Kontroll- og konstitusjonskomiteen vedtok i
møtet 24. oktober 2000 å igangsette forberedelser
i en egen sak til Stortinget, jf. Stortingets forretningsorden § 12 pkt.
8 siste ledd vedrørende distriktssendinger med fjernsyn
i Nordland og Østfold. Statsråden ble tilskrevet
om dette samme dag. Bakgrunnen var at komiteen ikke var fornøyd
med utviklingen vedrørende bl. a. distriktssendinger med
fjernsyn i Nordland og Østfold. Komiteen fant det nødvendig
også å belyse prosessen rundt sammenslåingen
til TV-regionen NRK4 som skal dekke Østfold, Vestfold,
Telemark og Buskerud.
Komiteen rettet allerede 17. desember 1998 en
henvendelse til daværende kulturminister Anne Enger Lahnstein
vedrørende oppstart av lokale TV-sendinger i Østfold
og Nordland. Bakgrunnen var en henvendelse fra komiteens medlem
Odd Holten (KrF), representant fra Østfold vedrørende
samme sak.
Komiteen viste i sitt brev til at det i Budsjett-innst.
S. nr. 2 (1995-1996) og Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-1997) var
et flertall i Stortinget bestående av Arbeiderpartiet,
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti
som uttalte:
"Dette flertall minner om at den foreslåtte
lisensøkning skal gå til å etablere flere
distriktssendinger på fjernsynet først og fremst
NRK Østfold som må utsettes dersom en differensiering
vedtas."
Økningen disse årene var henholdsvis
kr 35 i 1996 og kr 40 i 1997.
Komiteen refererte i sitt brev til at det kunne
synes som om at styret i NRK nå, til tross for denne klare
forutsetning, hadde vedtatt for tredje gang å utsette oppstart
av lokale TV-sendinger fra Østfold på ubestemt tid.
Det ble også i brevet vist til statsrådens
svar på spørretimespørsmål fra
Jørn L. Stang (Frp) 15. desember 1998 vedrørende
samme sak. Statsråden uttalte her at hun ville ta kontakt
med Norsk rikskringkasting for å undersøke om
det er mulig å realisere distriktssendingene med fjernsyn
i Østfold raskere enn NRKs nåværende
planer går ut på.
Komiteen ønsket ved sin henvendelse å få en
skriftlig redegjørelse fra statsråden om status
i saken samt også å få opplyst status
når det gjelder Nordland. Nordland var sammen med Østfold
plukket ut som prioriterte fylker når det gjaldt distriktssendinger.
Komiteen mottok 26. januar 1999 svar fra kulturministeren
hvor hun meddelte at hun allerede 22. desember 1998 hadde tatt saken
opp Norsk rikskringkasting (NRK). Svarbrevet fra NRK av 22. januar
1999 som fulgte som vedlegg til statsrådens brev redegjorde
for status for så vidt gjelder distriktsutbygging i Østfold
og Nordland.
Videre skrev kulturministeren:
"Når det gjelder realiteten i saken, viser
vi til NRKs redegjørelse. Når det gjelder planlegging
og gjennomføring av distrikts- og regionsendinger, mener
departementet at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre på hvilke
tidspunkter de enkelte etapper av utbyggingen skal realiseres. Dette
er også i samsvar med lang praksis. Dersom det på bakgrunn
av frekvensmessige problemer og økonomiske faktorer skulle
være behov for å endre de forutsatte utbyggingsplaner,
forutsetter departementet at dette blir tatt opp i Norsk rikskringkastings
styrende organer. Departementet vil i så fall komme tilbake
til saken."
Kulturministerens brev med vedlegg følger
vedlagt.
Komiteen merket seg departementets syn og NRKs redegjørelse,
men uttalte følgende i sitt brev til Kulturdepartementet
av 3. februar 1999:
"Komiteen ser av NRKs redegjørelse at selskapet
på grunn av den økonomiske situasjonen og andre
forhold har besluttet å prioritere andre programområder
foran distriktsfjernsyn. Komiteen vil for sin del ikke ta stilling
til om disse prioriteringene er riktige eller gale i en vanskelig
avveining om bruken av statlige midler. Komiteen konstaterer imidlertid
at Stortingets forutsetninger for økt lisensinnbetaling
ikke er fulgt.
Kulturdepartementet svarer i sitt brev
at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre
på hvilket tidspunkt de enkelte etappene av utbyggingen
skal realiseres. Komiteen har merket seg NRKs omfattende beskrivelse
av de økonomiske vanskeligheter og de utfordringer dette
medfører."
Komiteen ba på den bakgrunn redegjort
for på hvilken måte Kulturdepartementet hadde
til hensikt å orientere Stortinget om at Stortingets vedtak
og dette vedtakets premisser ikke er fulgt opp? Komiteen ba videre om
Kulturdepartementets syn på hvorvidt vedtektene for NRK
tilsier en slik praksis som departement redegjør for?
Kulturminister Anne Enger Lahnstein uttalte
i sitt svarbrev av 10. februar 1999 at hun anså det mest naturlig å benytte
St.prp. nr. 1 (1999-2000) til å orientere Stortinget om
NRKs oppfølging av lisensvedtaket. Hun uttaler videre:
"NRK vil i allminnelighet måtte innrømmes
en viss frihet mht. tempo i gjennomføringen av vedtatte
tiltak. Departementet kan ikke se at de foreliggende lisensvedtak
eller NRKs vedtekter er til hinder for dette.
Vi
viser videre til vedlagte kopi av departementets brev av 9. februar
1999 til Norsk rikskringkasting. Som det vil ses, legger departementet
til grunn at utbygging og iverksetting av egne distriktssendinger med
fjernsyn i Østfold og Nordland er bindende vedtatt inntil
Stortinget - av økonomiske eller andre årsaker
- måtte bestemme noe annet."
Departementet uttaler i sitt brev til Norsk
rikskringkasting av 9. februar 1999 følgende vedrørende
Distriktsfjernsyn i Østfold og Nordland:
"I brevet (til Stortinget 26.
januar 1999) opplyses det at Norsk rikskringkastings styre har "…bedt
om en analyse av selskapets økonomi på lengre
sikt, med sikte på å unngå underskudd
og låneopptak til tiltak som forrenter kapitalen." Vi ber
om å bli informert om når en slik analyse vil
foreligge.
Som Norsk rikskringkasting sikkert
er innforstått med, foreligger det i denne sak en plikt
til å realisere egen distriktsendinger med fjernsyn i Østfold
og Nordland inntil Stortinget – ut fra endrede økonomiske
eller andre forhold – måtte bestemme noe annet."
I komiteens brev av 25. februar 1999 til kulturministeren
vises det til statsrådens uttalelse:
"departementet legger grunn at utbygging og iverksetting
av egne distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland
er bindende vedtatt inntil Stortinget - av økonomiske eller
andre årsaker - måtte bestemme noe annet."
Komiteen hadde merket seg ut fra NRKs redegjørelse
at det kunne synes som om satsing på de nevnte distriktskontor
kunne skyves langt ut i tid. Komiteen fant det derfor, på bakgrunn
av nevnte opplysninger, rimelig at Regjeringen redegjorde for de
fremtidige planer allerede i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett
for 1999.
Komiteen fant det videre nødvendig
i brevet å viser til Stortingets forretningsorden § 12
pkt. 8 siste ledd, der komiteen på eget initiativ kan fremlegge
en eventuell egen sak for Stortinget.
2. mars 1999 uttaler statsråden i sitt
svar til komiteen at Norsk rikskringkasting ved brev av 2. mars
d.å. er bedt om å redegjøre for de konkrete
planer om distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Statsråden
uttaler videre at det tas sikte på å redegjøre for
saken i Revidert nasjonalbudsjett for 1999, men at departementet
tar forbehold dersom Norsk rikskringkastings redegjørelse
skulle gjøre det påkrevet med mer tid for departementet.
I så fall vil saken bli lagt frem for Stortinget i annen
sammenheng.
Komiteen tar i møte 10. mars 1999 kulturministerens svar
til etterretning, vedlegger den protokollen og oversender 16. mars
1999 samtlige saksdokumenter og korrespondanse i forbindelse med
komiteens behandling til Familie-, kultur- og administrasjonskomiteen. Statsråden
ble informert om dette.
Kulturministeren uttalte i sin mediapolitiske
redegjørelse den 28. mai 1999 i Stortinget:
"Kontroll- og konstitusjonskomiteen har tatt opp spørsmålet
om NRK har fulgt opp de forutsetninger som Stortinget gav uttrykk
for i forbindelse med vedtak om økt kringkastingsavgift
i statsbudsjettet for 1996 og 1997. Konkret dreier det seg om opprettelse
av egne distriktssendinger for Østfold og Nordland. Jeg avventer
en utdypet redegjørelse fra NRK før saken kan
legges fram for Stortinget, og jeg legger opp til å omtale
den i budsjettproposisjonen for år 2000."
I budsjettproposisjonen for 2000, St.prp. nr.
1 (1999-2000) under Kulturdepartementet er følgende anført:
”Distriktssendinger
med fjernsyn i Østfold og Nordland
Stortingets vedtak om kringkastingsavgiften i statsbudsjettene
for 1996 og 1997 var til dels knyttet opp mot NRKs planer om å opprette
nye distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland,
jf. flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-1996) og
Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-1997). Planene om etablering av distriktskontorer
er imidlertid blitt utsatt inntil videre, og Stortingets kontroll-
og konstitusjonskomité har stilt spørsmål
om NRK dermed har handlet i strid med Stortingets forutsetninger
for budsjettvedtakene. Komiteen har bedt Regjeringen redegjøre
nærmere for NRKs planer for distriktssendinger med fjernsyn
i Østfold og Nordland.
