Arbeids- og administrasjonsdepartementet vil
med denne meldingen evaluere de tiltak og virkemidler som ble satt
inn i brann- og eksplosjonsvernarbeidet i 90-årene, samt
fastlegge hovedretningslinjene for statlige og kommunale myndigheters
innsats på dette området i de nærmeste
fem år (2001-2005). I lys av Regjeringens fornyelsesprogram
vil meldingen også peke på og foreslå tiltak
for å forbedre og effektivisere forvaltningen og tilsynet
på brann- og eksplosjonsvernområdet.
Med brann- og eksplosjonsvernområdet
menes grovt sett det risikoområdet som i dag er regulert
gjennom lov om brannvern mv., lov om brannfarlige varer samt væsker
og gasser under trykk, lov om eksplosive varer og bestemmelsene
om transport av farlig gods i vegtrafikkloven og jernbaneloven.
Dette omfatter forebyggende og beredskapsmessige tiltak mot brann,
ulykker med farlige stoffer som utgjør en brann- og eksplosjonsrisiko,
samt slike ulykker forbundet med landtransport av farlig gods. Arbeids-
og administrasjonsdepartementet er ansvarlig departement med Direktoratet
for brann- og eksplosjonsvern (DBE) som sentral fagmyndighet og
med de kommunale brannvesen som lokal brannvernmyndighet.
St.meld. nr. 15 (1991-1992) om tiltak mot brann,
etablerte en plan med klart presiserte mål for brannvernarbeidet
frem mot år 2000, og har vært det viktigste strategidokumentet
for den offentlige innsatsen på området på 90-tallet.
Gjennom å legge frem en ny stortingsmelding vil brann-
og eksplosjonsvernområdet for første gang bli
fremstilt samlet og satt inn i en større samfunnsmessig
sammenheng.
Departementet arbeider for øvrig med
et forslag til ny lov om brann- og eksplosjonsvern. Lovforslaget
vil innebære en sammenslåing av de tre någjeldende lovene
på dette området, til én ny lov.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Berit Brørby, Odd Eriksen, Aud Gaundal, Einar Johansen
og Leif Lund, fra Kristelig Folkeparti, Anita Apelthun Sæle
og Ivar Østberg, fra Høyre, Sverre J. Hoddevik
og Erna Solberg, fra Fremskrittspartiet, Torbjørn Andersen
og Lodve Solholm, fra Senterpartiet, Magnhild Meltveit Kleppa, og fra
Sosialistisk Venstreparti, Karin Andersen, ser det som viktig
at Regjeringen i St.meld. nr. 41 (2000-2001) foretar en evaluering
av tiltak og virkemidler som ble satt inn i brann- og eksplosjonsvernarbeidet
på 90-tallet, samt setter nye nasjonale mål på brann-
og eksplosjonsområdet.
Komiteenkonstaterer
at evalueringen viser at de målsettinger som ble satt opp
i St.meld. nr. 15 (1991-1992) om å redusere antall omkomne
som følge av brann på 90-tallet ikke er nådd
og at det i forhold til innbyggertallet omkommer flere mennesker årlig
i branner i Norge enn i de fleste andre europeiske land. Dette kan
tyde på at de tiltak og virkemidler som har vært
satt inn på 90-tallet ikke har fungert godt nok og at det
er behov for visse endringer.
Komiteensier
seg enig i fastsetting av nye nasjonale mål som blir trukket
opp for brann- og eksplosjonsarbeidet i perioden 2001-2005.
Komiteen mener den ambisiøse
målsetting som fastsettes i de nye nasjonale målene
på brann- og eksplosjonsområdet er helt nødvendig
og realistisk sett ut fra de strategier og virkemidler som det vises
til i meldingen.
Komiteenser
det som riktig at man for første gang setter dette inn
i en større samfunnsmessig sammenheng med fokus på sikkerhet
og sårbarhet for å øke den generelle
samfunnsmessige sikkerheten.
Komiteenviser
til at Arbeids- og administrasjonsdepartementet er den overordnede
myndighet på brann og eksplosjonsområdet med Direktoratet
for brann- og eksplosjonsvern (DBE ) som det faglige organ for tilsynsarbeidet.
Komiteenmerker
seg at det foreslås å samordne tre av lovene som
i dag regulerer virksomheten på brann- og eksplosjonsområdet
i én ny lov; brannvernloven, brannfarlighetsloven og eksplosjonslov.
Komiteenstøtter
forslaget om en lovrevisjon på området og mener
i den sammenheng at en samordning av de tre lovene kan bidra til å skape
forenkling og forbedret forståelse og oversikt av regelverket.
Komiteen er enig i de hovedprinsipper
det nye lovutkastet skal baseres på, og komiteen merker seg spesielt at
lovutkastet skal basere seg på at det fortsatt skal være
et sentralt nivå, DBE, og et lokalt nivå, det lokale
brannvesen, som skal utgjøre organiseringsstrukturen på området
og at det skal legges opp til økt interkommunalt samarbeid
innen brannvesenet.
Komiteenmener
også det er riktig at det lokale brannvesen skal organiseres
og dimensjoneres ut fra risiko- og sårbarhetsanalyser.