2. Sammendrag

Forsvarets eiendomsforvaltning er i dag delt mellom Forsvarets militære organisasjon og Forsvarets bygningstjeneste. FMO ivaretar gjennom de 47 lokale forvaltningsmyndighetene (LFMene) oppgavene innen forvaltning, drift og vedlikehold (FDV) for så vel egne som andre avdelingers EBA. FBT ivaretar på vegne av departementet, utøvelsen av eieroppgavene, og utfører faglige oppdrag for FMO. FBT er nettobudsjettert, og fakturerer for de tjenester organisasjonen leverer.

En ny modell for helhetlig EBA-forvaltning skal blant annet innfri krav om at:

  • – ordningen skal gi et målrettet samspill som skaper drivkrefter som bidrar til effektiv og rasjonell bruk og forvaltning av EBA-massen hos eier, bruker og forvalter,

  • – brukeren må ha valgfrihet i sin ressursanvendelse, og kunne prioritere og velge fritt mellom EBA og andre typer tiltak og ressurser,

  • – forvaltningsordningen må bidra til at den EBA-messige omstilling skjer innenfor et kortest mulig tidsrom, slik at de ønskede gevinster kan tas ut snarest mulig.

I kapittel 7 er det anbefalt at EBA-forvaltningen organiseres innenfor rammene av en forvaltningsbedrift og inntektsfinansieres gjennom innføring av en husleieordning.

En helhetlig og effektiv forvaltning av Forsvarets EBA og dekning av Forsvarets samlede behov for EBA-tjenester er målet ved etablering av organisasjonsstrukturen for forvaltningsbedriften. Det er imidlertid nødvendig å tilstrebe en endringskompetent organisasjon som kan utvikles videre over tid med tanke på å tilfredsstille krav fra eier og kunde. Forsvarets nye struktur, omfang og lokalisering danner viktige premisser for bedriftens organisasjonsstruktur. Departementet vil opprette et styre for forvaltningsbedriften.

En naturlig konsekvens av omleggingen er at lokalavdelingene utvikles til mer aktive forretnings- og serviceorganer overfor leietakerne. Nye holdninger til brukere og leietakere må innarbeides i alle ledd. Departementet har som mål å etablere en kundeorientert bedrift og en god arbeidsplass for personellet.

EBA-investeringer finansieres av forvalteren eller etter avtale med bruker. Investeringsbevilgninger til forvaltningsbedriften vil bli aktivert i dennes regnskap. En viktig forutsetning er at det skal betales en kostnadsdekkende leie for alle bygg, anlegg og eiendommer som Forsvarssjefen (FSJ) benytter.

Forsvarets boliger forutsettes å inngå i ordningen og vil bli forvaltet som øvrig EBA.

Departementet har som målsetting å innføre ny forvaltningsmodell for EBA-sektoren fra 1. januar 2002. Utarbeidelse av ny organisasjonsstruktur for forvaltningsbedriften vil skje i nært samarbeid med arbeidstakerorganisasjonene, og arbeidet med utforming av nye retningslinjer og rutiner i forholdet mellom Forsvarsdepartementet (FD), Forsvarets overkommando (FO) og Forsvarets bygningstjeneste (FBT), vil fortsette i 2001. Omorganisering av eiendomsforvaltningen faller i tid sammen med Forsvarets omstilling for øvrig. Derfor vil departementet gi arbeidet prioritet i 2001 slik at den valgte modellen kan innføres som planlagt og gi effekt i hele omstillingsperioden i Forsvaret.