Når det gjelder
situasjonen i Østfold, viser NRK i brev av 13. august 1999
til Regjeringens forslag om opprettelse av et jordbundet nett for
digital kringkasting, jf. St.meld. nr. 46 (1998-1999) Digitalt fjernsyn, og
til at NRKs opprinnelige forslag om fylkessending for Østfold
var basert på en fortsatt analog distribusjon. Ifølge
NRK vil utbyggingen av et digitalt nett ha som konsekvens at kun
77 pst. av husstandene i Østfold vil få inn sendingen,
mens resten må anskaffe ny antenne og innstille fjernsynsapparatet
på nytt. I Vestfold vil om lag 70 pst. få inn
sin regionsending, mens 30 pst. må anskaffe ny antenne
og innstille TV-apparatet på nytt. NRK uttaler på denne
bakgrunn at: "Den
nye situasjonen fører altså på dette
området til en lite tilfredsstillende situasjon, men som omtalt
i brevet av 12. april d.å., er det likevel NRKs håp å kunne
etablere egne fjernsynssendinger for Østfold i løpet
av år 2000 dersom budsjettsituasjonen gjør det
mulig."
Videre uttaler NRK følgende
om planene for distriktssendinger i de tre nordligste fylkene:"I den vurdering NRK
vil gjøre om hele ressursbruken på fjernsynssiden
i Nord-Norge, vil både spørsmålet om
regioninndeling og kontorenes medvirkning i våre to nasjonale
kanaler stå sentralt. Det grunnleggende hensyn vil være
hva som gir seerne i de tre nordnorske fylker det best mulige programtilbud,
samtidig som publikum utenfor landsdelen gis innsikt og får
opplevelser basert på et mest mulig variert grunnlag.
NRK har som tidligere påpekt,
behov for å bruke tiden frem til sommeren neste år
til en bred gjennomgang av hva som vil være den mest hensiktsmessige
regioninndelingen i Nord-Norge. I dette arbeidet vil selvsagt det
som gir det best mulige programmessige resultat være det
mest sentrale, men det er også nødvendig å legge
vekt på de økonomiske realiteter.
Alle de tre distriktskontorene i Nord-Norge
er viktige bidragsytere til NRKs nasjonale sendinger, men innsatsen
avspeiles naturligvis av at det er meget ulike ressurser i form
av bemanning og produksjonsutstyr som er stilt til disposisjon for
de tre kontorer.
Den klart største enheten er distriktskontoret
i Tromsø. Det er etter hvert blitt et stort produksjons-
og sendested, bl.a. innenfor områdene dokumentar og underholdning.
Det foreløpige siste løfte var gjennomføring
av programmet "Sommeråpent" sommeren 1999.
Distriktskontorene for Finnmark i Vadsø vil
på permanent grunnlag være naturlig tillagt spesielle oppgaver
når det gjelder NRKs dekning av et meget stort fylke. Det
gir seg bl.a. utslag i at det er plassert etter forholdene store
produksjonsressurser i Alta og Hammerfest.
Distriktskontorene i Nordland i Bodø skal
ha en sentral rolle i NRKs nye satsing på morgentid, Morgennytt,
fra midten av august. Det vil nødvendigvis ta noe tid før
man funnet den endelige formen for hvordan de tre nord-norske kontorene
skal fungere i denne tre timer lange sendetiden. Frem til sommeren
2000 er det forutsatt at redaksjonen i Bodø skal være
en aktiv leverandør av nyheter fra landsdelen til Morgennytt.
Et av de forslag som vil bli vurdert er om det senere vil være
hensiktsmessig med et fast sendested i Nord-Norge for innslag i
Morgenytt. I denne sammenhengen vil Bodø være
et meget aktuelt sted.
En endelig vurdering av disse spørsmål
vil NRK ha klar innen 1. juli 2000"
Norsk
rikskringkasting AS er i de senere år omorganisert fra
forvaltningsbedrift til stiftelsen, og deretter til aksjeselskap.
Valget av organisasjonsform har gitt NRK vide fullmakter i forhold
til driften til aksjeselskapet. I denne saken mener derfor Kulturdepartementet
at NRK selv må avgjøre hvordan og på hvilke
tidspunkter de enkelte etapper av distriktssendinger i fjernsyn
skal realiseres. Kulturdepartementet viser til ovennevte redegjørelse
fra NRK som i sin helhet følger proposisjonen som uttrykt
vedlegg.”
I forbindelse med Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens
behandling av St. prp. nr. 1 (1999-2000) uttaler komiteen følgende
i forbindelse med Distriktsfjernsyn, jf. Budsjett-innst. S. nr.
2 (1999-2000):
"Distriktsfjernsyn
Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig
Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til
at Stortingets vedtak om nivået på kringkastingsavgiften
for 1996 og 1997 til dels var knyttet opp mot NRKs planer om å opprette
nye distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet
fastholder sitt krav om at det skal etableres distriktssendinger
med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet fastholder
sitt krav om at det skal etableres distriktssendinger med fjernsyn
i disse fylkene og ser med bekymring på at NRK ikke har
fulgt dette opp, på tross av de klare føringer
som ligger for de to vedtakene om kringkastingsavgift.
Flertallet
finner imidlertid under noe tvil å akseptere departementets
påpeking av at valget av aksjeselskap som organisasjonsform
for NRK, innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre
på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen
av distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. Flertallet forutsetter
at distriktssendinger i Nordland og Østfold opprettes.
Komiteens
medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gikk imot
lisensøkningene i 1996 og 1997. Disse medlemmer støtter
NRKs satsing på distriktsfjernsyn, men vil understreke
at den videre utbygging av dette er NRKs eget ansvar. Disse medlemmer
vil påpeke at valget av aksjeselskap som organisasjonsform
for NRK innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre
på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen
av distriktsfjernsyn skal realiseres."
Komiteen fant det igjen nødvendig 5.
oktober 2000 å tilskrive kulturministeren om saken. Bakgrunnen
var at komiteen og dens medlemmer hadde mottatt en rekke henvendelser
vedrørende distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold
bl.a. fra Distriktsprogramrådet for NRK i Nordland, Troms
og Østfold. Det fremkom her en rekke forhold som kunne
indikere at Stortingets forutsetninger for økt lisensinnbetaling fortsatt
ikke er fulgt. Vedlagt følger kopi av brev fra Distriktsprogramrådet
for NRK i; Troms av 21. juni 1999, Nordland mottatt 15. januar 2000
og Østfold av 21. september 2000.
Komiteen ba på bakgrunn av ovennevnte
om statsrådens redegjørelse vedrørende
status og fremdrift i saken. I komiteens brev ble det for øvrig
vist til familie-, kultur- og administrasjonskomiteens merknader
i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) om Distriktsfjernsyn. Komiteen
fant det nødvendig også å få redegjort for
prosessen rundt sammenslåingen til TV-regionen NRK4 som
skal dekke Østfold, Vestfold, Telemark og Buskerud.
I budsjettproposisjonen for 2000, St.prp. nr.
1 (1999-2000) under Kulturdepartementet er følgende anført:
"Distriktssendinger med fjernsyn
i Nordland fylke
Stortingets vedtak om kringkastingsavgiften i statsbudsjettene
for 1996 og 1997 var til dels knyttet opp mot NRKs planer om å opprette
nye distriktssendinger med fjernsyn i Østfold og Nordland,
jf. flertallsmerknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1996-97):
Tilsvarende
merknader ble gitt i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1995-96).
Planene
om etablering av distriktskontorer er blitt utsatt, og Stortingets
kontroll- og konstitusjonskomité har stilt spørsmål
om NRK dermed har handlet i strid med Stortingets forutsetninger
for budsjettvedtakene. På bakgrunn av dette redegjorde
Kulturdepartementet for NRKs planer for distriktssendinger med fjernsyn
i Østfold og Nordland i St.prp.nr.1 (1998-99). Når
det gjaldt Nordland ble det opplyst at NRK ville ha en endelig vurdering
av disse spørsmål klar innen 1. juli 2000.
NRK
legger nå til grunn at egne regionale fjernsynssendinger
for Østfold vil være etablert ved utgangen av 2000,
jf. »Planer for NRK AS i år 2001» vedtatt
på styremøte i NRK 8. juni 2000.
Når
det gjelder planene for distriktssendinger i de tre nordligste fylkene,
uttaler NRK følgende i brev av 16. juni 2000:Etter en gjennomgang
av både økonomiske og tekniske forhold, men først
og fremst etter en vurdering av hvordan NRK kan gi seerne i de tre
nordligste fylkene et best mulig programtilbud, er NRK kommet til
at Nordland ikke bør skilles ut som egen regionsending
på fjernsynssiden. For å få til en bedre
utnyttelse av de ressurser som er tilført NRK Nordland
de siste årene, og for å markere tydeligere den
posisjon dette kontoret har, vil NRK i stedet at kontorene i Tromsø og
Bodø etter en turnus skal dele på å avvikle
den felles regionale fjernsynssending for de tre nordligste fylkene.
I dag er Tromsø alene som sendested. En slik beslutning
gjør det også mulig å få til
at Bodø og Tromsø vekselvis blir faste sendesteder
for programinnslag i NRK Morgennytt og på den måten
gjøre den nordnorske landsdelen mer synlig for resten av landet.
Etter NRKs oppfatning ville det være
uansvarlig av selskapet ikke å foreta en løpende
vurdering av hva som er den mest hensiktsmessige måte å organisere
programvirksomheten på. Tempoet i slike endringer har økt
meget sterkt, bl.a. som følge av den teknologiske utvikling,
konkurransesituasjonen og en utvikling i retning av flermedial arbeidsmåte.
Dette kan føre til andre løsninger enn det som
syntes å være det eneste naturlige bare for kort tid
siden.
Ved siden av de programmessige vurderinger som
må gjøres når det gjelder spørsmålet
om hvordan den geografiske inndeling skal være, vil NRK alltid
måtte legge stor vekt på hvordan ressursene blir
brukt. I den konkurransesituasjon som eksisterer er dette blitt
viktigere enn noen gang tidligere. Når det gjelder utbyggingen
i Nordland må det understrekes at det i de siste to-tre år
er brukt titalls millioner kroner for å sette distriktskontoret
i Bodø i stand til å påta seg nye oppgaver.
Pengene er brukt til å gi kontoret utmerkede lokaler, det
er gjort store investeringer i meget avansert produksjonsutstyr
og det er skjedd en personalmessig styrking.
Selv
om NRK ikke finner det hensiktsmessig å etablere egne distriktssendinger
i Nordland vil selskapet gjennomføre flere endringer i
fjernsynsdekningen i fylket:Det er et forståelig ønske
fra Nordland at man ønsker å få en sterkere
markering av hva som skjer i fylket også gjennom fjernsynsmediet.
Det vil skje på to måter: Ved at Bodø i
perioder blir avviklingssted for regionalsendingen, blir byen og
fylket automatisk fokusert på en annen måte enn
i dag. Blant annet vil det gi seg utslag i økt bruk av
ressurspersoner fra fylket ved direkteintervjuer om saker som blir
tatt opp. I dag er Tromsø alene om å ha den muligheten.
Den andre måten å få fylket
bedre markert på, er i NRKs landsdekkende sendinger. I
de perioder Bodø ikke har ansvaret for avvikling av den
regionale sending, vil ressursene bli brukt til innslag og reportasjer,
særlig i Morgennytt, men naturligvis også i andre
sammenhenger. En annen erfaring som er høstet, er at der
hvor et distriktskontor har hatt eneansvar for sin sending, er en
vesentlig del av ressursene blitt bundet opp mot selve avviklingen.
Med avvikling både i Bodø og Tromsø vil begge
kontorene få større ressurser til rådighet
for reportasje- og nyhetsproduksjon enn om hvert kontor skulle ha
ansvaret for egen sending.
Kulturdepartementet
viser til at distriktssendinger for Østfold vil bli etablert
ved utgangen av 2000, og til at vesentlige ressurser de siste årene
er gått til opprusting av NRKs distriktskontor i Nordland.
NRK er gjennom valg av organisasjonsform gitt vide fullmakter i forhold
til driften av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som
følge av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon
som preger kringkastingsmediet og som følge av endringene
som vil komme med nye distribusjonsformer bl.a. utbygging av bredbånd.
Etter departementets vurdering har NRK 2 gjennom de planene som
er referert ovenfor, lagt grunnlaget for en regioninndeling i Nord-Norge
som vil være kostnadseffektiv, samtidig som den vil oppfylle
målet om å bedre fjernsynsdekningen av Nordland
fylke.
Kulturdepartementet viser for øvrig
til ovennevnte redegjørelse fra NRK, som i sin helhet følger
proposisjonen som utrykt vedlegg."
Komiteen mottok 14. november 2000 svar fra kulturministeren
hvor hun redegjorde for følgende punkter: - Tidligere behandling
av saken, - NRKs redegjørelse og - Kulturdepartementets
vurdering. Under Kulturdepartementets vurdering utaler statsråden
bl. a. følgende:
"Departementet vil innledningsvis understreke at NRK
ikke har skrinlagt planene om etablering av egne fjernsynssendinger
for Østfold. Det er kun tale om en utsettelse, hovedsakelig
begrunnet i NRKs vanskelige økonomiske situasjon.
NRK
AS er gjennom valget av aksjeselskap som organisasjonsform gitt
vide fullmakter i forhold til den forretningsmessige driften av
selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge
av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon i kringkastingssektoren
og som følge av de endringene som vil følge av
nye distribusjonsformer, bl.a. utbygging av bredbånd. I
utgangspunktet bør NRK derfor stå meget fritt mht.
hvordan og på hvilke tidspunkter de ulike etappene av utbygging
av distriktsfjernsyn skal realiseres.
Til dette kommer
at NRK nå befinner seg i en svært vanskelig økonomisk
situasjon. Bakgrunnen for dette er sammensatt, men er først
og fremst knyttet til økt konkurranse om senderettigheter
med påfølgende prispress, og til utgifter knyttet
til overgangen til digital produksjon og distribusjon. Etter pålegg
fra Generalforsamlingen i 2000 skal NRKs driftsbudsjett gå i balanse.
Dette gjør det særlig viktig at NRK nå gis
spillerom til å foreta nødvendige innsparinger
og prioriteringer på en måte som i minst mulig
grad skader selskapets kjernevirksomhet. Departementet viser til
at NRK i brevet varsler at det kan bli nødvendig med tiltak
"med adskillig større konsekvenser, sammenlignet med ikke å starte
egen Østfold-sending nå."
Kulturdepartementet
vil også understreke kanalens programmessige forpliktelser
som allmennkringkaster. Kulturdepartementet legger til grunn at
det i et digitalisert mediesamfunn vil være viktigere enn
noen gang å opprettholde en sterk, lisensfinansiert og
reklamefri allmennkringkaster. Staten må ha et ansvar for å hindre en
utvikling der reklame- og sponsormidler fullstendig styrer programprofil
og prioriteringer i allmennkringkastingskanalene. Kulturdepartementet
vil derfor understreke viktigheten av at NRK, også i en
tid med økonomiske vanskeligheter og store tekniske og
markedsmessige forandringer, har ressurser til å opprettholde
kvaliteten og ambisjonsnivået i programskapingen. Dette
er essensielt for at selskapet skal kunne beholde sin sterke stilling
og skape seg en naturlig plass i det nye, digitaliserte mediebildet.
Kulturdepartementet
kan avslutningsvis vise til at fjernsynsdekningen for Østfold
vil bli bedret også på kort sikt, gjennom at NRKs Østfoldkontor
vil overta den daglige avviklingen av den regionale sendingen for
fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold (NRK4),
jf. her redegjørelsen i NRKs brev av 31. oktober 2000.
På denne
bakgrunn vil Kulturdepartementet ta styrets orientering til etterretning."
Vedlagt statsrådens svar av 14. november
2000 fulgte kopi av NRKs brev av 31. oktober 2000 til Kulturdepartementet.
Svarbrevet med vedlegg følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteen mottok videre 4. desember 2000 brev
fra både Nordland Fylkeskommune vedrørende "Nordland krever å bli egen fjernsynsregion" og
fra Telemark Fylkeskommune vedrørende "Innsparing ved NRKs distriktskontor".
Disse følger som vedlegg til innstillingen.
Som ledd i sin behandling av saken ba komiteen
om kopi av departementets brev av 24. januar 2001 til NRK AS. Dette
følger som vedlegg.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigurd Grytten, Inger Lise Husøy, Laila Kaland og lederen Gunnar Skaug, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen og Vidar Kleppe, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten og Kari Økland, fra Høyre, Svein Ludvigsen, og fra Sosialistisk Venstreparti, Kristin Halvorsen, viser til korrespondanse mellom departementet og komiteen når det gjelder distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold.
Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Høyre, viser til at da Stortinget behandlet St.prp. nr. 1 (1995-1996) og St.prp. nr.1 (1996-1997) ble det vedtatt å øke lisensavgiften bl. a. for å finansiere fullføring av utbygging av distriktsfjernsyn. Dette var før NRK ble omgjort til forvaltningsselskap, stiftelse og senere aksjeselskap og var en forutsetning for overgangen til nye selskapsformer.
I St.prp. nr. 1(1999-2000) orienterte kulturdepartementet Stortinget om at NRK selv måtte avgjøre hvordan og på hvilket tidspunkt de enkelte etappene av distriktssendingene skulle realiseres. Dette var grunngitt med at NRK da var et aksjeselskap. Flertallet i Stortingets familie-, kultur- og administrasjonskomité aksepterte dette under tvil, men forutsatte at distrikts-TV-sendingene i Nordland og Østfold ble opprettholdt.
Dette flertallethar merket seg at i St.prp. nr. 1 (2000-2001) konkluderer Kulturdepartementet med at distriktssendinger i Østfold vil bli realisert i løpet av år 2000.Dette flertallet konstaterer at departementet i brev av 14. november 2000 har orientert om at NRKs styre har utsatt iverksettelsen til 2001.
Dette flertalletmener at man ikke kan gå tilbake på tidligere forutsetninger om å opprette egne fjernsynssendinger i Nordland og Østfold. Det vises i denne forbindelse også til flertallets merknader i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001) fra familie-, kultur- og administrasjonskomiteen og Kulturdepartementets brev av 9. februar 1999 til NRK.
Dette flertalletviser for øvrig til at det allerede er investert 26 millioner kroner til forberedelse for økt fjernsynsaktivitet i Østfold og tilsvarende 16 millioner kroner i Nordland. I tillegg er det investert 40 millioner kroner i spesialtilpassede lokaler i Nordland, hvor leiebetingelsene binder NRK i en langsiktig avtale.
Dette flertalletviser til stasråd Ellen Horns uttalelse i Stortingets spørretime 29. november 2000, der statsråden understreket at NRK er organisert som et aksjeselskap, og at det er viktig at NRKs styre gis spillerom til å foreta nødvendige innsparinger og prioriteringer, for å bring NRKs driftsresultat i balanse. Dette flertalletvil, i likhet med statsråden, legge til grunn at dersom NRKs styre skulle komme med forslag som vil føre til omfattende endringer i den distriktspolitiske profil, vil saken nødvendiggjøre politisk behandling.
Dette flertallethar merket seg at det var på et styremøte i NRK 18. september 2000 at tidspunktet for start av Østfold-sending ble vedtatt å utsettes ytterligere.
Dette flertallethar også merket seg at det samtidig ble besluttet at NRKs Østfoldkontor skal overta den daglige avvikling av den regionale sending for fylkene Østfold, Telemark, Buskerud og Vestfold. Avviklingen har hittil skjedd fra Porsgrunn.
Dette flertallethar merket seg Telemark Fylkeskommunes brev av 4. desember 2000 til Styret i NRK der det uttrykkes bekymring over at innsparingene i NRK ser ut til å ramme NRKs distriktskontorer og at kontoret i Telemark er kommet i en særlig vanskelig situasjon. Dette flertalletviser også til Fylkesordførerens frykt for at fylket kan komme til å miste viktig fjernsynskompetanse.
Dette flertallet viser til at det var en klar forutsetning for Stortingets vedtak om lisensøkning at det skulle opprettes egne distriktssendinger med fjernsyn, og at det var Østfold og Nordland som skulle prioriteres. Dette flertallet viser til at det er gått lang tid siden vedtaket ble fattet, og at opprettelse av egne fjernsynssendinger ved disse to distriktskontorene har vært utsatt mange ganger.
Dette flertallet viser til at NRKs styre ikke hittil har fulgt Stortingets forutsetninger. Dette flertallet har imidlertid merket seg at på bakgrunn av Stortingets behandling av statsbudsjettet for 2001 har departementet fulgt opp saken i forhold til NRK. I brev til NRK av 24. januar 2001 viste departementet til flertallets uttalelse i Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001) hvor det uttales:
"Kulturdepartementet ber NRK om å legge komiteens forutsetninger til grunn for det videre planarbeid med distriktssendinger med fjernsyn i Nordland og Østfold".
Brevet følger som vedlegg til innstillingen.
Komiteens medlem fra Høyreer enig i at distriktssendingene er en viktig del av NRKs programtilbud både i radio og fjernsyn. Det er likevel vanskelig å se at distriktssendinger skal vurderes annerledes enn de øvrige programtilbud, i forhold til NRKs selvstendige ansvar for utformning og organisering av programvirksomheten. Dette medlem minner om at Høyre i Familie-, kultur- og administrasjonskomiteens budsjettinnstilling (Budsjett-innst. S. nr. 2 (2000-2001)) gav uttrykk for følgende:
"Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre gikk imot lisensøkningene i 1996 og 1997. Disse medlemmer støtter NRKs satsing på distriktsfjernsyn, men vil understreke at den videre utbygging av dette er NRKs eget ansvar. Disse medlemmer vil påpeke at valget av aksjeselskap som organisasjonsform for NRK innebærer at NRK må gis frihet til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter de enkelte etapper i utbyggingen av distriktsfjernsyn skal realiseres."
Dette medlem har merket seg at statsråden og flertallet legger til grunn av omfattende endringer i NRKs distriktspolitiske profil vil nødvendiggjøre at saken underkastes politisk behandling. Dette medlem aksepterer naturligvis flertallets rett til å legge slike føringer på NRKs virksomhet, men vil allikevel ikke unnlate å påpeke at det er dårlig sammenheng mellom flertallets ønske om en sterkere satsing på distriktssendingene og de stadig sterkere krav til NRK om effektivisering og innsparinger innenfor alle deler av organisasjonen.
Komiteen viser til statsrådens brev av 24. januar 2001 og foreslår at saken vedlegges protokollen.
Komiteenviser
til det som står foran og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Innst. S. nr. 116 (2000-2001) – Innstilling
fra kontroll- og konstitusjonskomiteen vedrørende distriktssendinger
med fjernsyn i Nordland og Østfold – vedlegges
protokollen.
Vi viser til Kontroll- og konstitusjonskomiteens
brev av 17. desember 1998. Kulturdepartementet har ved brev av 22.
desember 1998 tatt saken opp med Norsk rikskringkasting, som har
svart ved brev av 22. januar 1999, jf. vedlagte kopi. Brevet redegjør
for status for så vidt gjelder distriktsutbyggingen i Østfold
og Nordland.
Når det gjelder realiteten i saken,
viser vi til NRKs redegjørelse. Når det gjelder
planlegging og gjennomføring av distrikts- og regionsendinger,
mener departementet at NRK må ha vide fullmakter til selv å avgjøre på hvilke
tidspunkter de enkelte etapper av utbyggingen skal realiseres. Dette
er også i samsvar med lang praksis. Dersom det på bakgrunn
av frekvensmessige problemer og økonomiske faktorer skulle
være behov for å endre de forutsatte utbyggingsplaner,
forutsetter departementet at dette blir tatt opp i Norsk rikskringkastings
styrende organer. Departementet vil i så fall komme tilbake
til saken.
Det vises til departementets brev datert 22.
desember 1998 med vedlagt kopi av brev fra Kontroll- og konstitusjonskomiteen
av 17. desember 1998 vedrørende distriktssendinger i Østfold
og Nordland.
Styret i Norsk rikskringkasting AS behandlet
saken i styremøtet den 15. januar 1999 og vil nedenfor
redegjøre for sine vurderinger om videre utbygging av distriktssendinger
i de nevnte fylker.
Stortingets vedtak om en økning av
farge-TV-lisens på 40 kroner for 1997 var basert på regjeringens
forslag i St. prp. nr. 1 (1996-1997) der det het at "auken i kringkastingsavgifta
for fargemottakarar er dels ein kompensasjon for pris- og lønsutviklinga
og dels skal han finansiere fullføring av utbygging av
distriktsfjernsyn". NRK hadde i sitt forslag konkretisert det siste
punktet til å utgjøre 10 kroner, spesielt med
sikte på å skille ut Østfold fylke fra
den regionen som omfatter Telemark, Vestfold, Buskerud og Østfold.
NRK har under oppfølgningen av vedtaket
hatt dette som hovedmål. De kvalitetskrav som en allmennkringkaster
av NRKs karakter nødvendigvis må stille ved utbygging
av fjernsyn, krever et omfattende planleggingsarbeid. I Østfold
var det bl.a. behov for utvidelser av eksisterende bygg i Gamlebyen
i Fredrikstad. Det ble et komplisert arbeid fordi man støtte
på fornminner som gjorde at arkeologer måtte inn.
Høsten 1998 kunne man likevel ta i bruk de nye lokaler.
Det gjenstår fortsatt en del tekniske installasjoner, men
det kan allerede slås fast at det blir en vellykket arbeidsplass
som legger et godt grunnlag for NRKs framtidige virksomhet i fylket.
Kostnadene ved de bygningsmessige utvidelser
i Fredrikstad beløper seg til ca 13 mill. kroner. I tillegg kommer
programtekniske investeringer som foreløpig også har
utgjort ca 13 mill. kroner i Østfold. I forhold til lisensvedtaket
kan det opplyses at det for NRK Nordlands del, i samme periode er
brukt vel 16 mill. kroner til investeringer som ledd i forberedelsene
til økt fjernsynsaktivitet.
NRK har hatt ambisiøse planer for utvikling
av fjernsynsvirksomhet i distriktene, i samsvar med de klare ønsker
et bredt politisk flertall har gitt uttrykk for. Det må likevel
gjøres oppmerksom på at trass i en meget positiv
politisk vilje til å bygge ut fjernsyn i distriktene, er
det ikke tilført så store ressurser som realiseringen
av planene har kostet.
Tross harde tiltak for å begrense utgiftene
må man nå se i øynene at NRKs økonomiske
situasjon kan bli meget vanskelig i fremtiden. Det har riktignok
lykkes å sette opp et budsjett i balanse for 1999, men
det har bare vært mulig under forutsetninger om en betydelig økning
i produktiviteten, og med så sterke begrensninger i bevilgningene
til ulike formål at man kan frykte at man med tiden kan
få skadevirkninger for programarbeidet, hvis man ikke senere
kan komme over til mer romslige budsjetter for programskapingen.
De økonomiske perspektiver har blant annet ført
til at NRKs styre har bedt om en analyse av selskapets økonomi
på lengre sikt, med sikte på å unngå underskudd
og låneopptak til tiltak som ikke forrenter kapitalen.
Til grunn for dette ønske ligger også at
man må regne med at prisene for viktige komponenter på NRKs utgiftsside
vil stige sterkere enn konsumprisindeksen. Det må således
regnes som normalt at lønnsnivået stiger raskere
enn forbrukerprisene. Dette slår sterkt ut for en virksomhet
som NRK, der direkte og indirekte lønnskostnader utgjør
en særlig stor del av utgiftene. Man må videre
være forberedt på at kostnadsnivået for innkjøp
av rettigheter innen sport og kultur også i fremtiden vil
stige sterkere enn det generelle lønnsnivå, og
dermed vesentlig sterkere enn konsumprisindeksen. På den
annen side antar styret at man må være forberedt
på at lisensinntektene ikke vil stige nevneverdig sterkere
enn konsumprisindeksen. NRK står med andre ord foran en
utvikling som etter alt å dømme vil innebære
at utgiftene vil stige vesentlig raskere enn lisensinntektene, dersom
man ikke lykkes med ganske omfattende begrensninger på enkelte
utgiftsområder. I denne situasjon finner NRKs ledelse å måtte
erkjenne at endog tiltak som man tidligere har regnet med, i det minste
bør vente til den nevnte analyse av økonomien på lengre
sikt er gjennomført og vurdert.
Fordi ressurstilgangen har ligget under de faktiske kostnader,
har NRK måttet forskyve flere TV-planer i distriktene,
også de som har foreligget for Østfold og Nordland.
Likevel er det funnet plass til nye driftsmidler både til Østfold
og Nordland i 1999, samtidig som de regionale fjernsynssendingene
over hele landet skal gå uten åtte ukers pause
om sommeren. NRK ser det som avgjørende viktig at samtidig
som distriktskontorene blir styrket, må det være
en balansert utvikling i forhold til de nasjonale sendinger. I 1999
vil dette gi seg utslag i morgen-fjernsyn fra august måned
og økte ressurser bl.a. til dokumentarprogram, faktaprogram og
drama. Dette gjøres ut fra en vurdering av hva som er nødvendig
for at NRK skal kunne framstå som et slagkraftig instrument
i arbeidet for å opprettholde en sterk norsk allmennkringkaster.
I forbindelse med morgen-fjernsynet forutsettes det en betydelig
medvirkning fra NRKs distriktskontorer.
Forberedelsene til eget fylkesprogram for Østfold har
gått som planlagt når det gjelder nye lokaler
og utstyr. Det er imidlertid oppstått en ny situasjon når
det gjelder distribusjon av sendingene som i tillegg har ført til
en forskyvning av fremdriften. Den frekvens NRK hadde forutsatt å bruke
for å løse distribusjonen ved utskilling av Østfold,
er pr. i dag ikke tilgjengelig. Det skyldes at Post- og teletilsynet
ikke kan ta stilling til disponeringen av frekvensen før
det er avklart hva den varslede stortingsmelding om utbygging av
digitalt fjernsyn i Norge vil gå inn for.
Hvis den tidligere planlagte frekvens ikke kan
brukes, ser det ut til at 77 pst. av Østfold vil få inn
et fremtidig fylkesprogram, mens resten må skaffe seg ny antenne
og innstille TV-apparatet på nytt. I Vestfold vil 70 pst.
av seerne få sin regionsending, mens resten må anskaffe
ny antenne. Det vil etter NRKs mening være en helt uholdbar
situasjon for publikum at det som skulle gi et bedre regionalt program,
i virkeligheten ville medføre et dårligere tilbud
ved at et stort antall seere ikke ville få inn programmet.
NRK har ansett det som viktig å få Østfold
mer synlig på det norske fjernsynskartet, både
ved innslag i rikskanalene og medvirkning i regionsendingene. Vi
er kommet et stykke på vei, men fortsatt kan mye gjøres. Alternativer
vil være å utvide de daglige regionale sendinger,
eller f.eks. ved å gjøre Fredrikstad til sendested for
den regionale sending.
Når det gjelder Nordland, er det gjort
kostnadskrevende forberedelser i samsvar med tidligere planer. Samtidig
er det i en dynamisk medieutvikling nødvendig med en kontinuerlig
vurdering av hva som gir det beste programmessige resultat i forhold
til ressursbruken. Dette betyr bl.a. at det også er naturlig
med en gjennomgang av hvorvidt dagens totale regioninndeling er
den mest hensiktsmessige på lengre sikt. En viktig erfaring
når det spesielt gjelder regionalsendingen for de tre nordnorske
fylker har vært at den har befestet en meget klar landsdelsidentitet.
Fra mange hold er det et ønske at dagens modell blir videreført.
Dette er en problemstilling som NRK ikke uten videre kan avvise. De
investeringer som er nedlagt vil i alle tilfelle være et
utmerket grunnlag for en økt satsing i landsdelen. Denne
vil bli meget synlig alt i inneværende år bl.a. ved
at de nordnorske distriktskontorene er tiltenkt en fremtredende
rolle i NRKs morgenfjernsyn.
På bakgrunn av de varslede økonomiske
analyser og frekvensmessige forhold finner en således ikke å kunne
gi noe bestemt tilsagn om tidspunkt for iverksettelse av de tiltak
som hittil har vart planlagt fra NRKs side i Østfold og
Nordland.
Kulturdepartementet viser til brev av 5. oktober
2000 der Kontroll- og konstitusjonskomiteen ber om en "redegjørelse
vedrørende status og fremdrift" i ovennevnte sak. Det vises
også til Kulturdepartementets brev av 24. oktober 2000.
Når det gjelder planene om etablering
av distriktssendinger for fjernsyn i Nordland og Østfold
vises det for det første til følgende omtale i
St.prp. nr. 1 (1999-2000), s. 116-117:
"Norsk rikskringkasting AS er i de senere år
omorganisert fra forvaltningsbedrift til stiftelse, og deretter
til aksjeselskap. Valget av organisasjonsform har gitt NRK vide
fullmakter i forhold til driften av selskapet. I denne saken mener
derfor Kulturdepartementet at NRK selv må avgjøre
hvordan og på hvilke tidspunkter de enkelte etapper av
distriktssendinger i fjernsyn skal realiseres. "
Om dette uttalte Familie, kultur- og administrasjonskomiteen
bl.a. følgende i Budsjett-innst. S. nr. 2 (1999-2000) ,
s. 94, 2. spalte:
"Flertallet finner imidlertid under noe tvil å akseptere
departementets påpekning av at valget av aksjeselskap som
organisasjonsform for NRK, innebærer at NRK må gis
frihet til selv å avgjøre på hvilke tidspunkter
de enkelte etapper i utbyggingen av distriktssendinger i fjernsyn
skal realiseres. Flertallet forutsetter at distriktssendinger i
Nordland og Østfold opprettes."
Saken er videre omtalt i St.prp. nr. 1 (2000-2001)
, s. 121-122. Kulturdepartementet konkluderer her som følger:
"Kulturdepartementet viser til at distriktssendinger for Østfold
vil bli etablert ved utgangen av 2000, og til at vesentlige ressurser
de siste årene er gått til opprusting av NRKs
distriktskontor i Nordland. NRK er gjennom valg av organisasjonsform
gitt vide fullmakter i forhold til driften av selskapet. En slik
frihet er ikke minst viktig som følge av de raske endringene
i teknologi og konkurransesituasjon som preger kringkastingsmediet
og som følge av endringene som vil komme med nye distribusjonsformer
bl.a. utbygging av bredbånd. Etter departementets vurdering
har NRK - gjennom de planene som er referert ovenfor - lagt grunnlaget
for en regioninndeling i Nord-Norge som vil være kostnadseffektiv,
samtidig som den vil oppfylle målet om å bedre
fjernsynsdekningen av Nordland fylke.
Kulturdepartementet
viserfor øvrig til ovennevnte redegjørelse fra
NRK, som i sin helhet følger proposisjonen som uttrykt
vedlegg."
Konklusjonen i proposisjonen er m.a.o. at distriktssendinger
i Østfold vil bli realisert i løpet av 2000, og at
det - i samsvar med NRKs reviderte planer - ikke vil bli etablert
egne distriktssendinger med fjernsyn i Nordland; forutsatt at Stortinget
aksepterer dette.
Kort tid etter at St.prp. nr. 1 (2000-2001)
var gått i trykken, ble departementet gjennom oppslag i
pressen 22. september 2000 gjort oppmerksom på opplysninger
som tydet på at egne distriktssendinger med fjernsyn for Østfold
likevel ikke kunne realiseres i 2000.
I brev av 25. september 2000 bad Kulturdepartementet
derfor om en redegjørelse fra NRK om eventuelle nye opplysninger
vedrørende planene for etablering av egne fjernsynssendinger
for Østfold. Departementets brev følger vedlagt
i kopi.
Styret i NRK AS behandlet saken på sitt
møte 23. oktober og har på bakgrunn av dette orientert
departementet om saken i brev av 31. oktober 2000. Kopi av brevet
følger vedlagt.
I sitt brev av 31. oktober 2000 konkluderer
NRK som følger:
"NRK har ikke skrinlagt planene om egen sending for Østfold.
Begrunnelsen er først og fremst av programmessig karakter,
fordi den regionale sending Østfold i dag er en del av,
ikke er en så naturlig enhet som ønskelig kunne
være. Men tidspunkt for etablering av sendingen må NRKs
styre som en del av sin plikt og oppgave få fatte på grunnlag
av selskapets økonomiske situasjon. Som følge
av den oppmerksomhet saken har fått i den lokale, offentlige
debatt vil styret holde Kulturdepartementet spesielt orientert om
utviklingen i saken."
For øvrig viser vi til vedlagte kopi
av NRKs redegjørelse i saken.
Departementet vil innledningsvis understreke
at NRK ikke har skrinlagt planene om
etablering av egne fjernsynssendinger for Østfold. Det
er kun tale om en utsettelse, hovedsakelig begrunnet i NRKs vanskelige økonomiske
situasjon.
NRK AS er gjennom valget av aksjeselskap som organisasjonsform
gitt vide fullmakter i forhold til den forretningsmessige driften
av selskapet. En slik frihet er ikke minst viktig som følge
av de raske endringene i teknologi og konkurransesituasjon i kringkastingssektoren
og som følge av de endringene som vil følge av
nye distribusjonsformer, bl.a. utbygging av bredbånd. I
utgangspunktet bør NRK derfor stå meget fritt mht.
hvordan og på hvilke tidspunkter de ulike etappene av utbygging
av distriktsfjernsyn skal realiseres.
Til dette kommer at NRK nå befinner
seg i en svært vanskelig økonomisk situasjon.
Bakgrunnen for dette er sammensatt, men er først og fremst
knyttet til økt konkurranse om senderettigheter med påfølgende
prispress, og til utgifter knyttet til overgangen til digital produksjon
og distribusjon. Etter pålegg fra Generalforsamlingen i
2000 skal NRKs driftsbudsjett gå i balanse. Dette gjør
det særlig viktig at NRK nå gis spillerom til å foreta
nødvendige innsparinger og prioriteringer på en
måte som i minst mulig grad skader selskapets kjernevirksomhet.
Departementet viser til at NRK i brevet varsler at det kan bli nødvendig
med tiltak "med adskillig større konsekvenser, sammenlignet med
ikke å starte egen Østfold-sending nå."
Kulturdepartementet vil også understreke
kanalens programmessige forpliktelser som allmennkringkaster. Kulturdepartementet
legger til grunn at det i et digitalisert mediesamfunn vil være
viktigere enn noen gang å opprettholde en sterk, lisensfinansiert
og reklamefri allmennkringkaster. Staten må ha et ansvar
for å hindre en utvikling der reklame- og sponsormidler
fullstendig styrer programprofil og prioriteringer i allmennkringkastingskanalene.
Kulturdepartementet vil derfor understreke viktigheten av at NRK,
også i en tid med økonomiske vanskeligheter og
store tekniske og markedsmessige forandringer, har ressurser til å opprettholde
kvaliteten og ambisjonsnivået i programskapingen. Dette
er essensielt for at selskapet skal kunne beholde sin sterke stilling
og skape seg en naturlig plass i det nye, digitaliserte mediebildet.
Kulturdepartementet kan avslutningsvis vise
til at fjernsynsdekningen for Østfold vil bli bedret også på kort
sikt, gjennom at NRKs Østfoldkontor vil overta den daglige
avviklingen av den regionale sendingen for fylkene Østfold,
Telemark, Buskerud og Vestfold (NRK4), jf. her redegjørelsen
i NRKs brev av 31. oktober 2000.
