Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, viser til at Sosial- og helsedepartementet
i rundskriv til kommunene har gitt statlige veiledende retningslinjer
for utmåling av stønad til livsopphold etter sosialtjenesteloven.
Rundskrivet gir også en klargjøring av forholdet
mellom økonomisk sosialhjelp, barnetrygd og kontantstøtte,
ved at kommunene oppfordres til å regne barnetrygd og kontantstøtte
som inntekt ved vurdering av behovet for økonomisk stønad.
Videre viser komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre
og Fremskrittspartiet, til at engangsstønad ved
fødsel er ment å dekke utgifter til livsopphold
i denne situasjonen, og at prinsippet om at den som mottar fulle
løpende trygdeytelser til livsopphold, ikke har krav på sosial
stønad til samme formål. Flertallet understreker
imidlertid at det samtidig skal tas hensyn til mottakerens spesielle
utgifter ved utmålingen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet, har merket seg at de nye retningslinjene
i departementets rundskriv til kommunene legger spesiell vekt på at
barn skal ha en så normal oppvekst som mulig ved utmåling
av stønad til barnefamilier. Dette flertallet har
også merket seg at departementet i et rundskriv til kommunene
i 1998 ga klare signaler om at utgifter til barns fritidsaktiviteter,
fritidsutstyr, utgifter tilknyttet høytids- og merkedager
m.v. skal kunne vurderes som nødvendig for livsoppholdet. Dette flertallet viser
også til at det etter barnevernloven og som ledd i forebyggende
barnevernsarbeid kan ytes hjelp til barn i form av økonomisk
støtte til for eksempel ferie og fritidsaktiviteter.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet,
vil bemerke at barnetrygden er en generell ordning som går
uavkortet til alle barnefamilier, mens den økonomiske sosialhjelpen
er behovsprøvd. Dette innebærer at det skal foretas en
konkret vurdering av husholdningens økonomiske situasjon,
både inntekter og utgifter, i forbindelse med utmåling
av stønad. Flertallet mener at dette tilsier at
barnetrygden må regnes med ved vurdering av hjelpebehovet,
samtidig som utgifter til barn skal gjøres til gjenstand
for en konkret vurdering.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet, mener videre
at en praksis med å holde kontantstøtten utenfor
ved vurdering av hjelpebehov bryter med de grunnleggende prinsippene
om sosialhjelpen som en subsidiær og behovsprøvd
ytelse. Dette flertallet legger vekt på at
sosialhjelpen fortsatt skal være et nedre økonomisk
sikkerhetsnett og vil således ikke endre på disse
prinsippene. Dette flertallet mener at det ved å holde
kontantstøtten utenfor kan oppstå urimelige forskjeller
mellom ellers like grupper. Dette flertallet vil
også peke på at en slik praksis kan få uheldige
virkninger ved at noen familier vil kunne oppnå en vesentlig
bedre økonomi enn det de kan få gjennom inntektsbringende
arbeid.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at barns fattigdom er et offentlig ansvar. Flertallet
og Regjeringen tar ikke dette ansvaret. På tross av kunnskap
om realitetene har de ingen konkrete nye tiltak som kan bedre den
akutte situasjonen for de fattigste barnefamiliene.
Dette medlem vil påpeke
mangelen på prinsipiell avklaring fra Regjeringen og flertallet
på hvorfor noen allmenne ytelser som gis til alle uten
behovsprøving, i praksis avkortes og behovsprøves
bare for de aller fattigste. Barnetrygd, kontantstøtte
og engangsstønad ved nedkomst er ordninger som er ment å gå til å forsørge
barn uten behovsprøving eller skattlegging. Uansett hvor
rik du er, får du pengene uavkortet, bare sosialhjelpsmottakere
blir behovsprøvd. Dette forsterker skeivfordelingen og
rammer barn i fattige familier.
Dette medlem påpeker
at flertallet verken er villig til å se de uakseptable
virkningene dette får for de fattigste familiene, eller
at det er et uakseptabelt prinsipp å ha brede generelle
ordninger som overfører store pengesummer til alle barnefamilier
unntatt de fattigste. Dette medlem vil påpeke
at flertallets argumenter om at sosialhjelpen skal være
et nedre sikkerhetsnett der alle inntektsmuligheter skal være
utprøvd, viser en politikk preget av en moraliserende holdning
til sosialnød og en tro på at dårlige
ordninger er et mål i seg selv fordi en antar at det får
folk til å komme ut av vanskelighetene raskere. Dette
medlem vil hevde det i de fleste tilfeller er motsatt, og
at politikken må innrettes slik at ordningene er gode nok
til ikke å ta motet, framtidshåpet og verdigheten
fra folk. Dette medlem vil vise til at å fjerne
avkortingen for barnetrygd, kontantstøtte og engangsstønad
ved fødsel vil gi flere tusen kroner rett til de fattigste
barnefamiliene. Det vil ikke være noen særfordel
for dem, bare likebehandling i forhold til alle andre som får
pengene uavkortet. Det er et tiltak som vil virke umiddelbart, og
det vil hjelpe de aller fattigste.
Dette medlem vil påpeke
at det kan være saklige argumenter for behandle kontantstøtten
annerledes enn andre støtteordninger. Dette kommer av at
familier belønnes for å holde barna borte fra
barnehagen. Dette er en uakseptabel kobling som må fjernes. Dette medlem vil
påpeke at Sosialistisk Venstreparti er imot ordningen med
kontantstøtte, men så lenge den eksisterer, må også den
behandles slik at også de fattigste får de samme
ytelsene som alle andre.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Senterpartiet,
mener at full barnehagedekning og rimelige barnehagepriser er et
viktig virkemiddel for å bekjempe fattigdom. Flertallet vil derfor
prioritere dette.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til Sosialistisk Venstrepartis forslag om individuell rett
til barnehageplass og maksimalsatser på foreldrebetaling
fremmet i Dokument nr. 8:62 (2000-2001).
Komiteen viser til
at opplæringsloven slår fast at grunnskolen skal
være gratis, og at skolen skal holde elevene med lære-
og lesebøker, skrive- og tegnemateriell og annet undervisningsmateriell.
Komiteen vil bemerke at prinsippet
om gratis grunnskoleopplæring blant annet innebærer
at elevene ikke skal betale for undervisning i forbindelse med leirskoleopphold.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til at kommunene kan ta betaling for reise, kost og losji
knyttet til et reelt frivillig leirskoleopphold, men at leirskoleoppholdet
må ha en økonomisk ramme som gjør at
alle elever som ønsker å delta, faktisk får
denne muligheten. Flertallet vil påpeke betydningen
av at foreldrene og elevene ikke blir utsatt for økonomisk
press, og at de som av ulike grunner ikke ønsker å delta
på leirskoleopphold, får et annet tilbud om grunnskoleopplæring.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil hevde at
skolen skal være gratis. Slik er
det ikke nå. Alle barn er tjent med at skolen er mangfoldig,
utfordrende og gir god kunnskap og opplevelser. Ingen er mer avhengig
av å være med på alt skolen kan tilby
dem, enn de som har lite penger hjemme. Ingen er tjent med en fattigslig
skole, og ingen er tjent med at den praktiske løsningen
på privat fattigdom er at aktivitet i skolen kuttes ut,
og at for eksempel turer blir avlyst. Barn fra fattige familier
skal ikke måtte velge alternativ aktivitet på skolen
på grunn av dårlig privatøkonomi.
Disse medlemmer hevder at denne
situasjonen ikke kan fortsette. På tross av bred enighet
om at skolen skal være gratis, kreves det inn egenandeler
hver dag i norske skoler. En ordning med å få dekket
slike utgifter som sosialhjelp er ikke tilfredsstillende og bryter
med prinsippet om gratis skole.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti mener
derfor at Regjeringen må komme med en tilleggsbevilgning
for å dekke slike utgifter for 2001, og Sosialistisk Venstreparti
vil fremme forslag om dette i Revidert nasjonalbudsjett. I tillegg
må dette slås fast som et prinsipp og følges
opp med årlige bevilgninger til kommunene.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet, er opptatt av at alle barn i Norge skal
ha det bra, og at ingen skal måtte leve i fattigdom, og flertallet mener
derfor at sosialhjelpen må være den økonomiske ordningen
som skal virke når ingen av de mange andre økonomiske
ordninger er tilstrekkelig. Flertallet understreker
at rundskriv vedrørende sosialhjelp vektlegger at det skal
tas hensyn til at barn skal ha en så normal oppvekst som
mulig, og at barn skal få anledning til å delta
i vanlige fritidsaktiviteter. Flertallet mener at
vanlige skoleaktiviteter som leirskole, ikke bør medføre
egenandeler.
Komiteen mener at
lokal kompetent hjelp med fokus på barn er aller viktigst,
og at hjelp settes inn på en slik måte at barna
får den hjelp de trenger, for å kunne ta del i
samfunnet på lik linje med andre barn.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet
og Senterpartiet, mener at en generell minstesats ikke gir
noe bedre signal om individuell oppfølging enn veiledende normer,
og viser til at et flertall i Stortinget sluttet seg til innføring
av statlig veiledende norm ved behandlingen av Utjamningsmeldinga
så sent som i juni 2000.
Flertallet har registrert at
flerbarnsprofilen i barnetrygden er bygget ned siden 1999, og viser
til at begrunnelsen har vært at utgiftsprofilen i familier
med flere barn ikke samsvarer med nummer i søskenflokken.
Dette var også begrunnelsen for å avvikle høyere sats
fra og med tredje barn ved vedtakelse av statsbudsjettet for 2001. Flertallet viser
videre til at Stortinget vil behandle odelstingsproposisjon med
helhetlig forslag til ny, tidsmessig barnetrygdlovgivning senere
i 2001.
Flertallet foreslår
at dokumentet vedlegges protokollen.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Høyre og Fremskrittspartiet,
viser til behandlingen av Utjamningsmeldinga hvor et enstemmig storting
tok til orde for å avvikle bruk av hospits som boligløsning
for barnefamilier. Disse medlemmer er tilfreds med
at Regjeringen arbeider med å redusere bruken av hospits
som boligtilbud, spesielt for barnefamilier, men disse medlemmer innser
at dette også er en praktisk utfordring som det nødvendigvis
må ta noe tid å gjennomføre.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at ifølge Statistisk sentralbyrå vil økt
barnetrygd for tredje eller flere barn treffe veldig godt i forhold
til de fattige familiene. Av en rekke ulike tiltak som kan tenkes
overfor barnefamiliene når det gjelder direkte støtte
eller skattereduksjoner, er det dette tiltaket som mest vil bedre
fordelinga mellom fattige og rike familier. Den samme undersøkelsen
fra SSB (gjengitt i ØA 9/2000) viser for øvrig
at mens økt barnetrygd for tredje eller flere barn er det
tiltaket som mest kan øke likhetsgraden mellom husholdningene,
vil reduksjon i indirekte skatter (f.eks. moms) ha en svakere fordelingseffekt.
Reduksjon i bensinavgift, inntektsskatt, formueskatt og toppskatt,
særlig reduksjon i toppskatt, vil ha motsatt effekt. Disse
tiltakene vil forverre fordelinga mellom fattige og rike husholdninger.
Dette medlem vil derfor opprettholde
forslaget om økt barnetrygd til tredje og fjerde barn.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Kristelig Folkeparti vil peke på at kontantstøtten
har som formål å gi småbarnsforeldre
bedre økonomi slik at den får mer tid til omsorg
for egne barn og gi større valgfrihet når det gjelder
omsorgsløsninger.
