Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Gunnar Halvorsen, Tore Nordseth, Anne Helen Rui og Åge Tovan, fra Fremskrittspartiet, lederen Hans J. Røsjorde og Per Ove Width, fra Kristelig Folkeparti, Lars Rise og Anne Brit Stråtveit, fra Høyre, Gunn Marit Helgesen, og fra Senterpartiet, Gudmund Restad, peker på at den fremlagte proposisjon er svært komplekst bygget opp, der overføringer går i flere ledd og i noen tilfelle frem og tilbake mellom kapitler og poster. Dette gjør at dokumentet ikke er lett tilgjengelig for bruker, noe også korrespondanse mellom komité og departement viser. Komiteen viser til Innst. S. nr. 53 (1995-1996), jf. St.prp nr. 8 (1995-1996) og opprettholder fastlagte prinsipper for presentasjon av omgrupperingen. Det er imidlertid nødvendig at hovedtallene underbygges tilstrekkelig slik at det vil være mulig å få gangen i hovedbevegelsene frem på en klar måte.

Komiteen finner at når det oppgis at planlagte materiellinvesteringer har blitt dyrere grunnet dollarkursen og at dette har ført til utsetting av anskaffelser, virker det ikke uproblematisk i en slik situasjon å flytte midler fra kap. 1760 post 45 til andre områder.

Komiteen har merket seg at det foreslås å flytte 154 mill kroner fra kap.1760 post 45 til kap.1733 post 1 (Luftforsvarets drift) for innkjøp av drivstoff og at 25 mill. kroner øremerkes flytimeproduksjon. Komiteen er kjent med at driftssituasjonen i Luftforsvaret har vært spesielt vanskelig, noe som har ført til en sterk reduksjon i produksjonen av flytimer, med tilsvarende konsekvenser for å møte kravene til operativ status.

Komiteen viser til at investeringsbudsjettet over kap.1760 er hardt presset, men finner under omstendighetene å bifalle den foreslått omgruppering for 2000.

Komiteen registrerer at Forsvarsdepartementet opplyser at budsjettet for 2000 ikke gir rom for de planlagte 11 600 flytimer, men må reduseres til et minimum av 9 500 timer bl.a. på grunn av høye drivstoffpriser og høy dollarkurs. Komiteen har merket seg at for å nå dette minimumsnivået må det tilføres gjennom omgruppering brutto 154 mill kroner.

Komiteen har merket seg at en ved å oppretteholde dette flytimenivået vil Forsvaret kunne ivareta våre IRF- og QRA- (Quick Reaction Alert) forpliktelser.

Komiteen er kjent med at det i nysalderingen av budsjettet for 2000, jf. St.prp nr. 32 (2000-2001) er foreslått en økning av bevilgningene til Luftforsvaret kap. 1733 post 1 med 123 mill. kroner som kompensasjon for utviklingen i drivstoffprisene i 2000. Komiteen er videre kjent med at Regjeringen foreslår beløpet anvendt til anskaffelse av drivstoff for inneværende år for å øke lagrene og dermed bedre beredskapen.

Komiteen ser med bekymring på at ressurssituasjonen kan føre til at en del flygere etter hvert kan miste sin kampklare status grunnet manglende flytid. Komiteen er bekymret for en slik utvikling og ber Forsvarsdepartementet snarest å treffe tiltak slik at flytimeproduksjonen bringes opp på et nivå som er forsvarlig, og som gir det nødvendige statusgrunnlag for våre jagerflyvere.

Komiteen er tilfreds med at merinntekter fra salg av materiell fra avviklingen av SFOR , tilbakebetaling fra andre land i forbindelse med "cost sharing" under SFOR-operasjoner og refusjoner fra FN tilfører kap.1760 post 45 materiellinvesteringer 35 mill. kroner.

Komiteen viser for øvrig til brev av 23. november 2000 fra forsvarsminister Bjørn Tore Godal der det fremgår at proposisjonens kap. 1.3.2 trekkes.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet, sier seg fornøyd med at Forsvarsdepartementet følger opp Stortingets vedtak knyttet til rentefritt lån til Preus Fotomuseum.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre viser til budsjettbehandlingen for 2000 der disse medlemmer motsatte seg at Forsvaret skulle pålegges å gi rentefritt lån på 6 mill. kroner til Preus Fotomuseum.

Komiteen vil understreke Stortingets forutsetning om at beløpet skal refunderes forsvarsbudsjettet med 1 mill. kroner hvert år i seks år.

Komiteen er enig i den disponering som er foreslått når det gjelder 9,5 mill. kroner til oppgradering av de MTBer som er planlagt overført til Latvia og Litauen.