På denne bakgrunn vil Kulturdepartementet
ta styrets orientering til etterretning.
Vi viser til artikkel i Aftenposten 22. september
2000 under tittelen "Lisensbetalerne holdes for narr". I artikkelen
hevdes det bl.a. at planene om egne fjernsynssendinger for Østfold
igjen er utsatt.
Kulturdepartementet viser til dokumentet "Planer
for NRK AS i år 2001" som i samsvar med vedtektenes § 9
ble lagt fram for generalforsamlingen 20. juni 2000. Generalforsamlingen
tok dokumentet til orientering, jf protokoll av 22. juni 2000.
I dokumentet uttaler NRK bl.a. at:
"NRK regner med at egne regionale fjernsynssendinger
for Østfold vil være etablert ved utgangen av år 2000.
"
Kulturdepartementet ber om en snarlig orientering om
eventuelle nye opplysninger i saken.
Det vises til departementets brev av 25. september 2000
og til vårt brev av 02. oktober 2000.
Styret i NRK AS behandlet saken på sitt
møte 23. oktober 2000 og vil gi uttrykk for følgende:
Det nåværende styret i NRK, oppnevnt 22. juni
2000, har brukt det meste av sin tid til å få innsikt
i selskapets økonomiske situasjon og hvordan NRK kan bli
en fortsatt sterk aktør i det norske medielandskapet også i
den digitale framtid. Det er derfor naturlig at det innledningsvis
gis en kort orientering om hva det forrige styret foretok seg i
saken.
På styremøtet i NRK 15. januar
1999 drøftet styret saken på grunnlag av at kulturministeren
hadde bedt om status i spørsmålet om NRKs Østfold-sending
etter at styret ikke hadde funnet å kunne prioritere fylkes-fjernsyn
i Østfold i budsjettet for 1999. Styret ga uttrykk for
at trass i harde tiltak for å begrense utgiftene, måtte
man se i øynene at NRKs økonomiske situasjon kunne
bli meget vanskelig i framtiden. "I denne situasjon finner NRKs
ledelse å måtte erkjenne at endog tiltak som man
tidligere regnet med, i det minste bør vente til analysen
av selskapets økonomi på lengre sikt er gjennomført
og analysert", heter det bl.a. i brevet.
På bakgrunn av en ny henvendelse fra
Kulturdepartementet ble saken drøftet også på styremøtet
15. mars 2000. Styreleder Kåre Willoch og kringkastingssjefen sendte
deretter et brev til departementet der det ble pekt på at
styret ved budsjettbehandlingen på den ene side måtte
legge betydelig vekt på Stortingets forventninger om at
NRK skal benytte den handlefrihet som bedriften er gitt til å hevde
seg i den stadige hardere konkurransen med kommersielle kanaler,
samtidig som man på den annen side hadde målsettingen
om videre utbygging av distriktssendinger i de nevnte fylker (Østfold
og Nordland). Styret vurderte i den sammenheng den konkurransemessige
situasjon slik at det var sterkt påkrevet snarest mulig å gjennomføre
utvidelser av det nasjonale programtilbudet.
Det daværende styret holdt fast ved
at det var et prioritert mål skille ut Østfold.
"Tidspunktet må avhenge av budsjettsituasjonen, men styret
håper å kunne etablere egne fjernsynssendinger
for Østfold i løpet av år 2000", går
det fram av brevet.
På bakgrunn av den økonomiske
utvikling i inneværende år og utsiktene for 2001,
bl.a. med fullbudsjettering av egen sending for Østfold,
trakk kringkastingssjefen på styremøtet 18. september
2000 den konklusjon at tidspunktet for start av Østfold-sending må utstå ytterligere.
Det ble samtidig besluttet at NRKs Østfoldkontor skal overta
den daglige avvikling av den regionale sending for fylkene Østfold,
Telemark, Buskerud og Vestfold. Avviklingen har hittil skjedd fra Porsgrunn
og flyttingen vil synliggjøre Østfold på en helt
annen måte enn tidligere. Beslutningen fører også til
at de investeringer som er gjort av bygningsmessig og programteknisk
karakter i Østfold, blir anvendt på en mer fornuftig
måte, selv om den totale effekt først oppnås
når egen sending er etablert. Ved ikke å starte sendinger
i Østfold i 2001 spares ca 15.0 mill. kroner.
Styret legger til grunn at NRKs driftsbudsjett
for år 2001 skal være i balanse. Det blir en ytterst
krevende oppgave, først og fremst av to årsaker:
Den ene dreier seg om en programmessig ambisjon som ligger i overkant
av normale økonomiske rammer. Dette må igjen ses
i forhold til de krav og forventninger som stilles til en lisensfinansiert
kringkaster. Det er da positivt å konstatere at Norge er
ett av de få land i Europa som har en lisensfinansiert
kanal som står sterkere i markedet enn noen kommersielle
aktører. Men denne innsatsen har en kostnadsside som skaper
store problemer, bl.a. på grunn av en nærmest
ukontrollert utvikling i rettighetskostnader.
Den andre årsaken er alt som henger
sammen med den digitale utvikling. Digitaliseringen er kommet i
et tempo og er av en slik dimensjon at det er helt nødvendig å gå gjennom
alle aktiviteter med sikte på å frigjøre noen
midler, slik at NRK ikke blir helt akterutseilt. For å få til
et budsjett i balanse vil det i årene framover måtte
tas tunge beslutninger. Aktiviteter må avvikles for å skape
plass til nye, og det må skje en netto reduksjon i antall årsverk.
Så langt det lar seg gjøre vil man forsøke å skjerme
programtilbudet, men det kan dessverre ikke utelukkes tiltak som
vil være sterkt å beklage.
Som et ledd i denne prosessen vil NRKs styre
og administrasjon måtte gjøre en total gjennomgang
av virksomheten, herunder vurdere tidligere beslutninger. Et eksempel
på dette er planene om å skille ut Østfold med
egen TV-sending. Det ble vurdert som riktigere å utsette
en planlagt ekspansjon i Østfold nå, i forhold
til å skulle gå til oppsigelser av de samme medarbeidere om
kort tid. Når det spesielt gjelder NRKs aktivitet i distriktene
kan det heller ikke utelukkes konklusjoner med atskillig større
konsekvenser, sammenlignet med ikke å starte egen Østfold-sending
nå. Dette vil man komme tilbake til når det foreligger
en samlet vurdering når det gjelder organisering og inndeling
av NRKs regionale virksomhet. I denne analysen vil det også naturlig
inngå en nærmere vurdering av forslagene som foreligger
når det gjelder den framtidige inndeling av landet i fylker
og regioner.
NRK har ikke skrinlagt planene om egen sending
for Østfold. Begrunnelsen er først og fremst av
programmessig karakter, fordi den regionale sending Østfold
i dag er en del av, ikke er en så naturlig enhet som ønskelig
kunne være. Men tidspunktet for etablering av sendingen
må NRKs styre som en del av sin plikt og oppgave få fatte
på grunnlag av selskapets økonomiske situasjon.
Som følge av den oppmerksomhet saken har fått
i den lokale, offentlige debatt vil styret holde Kulturdepartementet
spesielt orientert om utviklingen i saken.
Stortinget har i Budsj.innst. S. nr. 2 (2000-2001)
fattet følgende vedtak:
– Kringkastingsavgiften
for fjernsynsmottakere skal i 2001 være kr 1 715.
– Tilleggsavgiften ved forsinket
betaling av kringkastingsavgiften, og når melding ikke
blir gitt etter reglene i lov av 4. desember 1992 nr. 127 om kringkasting § 8-1
andre ledd, skal være 15 pst. av kringkastingsavgiften.
Kulturdepartementet redegjorde i St.prp. nr.
1 (2000-2001) om NRKs planer for etablering av distriktssendinger
med fjernsyn i Nordland og Østfold. Flertallet i familie-,
kultur- og administrasjonskomiteen uttaler i denne forbindelse flg.
i Budsj.innst. S. nr. 2 (2000-2001):
"Komiteen sitt fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet,
Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Stortinget ved handsaming av St.prp. nr. 1 (1996-1997)
gjorde vedtak om å auka lisensavgifta med 40 kroner som
dels skulle finansiera fullføring av utbygging av distriktsfjernsyn.
Dette var før NRK vart omgjort til forvaltningsselskap,
stifting og seinare aksjeselskap og låg som ein føresetnad
ved overgang til nye selskapsformer. Stortinget var i St.prp. nr.
1 (1999-2000) orientert om at Kulturdepartementet meinte at NRK
sjølv måtte avgjera korleis og på kva tidspunkt
einskilde etappar av distriktssendingar skulle realiserast. Dette
var grunngitt med at NRK då var eit aksjeselskap. Komitefleirtalet
aksepterte dette under tvil, men forutsetter at distriktssendingane
i Nordland og Østfold vart oppretta.
Det
er i St.prp. nr. 1 (2000-2001) gjort greie for at regional fjernsynssending
for Østfold vil verta etablert ved utgangen av år
2000. Fleirtalet har i ettertid fått informasjon om at
NRK ikkje vil nå å realisere dette innan utgangen
av året. Fleirtalet har merka seg at det i samsvar med
NRK sine reviderte planar, ikkje vil verta etablert eigne distriktssendingar
med fjernsyn i Nordland. Fleirtalet ser ikkje at ein kan gå tilbake
på tidlegare føresetnader om eigne fjernsynssendingar
i Nordland og Østfold."
Kulturdepartementet ber NRK om å legge
komiteens forutsetninger til grunn for det videre planarbeid med distriktssendinger
med fjernsyn i Nordland og Østfold.
Det ble ifm. med St.prp. nr. 1 (2000-2001) foretatt
en interdepartemental funksjonsoverføring mellom Fiskeridepartementet
og Kulturdepartementet mht. ovennevnte. Departementet vil komme
nærmere til saken i et eget tilsagnsbrev til NRK.
