Presidentskapet viser til uttalelsene
fra EOS-utvalget og kontroll- og konstitusjonskomiteen.
Presidentskapet er enig med komiteen
i at EOS-utvalgets kontroll med EOS-tjenestene, slik den er beskrevet
i utvalgets årsmeldinger og evalueringsuttalelsen, må sies å ha
oppfylt de intensjoner Stortinget hadde da kontrolloven og instruksen
ble vedtatt i 1995. Heller ikke Presidentskapet ser
derfor behov for materielle endringer i utvalgets arbeidsmåte
eller i regelverket.
Presidentskapet har merket seg
utvalgets beskrivelse av spenningsforholdet mellom at utvalget på den
ene side skal følge prinsippet om etterfølgende kontroll,
mens utvalget på den annen side kan kreve innsyn i og uttale
seg om løpende saker. Det siste må bl. a. sees
i sammenheng med at formålet med kontrollen er å forebygge
at det øves urett mot noen. Presidentskapet understreker
utvalgets påpeking av viktigheten av at kontroll med løpende
saker gjøres på en måte som ikke virker
styrende på konkrete operative skritt og som heller ikke
kan oppfattes slik.
Når det gjelder utvalgets innsynsrett,
er Presidentskapet enig i at det ikke er behov for
endringer i det formelle regelverket.
Utvalget mener at det kunne være en
fordel om utvalget i helt spesielle tilfeller hadde en åpning
for å gi Stortinget graderte opplysninger. Presidentskapet har
forståelse for denne oppfatningen, men slutter seg etter
en samlet vurdering til komiteens standpunkt om at det på dette
området ikke bør gjøres endringer i loven
eller instruksen.
Spørsmålet om uanmeldte inspeksjoner
er reist. Presidentskapet finner ikke grunn til å foreslå at en
bestemmelse om dette blir tatt inn i instruksen.
Som følge av at § 7 i kontrolloven
om utvalgets kjæremålsrett tidligere er opphevet,
foreslås § 7 siste ledd i instruksen opphevet.
Presidentskapet har ellers merket
seg at Justisdepartementet for tiden utreder spørsmålet
om opprettelse av et arkiv over anonymiserte rettsavgjørelser
for forsvarere som blir oppnevnt i saker hvor det begjæres tillatelse
av forhørsretten til å foreta skjulte etterforskningsskritt.
I samsvar med det som uttales i utvalgets egen-evaluering forutsetter Presidentskapet at man
kommer tilbake til dette som egen sak dersom det i den sammenheng
blir aktuelt å legge oppgaver til utvalget.
Når det gjelder utvalgets sekretariat,
finner Presidentskapet det rimelig at ytterligere
en ansatt hos sivilombudsmannen kan tilknyttes sekretariatet i situasjoner
hvor det måtte oppstå særlig behov, som
ved sykefravær og spesielt stor arbeidsbelastning.