Departementet anbefaler hovedalternativ 5, at
Forsvarets logistikkfunksjoner samles i én organisasjon, Forsvarets
logistikkorganisasjon (FLO):
– Som ved
etableringen vil bestå av forsyningskommandoene (HFK, LFK,
SFK), Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD), materielldelen av
Forsvarets overkommando/Sanitetsstaben, deler av de regionale
forsyningskommandoene og Forsvarets øvrige verksteder og
lagre.
– Som skal være en del
av Forsvarets militære organisasjon (FMO).
– Med en sjef direkte underlagt
Forsvarssjefen og støttet av en stab. Sjef FLO kan være
sivil eller militær tilsatt på åremål.
– Som i motsetning til andre deler
av FMO (som er bevilgningsfinansiert) i hovedsak skal være
kundefinansiert.
– Med hovedoppgave å utøve
fagmyndighet og forvaltningsoppgaver, anskaffe og levere materiell, forsyninger
og andre varer og tjenester på rett sted, til riktig tid
med avtalt kvalitet og mengde til riktig pris.
Ved etableringen av FLO opprettes det en hovedstruktur
under Forsvarssjefen bestående av:
Departementet legger meget stor vekt på kontinuitet og
riktig kompetanse i ledelsen av FLO, og tar sikte på at
stillingen som sjef FLO opprettes som en åremålsstilling.
Departementet og forsvarssjefen vil sørge for at ledelsen
av virksomheten har den nødvendige kompetanse for å sikre
at FLO drives rasjonelt og effektivt og i samsvar med mål
og rammebetingelser fastsatt av overordnet myndighet for å tilfredsstille
kundens/primærvirksomhetens behov.
Forslagene vil over tid føre til reduksjoner
i antall årsverk i logistikkorganisasjonen. Omstillingen
må gjennomføres i samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene
og ivareta behovet for trygghet for den enkelte. I tillegg til å bli
bedre forberedt til å møte framtidige krav, vil
en ny organisering av materiellvirksomheten gi positive utviklingsmuligheter,
nye karrieremuligheter og jobbtilfredshet for den enkelte medarbeider.
Departementet mener det vil være fornuftig å gjennomføre
anbefalingen i tre faser.
De to første tiltakene tar departementet
sikte på å gjennomføre innen utgangen
av 2000. Hele fasen skal være gjennomført innen
utgangen av 2002.
– Fase 2
omfatter etablering av en felles investerings- og utviklingsorganisasjon
(IUO) som en del av den interne struktur for FLO. Denne skal være etablert
innen utgangen av 2003. Detaljert utforming av IUO vil foregå i
et samarbeid mellom departementet, forsvarssjefen, ledelsen og de ansatte
i FLO og kundene.
– Fase 3 omfatter en OU-prosess
basert på erfaringer fra og til dels i parallell med fase
1 og 2 med sikte på å etablere en mer prosessbasert
internstruktur for FLO. OU-prosessen skal gjennomføres
etter de fastsatte retningslinjer for omstillinger i Forsvaret. Den
skal videre gjennomføres i et samarbeid mellom departementet,
ledelsen, de ansatte og kundene. Som en del av denne prosessen vil
det vurderes en tilknytningsform som forvaltningsbedrift. Samtidig
skal også spørsmålet om bygningstjenesten
og Forsvarets militærgeografiske tjeneste (FMGT) skal inngå i
den nye organisasjonen vurderes.
Komiteen viser til
proposisjonen og støtter etableringen av Forsvarets logistikkorganisasjon
(FLO) etter en modell betegnet som hovedalternativ 5 i proposisjonen.
FLO skal bestå av forsyningskommandoene (HFK, LFK og SFK),
Forsvarets tele- og datatjeneste (FTD), materielldelen av Forsvarets
overkommando/Sanitetsstaben, deler av de regionale forsyningskommandoene
og Forsvarets øvrige verksteder og lagre.
Komiteen er enig i at Forsvarets
logistikkorganisasjon skal organiseres som en del av Forsvarets
militære organisasjon (FMO), og ledes av en sjef som således
skal være direkte underlagt forsvarssjefen og støttet
av en stab. Det er også enighet om at stillingen skal være
en åremålsstilling.
Komiteen forutsetter at etableringen
av en slik organisasjon skal synliggjøre kostnadene på en
bedre måte enn tidligere, slik det legges opp til i proposisjonen. Komiteen viser
i den forbindelse til at det legges opp til at forholdet mellom
primær- og støttevirksomheten reguleres gjennom
samhandel som i et ordinært kunde– leverandørforhold,
dvs. at brukerne må betale for oppdrag og tjenester som
FLO utfører. Komiteen mener at dette vil
føre til mer rasjonell drift og dermed til en bedre utnyttelse
av bevilgningene til Forsvaret.