Det vises til styret i NRKs tidligere henvendelse
til Stortingets kontrollkomite, hvor det blir bedt om at NRK-Nordland
ikke skilles ut fra det øvrige Nord-Norge som eget sendested.
Også Distriktsprogramrådet
i Troms ber om at Nordland ikke trekkes ut av NORDNYTT, men at Nordland, Troms
og Finnmark fortsatt fungerer sammen - som i dag. NRK-Nordlands
kompetanse er en styrke for fellesskapet, og trengs for et best
mulig resultat. Dessuten hører Nord-Norge sammen som en
region, både historisk og kulturelt.
Rådet ber også om at sendingen
fortsatt foregår fra Tromsø, som har opparbeid
stor og god erfaring fra fellessendinger. Dessuten er Tromsø "landsdelshovedstaden"
i Nord Norge og kompetansesenter innenfor forskjellige
sektorer som bl.a. polarsenter, værvarsling, universitet
og høyskoler. Dette gode og brede fagmiljøet ansees å være
både en styrke og en nødvendighet som må komme
i betraktning ved valg av sendested.
Distriktsprogramrådet i Troms tror
det vil være uheldig med oppsplitting av et godt innarbeidet
team-work, og ber om at deling av NORDNYTT ikke finner sted.
Distriktsprogramrådet for NRK Østfold
viser til brevet til kulturminister Ellen Horn der vi gir uttrykk
for rådets reaksjon på at utskillingen av Østfold
som egen fjernsynsregion er utsatt på ubestemt tid.
Distriktsprogramrådet for NRK Østfold
vil sterkt beklage at planene om utskilling av Østfold
som egen fjernsynsregion fra februar neste år er stanset
av Kringkastingssjefen. For seerne i Østfold er det en
skuffelse at dette tilbudet nå ikke blir noe av. TV-regionen NRK4
som dekker fire folkerike fylker på begge sider av Oslofjorden,
gir ikke noe tilstrekkelig tilbud i vårt fylke. Distriktsprogramrådet
finner det derfor helt uakseptabelt at NRK4 som var ment som en
overgangsordning, nå ser ut til å bli en mer varig
ordning.
Utskillingen av Østfold som egen region
er grundig forberedt og arbeidet med ansettelse av nye medarbeidere
har kommet så langt at det virker meningsløst å stoppe
dette nå. Også med tanke på NRKs konkurransesituasjon
er det uheldig at det ikke gis et mer omfattende distriktsprogramtilbud
også for vårt fylke.
Starttidspunktet for egne østfoldsendinger
har vært utsatt flere ganger. Vi finner det underlig at
det er tilbudet i Østfold som skal rammes hver gang NRK
har Økonomiske problemer.
Beslutningen som nå er tatt, er klart
i strid med NRK-ledelsens tidligere løfter og må derfor
betraktes som et klart løftebrudd. Det er også i
strid med Stortingets forutsetninger for å øke
lisensen.
Distriktsprogramrådet ber derfor Kulturministeren
ta denne saken opp og sørge for at Østfold får
et distriktsfjernsynstilbud i samsvar med forutsetningene.
Distriktsprogramrådet i Nordland er
kjent med at Stortingets kontroll- og konstitusjonskomite i et brev til
kulturministeren har bedt om en skriftlig redegjørelse
fra statsråden om status når det gjelder NRKs
planer om start av lokale fjernsynssendinger i Østfold. Komiteen
ber også om å få opplyst status når
det gjelder samme sak i Nordland. Bakgrunnen er en henvendelse fra
stortingsrepresentant Odd Holten (Kr.f.) Østfold.
Rådet er også kjent med at Østfolds
situasjon ble tatt opp i Stortingets spørretime 16. desember
i år i et spørsmål fra representanten
Jørn Stang (Frp.) Østfold til kulturministeren.(Se
utskrift.)
Distriktsprogramrådet i Nordland er
tilfreds med at stortingsrepresentanter nå engasjerer seg
i denne saken, men vi registrerer samtidig med en viss bekymring
at det er Østfolds interesser som settes i fokus i de politiske
reaksjonene etter styrevedtaket i NRK om å utsette sendingene
på ubestemt tid.
Vi viser derfor til vedlagte notat om saken
slik rådet kjenner den, der det klart går fram
at Nordland hele tiden har vært prioritert foran Østfold
i NRKs planer om utbygging av distriktsfjernsynet, og at Nordlands interesser
derfor minst må behandles på linje med Østfolds.
Når det gjelder kompetanse, miljø,
og tekniske og økonomiske forutsetninger for å drive
egne fjernsynssendinger ligger forholdene bedre til rette for en
snarlig start av slike sendinger i Nordland enn i Østfold. Det
vil derfor være helt feil om Østfold nå skulle
bli prioritert foran Nordland som følge av det politiske press
som har kommet fra Østfolds representanter i denne saken.
Distriktsprogramrådet i Nordland vil
derfor sette stor pris på om stortingsrepresentantene med
tilknytning til Nordland kunne ta et initiativ for også å målbære Nordlands
interesser i saken overfor departementet, ikke på bekostning
av Østfold, men for å sikre at de to fylker i
det minste får en likeverdig behandling.
Jeg viser ellers til det vedlagte notat og øvrige
brev og innspill som har fulgt saken.
Som leder i Distriktsprogramrådet for
Nordland er jeg kjent med at Kringkastingssjefen har utsatt den fastsatte
sendestart for distriktsfjernsynssendinger i Nordland på ubestemt
tid.
Dette er tredje gang denne sendingen utsettes.
Etter planene skulle sendingen på lufta første
gang i november 98, så ble den utsatt til mars 99 og i
mai i år ble endelig sendestart fastsatt til 16.august
1999. Nå har altså ledelsen i NRK bestemt at sendingen
utsettes inntil videre.
NRK Nordland tok i bruk sitt nye Kringkastingshus i
Bodø 2. juni i år. Nytt teknisk utstyr som er
kjøpt inn med tanke på å kunne sende
en nyhetssending av denne type er i det alt vesentlige på plass.
Det som mangler er bevilgninger til stillinger og drift. Det er
denne bevilgningen som nå er utsatt på ubestemt
tid.
Som leder for Distriktsprogramrådet
reagerer jeg sterkt på denne utsettelsen. Rådet
har i en rekke møter helt fra 1994 gått inn for å skille
Nordland ut som egen senderegion for fjernsyn i NRK. Også fylkestinget
har i en uttalelse støttet dette etter forslag fra Høyre.
Etter at styret i NRK i april 1994 vedtok å skille
ut Nordland som egen fjernsynsregion i 1996 sammen med Møre
og Romsdal og Rogaland arbeidet distriktsprogramrådet i
Nordland hardt for at Stortinget skulle gi den nødvendige
lisensøkingen til dette. Under budsjettbehandlingen i Stortinget
høsten 1995 innvilget Stortinget en lisensøking
på 20 kroner ut over departementets forslag til videre
utbygging av distriktsfjernsynet, bl.a. Nordland. Jeg gjør
for ordens skyld oppmerksom på at dette er en inntektsøking
NRK vil nyte godt av så lenge lisensfinansieringen består.
Jeg ber derfor om at distriktsfjernsynssendingene
i Nordland blir startet på det tidspunkt som tidligere
er forutsatt.
Dersom styret til tross for de forhold som er
nevnt ovenfor i sitt møte 11. desember 1998 gir sin tilslutning til
det som er foreslått for 1999 ber vi om at styret fastsetter
et nytt endelig starttidspunkt for egne distriktssendinger på fjernsyn
for Nordland og at dette blir tidligst mulig i år 2000.
Høsten 1994 ble "Nordnytt" etablert
som den andre distriktsfjernsyns-sendingen i NRK-systemet. "Nordnytt"
er et samarbeidsprosjekt mellom Nordland, Troms og Finnmark. Tromsø ble
valgt som sendested for sendingen fordi kontoret var det eneste
som på det tidspunkt hadde ressurser til å få sendingen
på lufta. Nordland er største bidragsyter til
sendingen med i gjennomsnitt 40 prosent av reportasjestoffet til
sendingen.
Nord-Norge ble tidlig sett på som en
for stor region til å ha bare en sending, og styret i NRK
vedtok i april 1994 at Nordland skulle skilles ut som egen region
for distriktsfjernsyn. Styret tok da sikte på å bygge
ut distriktsfjernsynet i 10 regioner, siden kom også Østfold til,
slik at planen var å bygge ut distriktsfjernsynet i til sammen
11 regioner. 9 regioner er etterhvert blitt utbygd, mens Nordland
og Østfold har fått nye hus og nytt topp-moderne
utstyr for å sende, men ikke penger til stillinger og drift.
Fullførelsen av disse to prosjektene ble utsatt på utbestemt
tid av styret i NRK i desember 1998 etter forslag fra kringkastingssjefen.
Ønsket om eget distriktsfjernsyn i
Nordland er flere ganger tatt opp av Distriktsprogramrådet
i Nordland og av fylkestinget i Nordland etter forslag fra Høyre.
Distriktsprogramrådet i Nordland engasjerte
seg sterkt i forhold til Stortinget for å få til
en lisensøking som kunne gjøre utbyggingen mulig
etter at NRK besluttet å skille ut Nordland som egen region
for distriktsfjernsynssendinger i 1996:
"I 1996 er det planen å skilje ut Rogaland,
Møre og Romsdal og Nordland i eigne regionar. Det føreset
ei lisensauke på 30 kroner. NRKs utbygging av distriktsfjernsyn
vil da vere sluttført. " (NRKs årsmelding for 1994-96
s. 62).
I forhandlingene med Kulturkomiteen i Stortinget om øking
av kringkastingsavgiften for 1996 ble det fra NRKs side sagt at
dersom NRK fikk penger til å bygge ut distriktsfjernsynet
i Nordland skulle NRK også bygge ut distriktsfjernsynet
i Østfold over eget budsjett. Dette gikk komiteen med på og
flertallet - alle unntatt Høyre og rep. Roy Wetterstad,
uttaler i Budsjett-innst. S. nr. 2 for 1995-1996, kap. 334 - film
og medieformål:
"Dette flertallet er kjent med at en del regioner
blir svært store og ønsker å øke
lisensen for å fortsette den utbygging mot mindre regioner
som ansees som mer hensiktsmessig av NRK. Dette flertallet vil derfor
foreslå å øke lisensen med ytterligere
20 kroner for å videreføre NRKs utbygging av distriktskontorene".
