Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli
og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde,
viser til at utbygging av rv 4 i Oppland er omtalt i Nasjonal transportplan
for perioden 2002-2011.
Komiteen ser betydningen av at
denne utbyggingen vil gi bedre tilgjengelighet til hovedstadsområdet og
hovedflyplassen på Gardermoen for en stor andel av næringsliv
og innbyggere i Oppland.
Komiteen legger videre vekt på at
betydningen av denne vegstrekningen vil øke når
ny rv 35 mellom Lunner og Gardermoen står ferdig høsten
2003.
Komiteen har merket seg at utbyggingen
inndeles i 2 faser, og at disse skal ses i sammenheng. Komiteen har
videre merket seg at fase 2 vil bli fremmet som egen sak, og at
denne delen av utbyggingen vil bli omtalt i Nasjonal transportplan
for perioden 2006-2015.
Komiteen viser til at det i proposisjonen
fremmes forslag om innkreving av bompenger for å finansiere utbyggingen
av fase 1 som omfatter omlegging forbi Raufoss, samt forbikjøringsfelt
på strekningen Lygna N – Einavoll.
Komiteen har merket seg at en
ved å legge vegen utenom Raufoss sentrum bedrer trafikksikkerheten vesentlig,
sikrer bedre framkommelighet for fjerntrafikken og samtidig reduserer
ulempene for randbebyggelsen langs eksisterende veg.
Komiteen har merket seg at fylkestinget
i Oppland og berørte kommuner går inn for å forsere
utbyggingen av rv 4 med bompenger.
Komiteen vil peke på at
proposisjonen er fremmet selv om fylkestinget ikke har behandlet
handlingsprogrammet for øvrige riksveger for perioden 2002-2011. Komiteen vil
i denne sammenheng understreke departementets forutsetning om at
fylkestinget prioriterer utbyggingen av rv 4 ved behandlingen av
handlingsprogrammet i juni 2001. Komiteen legger
til grunn at dette er en forutsetning som må være
på plass før Vegdirektoratet inngår avtale
med bompengeselskapet.
Komiteen slutter seg til at gjeldende
reguleringsplan for utbyggingen legges til grunn og at planarbeidet
med utbedringen ved Lygna prioriteres, slik at det foreligger godkjente
reguleringsplaner for hele utbyggingen av fase 1. Komiteen vil
understreke at det skal stilles krav til plangrunnlag og kostnadsoverslag med
en usikkerhet på +/- 10 pst. før
prosjektet tas opp til bevilgning. Komiteen forutsetter
derfor at departementet kommer tilbake til Stortinget med endelig kostnadsoverslag
for fase 1.
Komiteen flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positiv til at fase
1 kan bygges ut med 4 års bygge- og innkrevingstid, og
slik gir betydelig reduserte innkrevingskostnader. Flertallet slutter
seg til departementets forutsetning om at bomstasjonen fjernes når
prosjektene i fase 1 er finansiert og at det ikke overføres
midler til fase 2.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at Veslelva-Grime på rv
34 ligger inne i fase 2 i utbyggingen av rv 4.
Flertallet vil derfor komme tilbake
til denne strekningen i forbindelse med behandling av finansieringsopplegget
for fase 2. Flertallet har merket seg den lokalpolitiske
behandling hvor det er forutsatt at utbyggingen av strekningen skal
inngå i fase 2.
Flertallet har videre merket
seg at Østre Toten kommune har forutsatt at midler til
prioritering av rv 33/rv 34 innenfor det ordinære
vegbudsjettet blir vurdert i forhold til trafikkutviklingen på rv
33 og at eventuelle utilsiktede virkninger ved utbyggingen av rv
4 med bompenger blir ivaretatt gjennom handlingsplanene for det øvrige
riksvegnettet. Flertallet har også registrert
at rv 33 har flere rasutsatte strekninger gjennom Skreiaberga. Flertallet vil
peke på at det er fylkestingets ansvar å følge
opp dette i forbindelse med behandlingen av handlingsprogrammene
for det øvrige riksvegnettet.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
allerede nå varsle at Høyre vil gå imot å finansiere
en utbygging av strekningen Vesleelva-Grime på rv 34 med
bompenger fra rv 4. Det er sannsynlig at bare en beskjeden andel
av de betalende på rv 4 har nytte av prosjektet Vesleelva-Grime
på rv 34.
Disse medlemmer vil vise at Regjeringen
i St. prp. nr. 81 (2000-2001) peker på at det å bruke
bompenger til å finansiere vegprosjekter som ligger utenfor det
naturlige influensområdet av et bompengeprosjekt, ikke
er i samsvar med de generelle retningslinjene gitt av Stortinget
om hvem som kan pålegges å betale bompenger.
Disse medlemmer vil understreke
at strekningen Vesleelva-Grime på rv 34 kan utbygges med
statlige riksvegmidler på det planlagte tidspunkt, forutsatt at
Oppland opprettholder sin prioritering av prosjektet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore
A. Nistad og Christopher Stensaker, viser til sine merknader i Nasjonal
transportplan 2002-2011.
Disse medlemmer viser til at
statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over
40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet
til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om
lag 10 mrd. kroner.
Disse medlemmer viser også til
Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan
til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens
forslag.
Disse medlemmer viser til at
nåværende rv 4 allerede er betalt av bilistene
gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.
Disse medlemmer viser også til
at bom på nåværende rv 4 vil medføre
ytterligere høye transportutgifter for næringslivet,
samtidig som vegen er en av Opplands viktigste pendlerveger.
Disse medlemmer støtter
en utbygging av ny rv 4, men vil ikke ha innkreving av bomavgift
på nåværende rv 4.
Disse medlemmer vil derfor fremme
følgende forslag:
"Prosjektet rv 4 bygges ut med etterskuddsinnkreving
på ny trasé rv 4."