5.1 Anbefaling

Departementet anbefaler hovedalternativ 5, at Forsvarets logistikkfunksjoner samles i én organisasjon, Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO):

  • – Som ved etableringen vil bestå av forsyningskommandoene (HFK, LFK, SFK), Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD), materielldelen av Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben, deler av de regionale forsyningskommandoene og Forsvarets øvrige verksteder og lagre.

  • – Som skal være en del av Forsvarets militære organisasjon (FMO).

  • – Med en sjef direkte underlagt Forsvarssjefen og støttet av en stab. Sjef FLO kan være sivil eller militær tilsatt på åremål.

  • – Som i motsetning til andre deler av FMO (som er bevilgningsfinansiert) i hovedsak skal være kundefinansiert.

  • – Med hovedoppgave å utøve fagmyndighet og forvaltningsoppgaver, anskaffe og levere materiell, forsyninger og andre varer og tjenester på rett sted, til riktig tid med avtalt kvalitet og mengde til riktig pris.

Ved etableringen av FLO opprettes det en hovedstruktur under Forsvarssjefen bestående av:

  • – Operativ virksomhet.

  • – Styrkeproduksjon med mer.

  • – Logistikk.

Departementet legger meget stor vekt på kontinuitet og riktig kompetanse i ledelsen av FLO, og tar sikte på at stillingen som sjef FLO opprettes som en åremålsstilling. Departementet og forsvarssjefen vil sørge for at ledelsen av virksomheten har den nødvendige kompetanse for å sikre at FLO drives rasjonelt og effektivt og i samsvar med mål og rammebetingelser fastsatt av overordnet myndighet for å tilfredsstille kundens/primærvirksomhetens behov.

Forslagene vil over tid føre til reduksjoner i antall årsverk i logistikkorganisasjonen. Omstillingen må gjennomføres i samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene og ivareta behovet for trygghet for den enkelte. I tillegg til å bli bedre forberedt til å møte framtidige krav, vil en ny organisering av materiellvirksomheten gi positive utviklingsmuligheter, nye karrieremuligheter og jobbtilfredshet for den enkelte medarbeider.

5.2 Gjennomføring

Departementet mener det vil være fornuftig å gjennomføre anbefalingen i tre faser.

  • – Fase 1 omfatter tre hovedtiltak:

    • – Tilsetting av Sjef FLO.

    • – Etablering av en stab. Ved bemanningen vil man se oppgaver og ressursbruk i de berørte organisasjoner i sammenheng.

    • – Snarlig gjennomføring av de forslag til vertikal og horisontal integrasjon som er anbefalt i hovedalternativ.

De to første tiltakene tar departementet sikte på å gjennomføre innen utgangen av 2000. Hele fasen skal være gjennomført innen utgangen av 2002.

  • – Fase 2 omfatter etablering av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon (IUO) som en del av den interne struktur for FLO. Denne skal være etablert innen utgangen av 2003. Detaljert utforming av IUO vil foregå i et samarbeid mellom departementet, forsvarssjefen, ledelsen og de ansatte i FLO og kundene.

  • – Fase 3 omfatter en OU-prosess basert på erfaringer fra og til dels i parallell med fase 1 og 2 med sikte på å etablere en mer prosessbasert internstruktur for FLO. OU-prosessen skal gjennomføres etter de fastsatte retningslinjer for omstillinger i Forsvaret. Den skal videre gjennomføres i et samarbeid mellom departementet, ledelsen, de ansatte og kundene. Som en del av denne prosessen vil det vurderes en tilknytningsform som forvaltningsbedrift. Samtidig skal også spørsmålet om bygningstjenesten og Forsvarets militærgeografiske tjeneste (FMGT) skal inngå i den nye organisasjonen vurderes.

5.3 Komiteens merknader

Komiteen viser til proposisjonen og støtter etableringen av Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) etter en modell betegnet som hovedalternativ 5 i proposisjonen. FLO skal bestå av forsyningskommandoene (HFK, LFK og SFK), Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD), materielldelen av Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben, deler av de regionale forsyningskommandoene og Forsvarets øvrige verksteder og lagre.

Komiteen er enig i at Forsvarets logistikkorganisasjon skal organiseres som en del av Forsvarets militære organisasjon (FMO), og ledes av en sjef som således skal være direkte underlagt forsvarssjefen og støttet av en stab. Det er også enighet om at stillingen skal være en åremålsstilling.