Stortinget vedtok å øke lisensen
med i alt 35 kroner - og dermed skulle alt ligge til rette for utbygging
også i Nordland. Møre og Romsdal og Rogaland ble
utbygd og kom på lufta med egne sendinger i 1997, mens Nordland
og Østfold ble utsatt.
I neste års budsjettbehandling av NRK-lisensen
kom diskusjonen om differensiering av lisensen opp etter innføringen
av NRK 2 som mange seere, særlig i distriktene, ikke kan
ta inn.
Det samme komiteflertall uttaler i Budsjett-innst.
S. 2 for 1996-1997:
"Dette flertallet minner om at den foreslåtte
lisensøkingen skal gå til å etablere
flere distriktssendinger på fjernsyn, først og
fremst NRK Østfold som må utsettes dersom en differensiering
foretaes".
Lisensøkingen ble denne gang på 40
kroner. Hvorfor kun Østfold er nevnt spesielt av komiteen
og ikke Nordland er usikkert, men kanskje regnet Stortinget med
at utbyggingen i Nordland ville gå sin gang etter den forrige
lisensøkingen. Det er i alle fall viktig å merke
seg at NRK hele tiden har plassert Nordland foran Østfold
i utbyggingsplanen. Det er derfor sett fra Nordlands side bekymringsfullt
at i de politiske reaksjoner som er kommet etter at sendingene ble
utsatt på ubestemt tid har det stort sett handlet om Østfold,
mens Nordland knapt er nevnt. Det er derfor viktig å understreke
at saken gjelder begge fylker der utbyggingen i Østfold
kommer etter den foreslåtte utbyggingen i Nordland.
har de planlagte sendingene i Nordland og Østfold blitt
utsatt fire ganger. De skulle først på lufta i
mars 98 - så i november 98 - så fikk Nordland
skriftlig løfte fra kringkastingssjefen om at sendedatoen
var fastsatt til 16. august 1999. Østfold fikk det samme
løftet muntlig. Dette løftet ble brutt da styret
i NRK i desember 1998 utsatte sendingene på ubestemt tid
og bestemte at hovedsatsingen for NRK i 1999 skulle være
innføringen av morgen-fjernsyn fra samme dato. Det ble
samtidig satt av en pott på 6 mill. kroner på NRKs
1999-budsjett til Nord-Norge-regionen og NRK 4-regionen (Telemark,Buskerud,Vestfold
og Østfold) for deltagelse i det nye prosjektet. Det må her
bemerkes at det å være fast leverandør
til morgen-fjernsynet ikke kan sammenliknes med det å få egne
sendinger. Kringkastingsmessig er det er veldig forskjell når
det gjelder kravene til kompetanse, stillinger og utstyrsbehov.
Situasjonen i dag er altså at det står
nye distriktskontorbygg i Bodø og Fredrikstad med nytt
produksjonsutstyr som er skreddersydd for distriktsfjernsyn, mens sendingene
fortsatt er i det blå. Det er grunn til å frykte at
kontorene kan miste det nye tv-utstyret de har fått dersom
det ikke blir noe av den planlagte produksjonen, og dermed bli satt
mange år tilbake utstyrsmessig.
Kravet fra distriktsprogramrådene i
Nordland og Østfold er at NRK fastsetter en ny forpliktende
dato for sendingene - i samsvar med de lisensøkinger NRK
har fått til dette formålet.
På den annen side er det også klart
at NRK allerede har brukt betydelige ressurser til utbygging i Bodø og Fredrikstad.
Men det er viktig å huske at lisenspengene til utbygging
i distriktene ikke er "brukt opp". En lisensøking
er som kjent en varig øking
av NRKs inntekter som selskapet vil nyte godt av så lenge
lisensordningen består.
Telemark fylkeskommune er bekymret over at innsparingene
i Norsk rikskringkasting AS ser ut til å ramme NRKs distriktskontorer.
Kontoret i Telemark er kommet i en særlig vanskelig situasjon
etter at kringkastingssjefen ønsker å flytte sendestedet
for regionfjernsyn fra Porsgrunn til Fredrikstad.
Tilbudet fra NRKs distriktskontorer gir viktige bidrag
til lokal identitet og formidling av lokale nyheter, kulturliv og
debatt som ikke kan ivaretas i riksdekkende sendinger. Desentraliseringen
av allmennkringkasteroppdraget gjennom oppbygging av 17 distriktskontorer
er resultat av en bevisst kringkastingspolitikk. En fordeling av
NRKs økonomiske innsparingsprogram som for sterkt rammer
distriktskontorene, vil føre til at NRK sentraliserer programtilbudet og
nyhetsformidlingen. Det er i så fall en utvikling som eierne
må motvirke, fordi den bryter med rammebetingelsene NRK
har fått gjennom oppdraget som allmennkringkaster.
NRK må selvsagt ha vide fullmakter
til selv å avgjøre disposisjoner innenfor selskapets
fullmaktsområder og økonomiske rammebetingelser.
Opprettholdelse av sterke distriktskontorer med konkurransekraftige
programmer er på sin side en forutsetning innenfor de strategier
som NRK, tross en vanskelig økonomisk situasjon, er forpliktet
til å videreføre.
Telemark fylkeskommune registrerer at NRK har
fått øremerket bevilgning fra Stortinget til utbygging
av distriktsfjernsyn, herunder å skille ut Østfold
fylke fra regionen som omfatter Telemark, Vestfold, Buskerud og Østfold.
Det er fortsatt ikke opprettet egne distriktssendinger for fjernsyn
i Østfold. Samtidig foreslås det at kontoret i
Porsgrunn blir nedlagt som sendested for distriktsfjernsyn fra 5.
februar 2001.
Telemark fylkeskommune er bekymret over at vårt fylke
kan komme til å miste viktig fjernsynskompetanse, samtidig
som Telemark i likhet med de andre fylkene i NRK4-regionen i overskuelig
framtid må vente på et tilbud om regionfjernsyn
som svært mange andre fylker allerede har. Møre
og Romsdal har egen fjernsynssending som gir seerne et daglig tilbud
som er fire ganger så omfattende som seerne i Telemark.
Det er vanskelig å finne markedsmessige, geografiske eller strategiske
begrunnelser for en så omfattende forskjellsbehandling.
Også radiobemanningen er foreslått
redusert ved kontoret i Telemark. Radiosendingene fra distriktskontoret
i Telemark er en viktig arena for samfunnsdebatt i fylket vårt.
Kontoret har helt siden oppstarten i 1977 gitt bred dekning på områder
som angår befolkningen i hele Telemark.
Oppslutningen om distriktssendingene i radio
fra NRK Telemark var i tredje kvartal på 37 prosent daglig.
Når mer enn hver tredje telemarking daglig benytter seg
av NRKs distriktssendinger, er det en markedsmessig posisjon som
styrker NRK i konkurransen med nærradioer og P4, og som
samtidig forteller hvilken viktig funksjon NRK Telemark ivaretar
for innbyggerne i fylket.
Svekkelse av distriktskontorene i NRK er en
motsatt strategi av utviklingen i Europa for øvrig, der
man også innenfor public service kringkasting styrker regionalleddene
i tråd med et politisk motivert nærhetsprinsipp.
BBC er en allmennkringkaster som nylig har vedtatt omfattende investeringer
i sin regionale organisasjon.
Telemark fylkeskommune ber derfor styret om
at sendestedet for distriktsfjernsyn ikke flyttes fra Porsgrunn
til Fredrikstad, og at det heller ikke gjøres vedtak som
svekker radiotilbudet fra NRK Telemark.
Følgende uttalelse ble enstemmig vedtatt i fylkestinget 4.12.2000:
Høsten 1995 vedtok Stortinget en lisensøkning
som skulle finansiere egne regionale fjernsynssendinger i Nordland
og et par andre fylker. Dette var en sluttføring av en
planlagt inndeling av landet i 11 fjernsynsregioner. Det er nå kun
Nordland og Østfold som ikke har fått egne fjernsynssendinger.
Kulturdepartementet har i ulike sammenhenger, blant
annet i brev til NRK den 9.2.99, fastslått at det foreligger
en plikt til å realisere egne distriktssendinger med fjernsyn
i Nordland og Østfold.
Det er investert i digitalt utstyr for 17 millioner
for å gjøre distriktskontoret i Nordland til en
moderne radio- og fjernsynsstasjon. NRK bestemte at oppstarting
av fylkesfjernsyn skulle skje 16. august 1998. I desember 1998 ble,
etter styrevedtaket i NRK, realiseringen utsatt på ubestemt
tid.
Nå forsøker NRK å få endret
Stortingets vedtak slik at Nordland som den eneste av de vedtatte
11 fjernsynsregioner, likevel ikke skal bli etablert.
Fylkestinget finner det helt galt å blande
sammen spørsmål om distriktsfjernsyn med det omstillings-
og rasjonaliseringsarbeidet som nå foregår i NRK.
NRK er viktigere for Nordland enn for de fleste andre
fylker, fordi det er det eneste massemedium som dekker hele fylket.
De store avstandene vi har i Nord-Norge gjør det svært
viktig at Nordland blir egen fjernsynsregion. Eget fylkesfjernsyn
for Nordland vil også bedre betingelsene for å kunne
levere bidrag til rikssendingene.
Fylkestinget krever at Stortinget pålegger
NRK å gjennomføre Stortingets vedtak om Nordland
som egen fjernsynsregion. Etableringen må skje i 2001.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 30. januar 2001
Gunnar Skaug
leder |
Laila Kaland
ordfører |
Svein Ludvigsen
sekretær |