Sosial- og helsedepartementet legger i proposisjonen fram
forslag om en økning på 230 mill. kroner av bevilgningen
under kap. 731 Rikshospitalet på statsbudsjettet for 2001.
Som bakgrunn for forslaget vises det til at
Rikshospitalet de siste årene har stått i en utsatt
situasjon knyttet til flytting og økonomi med underskudd
i 1999 og 2000.
Det framholdes at usikkerhet om flytting og
de mange utsettelsene har gjort det vanskelig å sette inn systematiske
tiltak med sikte på å forbedre sykehusets økonomiske
situasjon, men at driftssituasjonen nå er vesentlig bedret
ved at flytting er gjennomført og at driften begynner å normalisere
seg i de nye lokalene.
Det vises til at det i St.prp. nr. 1 Tillegg
nr. 8 (2000-2001) ble skissert et behov på 350 mill. kroner
mer enn bevilget tilskudd for 2001, et merbehov som senere er nedjustert.
Rikshospitalet er bedt om å vurdere
inntektsøkende og kostnadsbesparende tiltak som ikke vil
få konsekvenser for pasientbehandling, forskning og utdanning.
Rikshospitalet har pålagt avdelingene
på sykehuset en generell innsparing på 3 pst.
fra 2000 til 2001. Dette vil medføre en innsparing i størrelsesorden
50 mill. til 60 mill. kroner. Merbehovet etter gjennomføring
av disse effektiviseringstiltakene er om lag 270 mill. kroner. Begrunnelsen
for merbehovet er sammensatt, men en stor del skyldes vesentlig
høyere driftsutgifter ved det nye anlegget på Gaustad.
Rikshospitalet er av den oppfatning at det vil
bli vanskelig å iverksette innsparingstiltak i 2001 utover
en generell innsparing på 3 pst. uten at dette vil måtte medføre
reduksjon av spesielt dyre behandlingsformer med lav kostnadsdekning,
nedbygging av behandlingskapasiteten med reduksjon i sengeantallet,
nedleggelse av funksjonsområder og dermed reduksjon i antall
stillinger. Rikshospitalet har imidlertid gitt uttrykk for at det
er et betydelig potensial for å effektivisere sykehusdriften
på sikt. Det uttales at Rikshospitalet må forplikte
seg til innenfor rammen av en treårig tiltaksplan å gjennomgå alle
muligheter for effektivisering.
Departementet tilrår på bakgrunn
av en samlet vurdering av situasjonen ved Rikshospitalet å tilleggsbevilge
230 mill. kroner for inneværende år. Det framholdes
at selv med en slik tilleggsbevilgning vil Rikshospitalet ha et
stramt budsjett som innebærer at sykehuset må iverksette
tiltak som kan øke inntektene og/eller redusere
kostnadene, og at det ikke kan utelukkes at dette vil gå ut
over pasienttilbudet.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Bendiks H. Arnesen, Inga Balstad, Reidun Gravdahl, Asmund Kristoffersen,
Karin Lian og Einar Olav Skogholt, fra Kristelig Folkeparti, Åse Gunhild
Woie Duesund og Are Næss, fra Høyre, Annelise
Høegh og Sonja Irene Sjøli, fra Fremskrittspartiet,
lederen John I. Alvheim og Harald T. Nesvik, fra Senterpartiet,
Ola D. Gløtvold, og fra Sosialistisk Venstreparti, Olav
Gunnar Ballo, viser til at Rikshospitalets ledelse har pålagt avdelingene
på sykehuset en generell innsparing på 3 pst.
fra driftsåret 2000-2001, og at dette vil medføre
en innsparing i størrelsesorden 50-60 mill. kroner. Komiteen viser
videre til at etter at den pålagte generelle innsparingen
er gjennomført, vil fortsatt merbehovet for driften av
Rikshospitalet for inneværende år være
i størrelsesorden 270 mill. kroner.
Som hovedbegrunnelse for de økte driftsutgiftene ved
det nye Rikshospitalet, anføres i proposisjonen betydelig
høyere driftsutgifter ved det nye anlegget på Gaustad.
Dette skyldes ikke minst etter komiteens forståelse
større vedlikeholdsutgifter og driftskostnader ved det
betydelige medisinsk-tekniske anlegg slik som servicekontrakter
og vedlikeholdsavtaler. Det nye Rikshospitalet har også betydelige
husleiekostnader i leide lokaliteter da byggeprosjektet ennå ikke
er sluttført på Gaustad.
Komiteen viser til at det kan
være forhold ved finansieringsordningene som gjør
at regionsykehusene, herunder Rikshospitalet, kommer dårlig
ut. I de gjennomganger av finansieringsløsninger som skal foretas,
er det viktig å sette søkelys på at Rikshospitalet gis
en finansiering som er tilpasset sykehusets oppgaver.
Komiteen viser til at det 3.
mai 2001 etter anmodning fra komiteen ble avholdt et høringsmøte
med Rikshospitalets direktør og helseminister Tore Tønne hvor
de driftsmessige konsekvensene for Rikshospitalet ble gjort rede
for i forhold til differansen mellom 270 mill. kroner som sykehuset
har bedt om, og 230 mill. kroner som er foreslått bevilget
i den foreliggende proposisjonen. Det fremgår av de fremlagte
dokumenter i høringsmøtet at den ytterligere innsparing
på 40 mill. kroner for resten av inneværende driftstermin
vil gi betydelige negative konsekvenser for ulike medisinske tilbud
ved det nye Rikshospitalet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser således til
at Berg Gård som ivaretar oppfølgingen av sterkt
cerebral parese-rammede barn, nærmest blir nedlagt og pasientene
tilbakeført fylkeskommunene. Avdelingen for revmatologi som
faktisk er en prioritert oppgave for Rikshospitalet, vil bli sterkt
rammet, og det samme gjelder nevrologisk avdeling, den hematologiske
avdeling og implantatkirurgien. Det siste vil i særlig
grad gå ut over cochlea-implantat til døvfødte
barn hvor man ikke vil kunne operere de barn som er utredet og klar
for operasjon i inneværende år med de konsekvenser
det gir for den enkelte.
Flertallet viser til at Rikshospitalet
i tillegg til å være regionsykehus har en rekke
landsfunksjoner hvor lignende behandlingstilbud ikke kan fåes
annet sted i Norge. Flertallet finner det svært
uheldig dersom Rikshospitalet nå tvinges til å si
opp et betydelig antall av høyt spesialisert fagpersonell
som det i ettertid kan bli vanskelig å gjenrekruttere til
sykehuset på kort sikt, om den økonomiske driftssituasjonen
eventuelt skulle bli bedre.
Et annet flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti og Senterpartiet,
viser til at disse partier i forbindelse med behandlingen av Revidert
nasjonalbudsjett vil foreslå at kap. 731 post 50 forhøyes
med ytterligere 30 mill. kroner i forhold til forslaget i St.prp.
nr. 71 (2000-2001) og forslag i St.prp. nr. 84 (2000-2001). Dette flertallet støtter
på denne bakgrunn bevilgningsforslaget i St.prp. nr. 71
(2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti har
merket seg at det fra Rikshospitalets side anføres flere årsaker
til økte driftsutgifter og budsjettoverskridelser for inneværende år. Blant
disse årsaker er også nevnt en relativt dårlig DRG-dekning
av høyspesialiserte behandlingstilbud. Disse medlemmer er
oppmerksomme på denne problemstilling, som også er
til stede ved de andre regionsykehusene, både fordi regionsykehusene
får de tyngste pasientene innen diagnosegruppene, og fordi de
har høyspesialiserte, kostbare flerregions- eller landsfunksjoner. Disse
medlemmer må forutsette at den spareplan som Rikshospitalet
har fremlagt, og som innebærer smertefulle kutt som rammer
utsatte pasientgrupper, er vurdert nøye i et totalt perspektiv.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Sosialistisk Venstreparti vil med utgangspunkt i dette
og de alvorlige konsekvensene disse nedskjæringene ville
få, tilleggsbevilge 40 mill. kroner i tillegg til de 230
mill. kroner som foreslås i proposisjonen. Det er en forutsetning
for disse medlemmer at det tas tilsvarende hensyn
når situasjonen for de øvrige regionsykehus skal
vurderes.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til at
Sentrumsregjeringen startet en gjennomgang av spesialisthelsetjenestens
finansieringsordning i samarbeid med regionsykehusene og fylkeskommunene
som sykehuseiere. Situasjonen nå viser at det er behov
for å fortsette dette arbeidet for å få til
et bedre og mer dekkende finansieringsopplegg, spesielt for særlig
kostbare behandlingsopplegg og for langtidspasienter/kronikere.
Disse medlemmer vil anmerke at
Rikshospitalets angitte budsjettbehov innebærer en økning
på hele 26,6 pst. sammenholdt med Stortingets budsjettvedtak for
2001. Dette tyder etter disse medlemmers syn på at
Regjeringen må ha hatt utilstrekkelig innsikt i Rikshospitalets
reelle økonomiske situasjon da forslag til statsbudsjett
for 2001 ble fremmet. De forslag til kutt som styret ved Rikshospitalet
har gitt sin tilslutning til, synliggjør etter disse
medlemmers syn de betydelige svakhetene som den innsatsstyrte
finansieringen er beheftet med, begrunnet i at det er virksomheter
som ikke er økonomisk lønnsomme for sykehuset, som
det kuttes i. Dermed rammes særlig utsatte pasientgrupper
som barn og kreftsyke, uten skjeling fra sykehusets side til hvorvidt
tilstanden burde prioriteres av medisinske grunner.
Denne vridningseffekten av den innsatsstyrte
finansieringen er etter disse medlemmers syn etisk svært
betenkelig, idet en vesentlig oppgave for det enkelte sykehus må være å legge
medisinskfaglige argumenter til grunn for prioriteringen av pasientgrupper,
og ikke rent økonomiske.
Disse medlemmer vil også rette
søkelyset mot Rikshospitalets driftsopplegg og rutiner,
blant annet når det gjelder det merkantile området,
og driftsopplegg som frigjør fagpersonell til å drive
pasientrettet behandling og omsorg. Behandlende personell og avdelinger
må nyttes for optimal pasientbehandling for dermed å få utnyttet
den kompetanse og de investeringer som er ved sykehuset.
Et ensidig fokus på økte bevilgninger
kan fjerne oppmerksomheten fra den ressursbruken sykehuset har,
og hvorvidt denne kan bedres gjenom målrettede tiltak.
Det er etter disse medlemmers syn
grunn til å be Regjeringen om å foreta en grundig
gjennomgang av driften ved Rikshospitalet for å få kartlagt
om sykehuset ivaretar de oppgaver sykehuset har fått seg
tildelt på en faglig forsvarlig og økonomisk tilfredsstillende måte.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å foreta
en full gjennomgang av driften ved Rikshospitalet, og legge saken fram
for Stortinget på egnet måte."
Komiteens medlemmer fra Høyre viser
til at Høyre tidligere har pekt på at regionsykehusene kommer
skjevt ut i ordningen med innsatsstyrt finansiering, fordi de gjennomgående
har mer ressurskrevende pasienter innenfor de samme DRG-gruppene sammenlignet
med de øvrige sykehusene. Høyre fremmet i budsjettet
for 2000 forslag om å utarbeide en ordning med differensierte
enhetspriser i ISF-systemet, slik at refusjonen til sykehusene i
større grad gjenspeiler reelle forskjeller i pasienttyngde. Disse
medlemmer mener det er behov for en bred gjennomgang av
sykehusenes finansieringsordninger for å sikre at refusjonene
dekker de faktiske kostnader og slik legger til rette for økt
aktivitet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet finner
av hensyntagen til pasientene som mister sine tilbud, og Rikshospitalets
faglige utvikling og renommé som et nasjonalt landsdekkende
sykehus, det nødvendig å foreslå å tilleggsbevilge
40 mill. kroner i tillegg til de foreslåtte 230 mill. kroner
som foreslås bevilget i proposisjonen.
Disse medlemmer viser til at
det ikke bare er Rikshospitalet som har problemer med å opprettholde normal
drift med full kapasitetsutnyttelse i inneværende år
på grunn av mangel på driftsmidler. Disse medlemmer er
kjent med at det også ved de øvrige regionsykehusene
og ganske mange sentralsykehus i landet er foretatt større
og mindre kutt i behandlingstilbudene på grunn av manglende
budsjettdekning. Disse medlemmer mener at Norge har
råd til en bedre helsetjeneste, og at det burde være
mulig i den økonomiske situasjonen landet befinner seg
i, å bevilge tilstrekkelige midler til å utnytte
maksimalt den behandlingskapasiteten våre offentlige og
private sykehus har. Disse medlemmer viser i denne
sammenheng til at Stortingets flertall nylig har avvist et forslag
fra Fremskrittspartiet om å bevilge 1 mrd. kroner til behandling
ved offentlige og private sykehus i Norge. Disse medlemmer finner
det helt uforståelig at ikke Stortingets flertall er interessert
i å utnytte den maksimale kapasitet våre sykehus
har, for å kunne behandle flere pasienter og redusere ventelistene.
Disse medlemmer vil komme tilbake
til forslag til tilleggsbevilgning til de offentlige sykehus i forbindelse
med behandlingen av Revidert nasjonalbudsjett for 2001.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti vil
vise til at sosialkomiteen besøkte sykehuset i januar 2001,
og dette medlem stilte da spørsmål om behandlingstilbudet
til transseksuelle. Sykehusets direktør beskrev den gangen
at tilbudet var på plass. Det har senere vist seg, blant
annet gjennom reportasjer i helseprogrammet Puls i NRK 1, at så ikke er
tilfelle. Dette medlem sitter igjen med inntrykk av
at ledelsen ikke i den grad man må kunne forvente, kjenner
til hva som foregår ved sitt eget sykehus.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
731 | | Rikshospitalet | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes
med | 270 000 000 |
| | fra kr 1 015 100 000 til
kr 1 285 100 000" | |
Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1
I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
731 |
|
Rikshospitalet |
|
|
50 |
Statstilskudd, forhøyes med |
270 000 000 |
|
|
fra kr 1 015 100 000 til kr 1 285 100 000 |
|
Forslag fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å foreta en full gjennomgang av driften ved Rikshospitalet, og legge saken fram for Stortinget på egnet måte.
Komiteen viser til
proposisjonen og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende
endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
731 | | Rikshospitalet | |
| 50 | Statstilskudd, forhøyes med
| 230 000 000 |
| | fra kr 1 015 100 000 til
kr 1 245 100 000 | |
Oslo, i sosialkomiteen, den 5. juni 2001
John I. Alvheim
leder og ordfører |
Are Næss
sekretær |