Innstilling fra næringskomiteen om forslag fra stortingsrepresentantene Lars Sponheim, Gunnar Kvassheim og Leif Helge Kongshaug om nye virkemidler for støtte til forsking og utvikling i skipsbyggingsindustrien

Til Stortinget

Sammendrag

Den kontraktsrelaterte støtten til bygging av skip (verftsstøtten) ble avviklet ved utgangen av 2000, i henhold til EUs forordning for støtte til skipsbyggingsindustrien. Den samme forordningen gir imidlertid adgang til å bruke andre typer virkemidler som målrettet stimulerer til nyskaping og økt konkurranseevne i skipsbyggingsindustrien, eksempelvis støtte til innovasjon, forsking og utvikling. Det er i statsbudsjettet for 2001 avsatt 400-500 mill. kroner over kap. 2309 til slike formål.

Skipsbyggingsindustrien er preget av overkapasitet på verdensbasis og oppbygging av ny industri i lavkostland. Skal norske verft hevde seg i en stadig hardere konkurranse må det satses på å bygge opp fremragende nasjonal kompetanse på utvalgte områder. Det er etter forslagsstillernes mening nødvendig raskest mulig å innføre nye, utvidete ordninger for støtte til forsking og utvikling i norsk verftsindustri. Bevilgningene som er gitt på statsbudsjettet for 2001 gjør det mulig å iverksette slike allerede inneværende år.

Verftet Fjellstrand AS har i samarbeid med Marintek i Trondheim utviklet et nytt konsept for hurtigferjer, kalt FerryCat. Konseptet bygger på ny teknologi som kan gi vesentlige forbedringer når det gjelder overfartstid, miljøgevinst, forbruk av drivstoff og effektivitet. FerryCat er også godt egnet for drift med naturgass. Hurtigferjer av FerryCat-typen er et godt eksempel på et område hvor norsk skipsbyggingsindustri har vekstmuligheter, og hvor økt statlig drahjelp til forsking og utvikling ikke vil være i strid med EUs støtteforordninger.

På denne bakgrunn fremmes i dokumentet følgende forslag:

  • "1. Stortinget ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte med forslag til nye ordninger for støtte til forsking og utvikling i norsk verftsindustri, på linje med de ordningene som finnes innenfor EU. Det må tas sikte på at Stortinget kan behandle saken i inneværende sesjon, slik at ordningene kan tre i kraft allerede i løpet av andre halvår 2001.

  • 2. Stortinget ber Regjeringen åpne for bruk av slike FoU-ordninger til dekking av utviklingskostnader av hurtigferjer av FerryCat-typen."

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, fra Senterpartiet, lederen Morten Lund, fra Venstre, Leif Helge Kongshaug, og representanten Terje Knudsen, viser til brev av 25. april 2001 fra Nærings- og handelsdepartementet ved statsråden, hvor det sies at saken vil bli behandlet i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett. Komiteen foreslår derfor at dokumentet vedlegges protokollen.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til brev fra nærings- og handelsministeren der statsråden skriver at saken om nye virkemidler for støtte til forskning og utvikling i skipsbyggingsindustrien skal behandles i revidert nasjonalbudsjett. Disse medlemmer tar dette til etterretning som en egnet behandlingsmåte og slutter seg til at dokumentet vedlegges protokollen.

Disse medlemmer forventer at statsrådens svar innebærer støtte til intensjonen i forslaget, og at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett vil fremme forslag til nye ordninger for støtte til forskning og utvikling av norsk verftsindustri.

Komiteens medlem fra Venstre forventer videre at dette også innebærer åpning for bruk av slike FoU-ordninger til dekking av utviklingskostnader til hurtigferger av FerryCat- typen.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

Dokument nr. 8:64 (2000-2001) - forslag fra stortingsrepresentantene Lars Sponheim, Gunnar Kvassheim og Leif Helge Kongshaug om nye virkemidler for støtte til forsking og utvikling i skipsbyggingsindu­strien - vedlegges protokollen.

Oslo, i næringskomiteen, den 3. mai 2001

Morten Lund

leder

Mimmi Bæivi

ordfører

Kjell Opseth

sekretær