2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde, viser til at utbygging av rv 4 i Oppland er omtalt i Nasjonal transportplan for perioden 2002-2011.

Komiteen ser betydningen av at denne utbyggingen vil gi bedre tilgjengelighet til hovedstadsområdet og hovedflyplassen på Gardermoen for en stor andel av næringsliv og innbyggere i Oppland.

Komiteen legger videre vekt på at betydningen av denne vegstrekningen vil øke når ny rv 35 mellom Lunner og Gardermoen står ferdig høsten 2003.

Komiteen har merket seg at utbyggingen inndeles i 2 faser, og at disse skal ses i sammenheng. Komiteen har videre merket seg at fase 2 vil bli fremmet som egen sak, og at denne delen av utbyggingen vil bli omtalt i Nasjonal transportplan for perioden 2006-2015.

Komiteen viser til at det i proposisjonen fremmes forslag om innkreving av bompenger for å finansiere utbyggingen av fase 1 som omfatter omlegging forbi Raufoss, samt forbikjøringsfelt på strekningen Lygna N – Einavoll.

Komiteen har merket seg at en ved å legge vegen utenom Raufoss sentrum bedrer trafikksikkerheten vesentlig, sikrer bedre framkommelighet for fjerntrafikken og samtidig reduserer ulempene for randbebyggelsen langs eksisterende veg.

Komiteen har merket seg at fylkestinget i Oppland og berørte kommuner går inn for å forsere utbyggingen av rv 4 med bompenger.

Komiteen vil peke på at proposisjonen er fremmet selv om fylkestinget ikke har behandlet handlingsprogrammet for øvrige riksveger for perioden 2002-2011. Komiteen vil i denne sammenheng understreke departementets forutsetning om at fylkestinget prioriterer utbyggingen av rv 4 ved behandlingen av handlingsprogrammet i juni 2001. Komiteen legger til grunn at dette er en forutsetning som må være på plass før Vegdirektoratet inngår avtale med bompengeselskapet.

Komiteen slutter seg til at gjeldende reguleringsplan for utbyggingen legges til grunn og at planarbeidet med utbedringen ved Lygna prioriteres, slik at det foreligger godkjente reguleringsplaner for hele utbyggingen av fase 1. Komiteen vil understreke at det skal stilles krav til plangrunnlag og kostnadsoverslag med en usikkerhet på +/- 10 pst. før prosjektet tas opp til bevilgning. Komiteen forutsetter derfor at departementet kommer tilbake til Stortinget med endelig kostnadsoverslag for fase 1.

Komiteen flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, er positiv til at fase 1 kan bygges ut med 4 års bygge- og innkrevingstid, og slik gir betydelig reduserte innkrevingskostnader. Flertallet slutter seg til departementets forutsetning om at bomstasjonen fjernes når prosjektene i fase 1 er finansiert og at det ikke overføres midler til fase 2.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til at Veslelva-Grime på rv 34 ligger inne i fase 2 i utbyggingen av rv 4.

Flertallet vil derfor komme tilbake til denne strekningen i forbindelse med behandling av finansieringsopplegget for fase 2. Flertallet har merket seg den lokalpolitiske behandling hvor det er forutsatt at utbyggingen av strekningen skal inngå i fase 2.

Flertallet har videre merket seg at Østre Toten kommune har forutsatt at midler til prioritering av rv 33/rv 34 innenfor det ordinære vegbudsjettet blir vurdert i forhold til trafikkutviklingen på rv 33 og at eventuelle utilsiktede virkninger ved utbyggingen av rv 4 med bompenger blir ivaretatt gjennom handlingsplanene for det øvrige riksvegnettet. Flertallet har også registrert at rv 33 har flere rasutsatte strekninger gjennom Skreiaberga. Flertallet vil peke på at det er fylkestingets ansvar å følge opp dette i forbindelse med behandlingen av handlingsprogrammene for det øvrige riksvegnettet.

Komiteens medlemmer fra Høyre vil allerede nå varsle at Høyre vil gå imot å finansiere en utbygging av strekningen Vesleelva-Grime på rv 34 med bompenger fra rv 4. Det er sannsynlig at bare en beskjeden andel av de betalende på rv 4 har nytte av prosjektet Vesleelva-Grime på rv 34.

Disse medlemmer vil vise at Regjeringen i St. prp. nr. 81 (2000-2001) peker på at det å bruke bompenger til å finansiere vegprosjekter som ligger utenfor det naturlige influensområdet av et bompengeprosjekt, ikke er i samsvar med de generelle retningslinjene gitt av Stortinget om hvem som kan pålegges å betale bompenger.

Disse medlemmer vil understreke at strekningen Vesleelva-Grime på rv 34 kan utbygges med statlige riksvegmidler på det planlagte tidspunkt, forutsatt at Oppland opprettholder sin prioritering av prosjektet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Thore A. Nistad og Christopher Stensaker, viser til sine merknader i Nasjonal transportplan 2002-2011.

Disse medlemmer viser til at statens inntekter på bil og bilbruk i dag er oppe i over 40 mrd. kroner, mens bevilget til riksveger over statsbudsjettet til vegdrift, vedlikehold og investeringer er på kun om lag 10 mrd. kroner.

Disse medlemmer viser også til Fremskrittspartiets forslag om en økning i Nasjonal transportplan til vegsektoren for perioden på 46 mrd. kroner utover Regjeringens forslag.

Disse medlemmer viser til at nåværende rv 4 allerede er betalt av bilistene gjennom altfor høye drivstoffavgifter og bilkostnader.

Disse medlemmer viser også til at bom på nåværende rv 4 vil medføre ytterligere høye transportutgifter for næringslivet, samtidig som vegen er en av Opplands viktigste pendlerveger.

Disse medlemmer støtter en utbygging av ny rv 4, men vil ikke ha innkreving av bomavgift på nåværende rv 4.

Disse medlemmer vil derfor fremme følgende forslag:

"Prosjektet rv 4 bygges ut med etterskuddsinnkreving på ny trasé rv 4."