2. Omtale av ringeriksbanen

2.1 Sammendrag

Det vises til tidligere omtale av saken senest i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2000-2001, side 225 og St.prp. nr. 1 (2000-2001).

Stortinget vedtok høsten 1996 at to alternative trasékorridorer skulle utredes videre; Sandvika - Kroksund - Hønefoss (alternativ 2) og Sandvika - Åsa - Hønefoss (alternativ 2/6), jf. St.prp. nr. 64 (1995-1996)/Innst. S. nr. 12 (1996-1997).

Det er gjennomført et meget omfattende utredningsarbeid og konsekvensutredningen for de utredede alternativene er nå godkjent og det foreligger et grunnlag for den lokale behandlingen av hovedtrasévalg i de berørte kommunene Bærum, Ringerike og Hole.

Etter at det foreligger vedtak i de berørte kommuner og saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket, tar Samferdselsdepartementet sikte på å legge frem saken for Stortinget våren 2001.

Kostnadene for prosjektet ligger i størrelsesorden 3,2 - 4,4 mrd. kroner avhengig av hovedtrasé og løsningsvarianter.

2.2 Komiteens merknader

Komiteen viser til at Stortinget høsten 1996 vedtok at to ulike trasékorridorer for Ringeriksbanen skulle utredes videre (Sandvika-Kroksund-Hønefoss og Sandvika-Åsa-Hønefoss).

Komiteen er kjent med at det er utført et omfattende utredningsarbeid og at konsekvensutredningen for de utredede alternativene nå er godkjent og at det foreligger et grunnlag for den lokale behandlingen av hovedtrasévalg i de berørte kommunene Bærum, Hole og Ringerike.

Komiteen har merket seg at departementet legger opp til at sak om trasévalg vil bli lagt fram for Stortinget etter at det foreligger vedtak i de berørte kommunene og saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket. Ifølge proposisjonen tas det sikte på at dette kan skje i løpet av våren.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser til Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011.

Disse medlemmer slutter seg på den bakgrunn til Regjeringens forslag om at Ringeriksbanen ikke prioriteres i planperioden 2002-2011.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til behandlingen av Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. Innst. S. nr. 119 (2000-2001), der disse medlemmer gikk inn for å bruke 100 mill. kroner i siste del av planperioden til prosjektering av Ringeriksbanen. Disse medlemmer legger fortsatt dette til grunn.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til Innst. S. nr. 218 (1991-1992) hvor transporten mellom Bergen og Oslo ble drøfta i et helhetsperspektiv i forbindelse med behandlinga av stamvegen Bergen - Oslo. Dette medlem viser til følgende vedtak som ble fatta i Stortinget:

"Stortinget ber Regjeringen forsere arbeidet med innkorting av Bergensbanen (Hønefoss–Oslo), med sikte på oppstart i planperioden 1994-97. Det legges til grunn at prosjektet ikke skal fortrenge prioriterte investeringer for eksempel på Østfold- og Vestfoldbanen, eller i Intercity-sammenheng. Prosjektet innarbeides og vurderes nærmere i Norsk jernbaneplan for 1994-97."

Dette medlem viser i den forbindelse til omtalen i St.meld. nr. 35 (1992-1993), Norsk jernbaneplan 1994-97, som drøfter Bergensbanen som fjerntogstrekning og pendling mellom Ringerike og Oslo og den effekt innkorting av banen vil få. I denne jernbaneplanen var det i tillegg til ordinære rammer lagt inn et ekstra satsingsprogram på 5 mrd. kroner for planperioden hvorav 4,17 mrd. kroner skulle gå til investeringer. Disse investeringer skulle komme de strekninger til gode som er nevnt som prioriterte investeringer i jernbanenettet i vedtak vedr. Ringeriksbanen.

Dette medlem vil peke på at denne ekstra satsing ikke ble realisert, noe som har medført at de prioriterte strekninger ikke har fått tilstrekkelige investeringsmidler. Heller ikke i planperioden etter, 1998-2001, er jernbaneinvesteringer blitt prioritert. Dette brukes nå som begrunnelse for å forskyve gjennomføring av Ringeriksbanen ytterligere. Planarbeidet har tatt lengre tid enn forventet bl.a. på grunn av miljøkonflikter, men nå legges gjennomføring av andre prioriterte prosjekter til grunn for at arbeidet med Ringeriksbanen ikke vil bli oppstartet innenfor planperioden 2002-2011.

Dette medlem konstaterer at stortingsflertallet ikke har fulgt opp verken vedtaket fra 1992 eller jernbaneplanen for 1994-97. Det har medført at de forutsetninger som ble lagt til grunn for Innst. S. nr. 218 (1991-1992) og påfølgende vedtak i Stortinget ikke er fulgt opp.

Dette medlem viser til de rammer Sosialistisk Venstreparti har lagt inn for jernbaneinvesteringer i Norsk transportplan 2002-2011.

Dette medlem tar sikte på oppstart innenfor planperioden, men vil realitetsbehandle prosjektet når departementet legger fram saken etter at berørte kommuner og Jernbaneverket har ferdigbehandlet den.

Komiteen sin medlem frå Venstre meiner at det er viktig at Bergensbanen vert opprusta til å bli ei framtidsretta og effektiv transportåre mellom Austlandet og Vestlandet. Ny trasekorridor for Ringeriksbanen, og dermed innkorting i reisetida ville vere eit viktig bidrag, og bør vere eit framtidig mål.

Denne medlemenviser til sine merknader og forslag til økonomiske planrammer i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011 kor denne medlemen prioriterte å auke den planramma til Bergensbanen slik at bygginga av dobbeltspor gjennom Ulriken kunne verte gjennomført i denne planperioden.

Denne medlemen meiner dette prosjektet må ha første prioritet, og er på den bakgrunn samd med Regjeringa i at Ringeriksbanen ikkje bør prioriterast i planperioden 2002-2011.