Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS- komiteen om endring av protokoll 31 i EØS-avtalen om EFTA/EØS-statenes deltakelse i EUs program for næringsliv og entreprenørskap

Til Stortinget

Sammendrag

Bakgrunn

I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke til deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om endring av protokoll 31 i EØS-avtalen om samarbeid på særlige områder utenfor de fire friheter. EØS-avtalen vil endres slik at EUs program til fremme av foretak og entreprenørskap, særlig for små og mellomstore bedrifter, innlemmes i avtalen. Programmet etterfølger EUs tredje program for små og mellomstore bedrifter, som ble avsluttet ved utgangen av år 2000. EFTA/EØS-statene har deltatt i EUs foregående programmer for slike bedrifter, og er sammen med søkerlandene invitert til å delta i EUs nye program. Programmet er også en oppfølging av EU-toppmøtet i Lisboa i mars 2000, hvor EU lanserte målet om at Europa skal bli verdens mest konkurransedyktige og kunnskapsbaserte økonomi innen 2010.

Regjeringen mener at Norge vil kunne ha stor nytte av å delta i erfaringsutveksling, referansetesting og andre konkrete tiltak som iverksettes under programmet, og anbefaler derfor at Norge deltar i en beslutning i EØS-komiteen om endring av protokoll 31 i EØS-avtalen om EFTA/EØS-statenes deltakelse i EUs flerårige program for næringsliv og entreprenørskap.

Nærmere om EUs program for næringsliv og entreprenørskap

Programmet skal fremme entreprenørskap, bedrifters vekst og konkurranseevne, forenkle og forbedre næringslivets administrative og regulatoriske rammeverk, forbedre det finansielle miljøet og sikre bedrifter tilgang til bl.a. nettverk og tjenester. Det europeiske investeringsfond (European Investment Fund, EIF) vil få i oppdrag å iverksette aktiviteter som bedrer det finansielle miljøet, særlig for små og mellomstore bedrifter. Det vil blant annet bli etablert en garantiordning og en ordning som gir støtte til etablering av samarbeid på tvers av landegrensene i Europa (Joint European Venture, JEV). Kommisjonen har satt i gang et arbeid med sikte på at EFTA/EØS-statene, på lik linje med medlemsstatene og søkerstatene, får tilgang til programmidlene forvaltet av EIF. En slik endring er en forutsetning for EFTA/EØS-statenes deltakelse og økonomiske bidrag til aktiviteter administrert av EIF.

Innen informasjonsarbeidet vil dagens såkalte EIC-nettverk (Euro Info Center) bli videreført. Nettverket er et sentralt informasjons- og tjenestenettverk for bedriftene og består av mer enn 260 sentra over hele Europa. Norsk deltakelse i programmet antas å være en forutsetning for en videreføring av kontorene i Norge.

På EU-siden er programmet organisert med en næringspolitisk gruppe med overordnet ansvar for programmets innretning, og en styringsgruppe med ansvar for oppfølging av gjennomføring av programmet. Den næringspolitiske gruppen er inndelt i to seksjoner. I den ene diskuteres alle saker på den næringspolitiske dagsorden og det gjøres forberedelser til Industrirådsmøtene. Møtet er ikke åpent for andre enn medlemsstatene. Den andre seksjonen skal være sammensatt av entreprenører og ansatte i små og mellomstore bedrifter, og er åpen for eksperter fra alle land.

EFTA/EØS-statene vil i likhet med søkerlandene ha observatørstatus i styringsgruppen.

Nærings- og handelsdepartementet vil ha det nasjonale ansvaret for å gjennomføre programmet. Et eksternt sekretariat vil engasjeres for fortløpende å følge iverksettelsen av programmet. Det vil også bli etablert en referansegruppe bestående av representanter fra departementet, organisasjoner i næringslivet og andre aktører med ansvar for næringsutvikling.

Referansetesting og utveksling av god politikkpraksis, som utgjør en vesentlig del av programaktivitetene, skal gi viktige innspill til utformingen av politikk og tiltak på det næringspolitiske området i Norge. Deltakelse i programmet vil bidra til nettverksbygging både på bedrifts- og myndighetsnivå i Norge. I tillegg vil det skape grunnlag for deltakelse i europeiske nettverk blant aktører innenfor næringspolitisk relaterte områder som utdanningsinstitusjoner, utredningsinstitutter og virkemiddelapparat. Departementet vil arbeide for at Norge allerede i 2001 blir innlemmet i EUs rapport om entreprenørskap, innovasjon og markedstilgang. En målsetting ved programdeltakelsen vil derfor være å kunne vise til fremgang på flere av de valgte indikatorene i denne rapporten.

Norsk deltakelse i programmet krever bevilgninger over 5 år, og Stortinget må derfor gi sitt samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning jf. Grunnlovens § 26, andre ledd. For å hindre forsinket ikrafttredelse av beslutningen og muliggjøre EFTA/EØS-deltakelse i programmet så tidlig som mulig, foreslår Regjeringen at Stortingets samtykke innhentes før beslutningen er fattet i EØS-komiteen, som et samtykke til deltakelse i EØS-komiteens beslutning. Dersom den endelige EØS-komitébeslutningen avviker vesentlig fra det utkastet som fremlegges i proposisjonen, vil saken bli forelagt Stortinget på nytt.

Administrative og økonomiske konsekvenser

EUs nye flerårige program for næringsliv og entreprenørskap vil ha en ramme på totalt 450 mill. euro over de neste fem år, med 133 mill. euro til aktiviteter administrert av Kommisjonen og 317 mill. euro til finansielle støtteordninger administrert av EIF. I tillegg vil investeringsprogrammet JEV, som Norge allerede deltar i, bli innlemmet som en del av det flerårige programmet for næringsliv og entreprenørskap. JEV har et restbudsjett pålydende 55 mill. euro og vil bli finansiert over en egen budsjettlinje.

Ved deltakelse i det nye flerårige programmet vil Norge måtte forplikte seg budsjettmessig for hele programperioden (2001-2005). Norges totale andel av programutgiftene for det flerårige programmet samt for JEV, vil utgjøre om lag 9 mill. euro over fem år, dvs. omtrent 75 mill. norske kroner. Utover dette må det påregnes direkte kostnader knyttet til administrasjon av programmet både nasjonalt og på EU-nivå. På EU-nivå har Norge én nasjonal ekspert i EU-kommisjonens Generaldirektorat for næringsliv, og det vurderes å bidra med ytterligere én. Nærings- og handelsdepartementet vil ha nettoutgifter tilsvarende om lag 400 000 kroner knyttet til hver ekspertstilling. Nasjonalt vil sekretariatsarbeidet koste om lag 500 000 kroner årlig.

Gjennomsnittlige kostnader knyttet til programmet for perioden 2001-2005 vil være 16 mill. kroner per år. I 2001 vil utgiftene være mindre enn dette, da det tar tid før de ulike aktivitetene kommer i gang. For 2001 kan utgiftene dekkes av Nærings- og handelsdepartementets budsjett for 2001, kap. 0911, post 75 EUs Program for små og mellomstore bedrifter, samt kap. 0900, post 21 Spesielle driftsutgifter. Utgiftene for resten av programperioden vil måtte dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer til Nærings- og handelsdepartementet.

Uttalelse fra utenrikskomiteen

Utkastet til innstilling fra komiteen ble 5. april 2001 sendt utenrikskomiteen til uttalelse. Utenrikskomiteen svarte i brev 25. april 2001 at den ikke hadde merknader til utkastet til innstilling.

Komiteens tilråding

Komiteen har ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget samtykker i deltakelse i en beslutning i EØS-komiteen om endring av protokoll 31 i EØS-avtalen om EFTA/EØS-statenes deltakelse i EUs flerårige program for næringsliv og entreprenørskap.

Oslo, i næringskomiteen, den 26. april 2001

Morten Lund

leder

Ivar Kristiansen

ordfører

Kjell Opseth

sekretær