Ved siden av at en slik organisering
vil synliggjøre kostnadene, vil komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
peke på at forslaget har et betydelig innsparingspotensial
i forhold til nåværende struktur, ved at anbefalingene
i fase 1 gir reduserte kostnader på ca. 300 mill. kroner årlig
når effektiviseringspotensialet har stabilisert seg. Fase
2 og 3 burde gi ytterligere innsparingspotensial. Flertallet legger
til grunn at det sentrale med Forsvarets logistikkorganisasjon må være å få en
mest mulig effektiv organisasjon der formålet er å gi
optimale ytelser til Forsvaret med lavest mulig kostnader.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre har merket seg at tiltakene gjennom fase
1 og 2 til sammen har et innsparingspotensial opp mot 3 800 mill.
kroner over 10 år i forhold til dagens situasjon.
Disse medlemmer har videre merket
seg at tiltakene i fase 1 - 3 vil gi årlige innsparinger
mellom 800 og 1 000 mill. kroner når effektiviseringstiltakene
har stabilisert seg.
Disse medlemmer har merket seg
at den realiserte effektiviseringsgevinst vil bli brukt til å redusere ubalansen
mellom oppgaver og midler i Forsvaret.
Disse medlemmer vil i den sammenheng
understreke at dersom organisasjonsendringer og innsparingstiltak
skal få denne gevinsten er det avhengig av at de totale økonomiske
rammene for Forsvaret blir stabile slik at innsparte midler kan
tilføres andre høyere prioriterte områder.
Komiteen vil understreke
viktigheten av at de personellmessige konsekvensene blir behandlet
i henhold til gjeldende regel- og avtaleverk og i samarbeide med de
ansattes organisasjoner.
Komiteen legger til grunn at
den fortsatte utvikling av Forsvarets logistikkorganisasjon gjennom
fase 2 og 3 kan medføre forslag til løsning av
struktur og oppgaver som det vil være naturlig å legge
frem for Stortinget.
Komiteen viser til at etableringen
av Forsvarets logistikkorganisasjon også vil ha konsekvenser
for den pågående omstillingsprosessen innen Forsvaret,
og at den nye lager- og verkstedorganisasjonen vil bli en del av
den varslede langtidsproposisjonen. Komiteen viser
videre til at Forsvarsdepartementet i brev av 25. oktober 2000 har
redegjort for at forslag til vedtak i St.prp. nr. 55 (1999-2000)
gir departementet nødvendige rammer for å iverksette
fase 2 og 3 i implementeringsprosessen av FLO. Komiteen mener
det er behov for å konsultere Stortinget ytterligere i
forbindelse med den videre reorganisasjon av Forsvarets logistikkorganisasjon,
og viser i den sammenheng til Grunnloven § 25 og etablert
praksis i lignende saker.
Komiteen forutsetter derfor at
Regjeringen forelegger Stortinget nødvendige forslag før
fase 2 og 3 iverksettes. Komiteen legger allikevel
til grunn at målsettingen om etablering av en felles investerings- og
utviklingsorganisasjon som en del av FLO innen utgangen av 2003,
bør opprettholdes.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til drøftinger i proposisjonen om aktuelle tilknytningsformer
for logistikkorganisasjonen. Departementet mener at for den samlede
organisasjonen FLO peker det seg ut to mulige tilknytningsformer,
ordinær forvaltningsorgan eller forvaltningsbedrift.
Flertallet mener at det er positive
sider ved begge de tilknytningsformer som er nevnt, men at det er
for tidlig å gi noen tilråding fra Stortinget
om tilknytningsform.
Flertallet støtter derfor
departementet i at det før fase 3 iverksettes blir vurdert
tilknytningsform, og at saken vil bli forelagt Stortinget til behandling.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Høyre viser til forsvarssjefens kommentar til
intensjon og samhandel, og disse medlemmer har merket
seg at forsvarssjefens betenkelighet bl.a. er knyttet til FLO organisert
som en forvaltningsbedrift.
Disse medlemmer er derfor enig
med departementet i at FLO organiseres som en del av FMO i tråd med
forsvarssjefens syn. Disse medlemmer legger derfor
til grunn at en omgjøring av FLO til en statlig forvaltningsbedrift
ikke er aktuell i den videre utvikling av fasene for FLO.