Innstilling fra næringskomiteen om samtykke til godkjennelse av endringer av 5. desember 2000 i kapittel V i Internasjonal konvensjon av 1. november 1974 om sikkerhet for menneskeliv til sjøs

Til Stortinget

Sammendrag

Ispatruljetjenesten i Nord-Atlanteren sikrer at issituasjonen i området holdes kontinuerlig under overvåkning og rapporteres til fartøy som er i isfjellområdet. Ispatruljen tilbyr også bistand til skip og mannskap som måtte trenge det innenfor de patruljerende skipenes og luftfartøyenes virkeområde. Avtale om finansiering av Ispatruljetjenesten i det nordlige Atlanterhav er av 4. januar 1956.

FNs skipsfartsorganisasjon Den Internasjonale Maritime Organisasjon (IMO) vedtok under møtet i Sjøsikkerhetskomiteen 5. desember 2000 utkast til nye regler om finansiering av Ispatruljetjenesten. Forslaget går ut på at de nye reglene skal tas inn i Internasjonal konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til sjøs av 1. november 1974 (SOLAS), i et nytt revidert kapittel V. Finansieringen går ut på en kostnadsdeling mellom partene sammenholdt med andelen av skip som har hatt nytte av Ispatruljetjenesten. Det nye regelverket vil innebære en mer rettferdig kostnadsfordeling med hensyn til tjenesten, og det antas at Norges andel av utgiftene vil bli redusert.

Ispatruljetjenesten er et vesentlig bidrag til å sikre skipsfarten i Nord-Atlanteren og hindre forurensning av det marine miljøet. Norge som skipsfartsnasjon har stor interesse i at tjenesten blir opprettholdt slik at både norske og utenlandske skip kan navigere sikkert og med tilbørlig hensyn til isforholdene i området. For Norges vedkommende var utgiftene til Ispatruljetjenesten 3,3 mill. kroner i 2000 mot 5,2 og 5,4 mill. kroner i henholdsvis 1999 og 1998. I fremtiden forventes det at utgiftene vil ligge på samme nivå som i 2000.

En part vil bli bundet av vedtaket om å innlemme reglene om Ispatruljetjenesten i SOLAS-konvensjonen, med mindre vedkommende part meddeler et forbehold til IMO innen 1. januar 2002. De nye reglene om Ispatruljetjenesten innebærer årlige økonomiske forpliktelser for Norge. Det bes derfor om Stortingets samtykke til godkjennelse av endringene i SOLAS-konvensjonen i medhold av Grunnloven § 26 annet ledd.

Nærings- og handelsdepartementet tilrår at Norge godkjenner de nye reglene om Ispatruljetjenesten. Utenriksdepartementet slutter seg til dette.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til at det mange steder rundt om i verden fokuseres mer og mer på sikkerhet for skipsfarten, samt tiltak for å hindre forurensing av det maritime miljøet. Komiteen vil peke på det viktige bidraget i den forbindelse som Ispatruljetjenesten er for Nord-Atlanteren. Komiteen støtter Regjeringen i vurderingen av at det er viktig for Norge som skipsfartsnasjon at denne tjenesten opprettholdes, og at Norge er med på å dele kostnadene ved denne tjenesten.

Komiteen viser videre til at den omleggingen som nå er foreslått av Sjøsikkerhetskomiteen i Den Internasjonale Maritime Organisasjon, antagelig vil bidra til at Norges andel av kostnadene vil bli redusert i forhold til nåværende ordning.

Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Stortinget samtykker i godkjennelse av endringer av 5. desember 2000 i kapittel V i Internasjonal konvensjon av 1. november 1974 om sikkerhet for menneskeliv til sjøs.

Oslo, i næringskomiteen, den 29. november 2001

Olav Akselsen

leder

Grethe Fossli

ordfører

Ivar Kristiansen

sekretær