For å gjøre denne
valgfriheten reell for alle, mener komiteens medlemmer fra
Kristelig Folkeparti og Høyre at kommunen bør
holde kontantstøtten utenfor inntektsgrunnlaget ved utmåling
av økonomisk sosialhjelp. Disse medlemmer vil
vise til at evalueringen av kontantstøtten har vist at
kontantstøtten har hatt en inntektsutjevnende effekt.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Sentrumsregjeringen tok initiativ til å utarbeide Ujamningsmeldingen
(St.meld. nr. 50 (1998-1999). Disse medlemmer har
merket seg at Regjeringen har berørt mange av tiltakene
i Utjamningsmeldingen i sitt Langtidsprogram for 2002-2005, men
registrerer at Regjeringen ikke har lagt fram en forpliktende handlingsplan
så langt. Mange av tiltakene i meldingen vil bidra til å redusere
forskjellene i levestandard mellom ulike grupper i samfunnet og bedre økonomien
og levestandarden til de mest vanskeligstilte.
Disse medlemmer vil peke på at
det har vært uro rundt størrelsen på de
rettledende statlige normene for sosialhjelp. Disse medlemmer vil
derfor understreke viktigheten av at det legges vekt på at
også barn i familier som mottar sosialhjelp, får
anledning til å ha en aktiv fritid og delta i samfunnet
på lik linje med andre barn.
Disse medlemmer vil videre peke
på at høye utleiepriser på boliger er
et problem for mange familier som mottar sosialhjelp. Leieprisene
er ofte lang høyere enn de sosialkontoret vil godkjenne.
Dette gjør det vanskelig å få tak i bolig
og fører til at familiene må bruke av beløpet
beregnet til livsopphold til bolig eller man må bo i en
meget dårlig bolig. Disse medlemmer finner
dette meget uheldig da det ikke minst rammer barna i familien. Disse
medlemmer vil understreke det ansvar kommunene har for å skaffe
disse familiene en egnet bolig og viser blant annet til tilskudds-
og låneordningene i Husbanken. Disse medlemmer synes
det er betenkelig at stadig flere kommuner selger sine boliger,
samtidig som man vet at mange trenger hjelp til å få en
bolig. Disse medlemmer mener det er behov for å se
på muligheter for å bedre bostøttereglene
for barnefamiliene.
Disse medlemmer viser til behandlingen
av Langtidsprogrammet 2002-2005 der Regjeringen uttrykker bekymring
for de enslige forsørgere som på grunn av endret
regelverk mister retten til overgangsstønad. Disse
medlemmer ser grunn til å minne om at Arbeiderpartiet
avviste forslag fra Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Sosialistisk
Venstreparti i Velferdsmeldingen om nødvendige endringer
for enslige forsørgere blant annet i overgangsstønaden,
som ville motvirket de negative utslagene som Regjeringen peker
på i sitt langtidsprogram.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet har merket seg at Regjeringen har fulgt
opp forslaget i Utjamningsmeldingen og tatt initiativ til en sterkere
normering av sosialhjelpen ved å innføre rettledende
statlige normer for utmåling av økonomisk sosialhjelp. Disse
medlemmer er imidlertid bekymret over det lave nivået Regjeringen
har lagt seg på i anbefalingene til størrelsen
på økonomisk sosialhjelp, og særlig til
barnefamiliene. Disse medlemmer mener at Regjeringen burde
ha fulgt SIFOs vurderingsgrunnlag og satser som grunnlag for beregning
av den økonomiske sosialhjelpen.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
barnetrygden er en generell ordning som går uavkortet til
alle barnefamilier, mens den økonomiske sosialhjelpen er
behovsprøvd. Alle andre typer barnefamilier får
beholde barnetrygden som en merytelse for kostnadene ved det å ha
barn. Disse medlemmer vil peke på at den
fordelingspolitiske virkningen som barnetrygden gir, blir fratatt barnefamilier
som er avhengig av sosialhjelp.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet mener
at det beste alternativet er at barnetrygden ikke regnes med i inntektsgrunnlaget
for sosialstønaden.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Senterpartiet vil understreke at det må beregnes
et tillegg i livsoppholdsnormen for hvert enkelt barn i en barnefamilie
som mottar økonomisk sosialhjelp, uavhengig av barnetrygdytelsen.
Disse medlemmer vil påpeke
at Regjeringen har lagt seg på et altfor lavt nivå når
det gjelder utgifter til livsopphold for barn i form av barnetillegg
i sosialhjelpen. Disse medlemmer er særlig
bekymret over dette, fordi denne gruppen er en stor del av de barna
som lever i fattigdom i Norge i dag.
Komiteens medlem fra Senterpartiet vil henstille
til Regjeringen å revurdere satsene til sosialhjelp når
det gjelder forsørgertillegget for barn, og fortrinnsvis
holde barnetrygden utenfor beregningsgrunnlaget for sosialhjelpsstønad. Dette
medlem ser det som en investering i framtiden for å unngå at
barn som vokser opp med foreldre med lav inntekt over lang tid, selv
skal få problemer på grunn av dårlig
foreldreøkonomi.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at det
er ett tiltak ved siden av sosialhjelpsnormen som kan gi bedre økonomi
til en del økonomisk vanskeligstilte familier. Disse
medlemmer viser til at en del uføre, særlig
yngre uførepensjonister med forsørgeransvar for
barn, har økonomiske problemer, og mottar sosialhjelp over
lang tid i tillegg til pensjonen. Disse medlemmer vil
oppfordre Regjeringen til å øke det inntektsprøvede
barnetillegget til alders- og uførepensjonister med svak økonomi
og forsørgeransvar for barn allerede i budsjettet for 2002.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til sine forslag og merknader i forbindelse med de årlige
trygdeoppgjør der disse medlemmer som regel
foreslår en økning av grunnbeløpet (G)
som er i tråd med kostnads- og lønnsutviklingen
ellers i samfunnet, og som er høyere enn det flertallet
går inn for.
Disse medlemmer vil påpeke
at fullt forsørgingstillegg for barn under 18 år
utgjør 30 pst. av grunnbeløpet. En utvikling av
grunnbeløpet i tråd med disse medlemmers forslag
ville føre til en bedre situasjon for barnefamilier der
forsørger er ufør eller alderspensjonist i folketrygden,
noe disse medlemmer mener er nødvendig.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti understreker
at all undervisning i skolen skal være gratis, og mener
derfor at all aktivitet i skoletiden skal være gratis uten
noen former for egenbetaling, enten det gjelder temadager, kulturtilbud
eller lignende.
Disse medlemmer vil peke på at
formålet med engangsstønaden er å gi
støtte til de økonomiske utgifter som de som er
knyttet til fødsel. Stønaden gis til de som ikke
har rett til fødselspenger. Disse medlemmer mener
det blir galt at engangsstønaden skal dekke utgifter til
livsopphold, men at den skal dekke de merkostnader det medfører å få barn.
Disse medlemmer vil vise til
undersøkelsen Sosial Puls 2001 som ECON gjennomførte
for Norges Røde Kors. Den viser at fattigdom ikke er tilfeldig. Den
viser at fattigdom er mest utbredt blant unge enslige, småbarnsfamilier
og enslige forsørgere. Det er relativt flere fattige i
de store byene enn på mindre plasser og blant de som er
utenfor arbeidsmarkedet. Mange fattige barn bor sammen med enslige
forsørgere, og de bor oftere enn andre barn i familier
hvor minst en forelder ikke arbeider. 44 pst. av flyktningebarna
bor i familier som er helt eller delvis avhengig av sosialhjelp,
mens det samme er tilfelle for 10 pst. av norske barn. Det finnes
også barn som bor sammen med bostedsløse foreldre.
Disse medlemmer mener at det
er uakseptabelt at barnefamilier ikke har en egen bolig, og mener
at hospits ikke er egnet bolig for barnefamilier. Disse medlemmer vil
vise til at kommunene har ansvar for å skaffe til veie
boliger for disse familiene.
Disse medlemmer er bekymret for
de konsekvenser som endringene i regelverket for overgangsstønaden
påfører mange barnefamilier. Spesielt vil disse
medlemmer peke på at reduksjon av antall år
man kan motta overgangsstønad, i kombinasjon med barnets
alder gjør det langt vanskeligere for enslige forsørgere å kombinere
arbeid og trygd, et prinsipp som tilstrebes i andre sammenhenger. Disse
medlemmer vil vise til at dette særlig vil ramme
de som blir alene med barn ved et samlivsbrudd. Disse medlemmer vil
vise til at bakgrunnen for endringen var å innføre
"arbeidslinjen" overfor en ny gruppe. Disse medlemmer er
imidlertid redd for at endringen vil føre til en "sosialhjelpslinje".
Disse medlemmer vil vise til
at Velferdsmeldingen viste at i gjennomsnitt fikk mottakere av overgangsstønad
slik stønad i 3 år, og bare 12 pst. mottar stønad
i mer enn 5 år. Disse medlemmer vil peke på at
dette viser at de aller fleste starter å arbeide så snart
det er mulig. Disse medlemmer vil peke på viktigheten
av å ha en utdannelse for å kunne være
sikret arbeid og mener overgangsstønaden i dag ikke er fleksibel
nok. Disse medlemmer mener blant annet at kravet
til nødvendig utdanning for rett til utdanningsstønad
må liberaliseres, slik at enslige forsørgere gis
mulighet til å sikre seg fullverdig kompetanse utover videregående
skole.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
en handlingsplan for å bedre levekårene blant
fattige barnefamilier."
"Stortinget ber Regjeringen øke
det inntekstprøvede barnetillegget til alders- og uførepensjonister
med forsørgeransvar for barn i statsbudsjettet for 2002."
Komiteens medlem fra Senterpartiet er ikke
først og fremst opptatt av å holde kontantstøtten utenfor
ved vurdering av økonomisk hjelpebehov fordi det bryter
med de grunnleggende prinsippene om sosialhjelpen som en subsidiær
og behovsprøvd ytelse slik Regjeringen begrunner sitt standpunkt.
Strengt tatt har kontantstøtten ingenting med livsopphold å gjøre,
men er en støtteordning som er ment å gi frihet
til valg av omsorgsform for barn mellom 1 og 3 år. Isolert
sett er det etter dette medlems mening riktigst også å holde
kontantstøtten utenfor beregning av stønad til livsopphold,
men dette medlem mener at det er særlig
viktig for barn i familier som hovedsakelig har sin inntekt i form
av sosialhjelp, å gå i barnehagen. Dette
medlem mener derfor at gratis og/eller billige
barnehageplasser er viktig for den sosiale og relasjonelle utviklingen
hos barn som har foreldre som er uten arbeid og uten annen inntekt
enn sosialstønad over lengre tid. Dette medlem mener
også at den sosiale kontakten i barnehagen ved henting
og bringing kan skape viktige sosiale tilknytningspunkter for den voksne.
