I samsvar med det etablerte styringsopplegget
for NSB BA (NSB) legger Samferdselsdepartementet med dette fram
den andre stortingsmeldingen om konsernets virksomhet.
Formålet med stortingsmeldingen er å gi
Stortinget en orientering om utviklingen i forrige planperiode og om
NSBs hovedutfordringer, strategier og planer for de kommende årene,
for med basis i dette å utforme politikken for eierstyringen
av selskapet.
Statens eierstyring av selskapet er særlig
knyttet til fastsettelse av avkastningskrav og utbyttepolitikk.
Det er også statens oppgave som eier å vurdere
selskapets egenkapitalandel.
I eierstyringen av NSB er Samferdselsdepartementet opptatt
av at selskapet skal:
– gi staten
størst mulig verdiskapning over tid.
– oppfylle de regulatoriske krav
som settes i forhold til trafikksikkerhet og forretningsmessige
kontrakter m.v. på en kostnadseffektiv måte, herunder kontrakten
med staten om kjøp av persontransporttjenester.
– sikre publikumsvennlig og trafikksikkert
persontogmateriell tilpasset den norske infrastrukturen.
– utnytte de synergier som måtte
ligge i det å være et bredt sammensatt konsern.
– være en attraktiv arbeidsplass
med dyktige og serviceinnstilte ansatte.
Departementet tar utgangspunkt i NSBs plandokument
for 2001-2005 (§ 10-planen 2001) som følger som
trykt vedlegg til meldingen. Meldingen er konsentrert om årene
2001-2003.
Da dette er en melding om trafikkselskapet NSB BAs
virksomhet, vil den ikke behandle spørsmål knyttet
til utviklingen av jernbaneinfrastrukturen, omfanget og betingelsene
for statlig kjøp av persontransporttjenester eller regulatoriske
spørsmål.
Fordi infrastrukturen, omfanget og betingelsene
for statens kjøp av persontransporttjenester og regulatoriske
forhold har sentral betydning for NSBs rammevilkår, vil
det likevel bli redegjort for status for og videre arbeid med forhold
som er av særlig viktighet for NSB som sentral jernbaneoperatør.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Sigrun Eng, Eirin Faldet, Marthe Scharning Lund, Kari Manger, Sverre Myrli
og Ola Røtvei, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Kofoed-Larsen
og Jan Sahl, fra Høyre, Ole Johs. Brunæs og lederen
Oddvard Nilsen, fra Fremskrittspartiet, Thore Aksel Nistad og Christopher
Stensaker, fra Senterpartiet, Jorunn Ringstad, fra Sosialistisk
Venstreparti, Inge Myrvoll, og fra Venstre, May Britt Vihovde,
viser til at dette er den andre stortingsmeldingen som er til behandling
om NSB-konsernets virksomhet etter at vi fikk nåværende
organisering av NSB BA i 1996. Meldingen tar utgangspunkt i NSB-styrets årlige
planer for generalforsamlingen (samferdselsministeren), de såkalte § 10-planene.
Komiteen understreker at formålet
med behandlingen av stortingsmeldingen er å trekke opp
de overordnede målene for statens eierskap i trafikkselskapet NSB
BA.
Komiteen ser det som en overordnet
målsetting å sikre og styrke jernbane som transportmiddel
i Norge.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
det som utilstrekkelig å ha som målsetting å sikre
og styrke jernbanen som transportmiddel, dersom det ikke er vilje
til å bruke virkemidler. Det er ikke nok å tenke
det, ønske det, ville det med dersom en ikke gjør
det.
NSB-konsernet består pr. april 2001
av morselskapet NSB BA med sju enheter; NSB Kortdistanse, NSB Mellomdistanse,
NSB Langdistanse, NSB Persontrafikk Nord, NSB Gods, NSB Drift og
teknikk, NSB Eiendom og fire datterselskaper (Flytoget, Nettbuss, ROM
Eiendomsutvikling og Mi Trans). Med om lag 10 000 ansatte og en årsomsetning
på over 6 mrd. kroner, er NSB Norges største transportkonsern.
Fra 1990 til 1999 hadde morselskapet NSB en
trafikkvekst målt i personkm. på ca. 27 pst. eller
en gjennomsnittlig årlig vekst på 2,5 pst. Medregnet
Flytoget var veksten i perioden 1990-99 på 38 pst.
Trafikktallene for 2000 viser et brudd iht.
den positive trenden som har vært på 90-tallet.
Ulykker og driftsproblemer i 2000 anses som hovedårsaken
til trafikknedgangen. Trafikknedgangen har spesielt rammet NSBs
kommersielle persontrafikk. Samlet sett hadde NSBs kommersielle
persontogtilbud en reduksjon i personkilometer i 2000 på 6,2
pst.
Det er brukt flere mrd. kroner for å bedre
infrastrukturen for kollektivtrafikken rundt de store byene. Det er
fortsatt behov for betydelige investeringer for å møte
den ventede trafikkveksten i disse områdene.
Det er ikke et entydig bilde som kommer frem
i utvikling av godstransport på skinner. I perioden 1990-99
steg antall tonnkm med nesten 20 pst., eller 1,75 pst. hvert år.
Med utgangspunkt i at totalmarkedet for tradisjonell vognlast
er synkende, mens markedet for frakt av ferdigvarer er stigende,
har NSB Gods satset aktivt på kombinerte transporter. NSB
Gods er i dag langt fremme innen kombinerte transporter, og har
markedsandeler av godstransporten på hovedstrekningene
på 25-50 pst.
Norge er blant de landene i Europa som organisatorisk
og lovmessig har kommet lengst med å legge forholdene til
rette for å åpne for konkurranse på jernbanenettet.
I tråd med omtalen i NTP 2002-2011
legger Samferdselsdepartementet opp til at forskriftene om tilgang til
sporet utvides til også å omfatte godkjente jernbaneforetak
som ønsker å utføre godstransport på strekninger
der det er ledig kapasitet på jernbanenettet.
Før det eventuelt åpnes for økt
konkurranse også i persontransport, mener Samferdselsdepartementet
at det i større grad må sannsynliggjøres
at de potensielle gevinstene ved å åpne jernbanenettet
for flere aktører i persontransport, er større
enn de samfunnsøkonomiske kostnadene som følger
av et slikt system. Det er av særskilt betydning å vurdere
nærmere hvordan sikkerheten vil påvirkes av flere
aktører på sporet.
Som et ledd i arbeidet med å legge
til rette for anbudsutsetting av togtjenester, og ytterligere liberalisering
innen kollektivtrafikken vil departementet bl.a. utrede nærmere
spørsmål knyttet til togmateriell og den risiko
dette vil medføre for jernbaneoperatørene i et
konkurransemarked.
I oppbyggingen av et nytt kommersielt togtilbud
på langdistansestrekningene, legger departementet til grunn
at det inntil videre ikke bør åpnes for ytterligere konkurranse
på sporet.
Det legges opp til økt bruk av ekspressbusser
på rutestrekninger med et relativt stort befolknings-/trafikkgrunnlag.
Dette bl.a. for å styrke kollektivtransportens konkurransekraft
mot privatbilen.
Innen EU skjer det for tiden store endringer
i organisasjonsstrukturen for godstransportørene med jernbane.
Lov om statens jernbanetrafikkselskap (særloven)
til NSB BA bygger i det alt vesentlige på aksjelovens bestemmelser.
Den statlige eierstyringen av NSB skjer etter de samme regler som
gjelder for statsaksjeselskaper.
Det legges ikke opp til endringer i selskapsformen
nå og premissene for eierstyringen ligger fast. I Ot.prp.
nr. 89 (2000-2001) har Regjeringen fremmet forslag om en del endringer
i særlovens bestemmelser.
Med utgangspunkt i overordnede samferdselspolitiske
mål gjennomføres det årlige forhandlinger
mellom Samferdselsdepartementet og NSB om kjøp av persontransporttjenester
som det ellers ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt å drive,
iht. NTP 2002-2011.
For å ivareta NSBs behov for forutsigbarhet
i produksjonen forhandles det fram en 4-årig rammeavtale.
For 2000 utgjorde statlig kjøp 40 pst.
av NSBs omsetning knyttet til disse produktene og 30 pst. av NSBs
samlede omsetning innen persontrafikken med tog.
Med unntak av langdistansetogene på Bergens-,
Sørlands- og Dovrebanen, samt utenlandstogene omfattes all
persontrafikk av ordningen med statlig kjøp.
I 2001 skal det inngås ny rammeavtale
mellom staten og NSB for perioden 2002-2005. Fra NSBs side vil det i
den forbindelse bli lagt vekt på å få til
en avtale som gir langsiktighet, forutsigbarhet/begrenser
risikoen knyttet til de store materiellinvesteringene og økt
incitament til markedssatsinger og kostnadseffektivisering. Samferdselsdepartementet
vil i denne sammenheng vurdere å innføre en form
for kvalitets-/incentivkontrakt.
Et forutsigbart avgiftssystem er avgjørende
for virksomheten. Avgifter, herunder kjørevegsavgift, brukerbetalinger
og mva er nærmere omtalt i kap. 2.2.3 i proposisjonen.
For 2001 er den norske kjørevegsavgiftssatsen
satt til 0 øre pr. brutto tonnkm for persontrafikken og
1,029 øre pr. brutto tonnkm for ordinær godstransport.
For bruk av Gardermobanen er prisen satt til kr 15,90 pr. km.
Den samlede avgiftsstrukturen og -nivået
er av vesentlig betydning for NSBs virksomhet. Utforming av denne
vil bl.a. ha avgjørende betydning for konsernets framtidige
organisasjonsstruktur og tilpasning innen en konkurranseutsatt transportsektor.
I NTP 2002-2011 har Samferdselsdepartementet
lagt vekt på at sikkerheten i jernbanetrafikken skal være
på et høyt nivå. I det såkalte
"trafikksikkerhets-programmet" er det spesielt lagt vekt på tiltak
som øker sikkerheten i togframføringen.
For å sikre et pålitelig og
driftssikkert jernbanenett er det i NTP 2002-2011 lagt vekt på å opprettholde
et høyt vedlikeholdsnivå. Investeringene rettes
primært mot de mest trafikkerte områdene, hvor
jernbanen har sine fortrinn og best kan konkurrere.
For godstrafikken legges det opp til bygging
av nye godsterminaler i Stavanger- og Trondheimsområdet. Videre
prioriteres profilutvidelser med tanke på godstrafikken
på Bergens- og Nordlandsbanen og kryssingsspor på Ofotbanen.
Infrastrukturpakken av 26. februar 2001 består
av tre direktiver vedr. jernbanetransport. Jernbaneområdet
er en del av EØS-avtalen og de tre nye direktivene vil måtte
implementeres i det norske regelverket.
Rådsdirektiv 2001/14/EF
om fordeling av infrastrukturkapasitet og innkreving av avgifter
for bruk av infrastruktur samt sikkerhetssertifikater, vil erstatte direktiv
95/19/EF om fordeling av infrastrukturkapasitet
og innkreving av avgifter.
De prinsipper som ligger til grunn for direktivet,
er i hovedsak i tråd med norske bestemmelser.
Rådsdirektiv 2001/12/EF
om endring av rådsdirektiv 9G40/EØF om
utviklingen av fellesskapets jernbaner åpner for at internasjonal
godstransport som utføres av jernbaneforetak som har lisens
og som oppfyller sikkerhetskravene, skal få tilgang til
det transeuropeiske jernbanenettet for gods (TERFN) fra ikrafttredelsen
av direktivet (implementeringsfristen er to år), og på hele nettet
syv år etter ikrafttredelsen.
Norge har gjennom opprettelsen av Jernbaneverket og
NSB BA gjennomført et organisatorisk skille mellom trafikkselskapet
og infrastrukturforvalter og har dermed gått lenger enn
minimumskravet som ligger i dette direktivet.
Rådsdirektiv 2001/13/EF
om endring av rådsdirektiv 95/18/EF om
prosedyrer for lisensiering av jernbaneforetak, innebærer
at alle jernbaneforetak må ha tillatelse/lisens.
For Norge innebærer direktivet at NSB
BA må ha lisens til også å utføre
nasjonale transporter.
Utviklingen i Europa går nå mot
flere aktører på sporet og flere av de tidligere
nasjonale jernbaneforetakene har blitt gjort mer uavhengig av staten
bl.a. gjennom utskilling til aksjeselskaper o.l. Dette har skapt problemer
i forhold til det enkelte lands tollmyndigheter og opprettholdelse
av ordningen med forenklede tollprosedyrer.
På norsk side er det innført
en midlertidig ordning der NSB har beholdt retten til å benytte
seg av ordningen med forenklet tollprosedyre, mens Jernbaneverket underretter
tollmyndighetene særskilt om evt. ankomster av transporter
som foretas av andre operatører.
Komiteen har registrert
at den positive trenden på 1990-tallet med økning
av både persontransport og godstransport på jernbane
ble brutt i 2000. Komiteen ser på dette
som lite gledelig og mener det er av avgjørende betydning
at dette kan snus, slik at en igjen kan få økning
i jernbanetransporten.
Komiteen har merket seg at det
går fram av meldingen at markedet for tradisjonell vognlast
er synkende, mens markedet for frakt av ferdigvarer er stigende
og at NSB Gods derfor satser aktivt på såkalte kombinerte
transporter. Komiteen mener dette er en riktig satsing.
Komiteen vil videre peke på at
den samlede avgiftsstrukturen og det totale avgiftsnivået
er av avgjørende betydning for NSB sin virksomhet.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, ser
det som viktig at avgiftspolitikken utformes på en slik
måte at en kan nå målene om å overføre
mer trafikk fra vegtransport til jernbanetransport.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet konstaterer at NSB har problemer med å opprettholde
sine markedsandeler. For å øke sine markedsandeler
må NSB fokusere på bedre utnyttelse av ressursene
i egen organisasjon og slik bedre sin konkurranseevne. Det er ikke
akseptabelt at NSB styrker sin konkurranseevne ved at avgiftene
og andre rammebetingelser forverres for vegtransporten. Disse
medlemmer vil vise til at konkurranseflaten mellom gods
med tog og gods med bil er liten. Å øke avgiftene
på godstransport med bil vil i meget beskjeden grad føre
til overgang av godstransport fra bil til tog. I stedet vil det
føre til at transportavgiften i Norge stiger ytterligere
og undergraver norske bedrifters konkurranseevne.
Norske transportkostnader er høyere
enn i våre konkurrentland og fører til betydelige
ulemper for norsk sysselsetting og verdiskapning. Det må være
en målsetting å redusere avstandsulempen for norsk
næringsliv ved å redusere transportkostnadene.
Disse medlemmer vil vise til
at NSB Langdistanse har vært framstilt som en kommersielt
lønnsom virksomhet. Disse medlemmer konstaterer
med overraskelse at så ikke er tilfelle.
Disse medlemmer har merket seg
at jernbanetransporten i Europa står foran en omfattende
liberaliseringsprosess.
Disse medlemmer mener at det
norske jernbanesporet så raskt som mulig bør åpnes
for konkurranse innen persontransport slik at NSB kan omstille seg
til en konkurransesituasjon, og bli et effektivt og konkurransedyktig
selskap. Konkurranse vil komme de reisende til gode ved at kvaliteten
og servicen vil bli bedret.
Disse medlemmer vil vise til
at det i dag ikke er konkurranse på persontransport med
tog. Samtidig er det få aktører og lite rullende
materiell som er klare til å gå inn i det norske
togmarkedet. Det å skulle investere i nytt rullende materiell
er både kapitalkrevende og medfører lang leveringstid.
Disse medlemmer viser til at
NSB BA i dag er tildelt monopol på persontransport med
tog. Selskapet får i 2000 987 mill. kroner i godtgjørelse
av staten for å utføre persontransporttjenester.
Dette er en godtgjørelse som blir fastlagt i lukkede møter
mellom Samferdselsdepartementet og NSB BA. Den ruteproduksjonen
staten kjøper av NSB blir ikke satt ut på anbud.
Disse medlemmer mener at ved å sette
statens kjøp av persontransporttjenester ut på anbud
vil det selskapet som kunne tilby de beste tjenestene til lavest mulig
pris, få kontrakten. I Stockholm satte de lokaltogtrafikken
ut på anbud og tilskuddsbehovet sank med 250 mill. kroner
samtidig som kvaliteten ble styrket. Det illustrerer det store effektiviseringspotensialet
som finnes innen jernbanetrafikken.
Disse medlemmer viser til at
jernbanesektoren står foran en gjennomgående liberalisering
der jernbanesporene blir åpnet slik at flere selskaper
kan tilby sine tjenester. EU er en pådriver i denne sammenheng. Som
en del av EØS-området hersker det derfor liten tvil
om at norske jernbanespor også vil bli åpnet for konkurranse
for persontransport. Spørsmålet er ikke om det
blir konkurranse, men når. Disse medlemmer mener
Regjeringen velger en defensiv strategi og legger opp til at konkurranse
på persontransport først skal innføres
når det kommer pålegg fra EU om slik konkurranse.
Disse medlemmer ønsker
i stedet en offensiv tilnærming i forhold til konkurranse
på persontransport innen jernbanesektoren. Ved å være
i forkant av liberaliseringen vil aktørene i det norske
jernbanemarkedet tidlig måtte tilpasse seg en konkurransesituasjon
og slik ha konkurransefortrinn når andre land åpner
opp sitt jernbanemarked.
Disse medlemmer mener at norske
jernbanespor skal åpnes for konkurranse, også for
persontransport, og at det statlige kjøpet av persontransporttjenester
blir satt ut på anbud.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre har merket seg at utskilling av NSB Gods har
konsekvenser for selskapets netto momsbelastning. Disse medlemmer har merket
seg at styret i NSB ønsker nullsats for moms på persontransport. Disse
medlemmer ber Regjeringen legge fram en drøfting
av dette for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre vil
be Regjeringen utrede en ordning der NSBs rullende materiell tas
ut av selskapet og legges inn i en pool. De selskapene som da driver
persontransport på norske spor, enten det skjer med tilskudd
fra staten eller på kommersielle vilkår, vil kunne
leie rullende materiell fra denne poolen.
Disse medlemmer har merket seg
at Regjeringen foreslår å øke bevilgningen
til kjøp av persontransporttjenester fra 987 mill. kroner,
som vedtatt i statsbudsjettet for 2001, med 228 mill. kroner til
1215 mill. kroner, jf. St.prp. nr. 76 (2000-2001) og St. prp. nr.
84 (2000-2001).
Disse medlemmer støtter
den økte bevilgningen, men forutsetter at kjøpet
blir satt ut på anbud slik at man får mest mulig
igjen for de midlene som stilles til disposisjon.
Disse medlemmer mener at dersom
NSB skal være i stand til å møte utfordringene
selskapet står overfor, må selskapet ha den samme
handlefrihet som andre transportselskaper har. Det har ikke NSB
så lenge selskapet er organisert som særlovsselskap.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser
til Fremskrittspartiets Dokument nr. 8:9 (2000-2001) om å omdanne
Norges Statsbaner BA (NSB BA) til et ordinært aksjeselskap,
samt åpne for konkurranse på Jernbaneverkets anlegg.
Disse medlemmer viser også til
Innst. S. nr. 126 (2000-2001), der vi fremmet følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjøre de nødvendige
tiltak for at Jernbaneverkets anlegg gjøres tilgjengelig også for
andre togoperatører på samme vilkår som
de som gjelder for NSB."
Komiteen sin medlem frå Venstre vil
vise til sine merknader om eigarskap for NSB BA i Innst. S. nr.
119 (2001-2001) om Nasjonal transportplan 2002-2011.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i at kombinerte transporter er et satsingsområde.
Men det innebærer ikke at godstransport for øvrig
skal utfases.
Dette medlem registrerer at utviklinga
viser at varer med høg bearbeidelsesverdi er økende,
mens varer med lav bearbeidelsesverdi og derav lav pris pr. tonnkilometer,
er synkende. Det vil være svært uønsket dersom
vognlast for industrien overføres fra bane til veg ut fra
at de er for dårlig betalt til at det er lønnsomt å frakte
på jernbane. Dette er tungtrafikk, bokstavelig talt.
Dette medlem viser til at et
flertall i Stortinget har fjernet kjørevegsavgift for kombinerte
transporter, men at det må betales kjørevegsavgift
for øvrig godstransport. Dette medlem viser
videre til at det betales investeringsavgift for jernbanemateriell
i motsetning til for lastebiler/vogntog, flymateriell osv.
Dette er ikke et avgiftssystem som fremmer jernbanens konkurransekraft
verken på godssida eller for persontransport.
Dette medlem vil peke på at
det er et ønske fra et klart flertall i Stortinget om å styrke
jernbanens konkurransekraft. Til tross for det stemte Stortinget
i forbindelse med behandlinga av Nasjonal transportplan ned forslag
fra Sosialistisk Venstreparti om å avvikle investeringsavgift
for jernbanemateriell i påvente av avvikling av investeringsavgiften
generelt. Dette medlem ser ingen hensikt i å gjenta
forslaget nå, selv om investeringsavgiften for jernbanemateriell
burde vært fjernet for mange år sida.
Dette medlem viser til at den
totalt meningsløse ordning med at det betales investeringsavgift
på jernbanemateriell har bidratt til å forverre
den økonomiske situasjon for NSB i ei tid hvor det har
vært en betydelig materiellfornyelse.
Dette medlem viser til at Sosialistisk
Venstreparti i behandlinga av revidert nasjonalbudsjett foreslår å innføre
0-sats for moms med fradragsrett for inngående moms.
For å styrke jernbanens konkurransekraft
for gods vil dette medlem fremme følgende
forslag :
"Kjørevegsavgift for gods
på jernbane avvikles."
Dette medlem viser til merknader
i Innst. S. nr. 19 (2000-2001) vedr. konkurranse på sporet. Dette medlem ser
konkurranseflaten mellom jernbane og veg, og at jernbanens hovedproblem
er kapasitet på sporet i de sentrale områder og
en jernbaneinfrastruktur fra jernbanens barndom. Konkurranse på sporet
kan lett ende som kaos på sporet.
Som varslet i forrige melding om selskapets
virksomhet, jf. St.meld. nr. 19 (1998-1999) er det gjennomført
en ekstern verdivurdering av NSB-konsernet. Det er gitt et sammendrag
av verdivurderingen i kap. 3 i meldingen.
DnB Markets mener de strategiske utfordringene NSB-konsernet
står overfor kan skisseres i følgende 6 punkter:
– Raskt
gjenreise tilliten til selskapet og selskapets produkter og tjenester
– Utvikle en resultatorientert
kultur hvor både sikkerhet og lønnsomhet er sentrale
– Fokusere strategien på kjernevirksomheten
– Gjøre NSB lønnsom
og konkurransedyktig
– Utvikle verdiene innen eiendom
– En systematisk eierstyring
DnB Markets har foretatt en helhetlig vurdering
av NSB-konsernets verdi. Grunnlaget for verdivurderingen er basert
på status pr. september 2000.
I verdivurderingen skilles det mellom et driftsselskap
og et eiendomsselskap.
Det er estimert en selskapsverdi på NSB-konsernet på 12
mrd. kroner. Den samlede egenkapitalverdien er anslått
til 8,7 mrd. kroner.
Verdien fordeler seg som følger:
Enhet | (mill. kr) |
Driftsselskapet | 5 268 |
Eiendom | 4 300 |
NSB Gardermobanen
| 2 384 |
Selskapsverdi | 11 952 |
Netto rentebærende
gjeld | -3 297 |
NSB-konsernet
totalt (egenkapitalverdi) ..... | 8 655 |
Komiteen har merket
seg at det er gjennomført en ekstern verdivurdering av
NSB-konsernet og at det er anslått en selskapsverdi for
konsernet på 12 mrd. kroner og en samlet egenkapitalverdi
på 8,7 mrd. kroner, mens konsernets bokførte egenkapital
pr. 31.12.2000 var på 3 978 mill. kroner.
Kap. 4 i meldingen omhandler økonomiske
nøkkeltall, balansen og egenkapitalutviklingen, trafikksikkerhetsregnskap,
miljøregnskap, kunderegnskap, medarbeidertilfredshet og
punktlighetsvurdering.
Tabellen nedenfor viser nøkkeltall
for konsernet for perioden 1996-2000. Regnskapet 2000 vil ikke bli endelig
før etter behandling i generalforsamlingen 2001.
| | | | | Mill. kr |
| 1996 | 1997 | 1998 | 19991 | 2000 |
Driftsinntekter | 6 066 | 6 017 | 6 310 | 6 912 | 6 925 |
Driftsresultat | 480 | 328 | 332 | 20 | -304 |
Driftsmargin
| 7,9 pst. | 5,5 pst. | 5,3 pst. | 0,3 pst. | -4,4 pst. |
Årets resultat | 198 | 149 | 81 | -1.081 | -325 |
Totalkapital | 12 215 | 15 478 | 17 090 | 17 509 | 12 9682 |
Egenkapitalandel | 22,9
pst. | 19,1
pst. | 19,3
pst. | 19,8
pst.3 | 30,6 pst. |
Antall årsverk
| 10 121 | 10 011 | 9 775 | 9 267 | 8 379 |
Endring | | -110 | -236 | -508 | -888 |
1 Inkl. NSB Gardermobanen AS" underskudd
på 1 196 mill. kroner.
2 Fra 1999 til 2000 ble totalkapitalen i NSB-konsernet
redusert med 4 541 mill. kroner. Årsaken er effekten av
omorganiseringen av NSB Gardermobanen AS, jf. St.prp. nr. 52/Innst.
S. nr. 237 (1999-2000).
3 Ekskl. NSB Gardermobanen AS var egenkapitalandelen
i NSB-konsernet pr. 31.12.99 på 35,4 pst., jf. omtale i
St.prp. nr. 1 (2000-2001).
Samtlige virksomhetsområder i morselskapet
viser negative driftsresultater i 2000.
Driftsresultatet 2000 for konsernets persontogtrafikk viser
et underskudd på 87 mill. kr, hvorav Flytogets andel av
driftsunderskuddet utgjør 83 mill. kroner. Lønnsomheten
har blitt svekket etter at produksjonen på Østlandet
i 1999 ble økt med omkring 20 pst.
For den kommersielle virksomheten har problemene med
de nye krengende ekspresstogene gitt inntektstap som følge
av redusert setekapasitet, svikt i regularitet og punktlighet, samt
høyere produksjons- og avvikskostnader. I tillegg har omfattende
infrastrukturarbeider, ulykkene på Åsta og Lillestrøm
og lokførermangel påvirket trafikktallene negativt.
Godstogtrafikken hadde et driftsunderskudd på 321 mill.
kr i 2000. Totalomsetningen for 2000 ble på 1 271 mill.
kr mot 1 323 mill. kr i 1999.
Eiendomsvirksomheten hadde i 2000 et driftsoverskudd
på 37 mill. kr mot et driftsoverskudd i 1999 på 202
mill. kroner.
Nettbuss hadde et driftsresultat for 2000 på 78
mill. kr mot 42 mill. kr i 1999. Resultatet inkluderer en salgsgevinst
på 31 mill. kr som følge av salg av lastebilvirksomheten.
Ved utgangen av 2000 var det knyttet 5 680 årsverk til
morselskapets virksomhet. For konsernet som helhet var antallet årsverk
pr. 31.12.00 på 8 379 mot 10 121 ved tidspunktet for selskapsetableringen.
Tabellen i kap. 4.2 i meldingen gjengir nøkkeltall
fra konsernets balanse (i mill. kr) de tre siste årene.
Fra 1999 til 2000 ble totalkapitalen i NSB-konsernet redusert
med 4 541 mill. kroner. Årsaken er effekten av omorganiseringen
av NSB Gardermobanen AS.
Statens langsiktige lån på 2
135 mill. kr til morselskapet NSB og på 1 118 mill. kr
til Flytoget er i låneavtalene forutsatt tilbakebetalt
innen 2. desember 2001.
NSB har med utgangspunkt i selskapets åpningsbalanse
en målsetting om en egenkapitalandel på om lag 40
pst. I henhold til årsregnskapet 2000 hadde selskapet pr.
31.12.2000 en egenkapitalandel på 30,6 pst.
Budsjettet for 2001 viser at egenkapitalandelen
vil bli redusert til om lag 25 pst. i løpet av året.
Uten ekstraordinære tiltak vil forutsetningene i låneavtalen bli
brutt. Det betyr at NSB er på grensen til de krav som stilles
til egenkapitalandel i den inngåtte låneavtalen, noe
som kan medføre økte finanskostnader.
Både NSB og Jernbaneverket har vært
gjenstand for en omfattende granskning fra regjeringens ulykkeskommisjon
etter Åsta-ulykken. Kommisjonen har påtalt en
rekke forhold som nå følges opp. I tillegg har kommisjonen
konstatert at NSB har lagt grunnlaget for et tilfredsstillende styringssystem
for sikkerheten. Dette systemet og øvrige tiltak som er
under innføring, vil sammen bidra til at NSB kan gjenreise
tilliten til jernbanen som et sikkert transportmiddel.
Komiteen har merket
seg at årsresultatet for 1999 inkludert NSB Gardermobanen
AS, viste et underskudd på 1 081 mill. kroner, mens underskuddet
i 2000 var på 325 mill. kroner. Komiteen ser
alvorlig på NSBs svake økonomiske resultater.
Komiteen vil vise til at en med
utgangspunkt i selskapets åpningsbalanse hadde en målsetting
om en egenkapitalandel på om lag 40 prosent, mens egenkapitalandelen
i henhold til årsregnskapet for 2000 pr. 31.12.2000 bare
var på 30,6 prosent. Videre vil komiteen peke
på at det av budsjettet for 2001 framgår at egenkapitalandelen
vil bli redusert til om lag 25 prosent.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
en rekke forhold som har bidratt til den økonomiske situasjonene
NSB er kommet i. Forhold som skyldes bedriftsinterne relasjoner
som mangel på lokførere, dels forhold som berører
problem med innkjøpt materiell, dels forhold hvor ansvaret
ligger hos Jernbaneverket. Dette medlem vil imidlertid
understreke at det også ligger et tungt politisk ansvar
på Storting og Regjering. Det går på rammebetingelser
som den totalt meningsløse investeringsavgiften på materiell,
eller på manglende investering i og vedlikehold av jernbanenettet
som medfører at nytt moderne materiell må kjøre
på jernbanespor fra jernbanens barndom, førstegenerasjons
jernbane.
Dette medlem vil peke på at
Norge er det land i Vest-Europa med minst andel dobbeltspor. noe
som medfører at framføringshastigheten av tog
synker etter hvert som det settes inn økt kapasitet med
bedre frekvenser. Det styrker ikke jernbanens konkurransekraft.
I styrets virksomhetsplan 2001-2005 (§ 10-planen 2001)
er det spesielt lagt vekt på konsernets behov for effektivisering
og omorganisering og behov for økt egenkapital.
Strategien bygger på at behovet for
miljøeffektive, attraktive persontrafikktjenester vil øke
og at NSB som grunnlag for vekst bør satse på både
tog og buss. Toget utgjør grunnstammen for NSB som et persontrafikkselskap,
mens bussvirksomheten både tar del i veksten i et liberalisert
ekspressbussmarked og utvikles for å ta ut synergier mot
tog i en tog/busstrategi. Styret legger opp til at Nettbuss
beholdes innenfor NSB-konsernet.
For å legge grunnlaget for veksten
innen persontogvirksomheten, vil styret i NSB også vurdere
Norden for øvrig som et potensielt marked for selskapet.
NSB vil satse på å utvikle
lønnsomme godstransporter i allianse med andre internasjonale
godsaktører. Innen godstrafikken internasjonalt skjer det
nå store strukturendringer. DB Cargo (Tyskland) har i løpet
av inneværende år bl.a. kjøpt opp DSB
Cargo (Danmark) og den hollandske stats godsselskap på jernbane.
For å søke å skape et skandinavisk godsalternativ
til DB Cargo legger styret opp til at NSB Gods skilles ut som eget
selskap og inngår allianse med en annen godsoperatør.
Dette er nødvendig om NSB Gods skal kunne overleve på litt
lengre sikt.
Styret legger opp til at NSB Gods skilles ut
og etableres som et eget aksjeselskap med nye alliansepartnere på eiersiden.
Styret viser imidlertid til at en viktig forutsetning for en vellykket
utskilling av godsvirksomheten, er at NSB får til en løsning
på avgiftsproblematikken. En utskillelse av NSB Gods medfører
en årlig negativ resultateffekt for NSB Persontrafikk på ca.
140 mill. kroner.
NSB skal gjennomføre kostnadseffektiviserende
tiltak som innen utgangen av 2003 skal bedre det årlige driftsresultat
med 300 mill. kroner. Dette skal bl.a. skje ved økt konkurranseutsetting
av konsernets støttefunksjoner. Det er ventet at årsverksbruken
vil bli redusert, uten at en på nåværende
tidspunkt vil anslå eksakte tall.
Eiendomsvirksomheten utgjør en stor
del av verdiene i NSB-konsernet. Med bakgrunn i NSBs finansielle
situasjon legger styret opp til et raskere tempo i avhendingen av
de driftsuavhengige eiendommene enn tidligere planlagt.
Det pågår et arbeid sammen
med Jernbaneverket med sikte på at staten v/ Jernbaneverket
kjøper stasjonsområdene. Ved et evt. slikt salg
vil det framtidige ansvaret for knutepunktsutvikling bli overført
til Jernbaneverket.
Styret foreslår at statens lån
til selskapet på om lag 2,1 mrd. kr som etter planen skal
innfris innen 2.12.01, konverteres til egenkapital.
Ved behandlingen av St.prp. nr. 52/Innst.
S. nr. 237 (1999-2000) ble Flytoget organisert som et heleid selskap
av NSB konsernet med stor grad av frihet og selvstendighet. Organiseringen
skal vurderes på nytt etter at det har gått to år.
NSB viser til at Flytoget innebærer en vesentlig risiko
for konsernet og ber om at framtidig eierstruktur blir avklart allerede
nå.
Komiteen vil peke
på at en rekke uønskede hendelser i 2000 har svekket
NSBs tillit, omdømme og kundetilfredshet, noe som igjen
har medført reduksjon i antall reisende og svekket økonomi. Komiteen ser det
som avgjørende at NSB igjen kan komme på offensiven
og har merket seg styrets forslag til å lykkes med dette. Komiteen har
videre merket seg at NSB skal gjennomføre kostnadseffektiviserende
tiltak som innen utgangen av 2003 skal bedre det årlige
driftsresultatet med 300 mill. kroner. Komiteen er
enig i dette.
Komiteen merket seg at det er
foreslått at NSB Gods skilles ut og etableres som et eget
aksjeselskap med nye alliansepartnere på eiersida. Komiteen er enig
også i dette.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet vil vise til sine merknader om NSB
Gods under kap. 6.2
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre vil understreke at et godt samarbeid
mellom Jernbaneverket og NSB BA med klare ansvarsforhold er en forutsetning for å gjenreise
tilliten til toget som transportmiddel.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti er
enig i at NSB har store utfordringer for å gjenvinne tillit,
omdømme og kundetilfredshet. Dette medlem ser
imidlertid oppgaven som umulig uten et sterkere politisk engasjement
hvor rammebetingelsene for jernbanedrift bedres. Dette medlem viser
til merknader i andre kapitler om avgiftsreformer, infrastrukturforbedringer
og offentlig kjøp.
Ut fra samfunnsøkonomiske vurderinger
mener Regjeringen det er viktig å opprettholde toget som
et betydningsfullt transportmiddel i Norge også der dette ikke
er bedriftsøkonomisk lønnsomt som f.eks. i nærtrafikken
rundt de store byene. Dette gjelder både innen person-
og godstransportmarkedet.
For en kapitalintensiv virksomhet med store
faste kostnader også knyttet til støttefunksjonene
og med et behov for omstilling er det nødvendig med et
stabilt eierskap med langsiktig perspektiv på å utvikle
virksomheten framfor uthenting av kortsiktig gevinst.
Regjeringen ser det som nødvendig at
statens eierinteresser i NSB-konsernet opprettholdes da NSB i dag er
den eneste reelle aktør innen markedssegmentet persontransport
med jernbane i Norge og er eneste eier av jernbanemateriell som
er tilpasset det norske jernbanenettet. På grunn av ulik
infrastruktur mellom landene i Europa er det knyttet relativt store
tilpasnings- og tidskostnader til at andre lands togmateriell kan
trafikkere det norske jernbanenettet.
Følgende elementer er viktige mht.
systematisering av eierstyringen og et best mulig resultat:
– Et kompetent
og profesjonelt styre.
– Jevnlige verdivurderinger av
uavhengige finansielle analytikere.
– Bruke de samme målekriterier
(avkastningskrav og nøkkeltall) som private bedrifter.
Med utgangspunkt i at det anses som mest hensiktsmessig
at staten opprettholder sitt eierskap i NSB, finner ikke Regjeringen
grunnlag for å foreta endringer i selskapsformen og mener
at morselskapet NSB bør bestå som et særlovsselskap.
Samferdselsdepartementet vil likevel fortløpende vurdere
hensiktsmessigheten og konsekvensene av NSBs selskapsform.
Når det gjelder statlig styring av
trafikksikkerhet innen jernbanesektoren, må dette skje
gjennom lovgivning med tilhørende forskrifter gitt av Samferdselsdepartementet
og Statens jernbanetilsyn, samt investeringer i infrastrukturen.
Departementet ser det som naturlig at trafikksikkerhet
må være selskapets fremste fokusområde
i den daglige driften.
I tråd med styrets forslag tror Samferdselsdepartementet
at sterkere fokusering på persontrafikk er viktig om selskapet
skal greie å gjenreise tilliten overfor publikum. Om selskapet
lykkes på dette området mener departementet at
dette også vil kunne gjenspeile seg med positive holdninger
overfor konsernets øvrige virksomhet.
I og med at konsernet allerede eier et eget
busselskap finner Samferdselsdepartementet det naturlig at muligheten
for å hente synergieffekter mellom tog og buss utnyttes
innenfor dagens konsernstruktur.
Når det gjelder styrets vurderinger
av Norden for øvrig som et potensielt marked for persontogvirksomheten,
legger Samferdselsdepartementet til grunn at dette i første
omgang skjer gjennom eierskapet i Linx (utenlandstogene).
Med den utviklingen som nå skjer i
våre naboland innen godsmarkedet, mener departementet at
det er viktig at NSB Gods kan inngå allianse med en av
sine samarbeidspartnere.
Regjeringen støtter styrets vurdering
på dette området, men vil likevel framheve betydningen
av at NSB Gods fortsatt forblir en del av NSB-konsernet, dvs. at morselskapet
NSB fortsatt innehar aksjemajoriteten.
Som det framgår av omtale i NTP 2002-2011
vil Samferdselsdepartementet som et ledd i arbeidet med å vurdere
anbudsutsetting av togtjenester, bl.a. utrede nærmere spørsmål
knyttet til togmateriell. Det må utarbeides overordnede
rammevilkår for NSB og andre selskap vedrørende
rullende materiell som er rimelig forutsigbare. Departementet legger
likevel til grunn at bruk av anbud må inkludere rullende
materiell slik at effektivisering ikke utelukkende konsentreres
om personalkostnader. I et konkurranseutsatt marked betinger dette
at en må komme fram til en organisering av sektoren som
reduserer risikoen for aktørene.
Det er Samferdselsdepartementets vurdering at
styrets frihet til å foreta organisatoriske endringer uten framlegg
for generalforsamlingen, bør utvides til også å gjelde
vedlikeholdsenhetene.
I henhold til Stortingets vedtak i juni 2000
om at organiseringen av Flytoget skal vurderes på nytt
om to år, vil Samferdselsdepartementet komme nærmere
tilbake til styrets vurderinger av eierskapet til Flytoget i den
neste eiermeldingen om NSBs virksomhet. Regjeringen mener at en
slik endring må ses i et "industrielt" perspektiv. Ved
en evt. framtidig endring i organiseringen av Flytoget som avviker
fra prinsippet om hva som er bedriftsøkonomisk lønnsomt,
må det tas hensyn til de økonomiske konsekvensene
for NSB-konsernet.
Departementet finner det på denne bakgrunn
viktig å understreke at konsernstyret skal ivareta eierskapet
i NSB-konsernet som sådan og at det er styrets ansvar å sikre
optimal drift av hele NSB-konsernet, inkl. Flytoget.
Departementet forutsetter at omstilling av NSB-konsernet
skjer i forståelse med de ansattes organisasjoner. Departementet
har i Ot.prp. nr. 89 (2000-2001) fremmet forslag om endringer i
enkelte elementer av særloven. I den forbindelse er også rettighetene
til de ansatte innen særlovsselskapet hvor dagens arbeidsoppgaver blir
overført/utskilt i et aksjeselskap, hensyntatt.
NSB er inne i en periode med en meget omfattende fornying
av persontogmateriellet, med investeringer på nærmere
5 mrd. kroner i nye tog som leveres i perioden 1999-2002. Ved selskapsdannelsen
i 1996 skulle NSB gjennom bedre markedstilpasning og en sterk grad
av effektivisering oppnå en økning i kontantstrømmen
fra driften. Selv om trafikk og inntekter har økt på 90-tallet og
kostnader er kuttet, har selskapet hittil ikke oppnådd de
forventede overskudd. I 2000 opplevde NSB for første gang
siden 1990 en negativ trafikkvekst som bl.a. kan forklares med effekten
av Åsta-ulykken og andre driftsproblemer.
Trafikksvikten har gitt ytterligere inntektstap,
samtidig som ulykkene og driftsavvikene har bidratt til økte forsikringskostnader
og økte kostnader knyttet til avvik. Selskapets økonomiske
utvikling er sterkt svekket og i løpet av året
er det ventet at egenkapitalandelen er nede i 25 pst. som er grensen
bankene har satt som betingelse for de lån selskapet har
tatt opp i det private lånemarkedet.
Styret vil søke å snu denne
utviklingen så snart som mulig og vil konsentrere seg sterkere
om persontransporten for på den måten å gjenreise
folks tillit til selskapet.
Ved utskilling av NSB Gods vil avgiftsbelastningen for
persontrafikken bli vesentlig økt som følge av
at morselskapet og persontransporten som ikke-avgiftspliktig virksomhet,
mister fradragrettighetene som er knyttet til den avgiftspliktige
godsvirksomheten.
Med dagens regelverk vil merverdiavgiftsbelastningen
for persontrafikken som er en ikke-avgiftspliktig virksomhet, øke
vesentlig som følge av at morselskapet NSB blir et rendyrket
persontransportselskap uten en avgiftspliktig godsvirksomhet med
fradragsrettighet. Spesielt vil dette slå negativt ut for
den kommersielle fjerntogtrafikken.
For å kunne opprettholde fjerntogtrafikken
som et kommersielt produkt foreslår styret at jernbanen
får en mva-tilpasning i tråd med flytrafikken.
Alternativet er at disse produktene inngår som en del av
ordningen med statlig kjøp av persontransport eller selges
ut med det tap dette måtte medføre.
Regjeringen legger til grunn at konkurransesituasjonen
innen transportsektoren som er lagt til grunn i NTP 2002-2011 ikke
må forringes. Salg av materiellet og bortfall av all fjerntogtrafikk
i Norge anses som uaktuell politikk. Det legges derfor opp til at
selskapet utstyres med egenkapital for å møte
framtidige driftsunderskudd/nedskrivningsbehov i fjerntogdriften.
Nedskrivingsbehovet på fjerntogene
er anslått til om lag 800 mill. kroner.
For å styrke selskapets egenkapitalandel
har styret i tillegg til et effektiviseringsprogram og endringer
av mva-bestemmelsene, foreslått at statens lån
til selskapet på 2 135 mill. kroner konverteres til egenkapital, staten
v/Samferdselsdepartementet overtar Flytoget AS til bokført
verdi og salg/delsalg av ROM Eiendomsutvikling AS, dvs.
selskapets driftsuavhengige eiendeler.
Når det gjelder salg av ROM Eiendomsutvikling
AS, åpnes det for delsalg, men slik at verdien for NSB-konsernet
samlet sett blir høyest mulig.
Av hensyn til bl.a. finansieringen av det nye
jernbanemateriellet som allerede er anskaffet/bestilt,
legger Regjeringen opp til at det sikres en tilfredsstillende egenkapitalandel
i selskapet. På denne bakgrunn legger Regjeringen opp til
at NSB-konsernet sikres en egenkapitalandel på ca. 40 pst.
ved utgangen av 2005 og at dette gjøres ved at selskapet
tilføres egenkapital på 2 135 mill. kr.
Samferdselsdepartementet legger opp til at egenkapitalen
i NSB-konsernet styrkes med 2 135 mill. kroner.
Det legges opp til at forslaget til vedtak om
ny egenkapitaltilførsel til NSB-konsernet legges fram for
Stortinget i forbindelse med RNB våren 2001.
Når det gjelder evt. salg av stasjonsområder
til Jernbaneverket, vil dette være med å redusere
selskapets balanse. Evt. skifte i eierskapet til disse stasjonsområdene
vil få bevilgningsmessige konsekvenser over Jernbaneverkets
budsjett som det ikke er tatt høyde for i planrammen i
NTP 2002-2011. Dette er for øvrig et spørsmål
Samferdselsdepartementet først vil kunne ta stilling til,
og i tråd med komitemerknaden ved behandlingen av NTP 2002-2011,
komme tilbake til Stortinget med når det foreligger et
konkret forslag fra Jernbaneverket.
I henhold til behandlingen av St.prp. nr. 52/Innst.
S. nr. 237 (1999-2000) er Flytoget gitt en 30-års prioriteringsrett
på Gardermobanen. Denne prioritetsretten er bokført
i selskapets balanse til en verdi på 412 mill. kroner.
Av revisjonshensyn er denne rettigheten avtalefestet mellom Flytoget
og Jernbaneverket.
Samferdselsdepartementet vil søke å finne
fram til en avkastning- og utbyttepolitikk overfor NSB som gjør
at den totale verdiskapningen på lang sikt blir størst
mulig.
Ovennevnte betinger at det ikke tas ut utbytte
fra selskapet i kommende periode. Når det gjelder avkastningskravet,
legges det opp til en videreføring av gjeldende krav, der
kravet til Flytoget AS er inkludert, dvs. en avkastning på egenkapitalen
etter skatt på 7,5 pst.
Evt. overskudd må tilbakeføres
konsernet til styrking av egenkapitalen og derigjennom sikre finansieringen av
den nye materiellparken. Styrets overordnede mål må likevel
fortsatt være å komme i en utbyttesituasjon så snart
som mulig.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er enig i forslaget om å styrke
egenkapitalen for NSB-konsernet med 2 135 mill. kroner og at statslånet
pålydende det samme beløp innfris 2. desember
2001. Sammen med effekten på 300 mill. kroner av effektiviseringstiltak
og delsalg av ROM Eiendomsutvikling AS vil konsernet kunne ha en
egenkapitalandel ved utgangen av 2005 på om lag 40 prosent.
Flertallet slutter seg til vurderingene
om at avkastningskravet fortsatt skal være på 6,8
pst. (7,5 pst. inkl. Flytoget) og at det ikke skal legges opp til å ta
utbytte fra selskapet i kommende periode. Flertallet er
av den oppfatning at et eventuelt overskudd i stedet bør
tilbakeføres konsernet til styrking av egenkapitalen.
Flertallet vil peke på at
det viktigste for NSB nå er å gjenreise tilliten
overfor publikum slik at den negative trafikkutviklingen kan snus.
Flertallet ser det ut fra samfunnsøkonomiske
vurderinger som viktig å sikre toget som et betydningsfullt transportmiddel,
også der dette ikke er bedriftsøkonomisk lønnsomt.
Flertallet ser det videre som
viktig å sikre et stabilt eierskap i NSB for å nå dette
målet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, mener at staten skal videreføre sitt
eierskap i NSB som i dag, og at selskapet skal bestå som
et særlovsselskap.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har med bekymring merket seg at NSB
befinner seg i en vanskelig økonomisk situasjon og at det
er nødvendig å sette inn tiltak for å bedre
selskapets finansielle stilling.
Disse medlemmer mener det ikke
tilhører NSBs kjerneoppgaver å eie og drive busselskap. Disse medlemmer mener
derfor at NSB bør selge Nettbuss AS for å frigjøre
kapital.
Disse medlemmer vil ikke gå imot
en omdannelse av statens lån på 2 135 mill kr
til NSB til egenkapital, men vil at en slik omdannelse skal finne
sted først etter at NSB har realisert verdiene som ligger
i:
Skulle NSB få behov for kapitaltilførsel
før disse verdiene kan realiseres, mener disse medlemmer at
staten helt eller delvis kan omgjøre det statlige lånet i
NSB til egenkapital.
Disse medlemmer er ikke fornøyd
med den økonomiske situasjonen som NSB er kommet opp i. Selskapet
vil ved årsskiftet 2001/2002 trolig være
i en situasjon hvor selskapet ikke vil være i stand til å betjene
sine økonomiske forpliktelser, hvis det ikke iverksettes
tiltak.
Disse medlemmer er ikke tilfreds
med at det ikke har blitt tatt tak i selskapets økonomiske
problemer på et tidligere tidspunkt. Selskapet er nå en
i situasjon hvor det er knapp tid til å realisere verdiene
selskapet disponerer. Det kan gjøre det nødvendig å omdanne
statens lån til selskapet til egenkapital selv om dette
kunne vært unngått hvis det hadde blitt tatt tak i
problemene tidligere, og selskapet tidligere hadde kommet i gang
med salg av sine aktiva. Disse medlemmer mener at
dette setter Stortinget nærmest i en tvangssituasjon. Situasjonen
er parallell med situasjonen Stortinget stod overfor ved gjeldsslettingen
i NSB Gardermobanen AS. Stortinget må slette gjeld eller
så stopper driften.
Disse medlemmer forutsetter at
det er siste gang at et jernbaneselskap drives så dårlig
at det må til en statlig redningsaksjon.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre mener bedre service og informasjon
til kundene er en hovedutfordring for NSB. Disse medlemmer har registrert
at verken Regjeringen i proposisjonen eller styret i selskapet i
virksomhetsplanen har rettet noe særlig fokus på service
og kundevennlighet, men at styret legger stor vekt på merkevarebygging. Disse medlemmer mener
det er viktig at NSB fokuserer på kundevennlighet og service,
og forutsetter at NSB griper fatt i utfordringene knyttet til dette
feltet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti ser
det som viktig at NSB opprettholdes som et transportkonsern. Dette
medlem ser bussdrift som en viktig del av denne konsernvirksomhet,
da det kan styrke og supplere togvirksomheten. Jernbane er en transportform
som har sin markedsstyrke på noen felt, men som ikke er
fleksibel. Bussdrift i samme konsern kan gi gjensidig styrking av
det kollektive tilbud.
Komiteen viser til
at en samlet komite i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) har bedt om
at eierskapet til stasjonene som i dag er i NSB BAs eie skal legges
fram for Stortinget. Komiteen har merket seg at departementet
vil komme tilbake til Stortinget når det foreligger et forslag
fra Jernbaneverket. Komiteen viser til at Jernbaneverket
og NSB BA har satt ned en intern arbeidsgruppe som vurdere eierskapet
til stasjonene og at departementet har bedt om at denne gruppen
legger fram sin innstilling første halvår 2001. Komiteen forutsetter
derfor at departementet kan legge fram en sak om eierskapet til
stasjonene i løpet av høsten 2001.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til den pågående
avhendingen av eiendommer som tidligere var i NSBs eie i Narvik
til Narvik kommune og viser til behandling av St.prp. nr. 64 (1995-96),
jf. Innst. S. nr. 278 (1995-96) hvor Stortinget fattet følgende
vedtak:
"I samband med gjennomføringa av den omorganiseringa
av malmtransporten på Ofotbanen som er gjort greie for
i St.prp. nr. 64 (1995-1996), får Kongen fullmakt til å godkjenne
at eigedomar, bygg og anlegg som NSB ikkje lenger har bruk for,
blir overførte til Narvik kommune til bruk i samband med
næringsutvikling og om naudsynt til lågare pris
enn vanleg."
Flertallet legger
fortsatt dette til grunn og forutsetter at Narvik kommunes erverv
evt. eiendommer som tidligere var i NSBs eie, skjer i samsvar med
Stortingets forutsetninger om tilrettelegging for ny næringsutvikling
etter omleggingen av malmtransporten på Ofotbanen.
Flertallet viser til forslaget
om salg av driftsuavhengige eiendommer organisert under ROM Eiendomsutvikling.
Flertallet er kjent med at en
del arealer i tilknytning til stasjoner som i dag benyttes til parkeringsplasser
for de reisende, nå er organisert i ROM Eiendomsutvikling.
Flertallet forutsetter at arealer
som i dag er i NSBs/ROM Eiendomsutviklings eie, og som
benyttes til slike gratis parkeringsplasser ved stasjonene, sikres til
dette formålet også i framtida.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at både styret og
Samferdselsdepartementet anbefaler nedsalg i ROM Eiendom AS, som
eier NSBs driftsuavhengige eiendommer.
Disse medlemmer åpner
for at NSB kan selge seg helt ut av dette selskapet.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, støtter forslaget om å skille
ut NSB Gods til et eget aksjeselskap, men vil understreke betydningen
av at dette selskapet må inngå som en del av NSB-konsernet
ved at NSB BA blir majoritetseier av selskapet.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre har merket seg forslaget om at NSB Gods skilles
ut som eget aksjeselskap og at nye aktører kommer inn på eiersiden
i selskapet. Det er nødvendig å gi NSB Gods større
frihet for å kunne tilpasse seg et stadig skiftende marked.
Disse medlemmer er derimot uenig
i departementets forutsetning om at NSB skal eie mer enn 50 pst.
eierandel i det nye selskapet. Dette er en unødvendig begrensning
som vil gjøre det mindre interessant for mulige investorer
og alliansepartnere å gå inn i selskapet. I tillegg
til å redusere tilgangen på ny kapital kan det
også forhindre en nødvendig fornyelse av godsselskapets
produkttilbud. I en tid hvor transportløsningene blir stadig
mer internasjonale er det en fare for at den foreslåtte
eierbegrensningen kan svekke godstransporten med jernbane i Norge
og undergrave NSB Gods muligheter til å være konkurransedyktig.
Disse medlemmer mener derfor
at NSB bør eie mindre enn 50 pst. av aksjene i NSB Gods.
Skulle det vise seg at det ikke er flertall
i Stortinget for at NSB skal eie mindre enn halvparten av aksjene
i NSB Gods, vil disse medlemmer gi Regjeringen fullmakt
til å vedta at NSB kan selge seg ned til en eierandel på under
50 pst. i NSB Gods når dette er nødvendig for å sikre
alliansepartnere og utvikle bedriften.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at Stortinget ved behandlingen av
St.prp. nr. 52 (1999-2000), jf. Innst. S. nr. 237 (1999-2000), besluttet
at Flytoget skulle organiseres som et datterselskap heleid av NSB
BA og at denne organiseringen skulle vurderes på nytt om
to år. Flertallet legger fortsatt dette
til grunn.
Flertallet har merket seg at
Regjeringen i proposisjonen skriver:
"Når det gjelder romertallsvedtaket ved
behandlingen av St. prp. nr. 52/Innst. S. nr. 237 (1999-2000)
om at Flytoget skal ha en ”stor grad av frihet og selvstendighet” innen
NSB-konsernet, kan ikke dette etter Samferdselsdepartementets vurdering
medføre at konsernstyret i praksis ikke har reell styring
mht. utnytting av synergieffektene mellom selskapene innen konsernet.
Departementet finner det på denne bakgrunn viktig å understreke
at konsernstyret skal ivareta eierskapet i NSB-konsernet som sådan
og at det er styrets ansvar å sikre optimal drift av hele
NSB-konsernet, inkl. Flytoget."
Flertallet viser til Stortingets
vedtak i forbindelse med behandlingen av St. meld. nr. 52 (1999-2000),
jf. Innst. S. nr. 237 (1999-2000):
"Flytoget AS organiseres som et datterselskap 100 % eid
av NSB BA med en stor grad av frihet og selvstendighet i tråd
med det som er skissert i Innst.S.nr.237 (1999-2000). Organiseringen
vurderes på nytt om to år."
Flertallet viser videre til merknader
i Innst. S. nr. 237 (1999-2000):
"Flertallet forutsetter at Flytoget, innenfor en
slik organisering, gis en svært stor grad av selvstyre
og frihet til egen utvikling. Organiseringen av eierskapet må ikke
være til hinder for at Flytoget kan markedsføres som
et selvstendig tilbud. Organiseringen som datterselskap må heller
ikke forhindre at Flytoget gis frihet til å foreta sine
disposisjoner ut fra hva som tjener Flytoget, uavhengig av hva det
betyr for NSB-konsernet. Flertallet legger til grunn at et eventuelt
overskudd i Flytoget skal synliggjøres. Dette er ikke minst
viktig på bakgrunn av den omfattende sletting av gjeld
som er gjennomført. Flertallet forutsetter at Flytoget
står fritt til å vurdere tilbud fra leverandører
innen NSB-konsernet opp mot tilbud fra andre leverandører.
Flertallet forutsetter også at Flytoget har frihet til å vurdere
eventuelle konsernkontrakter opp mot andre tilbud. Flertallet legger
vekt på at NSB BAs bruk av Flytoget i markedsføringen
av NSB må skje i forståelse med Flytoget."
(…)
"Flertallet legger stor vekt på at styresammensetningen
i selskapet også skal bestå av eksterne styremedlemmer.
Dette skal sikre annen, ekstern profesjonell kompetanse. Flertallet
forutsetter at departementet og NSB BA følger opp dette."
Flertallet vil understreke at
dette fortsatt ligger til grunn.
Flertallet fremmer på denne
bakgrunn følgende forslag:
"Flytoget AS skal fortsatt organiseres
som et datterselskap 100 pst. eid av NSB BA med en stor grad av frihet
og selvstendighet i tråd med det som er skissert i Innst.
S. nr. 237 (1999-2000), samt Innst. S. nr. 328 (2000-2001). Stortinget
ber Regjeringen legge fram en sak for Stortinget våren
2002 slik at Stortinget i tråd med Stortingets vedtak 15.
juni 2000, kan ta stilling til selskapets framtidige organisasjonsform.”
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet har merket seg at NSB ønsker å selge
Flytoget for å frigjøre kapital, men at Samferdselsdepartementet
ikke følger opp dette forslaget.
Disse medlemmer støtter
styret vurdering av at NSB bør selge Flytoget, både
ut fra hensynet av å tilføre NSB frisk kapital,
men også ut fra hensynet om at NSB skal få en
konkurrent på persontransport med tog. Flytoget må også ha
mulighet til å kunne tilby tjenester på andre
strekninger enn den strekningen Flytoget i dag transporterer hvis
selskapet ønsker det, på samme måte som
NSB vil ha muligheter til å utføre transporttjenester
til Gardermoen.
Disse medlemmer mener at Samferdselsdepartementets
argument knyttet til tilgangsrettighetene for personaltransport
er preget av motvilje mot å åpne sporene for konkurranse
på persontransportsiden, og viser at departementet er lite åpen
for markedets behov.
Disse medlemmer vil vise til
Høyres og Fremskrittspartiets prinsipale syn på organiseringen
av Flytoget AS i Innst. S. nr. 237 (1999-2000) hvor det heter:
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Høyre ønsker
en profesjonell styring av Flytoget. Det er avgjørende
for å oppnå så god lønnsomhet
som mulig. For å få inn private eiere og redusere
statens tap på prosjektet er det en forutsetning at selskapet
er så lønnsomt som mulig.
Disse
medlemmer ønsker derfor at eierskapet til Flytoget skal
overføres til Næringsdepartementet slik at en framtidig
avkastning går i statskassen og ikke blir borte i NSB-systemet.
En slik overføring av eierskap vil også gjøre
det lettere å privatisere Flytoget ved at selskapet blir
løftet ut av NSB-sfæren.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen overføre
aksjene i Flytoget AS til Næringsdepartementet."
Disse medlemmer ønsker
at Flytoget AS bør privatiseres så raskt som det
er økonomisk riktig.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å privatisere Flytoget AS så raskt som det
blir økonomisk gunstig."
Disse medlemmer mener at Regjeringens
vektlegging av NSB-styrets overstyring av Flytoget er i strid med
premissene som stortingsflertallet ga for Flytoget i Innst. S. nr.
237 (1999-2000).
Disse medlemmer vil på bakgrunn
av styret i NSBs anmodning til sine eiere om at NSB får
selge sine aksjer i Flytoget fremme følgende forslag:
"Stortinget gir Regjeringen fullmakt
til å selge NSB BA sine aksjer i Flytoget AS til private
interessenter."
Skulle det ikke være flertall for Høyres
og Fremskrittspartiets forslag om selge NSBs aksjer i Flytoget, mener disse
medlemmer på denne bakgrunn atflertallet av
styremedlemmene i Flytoget skal rekrutteres fra utenfor NSB-sfæren
så lenge NSB eier selskapet.
Disse medlemmer vil understreke
at det ikke trenger å være sammenfallende interesser
mellom NSB og Flytoget.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Fremskrittspartiet, Senterpartiet
og Venstre, mener at statlige kjøpsavtaler om transporttjenester
må inneholde bestemmelser som reduserer den statlige godtgjørelsen
når transportøren ikke oppfyller avtalekravene.
Slike avtalekrav kan blant annet være punktlighet og frekvens.
Forhold som transportøren ikke har innflytelse på,
men som gjør at avtalekravene ikke kan oppfylles, bør
ikke føre til avkorting av godtgjørelsen.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Fremskrittspartiet er positive til å ta i bruk
kvalitetskontrakter ved statlig kjøp av persontransporttjenester
med tog. Det kan gi viktige incentiver for selskaper til å bedre
kvalitet, service og effektivitet, og slik komme så vel
brukerne som det offentlige til gode. Slike incentiver kan bidra
til å styrke jernbanens konkurransekraft i forhold til
andre transportgrener.
Disse medlemmer vil samtidig
vise til at dagens statlige kjøp av persontransporttjenester
med tog ikke er gjenstand for anbudskonkurranse, og NSB har monopol
på å tilby denne type tjenester. Det fører
til at man i dag ikke vet om staten betaler en riktig pris for de
tjenestene NSB utfører.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti,
Senterpartiet og Venstre viser til St. prp. nr. 76 (2000-2001)
og St. prp. nr. 84 (2000-2001) hvor avtalen mellom staten og NSB
er omtalt og til merknader fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet
og Venstre i Innst. S. nr. 325 (2000-2001) og merknader om dette
også i Innst. S. nr. 327 (2000-2001), jf. St. prp. nr.
76 (2000-2001).
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre viser til NSB-styrets virksomhetsplan som er
gjengitt i St. meld. 48 (2000-2001):
"I forhold til dagens offentlig kjøp-avtale
er det primært to problemstillinger som er vesentlige: – Kortsiktigheten
i avtalen ivaretar ikke NSBs risiko knyttet til investeringer i
togmateriell m.v.
– Avtaleformen gir for svake incentiver
knyttet til omstilling, effektivisering og utvikling av bedre markedsløsninger
siden neste års avtale drar inn gevinstene."
Disse medlemmer mener det er
nødvendig å endre formen på avtalen mellom
staten og NSB. I tillegg til svakhetene som pekes på av
NSB-styret, er det også viktig å gi NSB økte
incentiver til å øke tilbudet ut over et minimumskrav
definert i avtalen. Disse medlemmer mener kvalitetskontrakter
for busselskaper, som er tatt i bruk i en del fylker, har flere
elementer som med fordel kan overføres til statens avtale med
NSB.
Disse medlemmer er kjent med
at dagens avtale har en incentiv til effektivisering og innsparing
gjennom at NSB får beholde et eventuelt overskudd. Disse
medlemmer deler imidlertid styrets innvending knyttet til
at eventuelle innsparinger dras inn i neste avtale. Disse
medlemmer deler også styrets vurdering av at dagens
avtaleform ikke tar høyde for at investeringer i togmateriell
må ha en langsiktig perspektiv som ikke ivaretas med en
fireårig rammeavtale og årlige forhandlinger om
statens betaling for kjøp av tjenester. Disse medlemmer mener
rammeavtalen bør gjelde for en lengre periode enn fire år.
Avtalen bør gi NSB en tilstrekkelig forutsigbarhet for
framtidige inntekter, og økte incentiver til effektivisering
og innsparing, ved at de får beholde noe av gevinsten. Disse medlemmer ber
Regjeringen legge dette til grunn i forhandlingene om en ny rammeavtale.
Disse medlemmer mener det er
viktig å øke andelen som reiser kollektivt, særlig
i områder med store kø- og miljøproblemer
knyttet til biltrafikken. Disse medlemmer mener det
er et mål å øke kapasiteten i togtilbudet,
særlig i rushtida, men er også kjent med at sporkapasiteten
begrenser mulighetene for å utvide tilbudet.
Disse medlemmer viser at avtalen
definerer en minimumstilbud. NSB har frihet til å øke
tilbudet ut over avtalenivået, men kostnadene knyttet til
et økt tilbud må i sin helhet finansieres med
billettinntektene. Økt kapasitet i rushtrafikken krever
imidlertid investeringer i materiell som vil ha en lav utnyttelsesgrad utenom
rushtrafikken. Disse medlemmer mener en avtale må gi
NSB incentiver til å øke tilbudet, for eksempel
gjennom en ekstra kompensasjon knyttet til vekst i passasjertallet
i rushtrafikken. Et utvidet tilbud som bidrar til redusert biltrafikk
vil redusere miljø- og køproblemene, og kan redusere
behovet for å øke kapasiteten i vegnettet.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti deler
det syn som kommer til uttrykk i NSB-styrets virksomhetsplan om
at avtalene om offentlig kjøp ikke ivaretar på tilstrekkelig
måte langsiktighet i forhold til risiko knyttet til investeringer,
og at de i for liten grad gir incentiver til omstilling, effektivisering
og bedre markedsløsninger. Togdrift må ha et langsiktig
perspektiv.
Dette medlem viser til at Norge
er et land med forholdsvis lav andel offentlig kjøp av
transporttjenester på jernbane. Tyskland har for eksempel
et offentlig kjøp pr. år på om lag 40
mrd. kroner, noe som innebærer at offentlig kjøp
utgjør om lag O av billettens kostnad. Dette medlem viser
til forslag fremmet under behandling av Nasjonal transportplan:
"Stortinget ber Regjeringen legge fram en vurdering av
hvordan økt offentlig kjøp av persontransporttjenester
på jernbane kan medføre økt trafikkoverføring
fra veg til jernbane."
Dette medlem konstaterer at Stortingets
flertall ikke ønsket å få lagt fram en
slik vurdering, og regner med at det begrunnes i at en slik trafikkoverføring
er uinteressant for flertallet.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti
og Venstre mener en rekke hendelser i norsk jernbane de
siste årene tyder på at samarbeidet mellom NSB
BA og Jernbaneverket verken er godt nok eller profesjonelt nok. Disse
medlemmer mener et godt samarbeid mellom NSB BA og Jernbaneverket
er avgjørende for å gjenreise tilliten til tog som
reisemiddel.
Disse medlemmer viser til virksomhetsplanens omtale
av dagens sportilgangsavtale:
"Etter dagens sportilgangsavtale har NSB som operatør
det økonomiske ansvaret også for tap og skader som
følger av feil i infrastrukturen som ras, skinnebrudd,
signalutfall m.v. Dette er medvirkende til at forsikringskostnadene
i NSB har blitt tredoblet de tre siste årene. NSBs prinsipielle
holdning er at også det økonomiske ansvaret må ligge
hos den som har mulighet til å påvirke forholdene,
og at det er den beste måten å sikre incentiver
til forbedringer. Dette vil kreve at Jernbaneverkets/statens økonomiske
ansvar i forhold til operatørene på nettet finner
en praktisk løsning gjennom en balansert sportilgangsavtale.
Den ruteplanen Jernbaneverket fastsetter må innebære
en forpliktelse til å levere en infrastruktur og en trafikkstyring
som holder avtalt kvalitet."
Disse medlemmer slutter seg til
NSB-styrets syn om at den som har mulighet til å påvirke
forholdene, må ha det økonomiske ansvaret. Disse
medlemmer mener dette må innebære at en
framtidig sportilgangsavtale må definere Jernbaneverkets
forpliktelser, og innebære et økonomisk ansvar
ved brudd på disse forpliktelsene. Forpliktelsen må være
gjensidig i forhold til kostnader som påføres
Jernbaneverket pga. feil fra NSBs side.
Disse medlemmer er kjent med
at en vesentlig del av forsinkelsene på togene skyldes
feil hos Jernbaneverket, og forutsetter at en ny sportilgangsavtale bidrar
til at ansvaret plasseres der det hører hjemme.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti mener
erfaringene med dagens organisasjonsform tilsier at andre organisasjonsformer
vurderes. Det bør blant annet vurderes hvorvidt der er
mulig og hensiktsmessig å innføre en ordning der
Jernbaneverkets inntekter i større grad knyttes til omfanget
av togtransporten. Det bør i tillegg vurderes om dagens samarbeidsorgan
bidrar på en hensiktsmessig måte til et profesjonelt
samarbeid.
Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 1
Stortinget gir Regjeringen fullmakt til å selge
NSB BA sine aksjer i Flytoget AS til private interessenter.
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 2
Kjørevegsavgift for gods på jernbane
avvikles.
Komiteen har ellers ingen merknader,
viser til meldingen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
I
Flytoget AS skal fortsatt organiseres som et
datterselskap 100 pst. eid av NSB BA med en stor grad av frihet
og selvstendighet i tråd med det som er skissert i Innst.
S. nr. 237 (1999-2000), samt Innst. S. nr. 328 (2000-2001). Stortinget
ber Regjeringen legge fram en sak for Stortinget våren
2002 slik at Stortinget i tråd med Stortingets vedtak 15.
juni 2000, kan ta stilling til selskapets framtidige organisasjonsform.
II
St.meld. nr. 48 (2000-2001) om NSB BAs virksomhet
2001-2003 - vedlegges protokollen.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 7. juni 2001
Oddvard Nilsen
leder |
Sverre Myrli
ordfører |
May Britt Vihovde
sekretær |