Samferdselsdepartementet behandler i proposisjonen
ny konsekvensutredning av 30. september 1998 for jernbanetunnel
gjennom Gamlebyen og tilleggsutredning av desember 1999. Bakgrunnen
for konsekvensutredningene er Stortingets vedtak i forbindelse med behandlingen
av St.prp. nr. 33 (1996-1997), jf. Innst. S. nr. 155 (1996-1997)
hvor følgende vedtak ble fattet:
"1. Stortingets vedtak
av 15. juni 1995 om at jernbanetrafikken i Gamlebyen legges i tunnel
står fast.
2. Regjeringen bes utarbeide forslag til
løsning basert på de søndre traséalternativer,
særlig med hensyn til stigningsforhold i traséene.
3. Regjeringen bes framlegge for Stortinget
forslag til løsning senest høsten 1998."
Utredningene er gjennomført etter plan-
og bygningslovens bestemmelser om konsekvensutredninger og iht.
godkjent utredningsprogram. Samferdselsdepartementet har forelagt
saken for Miljøverndepartementet og har i brev av 11. januar
2001 til Jernbaneverket fastsatt at utredningsplikten for de utredede alternativene
er oppfylt.
I tråd med Stortingets forutsetninger
er konsekvensutredningen samordnet med Oslo kommunes kommunedelplan
for jernbanesystemet Oslo S - Bryn som lå ute til høring
samtidig. Oslo kommune vil sluttbehandle kommunedelplanen etter
at Stortinget har fattet vedtak om Gamlebyprosjektet.
Samferdselsdepartementet har lagt vekt på kvalitetssikring
av Jernbaneverkets arbeid med konsekvensutredningen. Samferdselsdepartementet
har knyttet til seg ekspertise for kvalitetssikring av viktige tema
som anleggskostnader og gjennomførbarhet, støy,
strukturlyd og vibrasjoner, jernbanedrift og økonomisk
analyse og markedsutredning.
Utredningene har tatt utgangspunkt i Stortingets ønske
om å basere løsningsforslagene på de
"søndre traséalternativ". "Søndre traséalternativ"
er betegnelsen på området gjennom Minneparken
hvor Østfoldbanen og driftsbanesporene opp til Lodalen
ligger i tunnel.
På bakgrunn av innspill i høringen
har Samferdselsdepartementet fått utredet løsninger
hvor all eller deler av trafikken legges lenger mot syd, over Loenga.
Nytt dobbeltspor Oslo S - Hauketo (Folloporten)
og to driftsspor opp til Lodalen er innarbeidet i alle alternativene.
I alt 8 ulike alternativer basert på 3
ulike trasékombinasjoner er utredet:
I Lodalen, Ekebergåsen og Loenga
II Minneparken, Ekebergåsen og Loenga
III Ekebergåsen og Loenga
Løsningsprinsipper | Alternativ | Kostnad (mill.
kr.) |
I | 2 av dagens 4 spor gjennom
Gamlebyen opprettholdes for trafikk på Hoved-/Gjøvikbanen
(evt. kombibane). Øvrige baner legges i tunnel. Gardemobanen
og Folloporten legges i en korridor under Minneparken eller Loenga. | I Lodalen I Ekebergåsen I
Loenga | 2 850 3
650 3 200 |
II | Alle baner legges i tunnel.
Hoved-/Gjøvik-/Gardemobanen og Folloporten
legges i en tunneltrasé under Minneparken eller Loenga. | II Minneparken II Ekebergåsen II
Loenga | 3 610 4
730 4 640 |
III | Alle baner legges i tunnel.
Hoved-/Gjøvik-/Gardemobanen legges i
en tunnel og Folloporten legges i en annen tunnel henholdsvis under
Minneparken og Loenga eller omvendt. | III Ekebergåsen III Loenga | 4 430 4
390 |
For nærmere presiseringer av kostnader
og anleggstid: Se St.prp. nr. 41 (2000-2001)
Etter at Stortinget har behandlet saken vil
Jernbaneverket gjennomføre en egen konsekvensutredning
for Folloporten. Innføringen av Folloporten gjennom området
er avhengig av hvilke vedtak Stortinget fatter for Gamlebyprosjektet.
