Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 11
(2000-2001) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet
for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler
og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som
har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2000 ble utarbeidet.
Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et
merforbruk på enkelte kapitler på totalt 73,595
mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 2000
blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de
kapitlene som sto for overskridelsene.
I forhold til inntekter bevilget i Blå bok
2000 er det foreslått en netto mindreinntekt (brutto merinntekter minus
mindreinntekter) på 225,523 mill. kroner. Disse mindreinntektene
foreslås dekket ved en reduksjon av bevilgningen for 2000.
I forbindelse med forklaringene til statsregnskapet viste
det seg at bevilgningene til avgangsstimulerende tiltak på kap.
1731 post 72 for årene 1998 og 1999 i sin helhet er omfordelt
i forbindelse med omgrupperingsproposisjonene, og at midler fra
bevilgningen i 1997 er overført til 2000. Dette er i strid
med "bevilgningsreglementet" § 7 b, og Forsvaret
har vært nødt til å justere ned det overførte
beløpet fra 1999-2000 på 2,568 mill. kroner på kap.
1731 post 1. Fordi midlene i sin tid ble tatt fra post 1 for å finansiere
avgangsstimulerende tiltak på post 72, blir midlene nå søkt
bevilget på nytt til post 1 under samme kapitlet.
I forbindelse med overføringene fra
1999 til 2000 ble det inndratt 1,853 mill. kroner fra kap. 1795
post 60 fordi posten ikke fikk stikkordet "kan overføres".
Midlene var forutsatt bevilget som et tilskudd til Kråkvåg
i 2000, og er derfor søkt bevilget på nytt til
kap. 1795 post 60.
Det er for 2000 foreslått å føre
33,9 mill. kroner tilbake til statskassen i forbindelse med mindreutgifter
på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Mindreutgiftene fordeler
seg jevnt over utgiftskategoriene på kapitlet og blir siden
midlene ble bevilget i tillegg til ordinær ramme, foreslått
ført tilbake til statskassen.
Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte
budsjettet (Blå bok) for 2000 og senere endringer i bevilgningene
som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet
som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført
fra 1999. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon
for 2000 som var på 210,647 mill. kroner. I 2000 er det
for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:
– St.prp.
nr. 44 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 190 (1999-2000) om deltagelse
og finansiering av norsk militært bidrag på Balkan
for 2000 medførte en økning på utgiftsrammen
på 1,289 mill. kroner.
– St.prp. nr. 84 (1999-2000),
jf. Innst. S. nr. 254 (1999-2000) om endringer i regulativ for tillegg m.v.
til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning
på 15,617 mill. kroner.
– St.prp. nr. 61 (1999-2000),
jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000) om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger
på statsbudsjettet 2000 som medførte en reduksjon
på utgiftsrammen på 500 mill. kroner.
Faktisk bevilgning før omgrupperingen
kommer fram slik (i 1 000 kroner):
Blå bok 2000 | 25 349 299 |
Tillegg nr. 1. St.prp.
nr. 1 (1999-2000) | - 108 698 |
Innst. S. nr. 190 (1999-2000) | 1 289 000 |
Innst. S. nr. 220 (1999-2000) | - 500 000 |
Innst. S.
nr. 254 (1999-2000) | 15 617 |
= Faktisk
bevilgning før omgruppering | 26 045 218 |
Midler ført over
fra 1999 | 656 422 |
Lønnskompensasjon
for 2000 | 210 647 |
Disponible midler i 2000
før omgruppering | 26 912 287 |
Disponibel bevilgning på inntektssiden
før omgruppering 2000 (i 1 000 kroner):
Blå bok
2000 | 809 570 |
= Bevilgning før
omgruppering | 809 570 |
Bevilgningsbehov på utgiftssiden i
forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Nedtrekk grunnet merforbruk
i 1999 | - 73 595 |
Midler ført tilbake
til statskassen | - 33 900 |
Reduksjon bevilgning grunnet
netto mindreinntekter | - 225 523 |
Tilleggsbevilgninger
i 2000 | 4 421 |
= Sum
behov ved omgrupperingen | - 328 597 |
+ Bevilging
før omgruppering | 26 045 218 |
= Total bevilgning
etter omgrupperinga | 25 716 621 |
Bevilgningsbehov på inntektssiden i
forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):
Bevilgning
før omgruppering | 809 570 |
Netto mindreinntekter | - 225 523 |
= Sum behov ved
omgrupperingen | 584 047 |
Departementet foreslår at bevilgningene
blir endret med en reduksjon på 328,597 mill. kroner på utgiftsrammen
og en reduksjon på 225 523 mill. kroner på inntektsrammen.
I forbindelse med utarbeidelsen av St.prp. nr.
