Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Dag Terje Andersen, Erik Dalheim, Grethe G. Fossum, Britt Hildeng,
Ottar Kaldhol, Torstein Rudihagen og Signe Øye, fra Kristelig
Folkeparti, Valgerd Svarstad Haugland, Lars Gunnar Lie og Ingebrigt
S. Sørfonn, fra Høyre, Børge Brende,
Per-Kristian Foss og Kjellaug Nakkim, fra Fremskrittspartiet, Siv
Jensen, Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen, fra Senterpartiet, Odd
Roger Enoksen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
fra Venstre, Terje Johansen, og representanten Steinar Bastesen,
viser til at Dokument nr. 8:68 (2000-2001) er forelagt finansministeren
til uttalelse. Svaret fra finansministeren 30. mars 2001 er inntatt som
vedlegg til innstillingen.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten
Steinar Bastesen, viser til at dette er en sak som er behandlet
i Stortinget ved en rekke anledninger, senest i forbindelse med
merverdiavgiftsreformen, Ot.prp. nr. 2 (2000-2001). Her uttalte
finanskomiteen blant annet:
"Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
Høyre og representanten Steinar Bastesen, tar til etterretning
at Regjeringen ikke foreslår endringer i lov om kompensasjonsordningen.
Komiteens
medlemmer fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre viser til budsjettavtalens pkt. 6 hvor Regjeringen bes
om å komme tilbake i Revidert nasjonalbudsjett 2001 med
en nærmere vurdering av momsreformens virkning på forholdet mellom
tjenester utført av egne ansatte og kjøp av tjenester."
Flertallet viser til at merverdiavgiften
er en stor inntektspost for staten, og er en sentral del av finansieringen
av den norske velferdsstaten. Det er derfor viktig at denne avgiften
får et bredest mulig grunnlag for å holde den
generelle satsen lavest og dermed unngå vridninger i økonomien.
Flertallet påpeker at
selv etter utvidelsen av grunnlaget til å gjelde salg av
tjenester gjennom merverdiavgiftsreformen er store deler av norsk økonomi unntatt
fra avgiften. I tillegg til det aller meste av offentlig sektor,
gjelder det blant annet persontrans-port, overnatting og finansnæringen.
Aktører som ikke beregner merverdiavgift på sitt
salg, får heller ikke trekke fra inngående avgift.
Dette kan gi incentiv for avgiftsmotiverte tilpasninger fordi de
som er unntatt fra ordningen vil tjene på å bruke
egne ansatte framfor å kjøpe en avgiftsbelagt
tjeneste utenfra. Flertallet vil imidlertid understreke
at så lenge merverdiavgiftsgrunnlaget ikke gjøres
helt generelt og uavhengig av omsetningskriteriet, vil avgiftsfordelen
ved egenregi bestå for alle som driver virksomhet som er
unntatt merverdiavgiftsordningen.
Utvidelsen av grunnlaget for merverdiavgiften
har bidratt til å gjøre spørsmålet
om en eventuell kompensasjon relevant for flere næringer,
dog ikke på en måte som er prinsipielt annerledes
enn ikke kompensasjonsberettigede næringer i dag. Men denne
reformen har også redusert omfanget av problemet, ved at
flere næringsdrivende nå er blitt avgiftspliktige.
Etter flertallets oppfatning kan reformen ikke sies å gi
grunnlag for en annen vurdering av behovet for å utvide
ordningen med kompensasjon for merverdiavgift til fylker og kommuner.
Flertallet viser også til
at Regjeringen vil gi en nærmere vurdering av merverdiavgiftsreformens
virkning på forholdet mellom tjenester utført
av egne ansatte og kjøp av tjenester i Revidert nasjonalbudsjett.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at momsreformen kan være egnet til å forsterke disse
konkurransevridningene mellom offentlig og privat sektor.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet
og representanten Steinar Bastesen, foreslår at forslaget
vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen viser til at Høyre
ved en rekke anledninger har fremmet forslag om å utvide
ordningen med merverdiavgiftskompensasjon. Den vedtatte utvidelsen
av merverdiavgiftsområdet innebærer at problemstillingen
oppstår for flere nye og viktige områder for kommunene,
for eksempel for juridiske og økonomiske rådgivningstjenester,
samt regnskapsføring. Videre innebærer økningen
av den generelle merverdiavgiftssatsen at virkningene av forskjellsbehandlingen
forsterkes.
Disse medlemmer vil understreke
at en velfungerende ordning for merverdiavgiftskompensasjon er en
viktig forutsetning for å lykkes i arbeidet med en mer
effektiv offentlig sektor. Med dagens merverdiavgiftskompensasjonsordning
kan tjenester på en rekke områder utført
i egenregi i statlig eller kommunal virksomhet være inntil
24 pst. mindre effektivt enn tilsvarende tilbud fra private konkurrenter,
uten at det er økonomisk lønnsomt å sette
tjenestene ut på anbud.
Disse medlemmer mener det er åpenbart
at konkurranse om å tilby tjenestene fra det offentlige
er et av de aller viktigste tiltakene for å øke
produktiviteten i offentlig sektor, og å bedre tilbudet
til innbyggerne. Som et viktig bidrag for å sikre slik
konkurranse er det derfor viktig at merverdiavgiftskompensasjonsordningen
gjøres generell.
Disse medlemmer mener også det
er et problem med dagens ordning at kompensasjonen ikke gis direkte
til de enkelte offentlige virksomhetene, men i stedet gis til kommuner
og fylkeskommuner. Dette innebærer en komplisert ordning,
der de faktiske beslutningstagere ikke kan være sikre på at
kompensasjonen for merverdiavgift ved å velge private tilbydere faktisk
vil komme til dem. Dette bidrar til å gjøre det mindre
attraktivt å sette ut tjenester på anbud.
Disse medlemmer vil be Regjeringen
endre praktiseringen av ordningen, slik at det går kortere
tid mellom kjøp og refusjon.
Disse medlemmer fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om å utvide ordningen med kompensasjon for merverdiavgift til
kommuner og fylkeskommuner ved kjøp av visse tjenester
til å gjelde kjøp av alle tjenester. Stortinget
ber videre Regjeringen foreta de nødvendige tiltak for å sørge
for at kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner
ved kjøp av visse tjenester fra registrerte næringsdrivende
skjer direkte til den institusjon/budsjettenhet som har
anskaffet tjenesten."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til at en rekke nye tjenester omfattes av moms fra 1. juli 2001.
Dette vil gi betydelig konkurransevridning på en rekke
nye områder og vil være et sterkt incentiv for
kommuner og fylkeskommuner til å utføre flere
oppgaver med egne ansatte, fremfor å kjøpe tjenestene
av private. Ved behandling av Innst. O. nr. 25 (1994-1995) om kompensasjon
for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner ved kjøp
av visse varer og tjenester fra registrerte næringsdrivende, ble
regjeringens forslag av flertallet redusert fra 3 til 2 områder
ved å utelate renhold, åpenbart i den hensikt å forhindre
konkurranseutsetting av kommunale og fylkeskommunale tjenester.
Fra 1. juli 2001 vil en rekke nye bransjer bli rammet, og disse
medlemmer mener at denne konkurransevridningen gir betydelige samfunnsøkonomiske
tap.
Det finnes en rekke eksempler på at
offentlig virksomhet har oppnådd kostnadsbesparelser ved
bruk av anbudskonkurranse eller trusselen om det. Stockholm konkurranseutsatte
i perioden 1993-1994 eldreomsorgstjenester til en verdi av 400 mill.
kroner ved å lyse disse tjenestene ut på anbud.
Høgberg (1996) undersøkte effekten av denne konkurranseutsettingen.
Han fant ved å sammenlikne hva tjenestene ville kostet
uten konkurranseutsetting, en samlet reduksjon på 48 mill. kroner
pr. år. Dette tilsvarer en brutto kostnadsreduksjon på 11,8
pst. i snitt. Almquist (1996) studerte virkning av konkurranseutsettingen
i Stockholm fra en annen synsvinkel. Han så hvordan "trusselen"
om konkurranseutsetting påvirket de enhetene innen eldreomsorgen
som ikke ble konkurranseutsatt i første omgang, og fant
at denne "trusselen" førte til at driftskostnadene ble
redusert med mellom 9 og 10 pst. på helårsstillinger hos
de administrasjonssjefene som rapporterte at de følte konkurransepress.
Dette viser at konkurransen i seg selv utløser fantasi
og kreativitet hos medarbeidere og skaper bedre og mer effektive
løsninger. Studier i andre land som Danmark, Australia
og Storbritannia viser omtrent de samme resultatene. I en norsk
undersøkelse av Kjerstad og Kristiansen (1996) oppga kommunene
besparelser på 20 pst. på for-sikringstjenester, 33
pst. på drift av idrettsanlegg og 30 pst. på visse
IT-tjenester. Disse medlemmer mener at med dagens stramme
kommuneøkonomi er det av avgjørende betydning å gi
lokalpolitikere valgmuligheter som gjør det mulig å få flere
og bedre tjenester for de samme pengene, og å fjerne urettferdigheten
overfor private bedrifter bl.a. i distrikts-Norge. På denne
bakgrunn vil disse medlemmer støtte forslaget
som lyder slik:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
forslag om at kompensasjon for merverdiavgift til kommuner og fylkeskommuner
ved kjøp av visse tjenester, utvides til å gjelde
alle kjøp av tjenester."