8. Utenriksdepartementet

8.1 Kap. 100 Utenriksdepartementet

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Utenriksministeren informerte i sin redegjørelse 21. mars 2001 Stortinget om at han har tatt initiativ til en bred utredning om hvordan Norge gjennom ulike internasjonale organisasjoner, avtaleverk og tiltak kan bidra til bedre styring av de globale markedskreftene.

Siktemålet er at dette utredningsarbeidet skal danne grunnlag for en egen stortingsmelding som vil bli framlagt innen utgangen av neste år. Utenriksdepartementet leder prosjektet, som vil bli gjennomført i samarbeid med andre departementer og ulike forskningsmiljøer. Arbeidet vil bl.a. dreie seg om å belyse hvor verdenssamfunnet i dag har egnede styringsmidler, og hvor det er behov og muligheter for forbedringer og nye tiltak.

Til dekning av utgiftene foreslås en tilleggsbevilgning på 3 mill. kroner i 2001.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, støtter en utredning knyttet til ulike sider ved globaliseringen og utarbeidelse av en egen stortingsmelding, men mener dette kan skje innenfor de vedtatte budsjettrammer. Flertallet understreker at prosjektet bør gjennomføres i samarbeid med andre departementer, samt nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer. Flertallet vil derfor gå mot forslaget om å øke bevilgningen med 3 mill. kroner.

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 100 post 1 med 3 mill. kroner.

Dette medlem fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

100

Utenriksdepartementet

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 000 000

fra kr 339 892 000 til kr 342 892 000"

8.2 Kap. 101 Utenriksstasjonene

Komiteen viser til merknader under avsnitt 8.3.

8.3 Kap. 102 Særavtale i utenrikstjenesten

Post 1 Driftsutgifter

Styrket vakthold ved enkelte utenriksstasjoner

Sammendrag

Det foreslås en tilleggsbevilgning i 2001 på 4,5 mill. kroner til styrking av vaktholdet ved enkelte utenriksstasjoner. Beløpet foreslås fordelt med 3,5 mill. kroner på kap. 101 Utenriksstasjonene og 1 mill. kroner på kap. 102 Særavtale i utenrikstjenesten post 1 Driftsutgifter.

Det har funnet sted omfattende endringer i de baltiske land og landene i Sentral-Europa i løpet av de siste 10 år. Det er nedlagt enorme ressurser i en meget vanskelig omstilling fra kommunisme til demokrati og markedsøkonomi. EUs østutvidelse er i dag den dominerende drivkraften i det videre reformarbeidet i disse landene.

Norge ønsker å ta et aktivt medansvar for utviklingen i Europa og bidra til økt politisk og økonomisk stabilitet i Europa. De mest konkrete virkninger av utvidelsesprosessen for Norge relaterer seg til EØS-avtalen, siden nye medlemsland i EU også vil bli parter i denne avtalen. Utvidelsen av det indre marked er positiv - også for Norge.

Som et ledd i denne satsingen tar Regjeringen sikte på å etablere en ambassade i Sofia fra inneværende høst. Etableringen vil finansieres innenfor Utenriksdepartementets ordinære rammer. Utenriksdepartementet har i denne sammenheng vurdert tilstedeværelsen i enkelte land og regioner. Resultatet av dette er at generalkonsulatet i Rio vil bli omgjort til en honorær stasjon, og at generalkonsulstillingen i Rotterdam vil bli trukket inn i løpet av sommeren/høsten.

Komiteens merknader
Kap. 101 post 1

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 101 post 1 med 3,5 mill. kroner.

Kap. 102 post 1

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 102 post 1 med 1 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og representanten Steinar Bastesen støtter etableringen av en ambassade i Sofia. Disse medlemmer ønsker samtidig å videreføre Norges tilstedeværelse i Rotterdam og i Rio som i dag, og foreslår å øke bevilgningen på kap 102, post 1 med i alt 3,5 mill. kroner.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

102

Særavtale i utenrikstjenesten:

1

Driftsutgifter, forhøyes med

3 500 000

fra kr 141 647 000 til kr 145 147 000"

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti, mener at generalkonsulatet i Rio bør opprettholdes.

8.4 Kap. 115 Presse-, kultur- og informasjonsformål

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

I forbindelse med Kronprinsens bryllup i Oslo domkirke 25. august 2001 vil Utenriksdepartementet få merutgifter bl.a. knyttet til pressehåndtering. Utgiftene til presse- og mediahåndtering inkl. pressetribuner ved Domkirken og langs ruten er beregnet til 0,9 mill. kroner.

Det foreslås en tilleggsbevilgning på 0,9 mill. kroner til dette formålet.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

8.5 Kap. 198 (nytt) Frivillige bidrag FN-operasjoner

Post 70 Tilskudd til fredsbevarende operasjoner og internasjonal strafferettspleie

Sammendrag

Norges medlemskap i Sikkerhetsrådet har skapt forventninger til norsk evne og vilje til å bidra direkte til FNs krisehåndtering. I akutte situasjoner er det ofte behov for rask innsats av militær karakter. Militært utstyr og tjenester er ikke godkjent som offisiell bistand i henhold til OECD/DACs regler. Frivillige bidrag til FNs fredsbevarende operasjoner er viktige for at Norge kan bidra til fred og spille en aktiv og konstruktiv rolle i Sikkerhetsrådet.

Det er også behov for frivillige bidrag til internasjonale straffedomstoler.

I St.prp. nr. 42, Innst. S. nr. 135 (2000-2001) Om økonomiske konsekvenser av formannskapet i komiteen som overvåker gjennomføringen av sanksjonene mot Irak, ble det signalisert at Regjeringen ville komme tilbake til behovet for frivillige bidrag til FN-operasjoner i forbindelse med fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2001.

Det vil være av stor politisk betydning å kunne bidra med frivillige bidrag i en krisesituasjon. Midlene forutsettes disponert i nært samarbeid med FN. Bidragene i 2001 er vanskelige å tallfeste, men bl.a. i lys av konflikter i Afrika og situasjonen i Irak foreslås en tilleggsbevilgning på 27 mill. kroner, hvorav 7 mill. kroner er tenkt brukt til straffedomstoler. Beløpet foreslås bevilget under nytt kap. 198 Frivillige bidrag FN-operasjoner post 70 Tilskudd til fredsbevarende operasjoner og internasjonal strafferettspleie.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å bevilge i alt 27 mill. kroner under nytt kap. 198 post. 70.

8.6 Støtte til Institutt for menneskerettigheter

Sammendrag

Utenriksdepartement og Universitetet i Oslo v/Institutt for menneskerettigheter (IMR) vil inngå en avtale om bruk av IMRs faglige kompetanse for femårsperioden 2001-2005, med et samlet støttebeløp på anslagsvis 25 mill. kroner. Støtten som omfattes av avtalen fastsettes etter konsultasjoner mellom partene, og forutsettes dekket innenfor det ordinære bistandsbudsjettet det enkelte år. Formålet med avtalen er å bidra til at IMR har tilgjengelig kompetanse på områder og fagfelt som er av særlig betydning for Utenriksdepartementets arbeid med menneskerettigheter og demokratisering. Avtalen erstatter en rekke kortsiktige avtaler som i dag regulerer forholdet mellom partene, og tar sikte på å redusere administrative kostnader knyttet til samarbeidet. Avtalen skal ivareta hensynet både til IMRs faglige uavhengighet som en universitetsinstitusjon og nasjonal institusjon for menneskerettigheter, og begge parters behov for stabilitet og forutsigbarhet når det gjelder tilgjengelig kompetanse på tilstrekkelig høyt nivå. Avtalen skal også ivareta deler av Utenriksdepartementets behov for ekstern kompetanse på området internasjonale menneskerettigheter.

Avtalen omfatter en generell støtte til sekretariatsfunksjoner for gjennomføring av IMRs oppgaver når det gjelder menneskerettighetsdialoger, tiltak for demokratisering og menneskerettighetsovervåkning gjennom Nordem (Norwegian Resource Bank for Democracy and Human Rights), og til utvikling og vedlikehold av grunnkompetanse.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til orientering.

8.7 Budsjettmessig koordinering av innbetalinger til EU-kommisjonen

Sammendrag

Norge deltar gjennom EØS-avtalen i en rekke av EUs programmer i henhold til avtalens del VI og samarbeid utenfor de fire friheter. Norges bidrag til finansieringen følger av artikkel 82 og nærmere bestemmelser i protokoll 32, jf. St.prp. nr. 100 (1991-92) Om samtykke til ratifikasjon av Avtalen om Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet. Den samlede innbetalingen til EU-kommisjonen knyttet til deltakelse i EU-programmer har siden annet halvår 1995 blitt forskuttert av Finansdepartementet to ganger i året, mot senere belastning av de berørte departementers budsjetter.

Utenriksdepartementet har det faglige koordineringsansvaret for EØS-arbeidet. Det er derfor hensiktsmessig at Utenriksdepartementet også overtar den budsjettmessige koordineringen av Norges bidrag til EU-programmer. Overtakelsen av dette arbeidet vil skje fra og med første halvår 2001.

Komiteens merknader

Komiteen tar dette til etterretning.

8.8 Kap. 140 Utenriksdepartementets administrasjon av utviklingshjelpen

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det foreslås opprettet tre stillinger i bistandsadministrasjonen i Utenriksdepartementet for å styrke arbeidet med hiv/aids og FN-utviklingssaker.

Det foreslås bevilget 0,9 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 140 post 1 med 900 000 kroner.

8.9 Kap. 141 Direktoratet for utviklingssamarbeid (NORAD)

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Innsatsen knyttet til NORADs IKT-satsing, herunder økonomisystemet ØKOSYS, foreslås styrket.

Det foreslås bevilget 4,0 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 141 post 1 med 4 mill. kroner.

8.10 Kap. 142 NORADs administrasjon av utenriksstasjonene

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

Det er behov for å styrke saksbehandlerkapasiteten ved enkelte av de NORAD-administrerte stasjonene. Styrkingen gjelder bl.a. bistandsaktiviteter knyttet til ambassadene i Luanda, Kampala og Sarajevo.

Det foreslås bevilget 4,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 142 post 1 med 4,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag til bevilgning fordi begrunnelsen for forslaget nærmest ikke er tilstede.

8.11 Kap. 143 Utenriksdepartementets administrasjon av utenriksstasjonene

Post 1 Driftsutgifter

Sammendrag

For å styrke forbindelsene mellom Norge og Cuba, og for å fremme integreringen av Cuba i det internasjonale samfunn, er det ønskelig å opprette stedlig ambassade i Havanna. Utgiftene til etablering av ambassaden og driftsutgifter for 2001 er beregnet til 8,5 mill. kroner.

Det foreslås å forhøye bevilgningen med 8,5 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre og Fremskrittspartiet mener det på det nåværende tidspunkt ikke er nødvendig å styrke Norges representasjon på Cuba med en ambassade, og går derfor imot forslaget til bevilgning på 8,5 mill. kroner.

8.12 Kap. 150 Bistand til prioriterte land og regioner

Sammendrag

Bevilgningene under postene 70, 71 og 72 foreslås økt med til sammen 58 mill. kroner til regionale tiltak, hiv/aids og tiltak vedrørende gjenoppbygging og rehabilitering i land rammet av konflikt (gap-tiltak).

Komiteens merknader

Post 70 Bistand til Afrika, kan overføres

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under post 70 med 35 mill. kroner.

Post 71 Bistand til Asia, kan overføres

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under post 71 med 20 mill. kroner.

Post 72 Bistand til Mellom-Amerika, kan overføres

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen under post 72 med 3 mill. kroner.

Post 73 Bistand til Midtøsten, kan overføres

Sammendrag

Urolighetene som startet 28. september 2000 representerer et alvorlig tilbakeslag for den økonomiske utviklingen og fred- og forsoningsbestrebelsene i Midtøsten. Humanitære behov som har oppstått i forbindelse med krisen har nødvendiggjort omfattende nødhjelpstiltak. Krisen vil få langvarige konsekvenser på den økonomiske utviklingen og dermed påvirke det videre bistandsengasjementet i Det palestinske området. Situasjonen i området er nå ytterligere tilspisset, og selv om det er kommet inn omfattende internasjonal bistand er behovet for hjelp fortsatt stort.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

8.13 Kap. 154 Opplysningsarbeid, organisasjonsliv og mellomfolkelig samarbeid

Post 50 Fredskorpset

Sammendrag

Bevilgningen til det nye Fredskorpset for 2001 utgjør 19 mill. kroner. Det har imidlertid vist seg å være langt større interesse enn forventet for å danne partnerskap og drive utveksling mellom norske organisasjoner og institusjoner og organisasjoner i sør enn det er bevilget midler til i budsjettet. Regjeringen ønsker å støtte og videreføre dette arbeidet.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 8 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre peker på at de frivillige organisasjonene har en viktig rolle i bistandssammenheng, og bør i større grad bli verdsatt ut i fra det.

Disse medlemmer har merket seg at det punktet i budsjettavtalen som går på utredning av et gjeldsfond for utviklingsland ikke ble fulgt opp i revidert. Disse medlemmer forutsetter derfor at det blir presentert senest i statsbudsjettet for 2002.

8.14 Kap. 155 Miljø og naturressursforvaltning

Post 70 Tilskudd til miljø- og naturressursforvaltning, kan overføres

Sammendrag

Det foreslås å støtte regionale og nasjonale prosesser som et ledd i forberedelsene til toppmøtet om miljø og bærekraftig utvikling i 2002. I tillegg vil det være ønskelig å yte støtte til at utviklingslandene kan delta aktivt i globale miljøprosesser.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 20 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, vil peke på den positive virksomheten som organisasjonen "Miljø og utvikling" står for og vil be Regjeringen vurdere å gi denne organisasjonen støtte.

Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Steinar Bastesen foreslår en bevilgningsøkning på 10 mill. kroner til formålet.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål

Kroner

155

Miljø og naturressursforvaltning:

70

Tilskudd til miljø og naturressursforvaltning, kan overføres, forhøyes med

10 000 000

fra kr 310 000 000 til kr 320 000 000"

8.15 Kap. 159 Tilskudd til ymse hjelpetiltak

Post 70 Tilskudd, kan overføres

Sammendrag

Bevilgningen på denne reserveposten kan omdisponeres til nærmere angitte bistandstiltak i budsjetterminen. 16 180 000 kroner av forslagene om økning i denne proposisjonen foreslås finansiert ved tilsvarende reduksjon av bevilgningen på denne posten.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 16,18 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

8.16 Kap. 161 Generelle bidrag - FN-organisasjoner

Post 70 Tilskudd til FN-organisasjoner

Sammendrag

Det er stort behov for å støtte opp om det multilaterale system med lett øremerkede midler på områder som er prioritert i norsk utviklingssamarbeid, jf. kap. 161, underpost 70.55 Tilskudd til multilaterale flergiverfond i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Det er bl.a. ønskelig å støtte tematiske fond der andre givere deltar.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 15 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Høyre og representanten Steinar Bastesen viser til behovet for økt satsing på kap. 197, samt den meget tynne begrunnelse som er gitt for forslaget om økt bevilgning på kap. 161.

Disse medlemmer går derfor imot forslaget.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag til bevilgning fordi begrunnelsen for forslaget nærmest ikke er tilstede.

8.17 Kap. 163 Generelle bidrag - finansinstitusjoner

Post 70 Innskudd i finansinstitusjoner, kan overføres

Sammendrag

I lys av reviderte behovsanslag kan innskuddet i Nordisk utviklingsfond for 2001 reduseres med 53 mill. kroner til 47 mill. kroner.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 53 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag.

8.18 Kap. 191 Menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak

Post 70 Tilskudd til menneskerettigheter, humanitær bistand og flyktningetiltak kan overføres

Sammendrag

Bevilgningsforslaget er knyttet til konfliktområder i Asia/Midtøsten (30 mill. kroner) og Afrika (20 mill. kroner). Situasjonen i Midtøsten og Indonesia, samt Øst og Vest-Timor er bekymringsfull. I Afrika er situasjonen for flyktninger og internt fordrevne i Guinea forverret. I tillegg er det store behov for nødhjelp og humanitær bistand i Sierra Leone.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 50 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag.

8.19 Kap. 192 Fred, forsoning og demokrati

Post 70 Tilskudd til generelle tiltak for fred, forsoning og demokrati, kan overføres

Sammendrag

Det er behov for midler til generelle fredsprosesser Norge er involvert i, bl.a. fredsprosessen i Colombia og Midtøsten. Samtidig krever medlemskapet i Sikkerhetsrådet økt oppmerksomhet om freds- og forsoningstiltak.

Bevilgningen foreslås forhøyet med 25 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til Regjeringens forslag.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går imot Regjeringens forslag.

8.20 Kap. 195 Tiltak for flyktninger i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA)

Post 21 Spesielle driftsutgifter

Sammendrag

Bevilgningsforslaget har sammenheng med endrede anslag for ODA-godkjente flyktningeutgifter i Norge under Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementets og Kommunal- og regionaldepartementets budsjett. De samlede ODA-godkjente utgiftene som dekkes over denne posten antas å bli netto 144,72 mill. kroner lavere enn forutsatt, ODA-godkjente utgiftene til opphold i statlige mottak reduseres med 172 mill. kroner, mens utgiftene til språkopplæring økes med 27,3 mill. kroner.

Bevilgningen på posten foreslås redusert med 144,72 mill. kroner.

Komiteens merknader

Komiteen slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 195 post 21 med netto 144,72 mill. kroner.

8.21 Kap. 197 Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak

Post 70 Tilskudd til atomsikkerhetstiltak og samanrbeidsprogrammet med Sentral- og Øst-Europa, kan overføres

Sammendrag

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Sosial- og helsedepartementet, Utenriksdepartementet og Universitetet i Oslo vil i 2001 bidra med til sammen 4,5 mill. kroner til en permanent finansiering av Senter for medisinske studier i Moskva. Støtten foreslås bevilget over kap. 260 Universitetet i Oslo post 50 Statstilskudd, jf. nærmere omtale under denne posten i St.prp. nr. 84 (2000-2001). Utenriksdepartementets andel utgjør 1,5 mill. kroner. I St.prp. nr. 94 (2000-2001) foreslås det på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 197 post 70 reduseres med 1,5 mill. kroner.

Standpunkttabell, avsnitt 8.21

Kap.

Post

Betegnelse

Regj. forslag mill. kroner

AP

KrF, Sp, V

H

FrP

SV

Representanten Bastesen

197

70

Tilskudd til atomsikkerhetstiltak og samarbeidsprogrammet med Sentral- og Øst-Europa

1

Inndekning kap. 260, jf. avsnitt 9.10

-1,5

-1,5

-1,5

-1,5

-1,5

-1,5

-1,5

2

Økning

0,0

0,0

0,0

+33,0

0,0

0,0

0,0

Sum

+31,5

- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

+ forhøyes med (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt budsjett)

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens forslag om å redusere kap. 197 post 70 med 1,5 mill. kroner.

Komiteens medlemmer fra Høyre mener den nye fremlagte handlingsplanen for økte kontakt og samarbeid mellom Norge og søkerlandene til EU er et viktig instrument i Norges arbeid for økt stabilitet og økonomisk utvikling i hele Europa. Disse medlemmer mener bevilgningene som Regjeringen har satt av til formålet, 169 mill. kroner over to år, ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer foreslår derfor å øke bevilgningene over post 197.70 med 33,0 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser til at satsingen finansieres ved omprioriteringer innenfor Utenriksdepartementets budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"I statsbudsjettet for 2001 gjøres følgende endring:

Kap.

Post

Formål:

Kroner

197

Bistand til ikke-ODA-godkjente land og internasjonale miljøtiltak:

70

Tilskudd til atomsikkerhetstiltak og samarbeidsprogrammet med Sentral- og Øst-Europa, kan overføres, forhøyes med

31 500 000

fra kr 379 631 000 til kr 411 131 000"