1 (1999-2000) var det forutsatt å endre to poster med samme
nummerering, men med ulik benevning. Dette var gjort i Forsvarsdepartementets
proposisjon, men ble ved en feil ikke tatt med i Gul bok. Departementet foreslår
derfor i proposisjonen at postene endres i samsvar med det som var
lagt fram i Forsvarsdepartementets egen proposisjon, og forutsetter
i den sammenheng at "gamle" overføringer på postene
blir ført videre til de nye postene.
I brev av 21. november 2000 til Stortinget viser
Forsvarsdepartementet til at Finansdepartementet har meddelt at
endringer i postnummer i omgrupperingsproposisjonen vil skape uforholdsmessig
store vanskeligheter for statsregnskapet. Postenes opprinnelige nummer,
hhv. 70 og 72 må derfor beholdes. Forsvarsdepartementet
har derfor meddelt Stortinget at det er ønskelig å trekke
tilbake forslaget til vedtak III i proposisjonen.
Post | Formål | Mindreutgift
- Meirutgift + |
Utgifter (i 1 000 kroner) |
1 | Driftsutgifter | 74 448 |
21 | Spesielle driftsutgifter | 5 769 |
43 | Til disposisjon for Forsvarsdepartementet | - 20 000 |
45 | Store nyskaffingar | - 20 250 |
47 | Nye bygg og anlegg | - 119 495 |
48 | Fellesfinansierte bygg
og anleggsarbeid | - 200 000 |
50 | Overføringar til
statsinstitusjonar | - 15 600 |
60 | Tilskot til kommunar | 1 853 |
70 | Rentestønad | - 750 |
71 | Overføringar til
andre | 500 |
72 | Overføringar til
andre | 60 |
72 | Avgangsstimulerende tiltak
| - 6 129 |
75 | Fellesfinansierte bygg-
og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur-
programmet i NATO | - 33 390 |
75 | Fellesfinansierte bygg-
og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur-
programmet i NATO | -
613 |
90 | Lån til private
| - 1 000 |
92 | Lån
til private | 6 000 |
| Sum | - 328 597 |
Inntekter (i 1 000 kroner) |
1 | Driftsinntekter | 13 800 |
11 | Salgsinntekter | 36 908 |
15 | Refusjon av arbeidsmarknadstiltak
| - 34 400 |
17 | Refusjon lærlinger
| - 2 340 |
45 | Store nyskaffingar | 22 750 |
48 | Fellesfinansierte bygge-
og anleggsinntekter | - 260 599 |
70 | Renteinntekter | -308 |
90 | Lån
til boligformål | - 1 334 |
| Sum | 225 523 |
Tallene i tabellene viser netto endringer på de
ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.
Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet
for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de
største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.
Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet
nærmere for følgende saker:
Luftforsvarets bestillingsfullmakt på post
1 foreslås økt med 365 mill. kroner til totalt
1 325 mill. kroner. Heimevernets bestillingsfullmakt på post
1 foreslås redusert med 25 mill. kroner til totalt 0 mill.
kroner. Bestillingsfullmakt på kap. 1760 post 1 foreslås
bevilget med 280 mill. kroner til totalt 280 mill. kroner. Kystvaktens
bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert
med 43 mill. kroner til totalt 23 mill. kroner. Redningshelikoptertjenestens
bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert
med 14 mill. kroner til totalt 38 mill. kroner.
Forsvaret har mottatt ca. 35 mill. kroner som
inntekter hittil i 2000 på kap. 4792, og Regjeringen foreslår å omgruppere
35 mill. kroner til kap. 1760, post 45 materiellinvesteringer.
Forsvarsdepartementet foreslår, med
utgangspunkt i tidligere gitt fullmakt til å yte et rentefritt
lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, at
det blir omdisponert 6 mill. kroner fra kap. 1760 post 47 til ny
post 92 lån til private på kap. 1795.
Latvia og Litauen har uttrykt ønske
om å overta ytterligere 3 fartøyer hver av utfasede
MTB-er av STORM-klassen. Nødvendig oppgradering vil finne sted
ved Sjøforsvarets forsyningskommando. Oppgradering og levering
av fartøyene vil koste 9,5 mill. kroner. For ikke å belaste
Sjøforsvarets ordinære drift overføres
9,5 mill. kroner av ledige midler på kap. 1725 post 1 til
kap. 1732 post 1. Midlene føres videre til 2001, eventuelt
2002 avhengig av hvordan fremdriften med oppgraderingsarbeidet går.
Det planlagte nivået for flytimer for
F-16 i 2000 må reduseres. For at flytimeproduksjonen skal
kunne holdes på et minimum av 9 500 timer foreslår
departementet å tilføre Luftforsvaret 155 mill.
kroner fra materiellinvesteringene. Av disse midlene er 25 mill.
kroner øremerket flytimeproduksjonen for F-16, mens det resterende
er nødvendig for å etterfylle lagre til et minimum.