Komiteen forutsetter at etableringen av en slik organisasjon skal synliggjøre kostnadene på en bedre måte enn tidligere, slik det legges opp til i proposisjonen. Komiteen viser i den forbindelse til at det legges opp til at forholdet mellom primær- og støttevirksomheten reguleres gjennom samhandel som i et ordinært kunde– leverandørforhold, dvs. at brukerne må betale for oppdrag og tjenester som FLO utfører. Komiteen mener at dette vil føre til mer rasjonell drift og dermed til en bedre utnyttelse av bevilgningene til Forsvaret.

Ved siden av at en slik organisering vil synliggjøre kostnadene, vil komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, peke på at forslaget har et betydelig innsparingspotensial i forhold til nåværende struktur, ved at anbefalingene i fase 1 gir reduserte kostnader på ca. 300 mill. kroner årlig når effektiviseringspotensialet har stabilisert seg. Fase 2 og 3 burde gi ytterligere innsparingspotensial. Flertallet legger til grunn at det sentrale med Forsvarets logistikkorganisasjon må være å få en mest mulig effektiv organisasjon der formålet er å gi optimale ytelser til Forsvaret med lavest mulig kostnader.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre har merket seg at tiltakene gjennom fase 1 og 2 til sammen har et innsparingspotensial opp mot 3 800 mill. kroner over 10 år i forhold til dagens situasjon.

Disse medlemmer har videre merket seg at tiltakene i fase 1 - 3 vil gi årlige innsparinger mellom 800 og 1 000 mill. kroner når effektiviseringstiltakene har stabilisert seg.

Disse medlemmer har merket seg at den realiserte effektiviseringsgevinst vil bli brukt til å redusere ubalansen mellom oppgaver og midler i Forsvaret.

Disse medlemmer vil i den sammenheng understreke at dersom organisasjonsendringer og innsparingstiltak skal få denne gevinsten er det avhengig av at de totale økonomiske rammene for Forsvaret blir stabile slik at innsparte midler kan tilføres andre høyere prioriterte områder.

Komiteen vil understreke viktigheten av at de personellmessige konsekvensene blir behandlet i henhold til gjeldende regel- og avtaleverk og i samarbeide med de ansattes organisasjoner.

Komiteen legger til grunn at den fortsatte utvikling av Forsvarets logistikkorganisasjon gjennom fase 2 og 3 kan medføre forslag til løsning av struktur og oppgaver som det vil være naturlig å legge frem for Stortinget.

Komiteen viser til at etableringen av Forsvarets logistikkorganisasjon også vil ha konsekvenser for den pågående omstillingsprosessen innen Forsvaret, og at den nye lager- og verkstedorganisasjonen vil bli en del av den varslede langtidsproposisjonen. Komiteen viser videre til at Forsvarsdepartementet i brev av 25. oktober 2000 har redegjort for at forslag til vedtak i St.prp. nr. 55 (1999-2000) gir departementet nødvendige rammer for å iverksette fase 2 og 3 i implementeringsprosessen av FLO. Komiteen mener det er behov for å konsultere Stortinget ytterligere i forbindelse med den videre reorganisasjon av Forsvarets logistikkorganisasjon, og viser i den sammenheng til Grunnloven § 25 og etablert praksis i lignende saker.

Komiteen forutsetter derfor at Regjeringen forelegger Stortinget nødvendige forslag før fase 2 og 3 iverksettes. Komiteen legger allikevel til grunn at målsettingen om etablering av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon som en del av FLO innen utgangen av 2003, bør opprettholdes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, viser til drøftinger i proposisjonen om aktuelle tilknytningsformer for logistikkorganisasjonen. Departementet mener at for den samlede organisasjonen FLO peker det seg ut to mulige tilknytningsformer, ordinær forvaltningsorgan eller forvaltningsbedrift.

Flertallet mener at det er positive sider ved begge de tilknytningsformer som er nevnt, men at det er for tidlig å gi noen tilråding fra Stortinget om tilknytningsform.

Flertallet støtter derfor departementet i at det før fase 3 iverksettes blir vurdert tilknytningsform, og at saken vil bli forelagt Stortinget til behandling.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til forsvarssjefens kommentar til intensjon og samhandel, og disse medlemmer har merket seg at forsvarssjefens betenkelighet bl.a. er knyttet til FLO organisert som en forvaltningsbedrift.

Disse medlemmer er derfor enig med departementet i at FLO organiseres som en del av FMO i tråd med forsvarssjefens syn. Disse medlemmer legger derfor til grunn at en omgjøring av FLO til en statlig forvaltningsbedrift ikke er aktuell i den videre utvikling av fasene for FLO.