Moxy Trucks AS, som er lokalisert i Fræna
kommune utenfor Molde, produserer rammestyrte anleggsdumpere for
verdensmarkedet. De viktigste markedene er USA, Tyskland, Frankrike
og Storbritannia. Bedriften har vært eid 99,99 pst. av
A/S Olivin og 0,01 pst. av Fellesforbundet. Som ledd i
delprivatiseringen av A/S Olivin - jf. Innst. S. nr. 220
(1999-2000) - overtok Nærings- og handelsdepartementet
99,99 pst. av aksjene i Moxy Trucks AS i desember 2000. Bedriften hadde
235 ansatte ved utgangen av januar 2001, hvorav 26 er varslet oppsagt.
Aksjekapitalen er på 70 mill. kroner.
Moxy-bedriften ble grunnlagt av Birger Hatlebakk
i 1972. Etter økonomiske vanskeligheter på slutten
av 70-tallet og i 1990, ble selskapet reetablert i 1991 som Moxy
Trucks AS med den statseide bedriften A/S Olivin som eier
av 2/3 av aksjekapitalen og japanske Komatsu som eier av 1/3.
Komatsu trakk seg imidlertid ut som eier i 1997. Markedet for anleggsdumpere
har i mange år vært preget av hard konkurranse
og prispress. Moxy Trucks" salg og distribusjon ble i stor
grad integrert med Komatsus eget salgsapparat. Etter at Komatsu
trakk seg ut og nå fremstår som en konkurrent
har det budt på problemer for Moxy å benytte samme
forhandlernett. Moxy har siste år hatt en vesentlig nedgang
i salgsvolumet, spesielt på det nordamerikanske markedet.
Dette har medført stor lageroppbygging og en anstrengt
likviditetssituasjon for selskapet.
Regjeringen går i proposisjonen inn
for at Moxy Trucks tilføres 50 mill. kroner i ny aksjekapital.
En garanti for driftskreditt på 30 mill. kroner som har
vært stilt av A/S Olivin, videreføres
av staten v/Nærings- og handelsdepartementet.
Kapitaltilførselen foretas med forventning om en rimelig økonomisk
avkastning.
Videre foreslås i proposisjonen at
departementet gis fullmakt til å selge statens aksjer i
Moxy Trucks på et senere tidspunkt.
Moxy Trucks la medio desember 2000 fram for Nærings-
og handelsdepartementet et forslag til en ny driftsmodell og en
skisse til refinansiering av selskapet. Det foreslås at
det etableres to operasjonelle enheter, henholdsvis videreføring
av dumpervirksomheten og leveranser av verkstedprodukter til marine-
og offshoreindustrien. Sentralt for begge enhetene er å finne egnede
partnere/eiere som i tillegg til kapital kan bidra med
kompetanse og markedsadgang. I skissen til refinansiering er det
lagt til grunn at nåværende egenkapital nedskrives
og at selskapet tilføres ny egenkapital i størrelsesorden
80 mill. kroner. I tillegg er det forutsatt at det gjennomføres
en gjeldssanering.
Nærings- og handelsdepartementet ga
22. desember 2000 Hartmark Consulting AS i oppdrag å foreta
en uavhengig gjennomgang og vurdering av Moxy Trucks" forslag/skisse
til ny driftsmodell og refinansiering av selskapet. Endelig rapport
fra Hartmark Consulting ble fremlagt 10. januar 2001. En konkluderte med
at Moxy Trucks AS under gitte forutsetninger vil kunne etableres
som et lønnsomt selskap fra og med 2002 dersom det i tide
gjennomføres en refinansiering og det settes inn adekvate
ledelsesressurser. Kopi av konsulentrapporten følger som
uttrykt vedlegg til proposisjonen.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm
og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, fra
Senterpartiet, lederen Morten Lund, fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
og representanten Terje Knudsen, er kjent med den vanskelige økonomiske
situasjonen som har utviklet seg for Moxy Trucks AS. Etter at det
japanske Komatsu-konsernet trakk seg ut av selskapet i 1997, har
Moxy operert som en liten aktør i et globalt marked, preget
av hard konkurranse, omstruktureringer og prispress. A/S
Olivin har hele tiden vært en sterk finansiell eier. Moxys hovedproblem
de siste årene har imidlertid vært mangelen på en
industriell eier som kan tilføre bransjekompetanse, kundeinnsikt
og internasjonal markedskraft. Dette forholdet ble også sterkt
understreket i rapporten Hartmark Consulting AS nylig har utarbeidet
om Moxy på oppdrag av Nærings- og handelsdepartementet.
Komiteen er kjent med at uavhengige
vurderinger tilsier at Moxy Trucks leverer et godt produkt, noe
som er ytterligere forsterket med den nye generasjonen dumpersmodeller
som nylig er lansert. Komiteen har merket seg at
de nye produktene er godt mottatt i markedet. Komiteen har
også merket seg at de betydelige utviklingskostnadene er
utgiftsført så langt. Denne omfattende produktutviklingen,
kombinert med omlegging til ordrestyrt produksjon og gjennomføring av
et stort opplæringsprogram høsten 2000 for å styrke kompetansen
i bedriften, gjør at grunnlaget for lønnsom drift
er styrket. Det ville være svært uheldig med en
stans i virksomheten, som medfører tapt salgsarbeid, tapte
markedsposisjoner og redusert tillit i markedet. Komiteen har
også merket seg at bedriften - dersom selskapets nye strategi
lykkes - har kapasitet og potensiale for en årsproduksjon
av 600-700 dumpere uten å måtte gjøre
vesentlige nye investeringer.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
representanten Terje Knudsen, viser til at det er foretatt et lederskifte
i selskapet etter at proposisjonen ble lagt fram. Flertallet ser
positivt på at det er tatt nødvendige grep for å styrke
ledelsen i selskapet. Flertallet mener det er viktig
med profesjonalitet i ledelsen, og den nødvendige erkjennelse
av behovet for et velfungerende salgsapparat og eiere med industriell
kompetanse.
Flertallet er kjent med at Hartmark
Consultings rapport konkluderer med at Moxy Trucks under gitte forutsetninger
vil kunne etableres som et lønnsomt selskap fra og med
2002, og at en refinansiering av sel-skapet i denne sammenheng må ses
på som helt nødvendig. Flertallet deler
denne vurderingen, og er enig i at i dagens akutte økonomiske
situasjon er statlig refinansiering det eneste realistiske alternativet.
Flertallet vil samtidig understreke
at en statlig refinansiering av selskapet i seg selv ikke er tilstrekkelig
for å sikre selskapets framtid. Flertallet mener Moxy
Trucks’ historie fra 1991 til i dag er et klart eksempel
på at statlig eierskap - direkte eller indirekte - ikke
er noen god, varig løsning for et ordinært industriselskap
av denne typen. Et selskap som opererer på et globalt marked
er avhengig av eiere som kan utvikle markedskontakter, distribusjonskanaler
og internasjonale nettverk. Flertallet ser det derfor
som helt avgjørende for selskapets framtid at en statlig
refinansiering kombineres med klare krav til at det umiddelbart
startes et arbeid med å hente inn private eiere som kan
bidra til dette. Flertallet viser til at behovet
for industrielle medeiere i Moxy Trucks ble påpekt i St.meld.
nr. 18 (1998-1999) om bedrifter hvor staten v/Nærings-
og handelsdepartementet har eierinteresser, og at komiteen ikke
hadde merknader til dette forholdet da saken ble behandlet i Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener Moxy
Trucks’ historie fra 1991 til i dag er et klart eksempel
på at statlig eierskap - direkte eller indirekte - ikke
er noen god løsning for et industriselskap. Et selskap
som opererer på det globale markedet er avhengig av eiere
som kan utvikle markedskontakter, distribusjonskanaler og internasjonale
nettverk. Utviklingen i Moxy Trucks viser at det er påkrevet
med en mer aktiv og krevende eier som stiller større krav
til selskapets ledelse. Disse medlemmer mener på denne
bakgrunn det vil være galt å utvide statens engasjement
i Moxy Trucks og går imot den foreslåtte kapitalutvidelsen
og driftsgarantien. Disse medlemmer understreker
i stedet behovet for å hente inn ekstern kapital og få inn
private investorer til Moxy Trucks’ videre satsing. Så lenge
staten eier selskapet er det likevel viktig å forvalte
eierskapet mest mulig profesjonelt. Disse medlemmer foreslår
derfor at statens aksjer i Moxy Trucks AS overføres til
SND Invest. Spørsmålet om kapitalutvidelse og
salg av aksjene i Moxy blir dermed overlatt til statens etablerte
redskap for å håndtere kommersielle investeringer.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Statens aksjer i Moxy Trucks AS
overføres vederlagsfritt til SND Invest AS."
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
og representanten Terje Knudsen viser til forslag om å tilføre
statlig aksjekapital til Moxy Trucks AS. Disse medlemmer vil
minne om at Fremskrittspartiet hele tiden har motsatt seg bruken
av offentlige midler til bedriften. Disse medlemmer viser
til behandlingen av St.prp. nr. 68 (1990-1991) A/S Olivin.
Erverv av eierinteresser i Moxy-prosjektet. Fremskrittspartiet motsatte
seg at det statlige gruveselskapet A/S Olivin skulle engasjere
seg i et høyteknologisk selskap med produksjon av anleggsmaskiner
for skattebetalernes regning og risiko. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets standpunkt om at det ikke skal være
en oppgave for staten å eie/drive industriell
virksomhet. Disse medlemmer vil minne om at flere
private selvskaper tidligere har vært interessert i å videreføre
virksomheten, blant annet dansk-norske Hydrema. Disse medlemmer mener
at det bør være private selskaper som må vurdere
fortjeneste-mulighetene gjennom selv å utvikle et salgs-
og dis-tribusjonsapparat i dumperprodusentenes hovedmarkeder,
basert på bedriftsøkonomiske kriterier. Disse medlemmer vil
på denne bakgrunn motsette seg Regjeringens forslag om
statlig kapital til selskapet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en aksjeemisjon som fremskaffer nødvendig risikokapital,
ved økt privat eierdeltakelse i Moxy Trucks AS."
Forslag fra Høyre:
Forslag 1
Statens aksjer i Moxy Trucks AS overføres vederlagsfritt til SND Invest AS.
Forslag fra Fremskrittspartiet og representanten Terje Knudsen:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre en aksjeemisjon som fremskaffer nødvendig risikokapital, ved økt privat eierdeltakelse i Moxy Trucks AS.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
959 | (nytt) | Moxy Trucks AS | |
| 90 | Aksjekapital, bevilges med
| 50 000 000 |
II
Nærings- og handelsdepartementet gis
fullmakt til å stille garanti for en driftskreditt på 30
mill. kroner til Moxy Trucks AS. Garantifullmakten utløper
31. desember 2001.
III
Nærings- og handelsdepartementet gis
fullmakt til å selge statens aksjer i Moxy Trucks AS på et
senere tidspunkt, etter at en restrukturering av bedriften er gjennomført.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. mars 2001
Morten Lund
leder |
Leif Helge Kongshaug
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |