Ifølge gjeldende FO § 12 hører
"utledningslovgivning" under justiskomiteen, mens "innvandringspolitikk"
hører under kommunalkomiteen.
Justisministerens ansvar for utlendingsloven,
statsborgerloven og retningslinjer for praktisering av
lovverket ble overført til statsråden for Kommunal-
og regionaldepartementet fra 7. juni 2000. Utlendingsavdelingen
i Justisdepartementet ble 1. januar 2001 slått sammen
med Urfolks-, minoritets- og innvandringsavdelingen i
Kommunal- og regionaldepartementet. På denne bakgrunn foreslo
justiskomiteen og kommunalkomiteen
i et felles brev av 10. oktober 2000 til Presidentskapet at utlendingslovgivningen
og andre saker knyttet til utlendingsfeltet som fremmes
for Stortinget, behandles i kommunalkomiteen. I brev av 12. oktober 2000
svarte Presidentskapet de to komiteene at Presidentskapet vil legge
til grunn den nye fordelingen av ansvaret for utlendingsforvaltningen
ved forslag om komitéforsendelse av nye saker
på dette felt, og fremme forslag til endringer i FO i samsvar
med dette.
Under henvisning til ovenstående fremmer Presidentskapet forslag
om endringer i FO § 12 slik at ordet "utlendingslovgivning"
tas ut i oppregningen av saker under justiskomiteen og tilføyes
under kommunalkomiteen.
FO § 16 femte ledd bestemmer at komitéforhandlingene
skal føres inn i en egen protokoll som lederen har autorisert,
og at lederen er ansvarlig for at det blir ført møteprotokoll.
Det kan ikke lenger sies å ha noen særlig realitet
at komitélederen skal autorisere protokollen,
derfor foreslår Presidentskapet at bestemmelsen
om dette blir opphevet.
FO § 31 tredje ledd bestemmer at private
forslag kan tas tilbake ved at forslagsstilleren meddeler dette muntlig eller skriftlig til det ting der forslaget
ble satt fram. Et privat forslag fremmes ved at det innleveres skriftlig
til Stortingets administrasjon og deretter fremsettes muntlig i
vedkommende ting, jf. FO § 28 første ledd.
Prinsipielle grunner taler for at tilbaketrekking
av private forslag skjer på samme måte som fremsettelse, det
vil si både skriftlig, underskrevet av forslagsstilleren,
og muntlig, i møte i tinget. Av hensyn til den etterfølgende
behandling av en tilbaketrekking er det også et praktisk
behov for at den kommer til uttrykk skriftlig. Presidentskapet foreslår
derfor at § 31 tredje ledd endres slik at et privat forslag
kan tas tilbake ved at forslagsstilleren melder dette
skriftlig til Stortingets administrasjon og i tillegg muntlig til
det ting der forslaget ble satt fram.
Uttrykket "Stortingets kontor" er brukt i en
del bestemmelser i Forretningsordenen, bl. a. om at innstillinger,
forslag og spørsmål skal leveres dit. "Stortingets
kontor" er ikke lenger en offisiell betegnelse på Stortingets
administrasjon eller noen del av denne. Stortingssekretariatet og
Ekspedisjonskontoret er seksjoner i Det konstitusjonelle
kontor, som er en del av Stortingets administrasjon. Presidentskapet foreslår
derfor at uttrykket "Stortingets kontor" endres til "Stortingets
administrasjon" de steder hvor det forekommer i FO. I § 59
foreslås ordene "gjennom Stortingets kontor" opphevet som
overflødige. I § 57 foreslås "kontorsjefen"
endret til "Stortingets administrasjon".