I 1988 igangsatte Hæren IT-prosjektet
EDB lokal forvaltning (EDBLF) for å effektivisere forvaltningen ved
de lokale avdelingene, jf. St.prp. nr. 1 (1988-1989). Prosjektet
skulle utvikle og installere IT-løsninger for administrative
funksjoner lokalt i Hæren og Heimevernet (HV). Det skulle
utvikles seks moduler (personell, økonomi, materiell, bygg
og anlegg, transport og utdanning) med til sammen 23 undersystemer.
Samtlige lokale avdelinger i Hæren og HV skulle ta modulene
i bruk, og det skulle ikke anskaffes andre konkurrerende systemer.
Systemet skulle være fullt utbygd i
1995 og ville ifølge St.prp. nr. 1 (1988-1989) medføre
en investering på ca. 175 mill. kroner.
Hovedmålsettingene for prosjektet EDBLF
var å:
– gi den
lokale ledelsen et verktøy for mer effektiv ledelse og
styring,
– øke produktiviteten,
– forenkle og effektivisere informasjonsbehandlingen
innen avdelingene, og
– legge forholdene til rette for
en mer effektiv informasjonsutveksling mellom nivåene i
Hæren og HV.
Utviklingen og innføringen av EDBLF
skulle gi reduserte driftskostnader og ved full drift muliggjøre
et effektiviseringspotensial for Hæren og HV på mellom 400
og 500 årsverk. Den årlige gevinsten av EDBLF fra
og med 1996 ble her vurdert til 373,5 mill. kroner.
Riksrevisjonen har undersøkt om prosjektet
EDBLF har nådd de målene som ble satt for utvikling
og innføring av IT-løsninger ved lokale avdelinger
i Hæren og HV, og om dette har gitt de forventede resultatene
og gevinstene. I undersøkelsen er det vurdert hvordan styring
og kontroll av prosjektet EDBLF ble ivaretatt.
Det er gjennomført analyse av stortingsdokumenter og
styringsdokumenter for Forsvaret samt planer, rapporter og notater
fra prosjektet EDBLF. Representanter fra Hærstaben og Heimevernstaben
i FO og Hærens Forsyningskommando er intervjuet. Samtlige
avdelinger i Hæren og HV har fått spørreskjemaer.
Resultater og gevinster på avdelingsnivå, og den
enkelte avdelings oppfølging og kontroll av innføringen
og bruken av modulene, ble belyst gjennom spørreskjema
til avdelingslederne. Bruken av modulene og resultater og gevinster
på brukernivå ble kartlagt gjennom spørreskjema
til brukerne.
På grunnlag av spørreundersøkelsen
ble det utformet et sett med oppfølgingsspørsmål
til FO.
EDBLF-prosjektet ble belastet med totalt ca.
550 mill. kroner (i løpende kroneverdi), hvilket er 375
mill. kroner mer enn forutsatt i St.prp. nr. 1 (1988-1989). Undersøkelsen
viser at Forsvarsdepartementet allerede i 1990 var kjent med at
prosjektet ville gå ut over de økonomiske rammene.
Prosjektet EDBLF utviklet færre moduler
og undersystemer enn forutsatt. Ifølge de opprinnelige
planene skulle det utvikles seks moduler bestående av 23 undersystemer.
Det var i 1999 bare tre moduler med seks undersystemer som var utviklet
og tatt i bruk.
EDBLF-modulene ble ikke benyttet i det omfang som
var forutsatt. I 1999 var det til sammen 30 pst. av avdelingene
i Hæren og HV som hadde tatt materiellmodulen i bruk. For
personellmodulen, økonomimodulen og idrettsmodulen
var det henholdsvis 25, 9 og 7 pst. som hadde tatt disse i bruk.
I tillegg viser undersøkelsen at ca. 24 pst. av avdelingene
ikke har tatt en eneste EDBLF-modul i bruk. Avdelingene i HV hadde
ikke tatt i bruk noen av de ovennevnte modulene. HV benytter kun
arkivsystemet FOARK, som ble kjøpt inn og tilpasset av
EDBLF-prosjektet.
Undersøkelsen viser at verken Hæren
eller HV har etablert systemer for å måle og realisere
gevinster. Prosjektet har ikke hatt noen plan for å ta
ut gevinster etter hvert som modulene og undersystemene ble utviklet
og innført. Det kan ikke dokumenteres om Hæren
og HV har nådd målene om reduserte drifts- og
investeringskostnader. Av til sammen 67 avdelinger i Hæren
og HV var det kun en avdeling i Hæren som utarbeidet en
gevinstrealiseringsrapport som forutsatt.
Det er vanskelig å se at EDBLF har
bidratt til å sikre mer effektiv informasjonsutveksling
mellom de ulike nivåene og enhetene i Hæren og
HV. Det var i 1998 fremdeles manglende datakommunikasjon over linje.
FO opplyser at prosjektet har bidratt positivt
til utvikling av teknologisk infrastruktur og IT-kompetanse. Det
er også grunn til å tro at EDBLF har bidratt til
en kompetanseheving for Hærens og HVs faste ansatte innen
bruken av EDB generelt og i kontorstøttefunksjonene.
Undersøkelsen avdekker svakheter ved
systemene for overordnet styring og oppfølging av EDBLF-prosjektet
både hva angår systemutviklingen og innføringen
av systemet. Med hensyn til systemutviklingen viser undersøkelsen
at HV har fått anledning til å definere seg ut
av viktige deler av prosjektet. HVs deltakelse i systemutviklingen
har vært begrenset, og oppgaven ble i stor grad overlatt
til Hæren. Når det gjelder innføringen,
har ledelsen ved lokalavdelingene i stor grad fått anledning
til selv å avgjøre hvilke moduler og delsystemer
som skulle tas i bruk. I tillegg har FO/Hærstaben
tillatt avdelinger i Hæren og HV å investere i
andre systemer med samme funksjoner som EDBLF. HV har investert
i egne IT-systemer, eget nettverk, egne kurs og et eget drifts-
og vedlikeholdskonsept.
Det fremgår også i undersøkelsen
at prosjektets planer og milepæler ikke var hensiktsmessige
for å ivareta prosjektstyringen. Fremdriftsplanene de første årene var
generelle og lite retningsgivende for gjennomføringen.
I tillegg gir undersøkelsen indikasjoner på at
rolle- og ansvarsforholdet var uklart internt i prosjektet. Prosjektets
organisering later til å ha vært preget av en rekke
uavklarte forhold mellom prosjektlederen, prosjektgruppen og styringsgruppen.
Forståelsen av hva som var den enkeltes oppgaver i prosjektet,
synes å ha vært mangelfull.
Gjennomgangen viser at IT-utviklingskompetansen
i Forsvaret har vært begrenset. Det er grunn til å forvente at
det tas hensyn til kompetansen i planleggingen og gjennomføringen
av et stort IT-prosjekt. I undersøkelsen reises det spørsmål
om Forsvaret i lys av den begrensede kompetansen burde valgt en
annen strategi, med mindre satsing på egenutviklede systemer,
og større bruk av enklere standardsystemer.
Departementet bestrider ikke Riksrevisjonens
rapport, men påpeker at en del viktige positive momenter ikke
belyses tilstrekkelig. Etter departementets vurdering har investeringene
i EDBLF trolig gitt positive effekter ut fra et samfunnsøkonomisk
perspektiv. I den forbindelse nevnes investeringene i grunnleggende infrastruktur.
Departementet er enig i at systemene som ble
produsert, i for liten grad er tatt i bruk. Dette kan skyldes svakheter
ved innføringsmetodikken som ble utviklet av prosjektet,
og svake styringssignaler fra ledelsen i Hæren og HV. Et
mye klarere pålegg om innføring ville trolig ha
ført til en betydelig høyere bruksprosent.
Forsvarsdepartementet sier seg enig i Riksrevisjonens
vurdering av svakheter vedrørende roller og ansvarsforhold
når det gjelder forholdet mellom oppdragsgiver (FO/Hærstaben)
og prosjektet, men mener at det ikke i samme grad kan sies å ha
vært svakheter ved den interne prosjektorganiseringen og
gjennomføringen. En etablert sivil metode (Stradis)
ble benyttet, og dette mener departementet bidro til å gi
prosjektet god oversikt over ansvar, roller, framdrift og milepæler.
Riksrevisjonens spørsmål vedrørende
koordinering, implementering, innføring av konkurrerende
systemer og manglende forankring i avdelingene, viser at det har vært
nødvendig å få til en klarere ansvarsfordeling, herunder
innføring av et bedre prosjektstyringsverktøy. I
ettertid har Forsvaret utviklet og tatt i bruk et nytt prosjektstyringsverktøy,
PRINSIX, for å oppnå best mulig styring.
Departementet er enig i at Forsvaret ideelt
sett ville vært tjent med å benytte enklere standardsystemer
og i mindre grad egenutviklede løsninger, men at dette
forutsetter at slike standardsystemer er tilgjengelige. Etter hva
departementet opplyser var ikke dette tilfelle da beslutningene
om utvikling ble fattet.
Formålet med Riksrevisjonens undersøkelse
har vært å vurdere om prosjektet EDBLF har nådd
de mål som var satt for utvikling og innføring
av IT ved de lokale avdelingene i Hæren og HV. Det synes å være
enighet mellom departementet og Riksrevisjonen om at prosjektet
EDBLF ikke har nådd de utviklings- og implementeringsmålene
som ble satt, men prosjektet kan ha bidratt til noen positive bieffekter
som generell kompetanseheving i bruk av informasjonsteknologi og
bedre infrastruktur.
Prosjektet EDBLF ble belastet med ca. 550 mill.
kroner. Dette er 375 mill. kroner mer enn prosjektets opprinnelige
ramme. Undersøkelsen viser at avdelinger i Hæren
og HV parallelt har investert i andre systemer med samme funksjoner
som EDBLF-modulene var ment å ivareta. De totale kostnadene
til de funksjonsområdene som EDBLF skulle ivareta, er derfor
større enn det som fremgår av prosjektets regnskap.
Undersøkelsen viser også at
både FO/Hærstaben og departementet på et
tidlig tidspunkt var kjent med kostnadsutviklingen, og i Forsvarsdepartementets
uttalelse opplyses det at den økonomiske rammen til prosjektet ble
utvidet i 1989 uten at dette formelt ble etablert. Etter Riksrevisjonens
oppfatning synes en slik praksis å være uheldig
sett i forhold til å ha god styring med prosjektet.
Undersøkelsen viser at prosjektet EDBLF
ikke utviklet de moduler og undersystemer som var forutsatt. Den
mangelfulle systemutviklingen hadde sammenheng med den interne styringen
av prosjektet, bl.a. var prosjektets planer og milepæler
ikke hensiktsmessige for å ivareta prosjektstyringen. Fremdriftsplanene
de første årene var generelle og lite retningsgivende
for gjennomføringen.
Ifølge prosjektets langtidsplan fra
1990 skulle utviklingen og innføringen av EDBLF gi reduserte
driftskostnader og ved full drift muliggjøre et effektiviseringspotensial
for Hæren og HV på mellom 400 og 500 årsverk.
Den årlige gevinsten av EDBLF fra og med 1996 ble her vurdert
til 373,5 mill. kroner. Riksrevisjonens undersøkelse viser
at det ikke er etablert nødvendige systemer for å måle
og realisere eventuelle gevinster i prosjektet, og at prosjektet
ikke har hatt noen plan for å ta ut gevinster etter hvert
som modulene og undersystemene ble utviklet og innført.
Den mangelfulle utviklingen og bruken av EDBLF-modulene sannsynliggjør
imidlertid at målet om reduksjon av drifts- og investeringskostnadene
ikke er innfridd. Riksrevisjonen stiller seg kritisk til at Forsvaret
har igangsatt et stort IT-utviklingsprosjekt med klare mål
for effektiviseringsgevinster uten å etablere et system
for måling og realisering av slike gevinster.
Forsvarsministeren har intet ytterligere å tilføye utover
det at departementet fastholder det de tidligere har uttalt i sitt
brev til Riksrevisjonen av 22. februar 2000.