Togtrafikken gjennom Gamlebyen har gått
opp fra ca. 300 til nærmere 600 tog per døgn etter
at Gardermobanen ble åpnet høsten 1998.
Det er etter krav fra fylkesmannen i Oslo og
Akershus i tilknytning til godkjenningen av reguleringsplanen for
Gardermobanen, gjennomført betydelige støybeskyttelsestiltak
langs eksisterende jernbanetrasé i Gamlebyen.
Om lag 220 boliger har innendørs støy
over anbefalte grenseverdier (35 dBA) og nærmere 500 boliger
har "klart merkbare" vibrasjoner. I alt 3 500 boliger blir utsatt
for maksimalstøy over 70 dBA fra gods- og øvrige
tog om natta. Alle beboere har imidlertid tilgang til utearealer
med akseptabelt støynivå.
Alle alternativene vil gi store forbedringer
for bomiljøet i Gamlebyen og langs jernbanetraseen opp
mot Bryn. Forbedringene gjelder utendørs støy
gjennom hele området, innendørs støy
spesielt nord for Etterstad og vibrasjonsproblemer i Gamlebyen.
I-alternativene (med opprettholdelse av trafikk
på 2 spor i Gamlebyen) reduserer miljøproblemene
med om lag 70-75 pst., mens II- og III-alternativene hvor all trafikk
i Gamlebyen nedlegges, reduserer miljøproblemene med ca.
90 pst.
Konsekvensutredningen viser at alle alternativer
vil medføre til dels store inngrep i området.
Flere av løsningene er teknisk sett meget kompliserte med
stor fare for å påføre de verneverdige
kulturminnene i området rundt Minneparken ytterligere skader.
I tillegg vil flere av alternativene medføre store driftsproblemer
for jernbanedriften i anleggsfasen med innskrenkninger i opp til
2 år i togtilbudet både på Gardermo-
og Østfoldbanen.
II Loenga framstår som det mest aktuelle
alternativ dersom prosjektet skal realiseres og all togtrafikk skal nedlegges
i Gamlebyen. Vegdirektoratet peker på i sin høringsuttalelse
at I Loenga (to spor opprettholdes i Gamlebyen) som har nærmere
1 500 mill. kroner lavere kostnader, bør videreføres
i den videre planlegging.
Riksantikvaren har varslet innsigelse mot 6
av de 8 utredede alternativene og mener at det videre planarbeidet
må ta utgangspunkt i løsningene over Loenga (I/II
Loenga). Riksantikvaren mener at den videre planlegging av Folloporten
også bør ta utgangspunkt i denne traseen dersom
Stortinget skulle gå imot en utbygging av Gamlebyprosjektet.
NSB går imot planene for en utbygging
og Akershus fylkeskommune mener at prosjektet ikke må prioriteres
på bekostning av andre viktige samferdselstiltak i Osloregionen.
Oslo kommune krever at en vurderer en tiltakspakke med avbøtende
tiltak som alternativ til full traséomlegging med bl.a.
nytt godsspor i Ekebergåsen, vibrasjonsdempende tiltak,
gangforbindelser og byutviklingstiltak. Fylkesmannen krever ytterligere
tiltak for å bedre bomiljøet i området
dersom prosjektet ikke gjennomføres. Gamlebyen beboerforening,
Miljøbyen gamle Oslo og kontaktutvalget for vellene i Oslo mener
at prosjektet bør gjennomføres.
De samfunnsøkonomiske beregningene
viser at anleggskostnadene er meget høye og at alle alternativene
er svært samfunnsøkonomisk ulønnsomme. Denne
konklusjonen er robust selv om en tar hensyn til usikkerheten knyttet
til nytte-/kostnadsberegningene.
Netto nytte uttrykker hva samfunnet "får
igjen" ved å investere i tiltaket regnet som en sum av
velferdsmessige, areal- og trafikale gevinster, fratrukket kostnadene
for gjennomføringen. For at prosjektet skal være lønnsomt
må netto nytte være positiv. Alle alternativene
viser en klar negativ netto nytte. Den negative netto nytten viser
tapet i kroner samfunnet får ved investeringen.
