Ispatruljetjenesten i Nord-Atlanteren sikrer
at issituasjonen i området holdes kontinuerlig under overvåkning
og rapporteres til fartøy som er i isfjellområdet. Ispatruljen
tilbyr også bistand til skip og mannskap som måtte
trenge det innenfor de patruljerende skipenes og luftfartøyenes
virkeområde. Avtale om finansiering av Ispatruljetjenesten
i det nordlige Atlanterhav er av 4. januar 1956.
FNs skipsfartsorganisasjon Den Internasjonale
Maritime Organisasjon (IMO) vedtok under møtet i Sjøsikkerhetskomiteen
5. desember 2000 utkast til nye regler om finansiering av Ispatruljetjenesten.
Forslaget går ut på at de nye reglene skal tas
inn i Internasjonal konvensjon om sikkerhet for menneskeliv til
sjøs av 1. november 1974 (SOLAS), i et nytt revidert kapittel
V. Finansieringen går ut på en kostnadsdeling
mellom partene sammenholdt med andelen av skip som har hatt nytte av
Ispatruljetjenesten. Det nye regelverket vil innebære en
mer rettferdig kostnadsfordeling med hensyn til tjenesten, og det
antas at Norges andel av utgiftene vil bli redusert.
Ispatruljetjenesten er et vesentlig bidrag til å sikre skipsfarten
i Nord-Atlanteren og hindre forurensning av det marine miljøet.
Norge som skipsfartsnasjon har stor interesse i at tjenesten blir
opprettholdt slik at både norske og utenlandske skip kan
navigere sikkert og med tilbørlig hensyn til isforholdene
i området. For Norges vedkommende var utgiftene til Ispatruljetjenesten
3,3 mill. kroner i 2000 mot 5,2 og 5,4 mill. kroner i henholdsvis
1999 og 1998. I fremtiden forventes det at utgiftene vil ligge på samme
nivå som i 2000.
En part vil bli bundet av vedtaket om å innlemme reglene
om Ispatruljetjenesten i SOLAS-konvensjonen, med mindre vedkommende
part meddeler et forbehold til IMO innen 1. januar 2002. De nye
reglene om Ispatruljetjenesten innebærer årlige økonomiske forpliktelser
for Norge. Det bes derfor om Stortingets samtykke til godkjennelse
av endringene i SOLAS-konvensjonen i medhold av Grunnloven § 26
annet ledd.
Nærings- og handelsdepartementet tilrår
at Norge godkjenner de nye reglene om Ispatruljetjenesten. Utenriksdepartementet
slutter seg til dette.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Rigmor Andersen Eide og
Olaf Gjedrem, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser
til at det mange steder rundt om i verden fokuseres mer og mer på sikkerhet
for skipsfarten, samt tiltak for å hindre forurensing av
det maritime miljøet. Komiteen vil peke
på det viktige bidraget i den forbindelse som Ispatruljetjenesten
er for Nord-Atlanteren. Komiteen støtter
Regjeringen i vurderingen av at det er viktig for Norge som skipsfartsnasjon
at denne tjenesten opprettholdes, og at Norge er med på å dele
kostnadene ved denne tjenesten.
Komiteen viser videre til at
den omleggingen som nå er foreslått av Sjøsikkerhetskomiteen
i Den Internasjonale Maritime Organisasjon, antagelig vil bidra
til at Norges andel av kostnadene vil bli redusert i forhold til nåværende
ordning.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjennelse av endringer
av 5. desember 2000 i kapittel V i Internasjonal konvensjon av
1. november 1974 om sikkerhet for menneskeliv til sjøs.
Oslo, i næringskomiteen, den 29. november 2001
Olav Akselsen
leder |
Grethe Fossli
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |