Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen fram
et forslag om innkreving av bompenger for å finansiere
utbyggingen av fase 1 av den strekningsvise utbyggingen av Rv 4
i Oppland.
Fase 1 omfatter omlegging av Rv 4 på strekningen Reinsvoll
- Hunndalen (omlegging forbi Raufoss), samt bygging av forbikjøringsfelt
på Rv 4 på strekningen Lygna N - Einavoll.
Utbygging av Rv 4 i Oppland er sist omtalt i
St.meld. nr. 46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011. Det
heter her at strekningsvise investeringer på Rv 4 i Oppland
prioriteres høyt i planperioden. Det går fram at
planene for forsert utbygging av Rv 4 i Oppland er delt i to faser.
Forutsatt at det blir tilslutning til planene
om delvis bompengefinansiering, kan omlegging forbi Raufoss (fase
1) gjennomføres i første fireårsperiode.
I siste del av tiårsperioden er det aktuelt å legge
om Rv 4 på strekningen Roa - Jaren (fase 2).
Departementet understreker betydningen av å se
de to fasene i sammenheng. Det vises i denne forbindelse til at
dette har vært en viktig forutsetning ved den lokale behandlingen
av saken. Samferdselsdepartementet tar sikte på å komme
tilbake til Stortinget med et endelig forslag om innkreving av bompenger
for å finansiere utbyggingen av fase 2 som egen sak. Det forutsettes
her en helhetlig vurdering av investeringene i korridoren.
Begge utbyggingsfasene foreslås finansiert
med en kombinasjon av statlige midler og bompenger. Det legges opp
til å finansiere minst 50 pst. av utbyggingskostnadene
ved bompenger. Det er forutsatt at bompengeinnkrevingen skal skje
som parallellinnkreving i begge fasene. Bomstasjonen skal flyttes
mellom fase 1 og fase 2. Når innkrevingen for fase 1 er
avsluttet, forutsettes det at bommen tas ned. Innkrevingspunktet
for fase 1 kan dermed ikke benyttes til å kreve inn bompenger
for fase 2.
Rv 4 inngår i det øvrige riksvegnettet,
og er en hovedforbindelse mellom Oppland og Oslofjordområdet.
Vegen har spesielt stor betydning for næringsliv og befolkning
i Vest-Oppland.
Den lokale og regionale behandlingen omtales
i kap. 3 i proposisjonen.
Oppland fylkesting har ved behandlingen av etatenes forslag
til Nasjonal transportplan gått inn for at utbyggingen
av Rv 4 bør prioriteres, og fattet 7. juni 2000 vedtak
i sak 18/00 om utbygging av Rv 4.
Alle kommunene har gitt sin tilslutning til
det bompengeopplegget som går fram av fylkestingets vedtak. Det
er i det vesentlige fattet likelydende vedtak i kommunene, jf. omtalen
i proposisjonen om forutsetninger ellers i kommunene.
Strekningen Reinsvoll - Hunndalen (Omlegging forbi
Raufoss, Vestre Toten og Gjøvik kommuner) er svært
ulykkesbelastet, og trafikken medfører støy og andre
nærføringsulemper for beboerne langs vegen.
Prosjektet omfatter bygging av 13 km ny veg
på østsiden av Raufoss sentrum med tre planskilte
kryss, to kryssinger av Gjøvikbanen samt bygging av om
lag 9 km lokalveger.
Ved å legge vegen utenom Raufoss sentrum
får fjerntrafikken bedre framkommelighet, trafikksikkerheten bedres
vesentlig og randbebyggelsen langs eksisterende veg får
reduserte ulemper.
Det planlagte forbikjøringsfeltet på strekningen Lygna
N - Einavoll vil bedre trafikkavviklingen og ulykkesrisikoen.
Det foreligger godkjent reguleringsplan for
den 13 km lange strekningen Reinsvoll - Hunndalen. Kostnadene ved
utbyggingen er beregnet til 257 mill. 2001-kroner. Kostnadene ved
etablering av bomstasjon kommer i tillegg, og disse er anslått
til 12 mill. 2001-kroner. Reguleringsplan for bomstasjonen forventes
godkjent i løpet av august 2001.
Kostnadene for strekningen Lygna N - Einavoll,
et ca. 4 km langt forbikjøringsfelt, er beregnet til 26
mill. kroner.
Netto nytte/kostnadsforhold for fase
1 er 1,8. Det er vesentlig reduserte ulykkeskostnader og reduserte
tidskostnader som fører til den gode nytten.
Det legges opp til å finansiere utbyggingen
i fase 1 med 140 mill. kroner i statlige midler og 155 mill. kroner
i bompenger (2001-kr), til sammen 295 mill. kroner. Dette gir en
bompengeandel på 53 pst.
Det er ikke lagt opp til at bompengeselskapet
skal ta opp lån.
Gjennomføringen av fase 1 vil starte
med bygging av forbikjøringsfeltet nord for Lygna.
I desember 2000 ble bompengeselskapet "Riksveg
4 A/S" opprettet med Oppland fylkeskommune som eier. Bompengeselskapet
skal ha ansvar for bompengeinnkrevingen i begge fasene av prosjektet.
Det forutsettes én bom på nåværende
Rv 4 ved Breiskallen, like sør for kommunegrensen mellom
Vestre Toten og Gjøvik. Bompengeinnkrevingen forutsettes startet
opp første halvår 2002.
Med forutsetningene for bompengeberegningene
er innkrevingsperioden for fase 1 beregnet til 4 år og
3 måneder.
Det samme takstnivå og rabattsystem
er forutsatt å legges til grunn også i fase 2.
Fase 2 omfatter omlegging av Rv 4 på strekningen Roa
- Jaren, omlegging av Rv 4 med bygging av forbikjøringsfelt
på strekningen Amundrud - Lygna S samt utbedring av rv
34 på strekningen Grime - Vesleelva.
På strekningen Roa - Jaren arbeides
det med plan for ny veg over en lengde på ca. 11 km. Kostnadene
er foreløpig beregnet til 260 mill. kr, herunder kostnader til
flytting/reetablering av bomstasjon for fase 2 med 10 mill.
kroner. Foreløpige vurderinger av virkningene for prosjektet
Roa - Jaren viser en betydelig reduksjon av miljøulemper
fra vegtrafikken og positiv effekt for trafikksikkerheten og framkommeligheten.
Netto nytte/kostnadsforhold er foreløpig beregnet
til 0,5.
For strekningen Amundrud - Lygna S pågår
det planlegging for ny veg med forbikjøringsfelt over en lengde
på ca. 3 km. Kostnadene er foreløpig beregnet til
omlag 30 mill. kroner. Netto nytte/kostnadsforhold er foreløpig
beregnet til 1,9.
Strekningen Grime - Vesleelva på riksveg
34 er smal og svingete. Kostnadene for utbedring av den 10 km lange
strekningen er beregnet til omlag 60 mill. kr, og netto nytte/kostnadsforhold
til 0,2.
I fase 2 legges det foreløpig opp til å finansiere utbyggingen
med 170 mill. kr i statlige midler og 180 mill. kr i bompenger,
til sammen 350 mill. kroner i perioden 2006-2011. Dette gir en bompengeandel
på 51 pst. Det er lagt til grunn en innkrevingsperiode
for fase 2 på 4 år og 3 måneder.
Samferdselsdepartementet viser til at det er
stor usikkerhet når det gjelder plangrunnlag og kostnadsoverslag
for fase 2, men foreløpige beregninger viser at bompengefinansieringen
av fase 2 er robust med hensyn til kostnadsøkninger.
Samferdselsdepartementet fremmer proposisjonen selv
om fylkeskommunen ikke har behandlet handlingsprogrammet for 2002-2011.
Departementet legger betydelig vekt på den
lokale viljen til å forsere utbyggingen av riksveg 4 med
bompenger. Fylkestinget i Oppland og de berørte kommuner
har gitt tilslutning til utbyggingen. Departementet forutsetter
at fylkeskommunen prioriterer utbyggingen av Rv 4 ved behandlingen
av handlingsprogrammet i juni 2001.
Departementet forutsetter at de krav og ønsker
som er kommet fram under den lokale behandlingen om prioritering
av andre prosjekter og tiltak på riksvegnettet i Oppland,
blir vurdert ved behandlingen av handlingsprogrammet for fylkesfordelt
ramme for perioden 2002-2011.
Departementet legger videre vekt på at
utbyggingen vil gi bedre tilgjengelighet til hovedstadsområdet
og hovedflyplassen på Gardermoen for en betydelig andel av
næringsliv og innbyggere i Oppland.
Fase 1 er forutsatt utbygd med fire års
bygge- og innkrevingstid. Departementet har ved anbefaling av parallellinnkreving
lagt vekt på den korte innkrevingstiden og at dette gir
betydelig reduserte innkrevingskostnader. Forutsetningene for prosjektet
viser at det ikke skal være nødvendig med låneopptak.
Dersom forutsetningene for fase 1 skulle svikte, kan det bli nødvendig
at bompengeselskapet tar opp et kortsiktig lån for å sikre
rasjonell anleggsdrift.
I den lokale behandlingen har det vært
lagt opp til bruk av fylkesmannens skjønnsmidler til kompensasjon
for uheldige virkninger av bomplasseringen.
Departementet vil imidlertid peke på at
det gjennom Stortingets behandling av Nasjonal transportplan er gitt
tilslutning til at det ikke skal gis kompensasjon for bomstasjonsplassering
ved statlige midler/bompenger.
Departementet forutsetter at dersom Stortinget
gir sin tilslutning til utbyggingen, vil det bli inngått
avtale mellom Vegdirektoratet og bompengeselskapet i tråd med
standardavtalen.