal integrasjon som er anbefalt
i hovedalternativ 1 vil ha et effektiviseringspotensiale i størrelsesorden
1 600 mill. kroner over 10 år i forhold til dagens situasjon.
Vurderingene forutsetter gjennomføring av anbefalingene
om en felles ledelse for FLO og anbefalingene i hovedalternativ
1. Når effektiviseringspotensialet har stabilisert seg
gir anbefalingene i fase 1 reduserte kostnader på ca. 300
mill. kroner årlig.
Tiltakene i fase 2 med etablering av en felles
investerings- og utviklingsorganisasjon, uten den tekniske fagkompetanse
inkludert, vil sammen med tiltakene fra fase 1 ha et effektiviseringspotensiale
i størrelsesorden 3 800 mill. kroner over 10 år
i forhold til dagens situasjon. Vurderingene forutsetter gjennomføring
av anbefalingene om en felles ledelse for logistikkorganisasjonen,
anbefalingene i hovedalternativ 1 og anbefalingene knyttet til modellen
uten teknisk fagkompetanse. Når effektiviseringspotensialet
har stabilisert seg gir anbefalingene i fase 1 og 2 reduserte kostnader
på ca. 800 mill. kroner årlig.
Tiltakene i fase 3 som omfatter en videre omstillingsprosess
med sikte på å etablere en mer prosess-basert internstruktur
vil ha et effektiviseringspoten-siale mellom 3 800 mill. kroner
og 4 500 mill. kroner avhengig av hvilken internstruktur Forsvarets
logistikktjeneste etableres med i forhold til dagens situasjon.
Dette inkluderer tiltakene i fase 1 og fase 2 og er beregnet etter
nåverdimetoden over 10 år. Hovedalternativ 4 er den
mest kostnadseffektive internstrukturen sett ut fra stordriftsfordeler,
men det vil være den mest krevende strukturen å etablere.
Vurderingene forutsetter gjennomføring av tiltakene i hovedalternativene
som fase 3 bygger på. Når effektiviseringspotensialet
har stabilisert seg, etter det sjuende året, gir anbefalingene
i fase 1, 2 og 3 reduserte kostnader fra 800 til 1000 mill. kroner årlig.
Det realiserte effektiviseringspotensialet vil
bli benyttet for å redusere den "doble ubalansen" i Forsvaret.
Ny organisasjon vil bli utredet i detalj av departementet i samarbeid
med forsvarssjefen, ledelsen og de ansatte i FLO og kundene. Dette
vil foregå med bakgrunn i behovs- og funksjonsanalyser
som tar utgangspunkt i oppgavene for virksomheten.
Forvaltningen av personell vil bli gjennomført
etter de samme prinsippene som i dag. Dette vil blant annet si at
disponerings- og personellforvaltningsregimet som framgår
av Befalsordningen med underordnede avtaler og dokumenter vil bli
videreført. Sivilt personell vil bli forvaltet i henhold
til gjeldende lov- og avtaleverk. Eventuelle endringer i regelverket
for forvaltning av militært og sivilt personell vil komme
som et resultat av en nødvendig helhetlig og selvstendig
prosess hvor aktuelle konsekvenser vektes og vurderes.
De personellmessige konsekvensene av gjennomføringen
av fase 1 til 3 vil bli behandlet i henhold til gjeldende regel-
og avtaleverk og i samarbeid med de ansattes organisasjoner, Forsvarets
personellforvaltning og Ressursorganisasjonen. Endringene vil sees
i sammenheng med den øvrige omstillingen i Forsvaret.
Departementet har vurdert om anbefalingen har
distriktspolitiske konsekvenser som tilsier nærmere utredning
og iverksetting av eventuelle tiltak. Umiddelbart medfører
ikke anbefalingen vesentlige distriktsmessige konsekvenser. Det
understrekes her at anbefalingen først og fremst innebærer
et grunnleggende grep for å gjøre Forsvaret bedre
i stand til å utvikle en mer effektiv og framtidsrettet
logistikkorganisasjon.
Anbefalingen legger opp til en prosess hvor
det vil skje en gradvis omstilling av logistikkfunksjonene. Noen
tiltak vil iverksettes umiddelbart, mens andre vil iverksettes på noe
lengre sikt.
Med utgangspunkt i Forsvarets totale virksomhet
er det departementets vurdering at anbefalingen ikke vil medføre
betydelige distriktsmessige konsekvenser.
De næringspolitiske konsekvensene vil
være mindre betydelige.
Forslagene i proposisjonen vil, isolert sett,
ikke berøre det behov Forsvaret totalt har for varer og
tjenester. Det vil kunne ligge positive virkninger for næringslivet
av at den sammenslåtte organisasjon vil framstå som
en større samlet enhet og dermed en mer profesjonell kunde.
Den nasjonale strategi for norsk forsvars- og
forsvarsrelatert industri vil ikke bli berørt av tiltak
foreslått i denne proposisjonen.
Forhold knyttet til kjøp av varer og
tjenester for Forsvarets drift vil ikke bli direkte berørt
av tiltak foreslått i denne proposisjonen. Eventuelle virkninger
vil bli vurdert i forbindelse med utviklingen av den nye organisasjonen.
Komiteen legger til
grunn at organiseringen må bygge på et konsept
der smidighet i fredstiddrift balanseres med FLOs rolle i krig og
krise, samt som støtteorganisasjon opp mot internasjonale
operasjoner.
Komiteen har merket seg at eventuelle
distriktsmessige konsekvenser vil bli vurdert underveis, og at disse
ved behov kan bli forelagt Stortinget til behandling, jf. også merknader
under pkt. 5.