Undersøkelsen viser at det forekommer
omfattende brudd på utslippstillatelsene innen industri-
og avløpssektoren. Riksrevisjonen er enig med Miljøverndepartementet
i at virkemidlene bør vurderes i forhold til oppnådde
resultater, men undersøkelsen viser at det kan stilles
spørsmål ved effektiviteten i virkemiddelbruken.
Miljøverndepartementet påpeker
at vedtaket i OSPAR-kommisjonen om å halvere næringssaltutslippene
er fattet som en anbefaling og derfor ikke er juridisk bindende.
Riksrevisjonen er innforstått med dette, men vil vise til
at departementet har lagt målsettingene fram for Stortinget,
jf. St. meld. nr. 64 (1991-1992) Om Norges oppfølging av
nordsjødeklarasjonene.
For å oppnå størst
mulig miljøgevinst er det vesentlig at industribedrifter
og kommunale avløpsanlegg følger opp miljøbestemmelser
som fastsettes av statlige myndigheter. Når vedtak fattet
med hjemmel i lov ikke følges opp, vil Riksrevisjonen understreke
betydningen av at statlige myndigheter følger opp med nødvendige tiltak.
Det kan også reises spørsmål om staten
bør la det være opp til kommunenes egen prioritering
om de skal følge opp de forvaltningsoppgaver som de er
pålagt i forskrift om separate avløpsanlegg.
Riksrevisjonen ser det som positivt at SFT benytter informasjon
som virkemiddel. SFT er imidlertid noe tilbakeholden med å gi
konkrete anbefalinger om renseteknologi overfor enkeltbedrifter.
Selv om det ikke er myndighetenes ansvar å velge teknologiske
løsninger for enkeltbedrifter, kan mer direkte informasjon om
ulike teknologiske løsninger og hva som vurderes som beste
miljøvernpraksis, hjelpe enkeltbedrifter med mindre egenkompetanse
til å følge opp miljøbestemmelser.
Miljøverndepartementet har opplyst
at statlige forurensningsmyndigheter forholder seg mindre kontant
til kommunene enn til næringslivet og annen privat virksomhet,
fordi staten skal være varsom med å detaljstyre
kommunene. Konkret har dette gitt seg utslag i at kravene i utslippstillatelsene
til kommunale avløpsanlegg er gjort til gjenstand for forhandlinger.
Riksrevisjonen kan vanskelig se at det er detaljstyring av kommuner
når statlige myndigheter gir utslippstillatelser til kommunale
avløpsanlegg. Det er videre grunn til å stille
spørsmål ved praksisen til statlige forurensningsmyndigheter
når det legges opp til en særbehandling av kommunene.
Riksrevisjonen har merket seg at det innen avløps- og
industrisektorene hovedsakelig benyttes normative virkemidler, mens
det innen landbrukssektoren brukes økonomiske virkemidler.
Ifølge undersøkelsen er det noen svakheter ved
myndighetenes styring med virkemiddelbruken og oversikt over miljøresultater
som oppnås i landbrukssektoren. Riksrevisjonen stiller
seg spørrende til Landbruksdepartementets påstand
om at resultattall for næringssaltutslippene fra 1996, sammen
med informasjon om tiltaksgjennomføringen i landbruket,
fullt ut er tilstrekkelig til å tilpasse virkemidlene til
miljøutfordringene.
Landbruksdepartementet har konkludert med at
tiltakene knyttet til endret jordarbeiding ikke har hatt ønsket
geografisk treffsikkerhet, men departementet mener dette ble forbedret
etter at forskriften fikk utvidet formål i 1996. Riksrevisjonen
stiller spørsmål ved om tildelingskriteriene i
forskriften i tilstrekkelig grad ivaretar hensynet til å redusere
nitrogenutslippene.
Riksrevisjonen er enig med Landbruksdepartementet i
at mesteparten av de utbetalte tilskuddene til "endret jordarbeiding"
har gått til de områdene av landet som har avrenning
til sårbart område i Nordsjøen. Riksrevisjonen
vil imidlertid peke på at ordningen så langt ikke har
vært tilstrekkelig for å oppnå ønsket
grad av tiltaksgjennomføring innenfor sårbart
område. Det kan derfor stilles spørsmål
om departementet bør vurdere andre virkemidler for å øke
tiltaksgjennomføringen der behovene er størst.
Et sentralt prinsipp i OSPAR-konvensjonen er
at forurenser skal bære kostnader forbundet med forurensning,
samt kostnader forbundet med kontroll og begrensningstiltak. Riksrevisjonen
er enig med Landbruksdepartementet i at statlige tilskudd kan være
et positivt bidrag til å få iverksatt miljøtiltak,
og ifølge undersøkelsen er tiltakene som skal
redusere avrenning av nitrogen og fosfor, i hovedsak finansiert
av slike tilskudd. Hensikten med "forurenser-betaler-prinsippet"
er imidlertid at handlinger som fører til forurensning
ikke skal lønne seg. Det kan derfor stilles spørsmål
om det i større grad er mulig å innarbeide dette
prinsippet som en del av virkemiddelapparatet også i landbrukssektoren.