Den kontraktsrelaterte støtten til
bygging av skip (verftsstøtten) ble avviklet ved utgangen
av 2000, i henhold til EUs forordning for støtte til skipsbyggingsindustrien.
Den samme forordningen gir imidlertid adgang til å bruke
andre typer virkemidler som målrettet stimulerer til nyskaping
og økt konkurranseevne i skipsbyggingsindustrien, eksempelvis
støtte til innovasjon, forsking og utvikling. Det er i
statsbudsjettet for 2001 avsatt 400-500 mill. kroner over kap. 2309
til slike formål.
Skipsbyggingsindustrien er preget av overkapasitet på verdensbasis
og oppbygging av ny industri i lavkostland. Skal norske verft hevde
seg i en stadig hardere konkurranse må det satses på å bygge
opp fremragende nasjonal kompetanse på utvalgte områder.
Det er etter forslagsstillernes mening nødvendig raskest mulig å innføre
nye, utvidete ordninger for støtte til forsking og utvikling
i norsk verftsindustri. Bevilgningene som er gitt på statsbudsjettet
for 2001 gjør det mulig å iverksette slike allerede
inneværende år.
Verftet Fjellstrand AS har i samarbeid med Marintek i
Trondheim utviklet et nytt konsept for hurtigferjer, kalt FerryCat.
Konseptet bygger på ny teknologi som kan gi vesentlige
forbedringer når det gjelder overfartstid, miljøgevinst,
forbruk av drivstoff og effektivitet. FerryCat er også godt
egnet for drift med naturgass. Hurtigferjer av FerryCat-typen er
et godt eksempel på et område hvor norsk skipsbyggingsindustri
har vekstmuligheter, og hvor økt statlig drahjelp til forsking
og utvikling ikke vil være i strid med EUs støtteforordninger.
På denne bakgrunn fremmes i dokumentet
følgende forslag:
"1. Stortinget
ber Regjeringen komme tilbake til Stortinget på egnet måte
med forslag til nye ordninger for støtte til forsking og
utvikling i norsk verftsindustri, på linje med de ordningene
som finnes innenfor EU. Det må tas sikte på at
Stortinget kan behandle saken i inneværende sesjon, slik
at ordningene kan tre i kraft allerede i løpet av andre halvår
2001.
2. Stortinget ber Regjeringen åpne
for bruk av slike FoU-ordninger til dekking av utviklingskostnader av
hurtigferjer av FerryCat-typen."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Erling Brandsnes, Gunnar Breimo, Mimmi Bæivi, Karin Kjølmoen, Kjell
Opseth og Rita Tveiten, fra Kristelig Folkeparti, Randi Karlstrøm
og Jon Lilletun, fra Høyre, Ansgar Gabrielsen og Ivar Kristiansen,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm, fra
Senterpartiet, lederen Morten Lund, fra Venstre, Leif Helge Kongshaug,
og representanten Terje Knudsen, viser til brev av 25. april 2001
fra Nærings- og handelsdepartementet ved statsråden,
hvor det sies at saken vil bli behandlet i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett. Komiteen foreslår derfor
at dokumentet vedlegges protokollen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til brev fra nærings-
og handelsministeren der statsråden skriver at saken om
nye virkemidler for støtte til forskning og utvikling i
skipsbyggingsindustrien skal behandles i revidert nasjonalbudsjett. Disse
medlemmer tar dette til etterretning som en egnet behandlingsmåte
og slutter seg til at dokumentet vedlegges protokollen.
Disse medlemmer forventer at
statsrådens svar innebærer støtte til
intensjonen i forslaget, og at Regjeringen i revidert nasjonalbudsjett
vil fremme forslag til nye ordninger for støtte til forskning
og utvikling av norsk verftsindustri.
Komiteens medlem fra Venstre forventer videre
at dette også innebærer åpning for bruk
av slike FoU-ordninger til dekking av utviklingskostnader til hurtigferger
av FerryCat- typen.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:64 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Lars Sponheim, Gunnar Kvassheim og Leif
Helge Kongshaug om nye virkemidler for støtte til forsking
og utvikling i skipsbyggingsindustrien - vedlegges protokollen.
Oslo, i næringskomiteen, den 3. mai 2001
Morten Lund
leder |
Mimmi Bæivi
ordfører |
Kjell Opseth
sekretær |