I proposisjonen foreslår Samferdselsdepartementet at
SAS omstruktureres og at Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet
får fullmakt til å akseptere tilbud fra holdingselskapet
om overtagelse av statens aksjer i SAS Norge ASA i bytte mot tilsvarende
antall aksjer i holdingselskapet.
SAS Konsortiet eies i dag av de tre morselskapene SAS
Norge ASA, SAS Danmark A/S og SAS Sverige AB. Aksjene i
hvert av disse selskapene er notert på børsen
i respektive hjemland.
Det har vært drøftet og utredet
om denne eierstrukturen i SAS kan erstattes med ett felles eierselskap
og dermed én aksjeklasse i selskapet. Forslag om dette fremmes
i proposisjonen og i samtidige fremlegg fra den danske og den svenske
regjeringen.
Samferdselsdepartementet i Norge, Trafikministeriet i
Danmark og Näringsdepartementet i Sverige har siden 1999
diskutert hvordan SAS" eier- og aksjestruktur kan endres
slik at selskapet kan få mulighet til å tilpasse
seg de forandringer som det internasjonale luftfartsmarkedet er
gjenstand for. Disse forandringer består bl.a. av ytterligere
avreguleringer, en stadig hardere konkurranse og en hurtigere konsolidering.
For å kunne delta aktivt i denne endringen
av flybransjen og for å kunne konkurrere internasjonalt, mener
Samferdselsdepartementet at SAS må gis like gode rammebetingelser
som andre flyselskaper for å kunne lykkes. Viktige kriterier
for å kunne være fremgangsrik i dette henseende,
er bl.a. å ha:
– mulighet
til enkel og effektiv beslutningsstruktur
– tilgang til risikovillig kapital
og en fleksibel kapitalstruktur
– mulighet til aktiv deltagelse
i strukturforretninger
En omstrukturering til ett eierskap og én
aksjeklasse vil etter Samferdselsdepartementets vurdering bidra
til dette, bl.a. fordi dette må ventes å gi SAS
lavere kapitalkostnader og bedre muligheter til å delta
i strukturforretninger på lik linje med andre selskaper.
Omstruktureringen tar utgangspunkt i nåværende
aksjestruktur med tre nasjonale morselskaper, og innebærer
at det etableres et holdingselskap som vil eie 100 pst. av morselskapene.
Gjennom transaksjonene får alle eierne i de tre morselskapene
tilbud om å bytte sine aksjer i tilsvarende antall aksjer
i et nytt børsnotert holdingselskap. Det etableres én
aksjeklasse til erstatning for alle eksisterende aksjeklasser. Den
norske stat vil etter dette gå fra å eie 50 pst.
i SAS Norge ASA til 2/14 eller 14,3 pst. i det nye holdingselskapet.
Omstruktureringen foreslått i proposisjonen
innebærer ingen endring av de tre statenes samlede eierskap
i SAS. Ved eventuelle planer om slike endringer i fremtiden hos
en stat, vil de øvrige statlige eierene blir orientert
i forkant.
Omstruktureringen innebærer at eierskapet
til den operative virksomheten vil skje gjennom holdingselskapet.
Holdingselskapet vil ha som viktigste oppgave å eie og
forvalte samtlige aksjer i morselskapene.
Styret i SAS har anbefalt at holdingselskapet
bør registreres i Sverige. Anbefalingen er begrunnet med en
totalvurdering av hensikten og formålet med omstruktureringen
i forhold til spørsmål knyttet til kapitalmarkedet,
beskatning, juridiske spørsmål og regnskapsføring.
De tre samferdselsdepartementene har sluttet seg til denne anbefalingen.
Den første konsortialavtalen ble undertegnet
i 1946. Etter de seneste endringene gjelder avtalen frem til 2020,
jf. St.meld. nr. 26 (1996-1997) Om skandinavisk luftfartspolitikk
og forlengelse av SAS-samarbeidet. Avtalen utgjør selve
grunnlaget for det skandinaviske luftfartspolitiske samarbeidet
og regulerer bl.a. forutsetningene for virksomheten, virksomhetens
omfang samt hvordan virksomheten bedrives.
Holdingselskapets vedtekter fastsetter de sentrale rettslige
rammene for virksomheten. Eventuelle fremtidige endringer av vedtektene
vil kreve O flertall i holdingselskapets generalforsamling. Også de
sentrale reglene om selskapets ledelse og aksjonærenes
innflytelse vil bli vedtektsfestet.
Det skandinaviske eierskapet, som vil være
av betydning for å sikre trafikkrettigheter utenfor EØS,
vil i fremtiden sikres ved at det gjennom vedtektene gis mulighet
for å begrense ikke-skandinavisk eierskap i den utstrekning
det risikeres at dette overstiger 50 pst.
En viss omfordeling av skattegrunnlaget mellom Sverige
og Norge/Danmark med hensyn til beskatning av utbyttet
fra holdingselskapet vil finne sted som følge av svensk
kildeskatt på utbytte til de andre nordiske land. De tre
regjeringene mener imidlertid at denne ikke er av en slik størrelse
at det skulle tilsi at prosjektet ikke bør gjennomføres.
Det legges opp til at børsnoteringen
av holdingselskapet skal skje i juli 2001. Det er en forutsetning
for gjennomføring av transaksjonene at eierne av minst
90 pst. av aksjekapitalen i hvert av de tre morselskapene aksepterer
tilbudet. De tre statenes standpunkt er derfor avgjørende.
Omstruktureringen vil i seg selv ikke innebære
noen økonomiske administrative konsekvenser av betydning for
Samferdselsdepartementet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Anita Orlund
og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde,
har merket seg at Regjeringens hovedformål med den foreslåtte
endringen av aksjestrukturen i SAS er å gi selskapet like
gode rammebetingelser som andre flyselskaper. Komiteen deler
denne målsettingen.
Komiteen har merket seg at den
norske stat vil eie samme antall aksjer i det nye holdingselskapet
som den i dag eier i SAS Norge ASA, og at omstruktureringen ikke
innebærer noen endring av de tre statenes samlede eierskap
i SAS. Omstruktureringen ventes å gi lavere kapitalkostnader
og dermed en mer effektiv virksomhet, med styrket konkurranseevne
som resultat.
Komiteen har merket seg at det
vil kreves O flertall for å endre vedtektene i det nye
holdingselskapet. Dette innebærer at ingen stat alene kan
blokkere vedtektsendringer.
Komiteen legger til grunn at
de berørte norske arbeidstakere sikres styrerepresentasjon
i selskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre mener at det ikke er en statlig oppgave å eie
andeler i flyselskap. Et slikt statlig eierskap kan føre
til at det oppstår rollekonflikter mellom staten som eier
i et flyselskap, og staten som regulatør og eier av de
fleste flyplassene.
Disse medlemmer mener derfor
at den norske stat på sikt skal selge seg helt ut av SAS.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser
til proposisjonens pkt. 3.2 vedr. at
"Kravet om O flertall innebærer samtidig
at statene hver for seg ikke vil kunne blokkere beslutninger i holdingsselskapet."
Dette medlem vil peke
på at dette innebærer en reduksjon av den innflytelse
som statlig eierskap i dagens morselskap SAS-Norge kan innebære.
Dette medlem viser til svar fra
departementet hvor det understrekes at det bare legges forretningsmessige
vilkår til grunn for utøvelsen av statlig eierskap. Dette
medlem ser på dette svar som en svært ensidig
fokusering og er av den oppfatning at våre eierinteresser
bør ha flere perspektiver, bl.a. å hindre at vi blir
lillebror i selskapet. Det er grunn til anse at vi ofte blir taper
i arbeidet med å lokalisere aktiviteter i selskapet. Dette
medlem sitter med det inntrykk at statlig eierskap utøves
mer aktivt i Sverige og Danmark. Staten som eier bør også ha
en holdning til hvilke aktiviteter som skal holdes innenfor selskapet
og hva som settes ut til andre aktører.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i at Samferdselsdepartementet får
fullmakt til å akseptere tilbud fra holdingselskapet for
SAS om overtagelse av statens aksjer i SAS Norge ASA i bytte mot
tilsvarende antall aksjer i holdingselskapet.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 31. mai 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Eirin Faldet
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |