Utenriksministeren informerte i sin redegjørelse
21. mars 2001 Stortinget om at han har tatt initiativ til en bred
utredning om hvordan Norge gjennom ulike internasjonale organisasjoner,
avtaleverk og tiltak kan bidra til bedre styring av de globale markedskreftene.
Siktemålet er at dette utredningsarbeidet
skal danne grunnlag for en egen stortingsmelding som vil bli framlagt
innen utgangen av neste år. Utenriksdepartementet leder
prosjektet, som vil bli gjennomført i samarbeid med andre
departementer og ulike forskningsmiljøer. Arbeidet vil
bl.a. dreie seg om å belyse hvor verdenssamfunnet i dag
har egnede styringsmidler, og hvor det er behov og muligheter for
forbedringer og nye tiltak.
Til dekning av utgiftene foreslås en
tilleggsbevilgning på 3 mill. kroner i 2001.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Sosialistisk Venstreparti, støtter
en utredning knyttet til ulike sider ved globaliseringen og utarbeidelse
av en egen stortingsmelding, men mener dette kan skje innenfor de
vedtatte budsjettrammer. Flertallet understreker
at prosjektet bør gjennomføres i samarbeid med
andre departementer, samt nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer. Flertallet vil
derfor gå mot forslaget om å øke bevilgningen
med 3 mill. kroner.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti slutter
seg til Regjeringens forslag om å forhøye kap.
100 post 1 med 3 mill. kroner.
Dette medlem fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
100 | | Utenriksdepartementet | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 3 000 000 |
| | fra kr 339 892 000 til
kr 342 892 000" | |
Komiteen viser til
merknader under avsnitt 8.3.
Det foreslås en tilleggsbevilgning
i 2001 på 4,5 mill. kroner til styrking av vaktholdet ved
enkelte utenriksstasjoner. Beløpet foreslås fordelt
med 3,5 mill. kroner på kap. 101 Utenriksstasjonene og
1 mill. kroner på kap. 102 Særavtale i utenrikstjenesten post
1 Driftsutgifter.
Det har funnet sted omfattende endringer i de
baltiske land og landene i Sentral-Europa i løpet av de siste
10 år. Det er nedlagt enorme ressurser i en meget vanskelig
omstilling fra kommunisme til demokrati og markedsøkonomi.
EUs østutvidelse er i dag den dominerende drivkraften i
det videre reformarbeidet i disse landene.
Norge ønsker å ta et aktivt
medansvar for utviklingen i Europa og bidra til økt politisk
og økonomisk stabilitet i Europa. De mest konkrete virkninger
av utvidelsesprosessen for Norge relaterer seg til EØS-avtalen, siden
nye medlemsland i EU også vil bli parter i denne avtalen.
Utvidelsen av det indre marked er positiv - også for Norge.
Som et ledd i denne satsingen tar Regjeringen
sikte på å etablere en ambassade i Sofia fra inneværende høst.
Etableringen vil finansieres innenfor Utenriksdepartementets ordinære
rammer. Utenriksdepartementet har i denne sammenheng vurdert tilstedeværelsen
i enkelte land og regioner. Resultatet av dette er at generalkonsulatet
i Rio vil bli omgjort til en honorær stasjon, og at generalkonsulstillingen
i Rotterdam vil bli trukket inn i løpet av sommeren/høsten.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 101
post 1 med 3,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens
forslag om å forhøye kap. 102 post 1 med 1 mill.
kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet,
Venstre og representanten Steinar Bastesen støtter
etableringen av en ambassade i Sofia. Disse medlemmer ønsker samtidig å videreføre
Norges tilstedeværelse i Rotterdam og i Rio som i dag,
og foreslår å øke bevilgningen på kap
102, post 1 med i alt 3,5 mill. kroner.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
102 | | Særavtale i utenrikstjenesten: | |
| 1 | Driftsutgifter, forhøyes
med | 3 500 000 |
| | fra kr 141 647 000 til
kr 145 147 000" | |
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
mener at generalkonsulatet i Rio bør opprettholdes.
I forbindelse med Kronprinsens bryllup i Oslo
domkirke 25. august 2001 vil Utenriksdepartementet få merutgifter
bl.a. knyttet til pressehåndtering. Utgiftene til presse-
og mediahåndtering inkl. pressetribuner ved Domkirken og
langs ruten er beregnet til 0,9 mill. kroner.
Det foreslås en tilleggsbevilgning
på 0,9 mill. kroner til dette formålet.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Norges medlemskap i Sikkerhetsrådet
har skapt forventninger til norsk evne og vilje til å bidra
direkte til FNs krisehåndtering. I akutte situasjoner er
det ofte behov for rask innsats av militær karakter. Militært utstyr
og tjenester er ikke godkjent som offisiell bistand i henhold til
OECD/DACs regler. Frivillige bidrag til FNs fredsbevarende
operasjoner er viktige for at Norge kan bidra til fred og spille
en aktiv og konstruktiv rolle i Sikkerhetsrådet.
Det er også behov for frivillige bidrag
til internasjonale straffedomstoler.
I St.prp. nr. 42, Innst. S. nr. 135 (2000-2001)
Om økonomiske konsekvenser av formannskapet i komiteen
som overvåker gjennomføringen av sanksjonene mot
Irak, ble det signalisert at Regjeringen ville komme tilbake til
behovet for frivillige bidrag til FN-operasjoner i forbindelse med
fremleggelsen av Revidert nasjonalbudsjett 2001.
Det vil være av stor politisk betydning å kunne
bidra med frivillige bidrag i en krisesituasjon. Midlene forutsettes
disponert i nært samarbeid med FN. Bidragene i 2001 er
vanskelige å tallfeste, men bl.a. i lys av konflikter i
Afrika og situasjonen i Irak foreslås en tilleggsbevilgning
på 27 mill. kroner, hvorav 7 mill. kroner er tenkt brukt
til straffedomstoler. Beløpet foreslås bevilget
under nytt kap. 198 Frivillige bidrag FN-operasjoner post 70 Tilskudd
til fredsbevarende operasjoner og internasjonal strafferettspleie.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å bevilge i alt 27 mill. kroner
under nytt kap. 198 post. 70.
Utenriksdepartement og Universitetet i Oslo v/Institutt
for menneskerettigheter (IMR) vil inngå en avtale om bruk
av IMRs faglige kompetanse for femårsperioden 2001-2005,
med et samlet støttebeløp på anslagsvis
25 mill. kroner. Støtten som omfattes av avtalen fastsettes
etter konsultasjoner mellom partene, og forutsettes dekket innenfor
det ordinære bistandsbudsjettet det enkelte år.
Formålet med avtalen er å bidra til at IMR har
tilgjengelig kompetanse på områder og fagfelt som
er av særlig betydning for Utenriksdepartementets arbeid
med menneskerettigheter og demokratisering. Avtalen erstatter en
rekke kortsiktige avtaler som i dag regulerer forholdet mellom partene,
og tar sikte på å redusere administrative kostnader
knyttet til samarbeidet. Avtalen skal ivareta hensynet både
til IMRs faglige uavhengighet som en universitetsinstitusjon og nasjonal
institusjon for menneskerettigheter, og begge parters behov for
stabilitet og forutsigbarhet når det gjelder tilgjengelig
kompetanse på tilstrekkelig høyt nivå.
Avtalen skal også ivareta deler av Utenriksdepartementets
behov for ekstern kompetanse på området internasjonale
menneskerettigheter.
Avtalen omfatter en generell støtte
til sekretariatsfunksjoner for gjennomføring av IMRs oppgaver
når det gjelder menneskerettighetsdialoger, tiltak for demokratisering
og menneskerettighetsovervåkning gjennom Nordem (Norwegian
Resource Bank for Democracy and Human Rights), og til utvikling
og vedlikehold av grunnkompetanse.
Komiteen tar dette
til orientering.
Norge deltar gjennom EØS-avtalen i
en rekke av EUs programmer i henhold til avtalens del VI og samarbeid
utenfor de fire friheter. Norges bidrag til finansieringen følger
av artikkel 82 og nærmere bestemmelser i protokoll 32,
jf. St.prp. nr. 100 (1991-92) Om samtykke til ratifikasjon av Avtalen
om Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet.
Den samlede innbetalingen til EU-kommisjonen knyttet til deltakelse
i EU-programmer har siden annet halvår 1995 blitt forskuttert
av Finansdepartementet to ganger i året, mot senere belastning
av de berørte departementers budsjetter.
Utenriksdepartementet har det faglige koordineringsansvaret
for EØS-arbeidet. Det er derfor hensiktsmessig at Utenriksdepartementet
også overtar den budsjettmessige koordineringen av Norges
bidrag til EU-programmer. Overtakelsen av dette arbeidet vil skje
fra og med første halvår 2001.
Komiteen tar dette
til etterretning.
Det foreslås opprettet tre stillinger
i bistandsadministrasjonen i Utenriksdepartementet for å styrke arbeidet
med hiv/aids og FN-utviklingssaker.
Det foreslås bevilget 0,9 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 140
post 1 med 900 000 kroner.
Innsatsen knyttet til NORADs IKT-satsing, herunder økonomisystemet ØKOSYS,
foreslås styrket.
Det foreslås bevilget 4,0 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å forhøye kap. 141
post 1 med 4 mill. kroner.
Det er behov for å styrke saksbehandlerkapasiteten ved
enkelte av de NORAD-administrerte stasjonene. Styrkingen gjelder
bl.a. bistandsaktiviteter knyttet til ambassadene i Luanda, Kampala
og Sarajevo.
Det foreslås bevilget 4,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag om å forhøye kap. 142 post
1 med 4,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag til bevilgning fordi begrunnelsen for
forslaget nærmest ikke er tilstede.
For å styrke forbindelsene mellom Norge
og Cuba, og for å fremme integreringen av Cuba i det internasjonale
samfunn, er det ønskelig å opprette stedlig ambassade i
Havanna. Utgiftene til etablering av ambassaden og driftsutgifter
for 2001 er beregnet til 8,5 mill. kroner.
Det foreslås å forhøye
bevilgningen med 8,5 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet,
slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet mener det på det nåværende tidspunkt
ikke er nødvendig å styrke Norges representasjon
på Cuba med en ambassade, og går derfor imot forslaget
til bevilgning på 8,5 mill. kroner.
Bevilgningene under postene 70, 71 og 72 foreslås økt
med til sammen 58 mill. kroner til regionale tiltak, hiv/aids
og tiltak vedrørende gjenoppbygging og rehabilitering i
land rammet av konflikt (gap-tiltak).
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under post 70 med 35 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under post 71 med 20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å øke bevilgningen
under post 72 med 3 mill. kroner.
Urolighetene som startet 28. september 2000
representerer et alvorlig tilbakeslag for den økonomiske utviklingen
og fred- og forsoningsbestrebelsene i Midtøsten. Humanitære
behov som har oppstått i forbindelse med krisen har nødvendiggjort
omfattende nødhjelpstiltak. Krisen vil få langvarige
konsekvenser på den økonomiske utviklingen og
dermed påvirke det videre bistandsengasjementet i Det palestinske
området. Situasjonen i området er nå ytterligere
tilspisset, og selv om det er kommet inn omfattende internasjonal bistand
er behovet for hjelp fortsatt stort.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 20 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningen til det nye Fredskorpset for 2001 utgjør
19 mill. kroner. Det har imidlertid vist seg å være
langt større interesse enn forventet for å danne partnerskap
og drive utveksling mellom norske organisasjoner og institusjoner
og organisasjoner i sør enn det er bevilget midler til
i budsjettet. Regjeringen ønsker å støtte
og videreføre dette arbeidet.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 8 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre peker på at de frivillige
organisasjonene har en viktig rolle i bistandssammenheng, og bør
i større grad bli verdsatt ut i fra det.
Disse medlemmer har merket seg
at det punktet i budsjettavtalen som går på utredning
av et gjeldsfond for utviklingsland ikke ble fulgt opp i revidert. Disse medlemmer forutsetter
derfor at det blir presentert senest i statsbudsjettet for 2002.
Det foreslås å støtte
regionale og nasjonale prosesser som et ledd i forberedelsene til
toppmøtet om miljø og bærekraftig utvikling
i 2002. I tillegg vil det være ønskelig å yte
støtte til at utviklingslandene kan delta aktivt i globale
miljøprosesser.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 20 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og representanten Steinar
Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre,
vil peke på den positive virksomheten som organisasjonen
"Miljø og utvikling" står for og vil be Regjeringen
vurdere å gi denne organisasjonen støtte.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen foreslår en bevilgningsøkning
på 10 mill. kroner til formålet.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål | Kroner |
155 | | Miljø og naturressursforvaltning: | |
| 70 | Tilskudd til miljø og
naturressursforvaltning, kan overføres,
forhøyes med | 10 000 000 |
| | fra kr 310 000 000 til
kr 320 000 000" | |
Bevilgningen på denne reserveposten
kan omdisponeres til nærmere angitte bistandstiltak i budsjetterminen.
16 180 000 kroner av forslagene om økning i denne proposisjonen
foreslås finansiert ved tilsvarende reduksjon av bevilgningen
på denne posten.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 16,18 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Det er stort behov for å støtte
opp om det multilaterale system med lett øremerkede midler
på områder som er prioritert i norsk utviklingssamarbeid,
jf. kap. 161, underpost 70.55 Tilskudd til multilaterale flergiverfond
i St.prp. nr. 1 (2000-2001). Det er bl.a. ønskelig å støtte
tematiske fond der andre givere deltar.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 15 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og
representanten Steinar Bastesen, slutter seg til Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og representanten Steinar Bastesen viser til behovet for økt
satsing på kap. 197, samt den meget tynne begrunnelse som
er gitt for forslaget om økt bevilgning på kap.
161.
Disse medlemmer går
derfor imot forslaget.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag til bevilgning fordi begrunnelsen for
forslaget nærmest ikke er tilstede.
I lys av reviderte behovsanslag kan innskuddet
i Nordisk utviklingsfond for 2001 reduseres med 53 mill. kroner
til 47 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 53 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag.
Bevilgningsforslaget er knyttet til konfliktområder
i Asia/Midtøsten (30 mill. kroner) og Afrika (20
mill. kroner). Situasjonen i Midtøsten og Indonesia, samt Øst
og Vest-Timor er bekymringsfull. I Afrika er situasjonen for flyktninger og
internt fordrevne i Guinea forverret. I tillegg er det store behov
for nødhjelp og humanitær bistand i Sierra Leone.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 50 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag.
Det er behov for midler til generelle fredsprosesser Norge
er involvert i, bl.a. fredsprosessen i Colombia og Midtøsten.
Samtidig krever medlemskapet i Sikkerhetsrådet økt
oppmerksomhet om freds- og forsoningstiltak.
Bevilgningen foreslås forhøyet
med 25 mill. kroner.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, slutter seg til
Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet går
imot Regjeringens forslag.
Bevilgningsforslaget har sammenheng med endrede anslag
for ODA-godkjente flyktningeutgifter i Norge under Kirke-, utdannings-
og forskningsdepartementets og Kommunal- og regionaldepartementets
budsjett. De samlede ODA-godkjente utgiftene som dekkes over denne
posten antas å bli netto 144,72 mill. kroner lavere enn
forutsatt, ODA-godkjente utgiftene til opphold i statlige mottak reduseres
med 172 mill. kroner, mens utgiftene til språkopplæring økes
med 27,3 mill. kroner.
Bevilgningen på posten foreslås
redusert med 144,72 mill. kroner.
Komiteen slutter seg
til Regjeringens forslag om å redusere kap. 195 post 21
med netto 144,72 mill. kroner.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Sosial-
og helsedepartementet, Utenriksdepartementet og Universitetet i
Oslo vil i 2001 bidra med til sammen 4,5 mill. kroner til en permanent
finansiering av Senter for medisinske studier i Moskva. Støtten
foreslås bevilget over kap. 260 Universitetet i Oslo post
50 Statstilskudd, jf. nærmere omtale under denne posten
i St.prp. nr. 84 (2000-2001). Utenriksdepartementets andel utgjør
1,5 mill. kroner. I St.prp. nr. 94 (2000-2001) foreslås
det på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 197 post
70 reduseres med 1,5 mill. kroner.
Standpunkttabell, avsnitt
8.21
Kap. | Post | Betegnelse | Regj. forslag
mill. kroner | AP | KrF, Sp, V | H | FrP | SV | Representanten
Bastesen |
197 | 70 | Tilskudd til atomsikkerhetstiltak
og samarbeidsprogrammet med
Sentral- og Øst-Europa | | | | | | | |
| 1 | Inndekning kap. 260, jf.
avsnitt 9.10 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 | -1,5 |
| 2 | Økning | 0,0 | 0,0 | 0,0 | +33,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
| | Sum | | | | +31,5 | | | |
- nedsettes med (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
+ forhøyes med (i forhold
til tidligere vedtatt budsjett)
0 ingen endring (i forhold til tidligere vedtatt
budsjett)
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, slutter seg til Regjeringens
forslag om å redusere kap. 197 post 70 med 1,5 mill. kroner.
Komiteens medlemmer fra Høyre mener den
nye fremlagte handlingsplanen for økte kontakt og samarbeid
mellom Norge og søkerlandene til EU er et viktig instrument
i Norges arbeid for økt stabilitet og økonomisk
utvikling i hele Europa. Disse medlemmer mener bevilgningene
som Regjeringen har satt av til formålet, 169 mill. kroner
over to år, ikke er tilstrekkelig. Disse medlemmer foreslår
derfor å øke bevilgningene over post 197.70 med
33,0 mill. kroner utover Regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til at satsingen finansieres ved omprioriteringer innenfor Utenriksdepartementets
budsjett. Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"I statsbudsjettet for 2001 gjøres
følgende endring:
Kap. | Post | Formål: | Kroner |
197 | | Bistand til ikke-ODA-godkjente
land og internasjonale miljøtiltak: | |
| 70 | Tilskudd til atomsikkerhetstiltak
og samarbeidsprogrammet med Sentral- og
Øst-Europa, kan overføres,
forhøyes med | 31 500 000 |
| | fra kr 379 631 000 til
kr 411 131 000" | |