I proposisjonen bes det om Stortingets samtykke
til at staten sørger for midlertidig forsikringsansvar
for norske luftfartøy og lufthavner ved skader på tredjepart som
følge av krigs- og terrorhandlinger.
Som bakgrunn for proposisjonen vises til at
forsikringspoliser innen luftfart inneholder som hovedregel en
klausul om force majeure i tilfelle av krig, terror og lignende.
Det er imidlertid praksis at flyselskap og lufthavner
i sine ansvarsforsikringer har en ekstra dekning. Denne ekstra forsikring
skal dekke skade på tredjepart, dvs. personer og bygninger
m.v. ved flyuhell i forbindelse med krig, terror og lignende. For
dette er det avtalt individuelle begrensninger.
Som følge av terroraksjonene den 11.
september 2001 har flyforsikringsselskapene satt en begrensning på 50
mill. USD per skade for den ovennevnte ansvarsdekningen, for enkelte
flyselskap dog kun 10 mill. USD per skade.
Forsikringsordninger knyttet til skade på tredjepart løp
for de fleste flyselskaper og lufthavner ut ved midnatt mandag den
24. september 2001. En ordning knyttet til å erstatte dette
måtte etableres innen samme tidspunkt.
Med forbehold om Stortingets tilslutning besluttet Regjeringen
den 24. september 2001 å erstatte bortfallet av selskapenes
krigsforsikring ved skader på tredjepart - eksklusive passasjerer
og selskapenes ansatte - forvoldt av luftfartøy operert
av norsklisensierte fly- og helikopterselskap.
Forsikringsansvaret gjelder kun skader som følge
av krigs- og terrorhandlinger.
Den norske løsningen er basert på prinsippene
fra erklæringen fra EUs økonomi- og finansministre
og på den britiske/danske modellen. Denne løsningen
vil bli notifisert i ESA i likhet med at EU-medlemmene må notifisere
i Kommisjonen.
Ifølge forslaget kan Samferdselsdepartementet,
på vegne av staten, inngå avtaler i 2001 om statlig
forsikringsansvar for norskregistrerte SAS-fly og luftfartøy som
opereres av norsklisensierte fly- og helikopterselskaper. I forslaget
blir det dessuten lagt opp til at staten kan inngå slike
avtaler med norske lufthavner som ikke er dekket av statens selvassuranse.
Avtalene mellom Samferdselsdepartementet og norsklisensierte
fly- og helikopterselskaper, eventuelt også med visse lufthavner,
skal inngås på følgende vilkår:
– Tilsagn
om statlig forsikringsansvar kan gis på inntil 1 750 mill.
USD per skadetilfelle. Det statlige forsikringsansvaret overfor
det enkelte selskap, med unntak for lufthavner, skal med samme vilkår
begrenses til å erstatte bortfall av tidligere krigsansvarsforsikring.
– Selskaper som inngår
avtale om statlig forsikringsansvar skal betale premie.
– Det statlige forsikringsansvaret
skal gjelde inntil 30 dager, regnet fra og med 25. september 2001. Samferdselsdepartementet
skal ha fullmakt til å forlenge forsikringsansvaret ytterligere,
for en periode på inntil 30 dager.
Samferdselsdepartementet legger avgjørende
vekt på at det reetableres et kommersielt privat marked
så fort som mulig i forhold til de "produktene" som er
falt bort. Dette er også en del av begrunnelsen for at
Samferdselsdepartementet mener at det må tas betaling for det
statlige forsikringsansvaret. Fordi det hersker usikkerhet med hensyn
til når markedet igjen vil fungere, ber Regjeringen om
at det gis fullmakt til å forlenge ordningen i inntil 30
dager.
Premieinntekten vil bli inntektsført
i statsregnskapet for 2001 under kap. 5309, Tilfeldige inntekter,
post 29 Ymse. De bevilgningsmessig konsekvensene av utgifter til
administrasjonsvederlag til Gjensidige NOR vil bli forelagt Stortinget
i løpet av høsten.
I brev av 10. oktober 2001 og 25. oktober 2001
fra Samferdselsdepartementet v/statsråden til
Stortingets presidentskap gis det ytterligere informasjon til Stortinget
om forsøksordningen. Brevene er vedlagt innstillingen.