Riksrevisjonen konstaterer at Forsvarsdepartementet i
all hovedsak slutter seg til Riksrevisjonens funn og konklusjoner.
Det synes å være enighet om
at EDBLF-prosjektet var en kostbar IT-satsing med høye
ambisjoner som i liten grad har gitt de resultater og gevinster
som var forutsatt. Departementet bestrider ikke de grunnleggende
svakheter som Riksrevisjonens rapport dokumenterer når
det gjelder bl.a. økonomioppfølging, styring av
innføringsprosessen samt koordinering av utviklingsarbeidet
mellom Hæren og HV.
Departementet synes å forklare mange
av Riksrevisjonens funn med svakheter i oppfølgingsrutiner
i FO/Hærstaben som hadde det operative styringsansvaret for
prosjektet.
Departementet viser bl.a. til at de økonomiske
rammene ble utvidet i 1989, uten at dette formelt ble etablert.
Videre sier departementet seg enig i at FO/Hærstaben
som oppdragsgiver ikke etablerte klare roller og ansvarsforhold
i forhold til prosjektet.
Riksrevisjonen vil understreke at det er departementet
som har det overordnete ansvaret for at økonomiske beslutninger
fattes på riktig grunnlag og i korrekte former, inklusive
at underliggende organer har systemer og prosedyrer som sikrer dette.
Etter Riksrevisjonens oppfatning burde departementet engasjert seg
mer direkte for å sikre at overordnede premisser for innføringsgrad
og gevinstrealisering ble fulgt.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til atRiksrevisjonen har undersøkt om prosjektet nådde de målene som ble satt for utvikling og innføring av de nye IT-løsningene, og om EDBLF har gitt de forventede resultater og gevinster. I undersøkelsen er det vurdert hvordan styring og kontroll av prosjektet har blitt ivaretatt.
Komiteen er enig med at Riksrevisjonen konkluderer med at EDBLF var en kostbar IT-satsing med høye ambisjoner som i liten grad har gitt de resultater og gevinster som var forutsatt.
Komiteen viser til at undersøkelsen av prosjektet ble belastet med ca. 550 mill. kroner og vil påpeke at dette er en økning på 375 mill. kroner i forhold til det opprinnelige estimatet på 175 mill. kroner. Det skulle utvikles seks moduler med til sammen 23 undersystemer. I 1999 var det bare tre moduler med seks undersystemer som var utviklet og tatt i bruk.
Komiteen viser til at verken Hæren eller Heimevernet etablerte systemer for å måle og realisere gevinster. Prosjektet manglet et planmessig opplegg for å ta ut gevinster etter hvert som modulene og undersystemene ble utviklet og innført.
Komiteen ser med bekymring på at undersøkelsen viser at det har vært svakheter ved systemene for styring og oppfølging av EDBLF-prosjektet både når det gjelder systemutvikling og implementering av de ferdige løsningene. På flere punkter er det avdekket mangelfull styring og kontroll fra FO/Hærstaben som hadde det operative ansvaret for gjennomføringen av prosjektet.
Komiteen er enig med Riksrevisjonens undersøkelse at Heimevernet i praksis fikk definere seg ut av viktige deler av prosjektet. Ledelsen ved lokalavdelingene fikk i stor grad anledning til selv å avgjøre hvilke moduler og delsystemer som skulle tas i bruk, uten at man var forpliktet av en samlet plan for koordinert innføring. Riksrevisjonen påviser også at Hæren og Heimevernet under utviklingen av EDBLF har investert i andre systemer med samme funksjoner som hovedsystemet.
Komiteen vil vise til merknader i Innst. S. nr. 238 (1999-2000) om fremtidige prosjekter.
Komiteen viser til dokumentet og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:11 (1999-2000) - om Riksrevisjonens undersøkelse av måloppnåelse og prosjektstyring i prosjektet EDB lokal forvaltning i Hæren og Heimevernet – vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 14. november 2000
Gunnar Skaug
leder |
Vidar Kleppe
ordfører |
Svein Ludvigsen
sekretær |