I dokumentet fremmes det følgende forslag:
"I
Stortinget ber Regjeringen utrede
en hospitantordning for midlertidig opphold i Norge med sikte på etablering
fra 1. januar 2002. Hospitantordningen må operere innenfor
klare rammer, herunder under forutsetning av retur ved engasjementets
slutt.
II
Stortinget ber Regjeringen fremme
de nødvendige forslag til endringer i utlendingsforskriftene
slik at en hospitantordning kan etableres."
I dokumentet vises det til at det i flere land
finnes ordninger for midlertidig opphold for utlendinger. Både
i Canada og USA er slike former for hospitantordninger en for lengst
etablert praksis, med midlertidige oppholdstillatelser for arbeid
og/eller studier og bosetting i såkalte vertsfamilier.
Familiene er kvalitetssikret og ordningene fungerer jevnt over godt.
I Norge finnes ingen slike ordninger.
Forslagsstillerne mener det er behov for etablering av
en form for hospitantordning som gir enkeltmennesker mulighet til
midlertidig opphold i Norge, under den klare forutsetning at retur
skjer til avtalt tid.
Det må settes opp klare kriterier for
hvordan den skal fungere. I utgangspunktet bør det være
mulig å bli godkjent som hospitant for en periode på eksempelvis maksimum
3 år, med et opplegg for utdanning, arbeid, engasjement
eller frivillig innsats som er knyttet opp til institusjoner eller
organisasjoner i Norge. Hensikten bør være å styrke
egen kompetanse. En hospitantordning forutsetter bosetting i vertsfamilier
og en kvalitetssikring av disse.
Utlendingsforskriftene § 4 første
ledd ny bokstav h & § 2a tredje ledd, samt § 5
annet ledd bokstav a og § 5 tredje ledd bokstav d som trådte
i kraft 1. januar 2000, vil være særlig aktuelle
i forhold til en slik hospitantordning.
Forslagsstillerne mener at det ikke bør
legges opp til at det offentlige får noe eget finansieringsansvar
i tilknytning til ordningen, slik tilfellet er for fredskorpsdeltakerne.
Skulle uforutsette forhold oppstå, slik at et finansieringsbehov
oppstår, vil hospitantene måtte komme inn under
de ordinære sosiale ordningene som ellers forefinnes for
alle med opphold i Norge, hvilket også må gjelde
rettigheter i helse- og sosialsystemet for øvrig.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Einar Johansen, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og
fra Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, mener at
utveksling av kompetanse mellom nasjoner og enkeltpersoner er svært
viktig, og komiteen vil påpeke at dette
kan gjøres på flere måter.
Komiteen vil vise til at utlendingsloven
allerede i dag åpner for å gi tillatelse til tidsbegrenset
opphold i Norge. Komiteen ser likevel at dagens regelverk ikke
dekker behovet på en tilfredsstillende måte.
Komiteen vil vise til at USA
og Canada har slike former for hospitantordninger. Komiteen mener
at en slik ordning må utredes, og at det må settes
opp klare kriterier for hvordan den eventuelt skal fungere.
Komiteen mener den skissen som
er gitt av en hospitantordning i dokumentforslaget ikke gir tilstrekkelig
grunnlag til å ta stilling til om en slik hospitantordning
bør innføres. Komiteenvil vise
til at Kommunal- og regionaldepartementet i vedlagte brev av 28.
mai 2001 til komiteen mener at det ikke er et behov for en ordning
som dette. Komiteen mener det er behov for en langt
mer grundig utredning av spørsmålet om en hospitantordning
skal innføres og hvordan et regelverk rundt denne bør
se ut. Komiteen er særlig opptatt av at
det må være klare ansvars- og finansieringsregler
for hospitantens opphold, og at dette ikke må bli en ordning
for import av billig arbeidskraft, men at det er ryddige rammer
rundt en slik ordning.
Komiteen foreslår:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
behovet for, og rammer og regelverk for en eventuell hospitantordning innenfor
utlendingsloven, og legge frem en sak om dette på en egnet
måte."
Komiteen har ellers
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen utrede behovet for,
og rammer og regelverk for en eventuell hospitantordning innenfor
utlendingsloven, og legge frem en sak om dette på en egnet
måte.
II
Dokument nr. 8:114 (2000-2001) - forslag fra
stortingsrepresentantene Hilde Frafjord Johnson, Odd Einar Dørum,
Magnhild Meltveit Kleppa og Anita Apelthun Sæle om etablering
av en hospitantordning innenfor rammen av utlendingsloven - vedlegges
protokollen.
Forslagsstillerne ber regjeringen om å utrede
en hospitantordning for midlertidig opphold i Norge, der formålet
er å skape forutsigbarhet, ryddighet og fleksibilitet for
utlendinger som ønsker å utvikle egen kompetanse
i Norge i en avgrenset tidsperiode.
Det vises i forslaget fra representantene Frafjord Johnson,
Dørum, Meltveit Kleppa og Apelthun Sæle til at
land som USA og Canada i dag har en etablert hospitantpraksis på dette
området. Jeg anser det likevel som mer nærliggende
for Norge å sammenligne oss med våre nordiske
naboer. Per i dag har verken Sverige eller Danmark en slik hospitantordning
i sitt regelverk.
Utlendingsloven åpner allerede for å gi
tillatelse til tidsbegrenset opphold i Norge, i en rekke tilfeller
der kompetanseutvikling vil være en viktig motivasjon for søkerne.
Jeg viser til at utlendingsforskriften §§ 4, 4a og
5, lister opp tidsbegrensede oppholds- og arbeidstillatelser knyttet
til blant annet utdanning, forskning, kunst, idrett, misjon, gjestearbeid
i landbruket, fredskorpsdeltagere og praktikant-, trainee- og au
pair-ordninger. Jeg kan for øvrig også vise til
at Norge nylig har inngått en avtale med Australia om en
ordning med arbeidsferievisum for unge mennesker under 30 år. Australsk
ungdom vil som følge av dette kunne oppholde seg i Norge
i inntil 12 måneder, og i denne tiden kunne ta arbeid her
for å "supplere reisekassen".
De ovennevnte ordningene favner vidt, og jeg
kan ikke se et umiddelbart behov for på det nåværende
tidspunkt å utrede en generell hospitantordning for personer
som ikke omfattes av de ulike kategoriene som gjeldende regelverk
allerede har bestemmelser om.
En slik ordning ville kreve en grundig utredning, også av
de økonomiske og administrative konsekvensene. Jeg har
forståelse for intensjonen bak forslaget, men anser imidlertid
at vi allerede har ordninger som i stor grad ivaretar de hensynene
forslagsstillerne legger vekt på, slik det er redegjort
for ovenfor. Å definere klare kriterier for hvordan en
slik ordning skal fungere, og å avgjøre hvilke
personer som vil falle inn under ordningen, synes ikke uproblematisk.
Jeg legger vekt på at en slik ordning også vil
medføre en merbelastning for utlendingsforvaltningen.
I forbindelse med den varslede gjennomgangen
av utlendingslovgivningen, arbeider departementet nå med å nedsette
et lovutvalg. Et viktig hensyn i utvalgets arbeid vil være å legge
til rette for forenkling, ryddighet og forutsigbarhet i regelverket.
Jeg utelukker ikke at en slik hospitantordning vil kunne være
et tema som kan komme opp i dette lovutvalgets arbeid.
Oslo, i kommunalkomiteen, den 7. juni 2001
Berit Brørby
leder |
Lodve Solholm
ordfører |
Erna Solberg
sekretær |