Jernbaneverket mener at de miljøforbedringer
som oppnås langs eksisterende bane, ikke står
i rimelig forhold til prosjektets kostnad og øvrige konsekvenser,
og at det ikke er riktig å disponere så store
investeringer til dette formålet. Videre ønsker
Jernbaneverket å bidra til en positiv byutvikling ved å gjennomføre
en opprydding i bruk av dagens sporområder slik at de arealene som
skal anvendes til jernbanedrift, begrenses til å oppfylle
de funksjonelle krav som stilles til driften av jernbanetrafikken
i området.
Hovedhensikten med det plan- og utredningsarbeidet som
er gjennomført er å få frem løsninger
for å legge jernbanetrafikken gjennom Gamlebyen i tunnel
slik at miljøet og levevilkårene kan bedres og
dermed bidra til en positiv byutvikling. En viktig forutsetning
for planarbeidet er at tiltaket ikke skal redusere mulighetene for
en positiv utvikling av kulturmiljøene og kulturminnene
og ikke redusere jernbanens muligheter til å styrke kollektivtrafikken.
Utredningsarbeidet som er gjennomført
i perioden 1997 til 2000, er meget omfattende og har fått
frem 3 ulike prinsippløsninger for omlegging av togtrafikken på strekningen
Oslo S - Bryn og i alt 8 løsningsvarianter.
Samferdselsdepartementet kan ikke tilrå utbygging av
noen av de utredede alternativene. Tilrådingen må ses
i sammenheng med de omfattende tiltak som er gjennomført
de senere år og som har bedret boforholdene langs jernbanetraseen
gjennom Gamlebyen og opp mot Bryn.
En nedleggelse av all eller deler av togtrafikken
gjennom området vil gi betydelige forbedringer, men disse og øvrig
nytte står etter departementets vurdering ikke i rimelig
forhold til kostnadene for tiltaket. Det foreslås i stedet
at det settes i gang planlegging av andre tiltak for å bedre
bomiljøet i Gamlebyen og på strekningen opp mot
Bryn stasjon. Ved å legge strukturstøydempende
matter, antas det at dette vil gi tilstrekkelig reduksjon i strukturstøynivået
slik at ingen boliger blir utsatt for denne type støyproblemer.
Gjennom målinger av dagens trafikk kan det utarbeides et
eget program for vibrasjonsdempende tiltak ved å skjerpe
kravene til jevnhet på skinner, bytte til vibrasjons-dempende
sporveksler og senket kjørehastighet gjennom området.
Et evt. nytt godsspor bør vurderes i den videre planleggingen
av Folloporten. Målet er å fremme tiltak som kan
bidra til at alle boliger får støy- og vibrasjonsforhold
som tilfredsstiller gjeldende normer.
Videre foreslås at det settes igang
et arbeid som har til hensikt å avklare jernbanens arealbehov
i Oslo S-området og at dette ses i sammenheng med prosessen tilknyttet
utviklingen av Bjørvika-området.
Dersom Stortinget likevel ønsker at
Gamlebytunnelen skal bygges nå eller det skal forberedes
for en utbygging på et senere tidspunkt, anbefales at den videre
planlegging tar utgangspunkt i både I og II Loenga. Begge
løsninger bør optimaliseres videre i tilknytning
til den forestående konsekvensutredningen av Folloporten.
En viktig begrunnelse for å ta med
et I-alternativ er foruten den store kostnadsforskjellen på nærmere
1 500 mill. kroner, at løsningen trolig kan utvikles til
et II-alternativ dersom driftsbanegården i Lodalen legges ned.
De to sporene gjennom Gamlebyen kan da vurderes flyttet til Minneparken
og overta de frigjorte driftssporene med mulig videreføring
opp Lodalen som dagløsning eller i tunnel.
Bakgrunnen for denne anbefalingen er at det
er kun disse to alternativene som kan gjennomføres uten risiko
for å påføre de mest verneverdige kulturminnene skader
og at en tunnelløsning under Klypen/-Loenga vil
bidra positivt til å få ryddet opp i området
rundt den planlagte Middelalderparken. Videre er det kun disse to
alternativene som kan gjennomføres uten lengre innskrenkninger
i togtilbudet.
Dersom Gamlebyprosjektet ikke gjennomføres, anbefaler
departementet at det i konsekvensutredningen for Folloporten utarbeides
(nytt dobbeltspor Oslo S - Hauketo) et forslag til traséføring
over Loenga.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Gard Folkvord, Marthe Scharning Lund, Sverre
Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde,
viser til at Stortinget ved behandlingen av Dokument nr. 8:50 (1994-1995),
jf. Innst. S. nr. 178 (1994-1995) i juni 1995 fattet vedtak om at
jernbanetrafikken gjennom Gamlebyen i Oslo skulle legges i tunnel.
Ved behandlingen av St. prp. nr. 33 (1996-1997), jf. Innst. S. nr.
155 (1996-1997) i april 1997 gjentok Stortinget dette.
Komiteen viser videre til at
Stortinget i 1997 ba Regjeringen om å utrede forslag til
løsninger basert på de søndre traséalternativer.
I tråd med dette har Regjeringen utredet i alt åtte
ulike traséalternativer basert på tre ulike trasékombinasjoner.
Komiteen ser det som viktig at
staten bidrar til å bedre boforholdene både i
Gamlebyen og i andre deler av Oslo Indre Øst. Komiteen vil
derfor slutte seg til forslaget om at det iverksettes planlegging
av jernbanetiltak for å bedre bomiljøet
i Gamlebyen og på strekningen mot Bryn stasjon.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmet fra Venstre, har merket seg at det er anslått
at de totale anleggskostnadene for en tunnel gjennom Gamlebyen vil
beløpe seg til i størrelsesorden 3-5 mrd. kroner.
Selv om det er et betydelig antall boliger som er støyutsatt
i området, kan ikke flertallet se at kostnadene
står i forhold til det en vil oppnå ved en tunnel. Flertallet slutter
seg på denne bakgrunn til forslaget om at det ikke bygges
jernbanetunnel gjennom Gamlebyen i Oslo.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Venstre, viser til
dagens kapasitetsproblemer for jernbanetrafikken i Osloområdet. Flertallet vil
understreke betydningen av en god regularitet for jernbanetrafikken.
Flertallet vil peke på at
ved bygging av jernbanetunnel gjennom Gamlebyen ville det i anleggsperioden blitt
begrensninger i jernbanetrafikken. Dette kunne også fått
konsekvenser ut over anleggsperioden dersom det ikke raskt hadde
lykkes å vinne tilbake de reisende.
Flertallet viser til at miljøproblemene
kan reduseres med avbøtende tiltak. Slike tiltak som kan
gjennomføres er blant annet bedre jevnhet på skinner
som demper vibrasjoner, bruk av strukturstøydempende matter
og fortsatt støydemping av boliger.
Flertallet vil peke på at
godstog er spesielt støyende, og at godstransporter særlig
går om natta. Å bygge nytt godsspor vil redusere
miljøulempene, samt at det vil være en fordel
for godstrafikken da det vil få bedre stigningsforhold.
Flertallet mener at et nytt godsspor
utenom Gamlebyen bør vurderes i den videre planleggingen
av Folloporten.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Venstre, viser til at
kostnadene ved prosjektet nå ligger betydelig over de kostnadsanslag
som forelå da Stortinget behandlet St.prp. nr. 33 (1996-1997).
Flertallet viser til den erfaring
som er vunnet gjennom byggingen av Romeriksporten, og den usikkerhet
byggingen av Romeriksporten har avdekket med hensyn til kostnadsoverslag,
grunnforhold og miljøkonsekvenser av store tunnelprosjekt
i dette området. Flertallet viser videre
til Innst. S. nr. 119 (2000-2001) om Nasjonal transportplan, og
vil peke på at en rekke andre prosjekt i denne regionen
er prioritert, bl.a. dobbeltspor Oslo S - Ski.