Samlet sett går derfor dette medlem imot å holde
kontantstøtten utenfor beregningsgrunnlaget for økonomisk
sosialhjelp, fordi kontantstøtten kan bli et nødvendig
grunnlag for livsopphold for enkelte, særlig også fordi
det ikke alltid er tilbud om billige eller gratis barnehageplasser
til alle som trenger det.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti påpeker
at veiledende nasjonale normer for sosialhjelp ikke vil sikre at
barnefamilier med dårlig råd får det
bedre. Kommunene er ikke forpliktet til å følge
normen, og Regjeringen vil ikke bidra med penger til å sette
kommunene i stand til å øke satsene.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil påpeke
at kommunesektoren gjennom flere år har akkumulerte underskudd
på flere titalls milliarder. Gapet mellom pålagte
oppgaver og økonomi øker. Økte rammer
til kommunen i årets budsjett er på forhånd
spist opp av pålegg og reformer, og gir ikke nok rom for
satsing på økte sosialhjelpssatser til de fattigste.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at flere kommuner har satt satsene ned. Reglene kan få svært
dramatiske konsekvenser for de barnefamiliene som har behov for
hjelp. Det er derfor nødvendig å innføre
en fast minstenorm ingen kan gå under. Normen for sosialhjelp
må bli slik at det går an å leve av den.
Staten må finansiere dette løftet for de fattigste.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til at under behandlinga
av Utjamningsmeldinga ba et enstemmig storting Regjeringen medvirke
til at bruk av hospits som boligløsning for barnefamilier
opphører. I Langtidsmeldingen har Regjeringen gått
vekk fra dette pålegget og sier at "Regjeringen vil arbeide
for å redusere bruken av hospits, særlig til barnefamilier".
Disse medlemmer vil hevde at
dette er uakseptabelt. Hospits er totalt uegnet som bolig for barnefamilier.
Bruk av hospits til barnefamilier er offentlig barnemishandling
og må opphøre straks. Disse medlemmer vil
fremme forslag i tråd med dette.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti vil vise til
at det er fordelingspolitikken som viser et samfunns menneskesyn. Disse medlemmer kjemper
for et solidarisk samfunn, der de økonomiske forskjellene
mellom folk er små og alle har muligheten til et godt liv.
Norge er i dag et av verdens rikeste land. På tross av
det vokser mange tusen barn opp i fattigdom. Barnefattigdom er et
alvorlig og uakseptabelt angrep på anstendighet og velferd
i vår tid. Vi står overfor valg som til sjuende
og sist dreier seg om ideologi og holdninger. Barn er den viktigste ressursen
vi har i dette samfunnet. At barn må leve i fattigdom i
dagens Norge, er etisk uakseptabelt og en enorm sløsing
med samfunnets ressurser. Pågangsmot og livslyst ødelegges,
og mange barn føler at de har veldig lite å se
fram til. Disse medlemmer vil påpeke at
på lang sikt kan en mykere arbeidslinje, en sosial boligpolitikk,
en fornyelse av hjelpe- og stønadsordninger og lavere skatter
for lavinntektsgruppene avskaffe fattigdommen. På kort
sikt må det settes inn akuttiltak, spesielt for fattige
barnefamilier.
Disse medlemmer vil påpeke
at Regjeringens skisserte tiltak i Langtidsmeldingen og i andre
forslag på langt nær er gode nok, og akutte hjelpetiltak
mangler helt.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
opprettholde forslagene om akutte tiltak rettet direkte mot målgruppa
fattige barnefamilier og direkte mot de økonomiske årsakene
til at barn blir utestengt fra sosiale fellesskap i skole og fritidsaktiviteter.
Dette medlem fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fra og
med 1. juli 2001 endre retningslinjene for utmåling av
stønad til livsopphold slik at barnetrygd, kontantstøtte
og engangsstønad ikke regnes ved inntekten med i beregningen
av sosialhjelpen."
"Stortinget ber Regjeringen innføre
forpliktende minimumssatser for sosialhjelp slik at alle elementer
i SIFOs satser blir inkludert."
"Stortinget ber Regjeringen i legge
inn full kompensasjon til kommunene for økte utgifter til
endringene i regelverket om sosialhjelp påløpt
i 2001 og kommende år, i statsbudsjettet for 2002."
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for å etablere et lov- og regelverk som gjør grunnskolen
gratis."
"Stortinget ber Regjeringen øke
barnetrygden fra og med tredje barn."
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen sørge
for at bruk av hospits som boligløsning for barnefamilier
opphører straks."