Formål

Forsvarsdepartementet legger i St.prp. nr. 11 (2000-2001) fram forslag om visse endringer i bevilgninger i forsvarsbudsjettet for 2000 for å bringe bevilgningene under de enkelte kapitler og poster i samsvar med de endringer i budsjettforutsetningene som har funnet sted siden forsvarsbudsjettet for 2000 ble utarbeidet.

Forhold som endrer rammen for 2000-budsjettet

Avslutningen av regnskapet for 1999 viste et merforbruk på enkelte kapitler på totalt 73,595 mill. kroner. Disse midlene blir dekket ved at rammene for 2000 blir foreslått tilsvarende redusert, fordelt på de kapitlene som sto for overskridelsene.

I forhold til inntekter bevilget i Blå bok 2000 er det foreslått en netto mindreinntekt (brutto merinntekter minus mindreinntekter) på 225,523 mill. kroner. Disse mindreinntektene foreslås dekket ved en reduksjon av bevilgningen for 2000.

I forbindelse med forklaringene til statsregnskapet viste det seg at bevilgningene til avgangsstimulerende tiltak på kap. 1731 post 72 for årene 1998 og 1999 i sin helhet er omfordelt i forbindelse med omgrupperingsproposisjonene, og at midler fra bevilgningen i 1997 er overført til 2000. Dette er i strid med "bevilgnings­reglementet" § 7 b, og Forsvaret har vært nødt til å justere ned det overførte beløpet fra 1999-2000 på 2,568 mill. kroner på kap. 1731 post 1. Fordi midlene i sin tid ble tatt fra post 1 for å finansiere avgangsstimulerende tiltak på post 72, blir midlene nå søkt bevilget på nytt til post 1 under samme kapitlet.

I forbindelse med overføringene fra 1999 til 2000 ble det inndratt 1,853 mill. kroner fra kap. 1795 post 60 fordi posten ikke fikk stikkordet "kan overføres". Midlene var forutsatt bevilget som et tilskudd til Kråkvåg i 2000, og er derfor søkt bevilget på nytt til kap. 1795 post 60.

Det er for 2000 foreslått å føre 33,9 mill. kroner tilbake til statskassen i forbindelse med mindreutgifter på kap. 1792 Norske styrker i utlandet. Mindreutgiftene fordeler seg jevnt over utgiftskategoriene på kapitlet og blir siden midlene ble bevilget i tillegg til ordinær ramme, foreslått ført tilbake til statskassen.

Økonomisk grunnlag

Grunnlaget for omgrupperingene er det vedtatte budsjettet (Blå bok) for 2000 og senere endringer i bevilgningene som Stortinget har vedtatt, fullmakter gitt av Stortinget til Finansdepartementet som ikke kommer fram som bevilgningsendringer og midler overført fra 1999. Det er også tatt hensyn til Forsvarets del av lønnskompensasjon for 2000 som var på 210,647 mill. kroner. I 2000 er det for forsvarsbudsjettet foretatt endringer gjennom:

  • – St.prp. nr. 44 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 190 (1999-2000) om deltagelse og finansiering av norsk militært bidrag på Balkan for 2000 medførte en økning på utgiftsrammen på 1,289 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 84 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 254 (1999-2000) om endringer i regulativ for tillegg m.v. til utskrevne mannskaper som medførte en rammeøkning på 15,617 mill. kroner.

  • – St.prp. nr. 61 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 220 (1999-2000) om omprioriteringer og tilleggsbevilgninger på statsbudsjettet 2000 som medførte en reduksjon på utgiftsrammen på 500 mill. kroner.

Faktisk bevilgning før omgrupperingen kommer fram slik (i 1 000 kroner):

Blå bok 2000

25 349 299

Tillegg nr. 1. St.prp. nr. 1 (1999-2000)

- 108 698

Innst. S. nr. 190 (1999-2000)

1 289 000

Innst. S. nr. 220 (1999-2000)

- 500 000

Innst. S. nr. 254 (1999-2000)

15 617

= Faktisk bevilgning før omgruppering

26 045 218

Midler ført over fra 1999

656 422

Lønnskompensasjon for 2000

210 647

Disponible midler i 2000 før omgruppering

26 912 287

Disponibel bevilgning på inntektssiden før omgruppering 2000 (i 1 000 kroner):

Blå bok 2000

809 570

= Bevilgning før omgruppering

809 570

Bevilgningsbehov på utgiftssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Nedtrekk grunnet merforbruk i 1999

- 73 595

Midler ført tilbake til statskassen

- 33 900

Reduksjon bevilgning grunnet netto mindreinntekter

- 225 523

Tilleggsbevilgninger i 2000

4 421

= Sum behov ved omgrupperingen

- 328 597

+ Bevilging før omgruppering

26 045 218

= Total bevilgning etter omgrupperinga

25 716 621

Bevilgningsbehov på inntektssiden i forbindelse med omgrupperingsproposisjonen (i 1 000 kroner):

Bevilgning før omgruppering

809 570

Netto mindreinntekter

- 225 523

= Sum behov ved omgrupperingen

584 047

Departementet foreslår at bevilgningene blir endret med en reduksjon på 328,597 mill. kroner på utgiftsrammen og en reduksjon på 225 523 mill. kroner på inntektsrammen.

I forbindelse med utarbeidelsen av St.prp. nr. 1 (1999-2000) var det forutsatt å endre to poster med samme nummerering, men med ulik benevning. Dette var gjort i Forsvarsdepartementets proposisjon, men ble ved en feil ikke tatt med i Gul bok. Departementet foreslår derfor i proposisjonen at postene endres i samsvar med det som var lagt fram i Forsvarsdepartementets egen proposisjon, og forutsetter i den sammenheng at "gamle" overføringer på postene blir ført videre til de nye postene.

  • – Tidligere post 75 på kap. 1719 foreslås endret til post 78.

  • – Tidligere post 72 på kap. 1725 foreslås endret til post 74.

I brev av 21. november 2000 til Stortinget viser Forsvarsdepartementet til at Finansdepartementet har meddelt at endringer i postnummer i omgrupperingsproposisjonen vil skape uforholdsmessig store vanskeligheter for statsregnskapet. Postenes opprinnelige nummer, hhv. 70 og 72 må derfor beholdes. Forsvarsdepartementet har derfor meddelt Stortinget at det er ønskelig å trekke tilbake forslaget til vedtak III i proposisjonen.

Forslag til omgruppering fordelt postvis

Post

Formål

Mindreutgift -

Meirutgift +

Utgifter (i 1 000 kroner)

1

Driftsutgifter

74 448

21

Spesielle driftsutgifter

5 769

43

Til disposisjon for Forsvarsdepartementet

- 20 000

45

Store nyskaffingar

- 20 250

47

Nye bygg og anlegg

- 119 495

48

Fellesfinansierte bygg og anleggsarbeid

- 200 000

50

Overføringar til statsinstitusjonar

- 15 600

60

Tilskot til kommunar

1 853

70

Rentestønad

- 750

71

Overføringar til andre

500

72

Overføringar til andre

60

72

Avgangsstimulerende tiltak

- 6 129

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 33 390

75

Fellesfinansierte bygg- og anleggsarbeid, Norges tilskudd til infrastruktur- programmet i NATO

- 613

90

Lån til private

- 1 000

92

Lån til private

6 000

Sum

- 328 597

Inntekter (i 1 000 kroner)

1

Driftsinntekter

13 800

11

Salgsinntekter

36 908

15

Refusjon av arbeidsmarknadstiltak

- 34 400

17

Refusjon lærlinger

- 2 340

45

Store nyskaffingar

22 750

48

Fellesfinansierte bygge- og anleggsinntekter

- 260 599

70

Renteinntekter

-308

90

Lån til boligformål

- 1 334

Sum

225 523

Tallene i tabellene viser netto endringer på de ulike poster. Utgiftstabellen er inklusiv fordeling av netto merinntekter.

Under hovedavsnitt 2 i proposisjonen redegjør departementet for hovedtrekkene i omdisponeringene og forklaringer på de største utgifts- og inntektsendringene på postnivå.

Spesielle saker

Under hovedavsnitt 3 i proposisjonen redegjør departementet nærmere for følgende saker:

Bestillingsfullmakter

Luftforsvarets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås økt med 365 mill. kroner til totalt 1 325 mill. kroner. Heimevernets bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 25 mill. kroner til totalt 0 mill. kroner. Bestillingsfullmakt på kap. 1760 post 1 foreslås bevilget med 280 mill. kroner til totalt 280 mill. kroner. Kystvaktens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 43 mill. kroner til totalt 23 mill. kroner. Redningshelikoptertjenestens bestillingsfullmakt på post 1 foreslås redusert med 14 mill. kroner til totalt 38 mill. kroner.

Omgruppering av 35 mill. kroner fra kap. 4792 post 11 til kap. 1760 post 45

Forsvaret har mottatt ca. 35 mill. kroner som inntekter hittil i 2000 på kap. 4792, og Regjeringen foreslår å omgruppere 35 mill. kroner til kap. 1760, post 45 materiellinvesteringer.

Rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum

Forsvarsdepartementet foreslår, med utgangspunkt i tidligere gitt fullmakt til å yte et rentefritt lån til stiftelsen Norsk museum for fotografi - Preus fotomuseum, at det blir omdisponert 6 mill. kroner fra kap. 1760 post 47 til ny post 92 lån til private på kap. 1795.

Overføring av STORM-klasse MTB-er til Latvia og Litauen

Latvia og Litauen har uttrykt ønske om å overta ytterligere 3 fartøyer hver av utfasede MTB-er av STORM-klassen. Nødvendig oppgradering vil finne sted ved Sjøforsvarets forsyningskommando. Oppgradering og levering av fartøyene vil koste 9,5 mill. kroner. For ikke å belaste Sjøforsvarets ordinære drift overføres 9,5 mill. kroner av ledige midler på kap. 1725 post 1 til kap. 1732 post 1. Midlene føres videre til 2001, eventuelt 2002 avhengig av hvordan fremdriften med oppgraderingsarbeidet går.

Drivstoffpriser og valutaendringer i 2000-budsjettet - konsekvenser for flytimenivå

Det planlagte nivået for flytimer for F-16 i 2000 må reduseres. For at flytimeproduksjonen skal kunne holdes på et minimum av 9 500 timer foreslår departementet å tilføre Luftforsvaret 155 mill. kroner fra materiellinvesteringene. Av disse midlene er 25 mill. kroner øremerket flytimeproduksjonen for F-16, mens det resterende er nødvendig for å etterfylle lagre til et minimum.