Flertallet vil videre vise til
Innst. S. nr. 178 (1994-1995) der flertallet, medlemmene fra Senterpartiet,
Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkeparti,
uttalte:
"Flertallet vil peke på at ut fra at dette
prosjektet er av hensyn til bydelen og Oslo som by, og ikke av hensyn
til NSB som transportbedrift, må ikke finansieringen hentes
fra NSBs budsjetter."
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre og Senterpartiet viser videre til at det
i utredningsarbeidet er avdekket at en jernbanetunnel trolig kan
ha betydelige negative konsekvenser for verneverdige kulturminner.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti
og Venstre vil vise til det arbeid som pågår
med å utvikle Bjørvika-området i Oslo, både
når det gjelder byutvikling og infrastruktur. Disse
medlemmer vil også vise til at fullføring
av nytt dobbeltspor mellom Ski og Oslo S, indre strekning, først
vil finne sted i neste transportplanperiode, etter 2011.
Disse medlemmer vil ikke avvise
at sporene gjennom Gamlebyen kan legges i tilknytning til innføring
av nytt dobbeltspor til Oslo S. Forutsetningen for dette er imidlertid
at Oslo kommune godtar å ta med delfinansiering av sporet
som del av trafikantbetalingen i Oslo og at verdiene fra frigjorte
eiendommer kan inngå i finansieringen.
På dette grunnlag vil disse
medlemmer fremme følgende forslag:
"Det undersøkes om trafikantbetaling
i Oslo og verdien av frigjorte eiendommer kan inngå som
finansieringsgrunnlag for å legge Gamlebysporene i tilknytning
til nytt dobbeltspor Oslo S–Ski i neste transportplanperiode."
Det vises til tidligere omtale av saken senest
i St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2000-2001,
side 225 og St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Stortinget vedtok høsten 1996 at to
alternative trasékorridorer skulle utredes videre; Sandvika
- Kroksund - Hønefoss (alternativ 2) og Sandvika - Åsa
- Hønefoss (alternativ 2/6), jf. St.prp. nr. 64
(1995-1996)/Innst. S. nr. 12 (1996-1997).
Det er gjennomført et meget omfattende
utredningsarbeid og konsekvensutredningen for de utredede alternativene
er nå godkjent og det foreligger et grunnlag for den lokale
behandlingen av hovedtrasévalg i de berørte kommunene
Bærum, Ringerike og Hole.
Etter at det foreligger vedtak i de berørte
kommuner og saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket, tar Samferdselsdepartementet
sikte på å legge frem saken for Stortinget våren
2001.
Kostnadene for prosjektet ligger i størrelsesorden
3,2 - 4,4 mrd. kroner avhengig av hovedtrasé og løsningsvarianter.
Komiteen viser til
at Stortinget høsten 1996 vedtok at to ulike trasékorridorer
for Ringeriksbanen skulle utredes videre (Sandvika-Kroksund-Hønefoss og
Sandvika-Åsa-Hønefoss).
Komiteen er kjent med at det
er utført et omfattende utredningsarbeid og at konsekvensutredningen for
de utredede alternativene nå er godkjent og at det foreligger
et grunnlag for den lokale behandlingen av hovedtrasévalg
i de berørte kommunene Bærum, Hole og Ringerike.
Komiteen har merket seg at departementet
legger opp til at sak om trasévalg vil bli lagt fram for
Stortinget etter at det foreligger vedtak i de berørte
kommunene og saken er ferdigbehandlet i Jernbaneverket. Ifølge
proposisjonen tas det sikte på at dette kan skje i løpet
av våren.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Fremskrittspartiet og Senterpartiet viser
til Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer slutter seg på den
bakgrunn til Regjeringens forslag om at Ringeriksbanen ikke prioriteres
i planperioden 2002-2011.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser
til behandlingen av Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. Innst.
