Det vises til tidligere omtale av saken senest
i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2000-2001,
side 225 og St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Stortinget vedtok høsten 1996 at to
alternative trasékorridorer skulle utredes videre; Sandvika
- Kroksund - Hønefoss (alternativ 2) og Sandvika - Åsa
- Hønefoss (alternativ 2/6), jf. St.prp. nr. 64
(1995-1996)/Innst. S. nr. 12 (1996-1997).
Det er gjennomført et meget omfattende
utredningsarbeid og konsekvensutredningen for de utredede alternativene
er nå godkjent og det foreligger et grunnlag for den lokale
behandlingen av hovedtrasévalg i de berørte kommunene
Bærum, Ringerike og Hole.
Etter at det foreligger vedtak i de berørte
kommuner og saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket, tar Samferdselsdepartementet
sikte på å legge frem saken for Stortinget våren
2001.
Kostnadene for prosjektet ligger i størrelsesorden
3,2 - 4,4 mrd. kroner avhengig av hovedtrasé og løsningsvarianter.
Komiteen viser til
at Stortinget høsten 1996 vedtok at to ulike trasékorridorer
for Ringeriksbanen skulle utredes videre (Sandvika-Kroksund-Hønefoss og
Sandvika-Åsa-Hønefoss).
Komiteen er kjent med at det
er utført et omfattende utredningsarbeid og at konsekvensutredningen for
de utredede alternativene nå er godkjent og at det foreligger
et grunnlag for den lokale behandlingen av hovedtrasévalg
i de berørte kommunene Bærum, Hole og Ringerike.
Komiteen har merket seg at departementet
legger opp til at sak om trasévalg vil bli lagt fram for
Stortinget etter at det foreligger vedtak i de berørte
kommunene og saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket. Ifølge
proposisjonen tas det sikte på at dette kan skje i løpet
av våren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer slutter seg på den
bakgrunn til Regjeringens forslag om at Ringeriksbanen ikke prioriteres
i planperioden 2002-2011.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til behandlingen av Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. Innst.
S. nr. 119 (2000-2001), der disse medlemmer gikk inn for å bruke
100 mill. kroner i siste del av planperioden til prosjektering av
Ringeriksbanen. Disse medlemmer legger fortsatt dette
til grunn.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 218 (1991-1992) hvor transporten mellom Bergen
og Oslo ble drøfta i et helhetsperspektiv i forbindelse
med behandlinga av stamvegen Bergen - Oslo. Dette medlem viser
til følgende vedtak som ble fatta i Stortinget:
"Stortinget ber Regjeringen forsere arbeidet med innkorting
av Bergensbanen (Hønefoss–Oslo), med sikte på oppstart
i planperioden 1994-97. Det legges til grunn at prosjektet ikke
skal fortrenge prioriterte investeringer for eksempel på Østfold-
og Vestfoldbanen, eller i Intercity-sammenheng. Prosjektet innarbeides og
vurderes nærmere i Norsk jernbaneplan for 1994-97."
Dette medlem viser i den forbindelse
til omtalen i St.meld. nr. 35 (1992-1993), Norsk jernbaneplan 1994-97,
som drøfter Bergensbanen som fjerntogstrekning og pendling
mellom Ringerike og Oslo og den effekt innkorting av banen vil få.
I denne jernbaneplanen var det i tillegg til ordinære rammer
lagt inn et ekstra satsingsprogram på 5 mrd. kroner for
planperioden hvorav 4,17 mrd. kroner skulle gå til investeringer. Disse
investeringer skulle komme de strekninger til gode som er nevnt
som prioriterte investeringer i jernbanenettet i vedtak vedr. Ringeriksbanen.
Dette medlem vil peke på at
denne ekstra satsing ikke ble realisert, noe som har medført
at de prioriterte strekninger ikke har fått tilstrekkelige
investeringsmidler. Heller ikke i planperioden etter, 1998-2001,
er jernbaneinvesteringer blitt prioritert. Dette brukes nå som begrunnelse
for å forskyve gjennomføring av Ringeriksbanen
ytterligere. Planarbeidet har tatt lengre tid enn forventet bl.a.
på grunn av miljøkonflikter, men nå legges
gjennomføring av andre prioriterte prosjekter til grunn
for at arbeidet med Ringeriksbanen ikke vil bli oppstartet innenfor
planperioden 2002-2011.
Dette medlem konstaterer at stortingsflertallet ikke
har fulgt opp verken vedtaket fra 1992 eller jernbaneplanen for
1994-97. Det har medført at de forutsetninger som ble lagt
til grunn for Innst. S. nr. 218 (1991-1992) og påfølgende
vedtak i Stortinget ikke er fulgt opp.
Dette medlem viser til de rammer
Sosialistisk Venstreparti har lagt inn for jernbaneinvesteringer
i Norsk transportplan 2002-2011.
Dette medlem tar sikte på oppstart
innenfor planperioden, men vil realitetsbehandle prosjektet når departementet
legger fram saken etter at berørte kommuner og Jernbaneverket
har ferdigbehandlet den.
Komiteen sin medlem frå Venstre meiner at
det er viktig at Bergensbanen vert opprusta til å bli ei
framtidsretta og effektiv transportåre mellom Austlandet
og Vestlandet. Ny trasekorridor for Ringeriksbanen, og dermed innkorting
i reisetida ville vere eit viktig bidrag, og bør vere eit
framtidig mål.
Denne medlemenviser
til sine merknader og forslag til økonomiske planrammer
i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011
kor denne medlemen prioriterte å auke
den planramma til Bergensbanen slik at bygginga av dobbeltspor gjennom
Ulriken kunne verte gjennomført i denne planperioden.
Denne medlemen meiner dette prosjektet
må ha første prioritet, og er på den
bakgrunn samd med Regjeringa i at Ringeriksbanen ikkje bør
prioriterast i planperioden 2002-2011.