S. nr. 119 (2000-2001), der disse medlemmer gikk inn for å bruke
100 mill. kroner i siste del av planperioden til prosjektering av
Ringeriksbanen. Disse medlemmer legger fortsatt dette
til grunn.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til Innst. S. nr. 218 (1991-1992) hvor transporten mellom Bergen
og Oslo ble drøfta i et helhetsperspektiv i forbindelse
med behandlinga av stamvegen Bergen - Oslo. Dette medlem viser
til følgende vedtak som ble fatta i Stortinget:
"Stortinget ber Regjeringen forsere arbeidet med innkorting
av Bergensbanen (Hønefoss–Oslo), med sikte på oppstart
i planperioden 1994-97. Det legges til grunn at prosjektet ikke
skal fortrenge prioriterte investeringer for eksempel på Østfold-
og Vestfoldbanen, eller i Intercity-sammenheng. Prosjektet innarbeides og
vurderes nærmere i Norsk jernbaneplan for 1994-97."
Dette medlem viser i den forbindelse
til omtalen i St.meld. nr. 35 (1992-1993), Norsk jernbaneplan 1994-97,
som drøfter Bergensbanen som fjerntogstrekning og pendling
mellom Ringerike og Oslo og den effekt innkorting av banen vil få.
I denne jernbaneplanen var det i tillegg til ordinære rammer
lagt inn et ekstra satsingsprogram på 5 mrd. kroner for
planperioden hvorav 4,17 mrd. kroner skulle gå til investeringer. Disse
investeringer skulle komme de strekninger til gode som er nevnt
som prioriterte investeringer i jernbanenettet i vedtak vedr. Ringeriksbanen.
Dette medlem vil peke på at
denne ekstra satsing ikke ble realisert, noe som har medført
at de prioriterte strekninger ikke har fått tilstrekkelige
investeringsmidler. Heller ikke i planperioden etter, 1998-2001,
er jernbaneinvesteringer blitt prioritert. Dette brukes nå som begrunnelse
for å forskyve gjennomføring av Ringeriksbanen
ytterligere. Planarbeidet har tatt lengre tid enn forventet bl.a.
på grunn av miljøkonflikter, men nå legges
gjennomføring av andre prioriterte prosjekter til grunn
for at arbeidet med Ringeriksbanen ikke vil bli oppstartet innenfor
planperioden 2002-2011.
Dette medlem konstaterer at stortingsflertallet ikke
har fulgt opp verken vedtaket fra 1992 eller jernbaneplanen for
1994-97. Det har medført at de forutsetninger som ble lagt
til grunn for Innst. S. nr. 218 (1991-1992) og påfølgende
vedtak i Stortinget ikke er fulgt opp.
Dette medlem viser til de rammer
Sosialistisk Venstreparti har lagt inn for jernbaneinvesteringer
i Norsk transportplan 2002-2011.
Dette medlem tar sikte på oppstart
innenfor planperioden, men vil realitetsbehandle prosjektet når departementet
legger fram saken etter at berørte kommuner og Jernbaneverket
har ferdigbehandlet den.
Komiteen sin medlem frå Venstre meiner at
det er viktig at Bergensbanen vert opprusta til å bli ei
framtidsretta og effektiv transportåre mellom Austlandet
og Vestlandet. Ny trasekorridor for Ringeriksbanen, og dermed innkorting
i reisetida ville vere eit viktig bidrag, og bør vere eit
framtidig mål.
Denne medlemenviser
til sine merknader og forslag til økonomiske planrammer
i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) Nasjonal transportplan 2002-2011
kor denne medlemen prioriterte å auke
den planramma til Bergensbanen slik at bygginga av dobbeltspor gjennom
Ulriken kunne verte gjennomført i denne planperioden.
Denne medlemen meiner dette prosjektet
må ha første prioritet, og er på den
bakgrunn samd med Regjeringa i at Ringeriksbanen ikkje bør
prioriterast i planperioden 2002-2011.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Det undersøkes om trafikantbetaling
i Oslo og verdien av frigjorte eiendommer kan inngå som
finansieringsgrunnlag for å legge Gamlebysporene i tilknytning
til nytt dobbeltspor Oslo S–Ski i neste transportplanperiode.
Komiteen har ellers ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at:
Oslo, i samferdselskomiteen, den 22. mars 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Sverre Myrli
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |