Som følge av økning i premieinntektene,
anslås den totale innbetaling av premie å bli
100 mill. kroner høyere enn budsjettert i 2001. Som følge
av færre nye pensjoner enn forventet, spesielt avtalefestet
pensjon (AFP) hvor tilgangen har vært ca. 40 pst. lavere
enn i 2000, viser nye estimater at bevilgningsbehovet på dette
kapittelet kan nedjusteres med 200 mill. kroner.
Bevilgningen under kap. 1542 foreslås
derfor redusert med 300 mill. kroner. Dette beløpet fordeler
seg med 282,113 mill. kroner på post 1 og med 17,887 mill.
kroner på post 70.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble det som følge
av flere behandlede lånesøknader enn forventet
på budsjetteringstidspunktet, foretatt en økning av
bevilgningen til 4 mrd. kroner. De siste prognoser fra Statens Pensjonskasse
viser et totalt bevilgningsbehov på 4,5 mrd. kroner i 2001.
Bevilgningen under kap. 1544 post 90 foreslås
derfor økt med 500 mill. kroner i 2001.
Prognosene under dette kapitelet er i hovedsak
estimert ut fra gjennomsnittlig antall ventelønnsmottakere i
løpet av året og gjennomsnittlig utbetalt beløp
per ventelønnsmottaker. Som følge av flere nye
ventelønnsmottakere, samt noe høyere utbetaling
per ventelønnsmottaker enn budsjettert, vil totalt bevilgningsbehov
være 290 mill. kroner for 2001.
Bevilgningen under kap. 1545 post 1 foreslås
derfor økt med 41,457 mill. kroner.
Prognosene over utbetalinger over dette kapittelet baserer
seg på forventet antall saker og forventet gjennomsnittlig
utbetaling. Nye regnskapstall viser at antall utbetalinger har økt
i 2001. Regnskapstall, samt prognoser for resten av året,
viser at Statens Pensjonskasse vil ha et totalt bevilgningsbehov
på 40 mill. kroner på kap. 1546.
Bevilgningen under kap. 1546 post 1 foreslås
derfor økt med 26,783 mill. kroner.
Som følge av større vekst
i antall gruppelivsutbetalinger enn forventet, anslås det
at utbetalingene vil være 6 mill. kroner høyere
enn budsjettert i 2001.
På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen under kap. 1547 post 1, styrket med 6 mill. kroner.
Konkurransetilsynet gjennomfører en
større omorganisering i 2001, som blant annet innebærer
en styrking av sentralenheten. Den nåværende planløsning
i Konkurransetilsynets lokaler er ikke tilfredsstillende i forhold
til den nye organisasjonsmodellen. Dette er hovedsakelig på grunn
av flere stillinger enn tilgjengelige kontorplasser. Ombygging av
eksisterende lokaler vil løse disse problemene. Andre løsninger
enn ombygging anses som lite hensiktsmessige ut fra økonomiske
og personalpolitiske vurderinger. Ombygging av tilsynets lokaler
vil anslagsvis beløpe seg til 3,5 mill. kroner, hvorav
tilsynet selv vil dekke 1 mill. kroner innenfor vedtatt budsjettet
for 2002.
På denne bakgrunn foreslås
bevilgningen under kap. 1550 post 1 Driftsutgifter økt
med 2,5 mill. kroner for 2001.
Direktoratet for brann- og eksplosjonsvern (DBE)
og Produkt- og Elektrisitetstilsynet (PE) skal slås sammen til
Direktoratet for brann- og elsikkerhet fra 1. januar 2002, jf. omtale
i St.prp. nr. 1 (2001-2002) fra Arbeids- og administrasjonsdepartementet.
Sammenslåingen medfører ekstra
utgifter. Utgiftene er hovedsakelig knyttet til IKT-investeringer
i 2001 og 2002.
Totale engangskostnader for 2001 er beregnet
til 9,5 mill. kroner. Foreløpige estimater fra etatene
tilsier at de kan dekke 2 mill. kroner av dette beløpet
innenfor vedtatt budsjett 2001. Ekstra utgifter i inneværende år blir
ut fra dette 7,5 mill. kroner.
Omorganiseringen av de to etatene vil gi innsparinger
over tid som er større enn engangskostnadene knyttet til
denne prosessen. De estimerte innsparingene knytter seg til en reduksjon
av administrativt personell, noe lavere kostnader på husleie
og samordning på IKT-området. I 2002 forventes
det ikke innsparing knyttet til sammenslåingen og flyttingen.
Fra 2003 anslås omorganiseringen å gi en netto
innsparing på 3 mill. kroner årlig, da engangskostnadene
vil være tjent inn innen utgangen av 2005.
På grunnlag av ovennevnte foreslås
post 1 Driftsutgifter økt med 1 mill. kroner og post 45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold foreslås økt
med 6,5 mill. kroner.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble det omdisponert
24 mill. kroner fra kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen til
kap. 731 Rikshospitalet. Det ble samtidig opplyst at prosjektregnskapet
for prosjekt Nytt Rikshospital ikke vil foreligge før mot
slutten av 2001, og at en først da vil få oversikt
over om det vil gjenstå ytterligere midler.
Statsbygg har nå utarbeidet en sluttrapport
som viser at det gjenstår ytterligere 24,1 mill. kroner.
Disse midlene foreslås omdisponert til kap. 731 Rikshospitalet, for å finansiere
ulike bygningsmessige arbeider i Rikshospitalets regi. Det foreslås
på denne bakgrunn at bevilgningen under kap. 1580 post
31 settes ned med 24,1 mill. kroner. Det vises for øvrig
til nærmere omtale under kap. 731 Rikshospitalet i egen
proposisjon fra Sosial- og helsedepartementet.
I St.meld. nr. 18 (2000-2001) ble de samlede
kostnadene knyttet til planlegging og investering i Pilestredet Park
beregnet til å utgjøre 128 mill. kroner. Dette
er fulgt opp ved at det i statsbudsjettet for 2000 og 2001 er bevilget
hhv. 65 mill. kroner og 63 mill. kroner over kap. 1583 Utvikling
av Pilestredet park. I tillegg er det bevilget 0,348 mill. kroner
i mva.-kompensasjon, jf. St.prp. nr. 84 (2000-2001) og Innst. S.
nr. 328 (2000-2001).
Utbyggernes virksomhet er utsatt i forhold til
opprinnelige planer. Som en konsekvens av dette, forventer Statsbygg å gjennomføre
rive-, utenomhus- og infrastrukturarbeider frem til og med 2004.
Bevilgningen under kap. 1583 post 30 foreslås på denne
bakgrunn satt ned med 45 mill. kroner i statsbudsjettet for 2001.
Sammenlignet med opprinnelig planlagt totalkostnad
på 128,3 mill. kroner forventes ovennevnte forsinkelse
videre å medføre en merutgift i størrelsesorden
3 mill. kroner, hovedsakelig som følge av prisutvikling og
fordi en større andel av rammen blir berørt av
mva. på tjenester. Dette innebærer at det vil
være behov for å gjenbevilge til sammen 48 mill.
kroner i 2003 og 2004.
På bakgrunn av ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 1583 post 30 satt ned med 45 mill. kroner
i statsbudsjettet for 2001. Utgiftsrammen knyttet til planlegging
og investeringer i Pilestredet Park foreslås videre satt
til 131,3 mill. kroner. Departementet vil komme tilbake til gjenstående
bevilgningsbehov på 48 mill. kroner i budsjettet for 2003
og 2004.
Statsbygg har i budsjettet for 2001 en fullmakt
som gir forvaltningsbedriften anledning til å overskride investeringsbudsjettet
(kap. 2445 postene 30-49) med beløp som tilsvarer inntektene
fra salg av eiendom. Dette gir Statsbygg anledning til å reinvestere
inntekter fra salg av eiendom som det i utgangspunktet ikke er budsjettert
med. Fullmakten er hittil praktisert slik at kun gevinsten ved salg
av eiendom er reinvestert. Statsbygg har således kunnet
overskride investeringsbudsjettet med differansen av den totale
salgsinntekten og eiendommens bokførte verdi.
Statsbyggs eiendommer er den kapital bedriften
er satt til å forvalte på en best mulig måte.
For å gi incentiver til en bedre forvaltning av denne kapitalen,
legges det opp til at fullmakten praktiseres slik at Statsbygg kan
overskride investeringsbudsjettet for et beløp tilsvarende
hele salgsinntekten. En slik endring vil ikke kreve omformulering
av det aktuelle romertallsvedtakets ordlyd.
Fullmakten gir for øvrig anledning
til å overskride investeringsbudsjettet. Dersom investeringsbevilgningene
ikke er fullt ut benyttet, kan heller ikke overskridelsesfullmakten
benyttes. Arbeids- og administrasjonsdepartementet har imidlertid
fullmakt til å medregne ubenyttede inntekter fra salg av
eiendom ved beregning av overført beløp fra et
budsjettår til det neste.
Arealsituasjonen i regjeringskvartalet er i
dag meget stram. Bl.a. er ca. 200 ansatte lokalisert i eksterne
lokaler hvor det påløper betydelige leieutgifter.
I tillegg medfører dette ineffektive arbeidsformer. Statsbygg har
på denne bakgrunn inngått leieavtale med kjøpsopsjon
for Keysersgate 6 i Oslo. Sammen med statens lokaler i Keysersgate
8 vil dette kunne gi en utvidelse av regjeringskvartalet med 13
500 m2.
I henhold til ovennevnte opsjonsavtale vil Keysersgate
6 kunne kjøpes for ca. 173,6 mill. kroner, dersom kjøpet
foretas innen utgangen av 2001. Dersom kjøpet utsettes
til 2002 vil det som følge av klausuler om indeksregulering
påløpe merkostnader i størrelsesorden
14 mill. kroner. Det foreslås på denne bakgrunn
at eiendommen kjøpes i 2001. Utgiften vil bli dekket ved interne
omdisponeringer, herunder salg av andre eiendommer.
Statsbygg kan per i dag ikke foreta kjøp
av eiendommer som overskrider 75 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle,
eller 150 mill. kroner totalt, jf. St.prp. nr. 1 (2000-2001) fullmakt
IV.8. Det foreslås på denne bagrunn gitt fullmakt
til kjøp av Keysersgate 6 i Oslo i 2001, jf. forslag til
vedtak.
I statsbudsjettet for 2001 er det bevilget 536,46
mill. kroner til videreføring av byggeprosjekter under
kap. 2445 post 31 Videreføring av byggeprosjekter, inkludert
kompensasjon for merverdiavgiftreformen. På bakgrunn av
rapportering per 2. tertial 2001, foreslås bevilgningen
satt ned med 27,45 mill. kroner. Mindrebehovet skyldes i hovedsak
faseforskyvninger i enkelte prosjekter.
I ovennevnte sum på 27,45 mill. kroner
er det inkludert et forslag om å øke bevilgningen
til ambassaden i Maputo med 2,55 mill. kroner. Dette innebærer
en overskridelse av prosjektets godkjente kostnadsramme per 1. juli
2000 på 19 mill. kroner med 12,9 pst. Overskridelsen skyldes
endringer i valutakurs, hovedsakelig i forhold til kontrakter inngått
i USD hvor det ved fremleggelsen av kostnadsrammen var lagt til
grunn en kurs på 7,4. Kostnadsrammen for ambassaden i Maputo
vil på bakgrunn av dette bli satt til 21,55 mill. kroner.
Under henvisning til ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 2445 post 31 satt ned med til sammen 27,45
mill. kroner.
På bakgrunn av lavere bevilgningsbehov
enn anslått på bevilgningstidspunktet, foreslås
bevilgningen under kap. 2445 Statsbygg post 45 Større utstyrsanskaffelser satt
ned med 2,114 mill. kroner til 97,043 mill. kroner.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble leieinntekten
under kap. 5446 Salg av eiendom, Fornebu økt med 13 mill.
kroner til 15 mill. kroner. Statsbygg forventer nå en ytterligere økning
av leieinntektene med 5 mill. kroner. Bevilgningen under kap. 5446
post 1 Leieinntekter foreslås på denne bakgrunn økt
med 5 mill. kroner til 20 mill. kroner.
I forbindelse med behandlingen av St.prp. nr.
84 (2000-2001), jf. Innst. S. nr. 325 (2000-2001) ble salgsinntektene
under kap. 5446 Salg av eiendom - Fornebu økt med 43,7
mill. kroner til 698 mill. kroner. Økningen var hovedsakelig
begrunnet med forventninger om merinntekter i forbindelse med salg
av Fornebu hovedgård og overlevering av IT-området.
Overleveringen av IT-området til IT
Fornebu Eiendom AS ble gjennomført i juni 2001. På bakgrunn
av ESAs krav om at 5 pst.-avslaget skulle fjernes samt indeksregulering,
ble salgssummen justert til 714,55 mill. kroner. Dette beløpet
ble innbetalt 2. juli 2001.
Statsbygg har opplyst at behandlingen av reguleringsplanen
for området rundt Fornebu Hovedgård har tatt noe
lengre tid i Bærum kommune enn det som tidligere ble lagt
til grunn. Det forventes derfor at salget ikke lar seg realisere
før i 2002.
Under henvisning til ovennevnte foreslås
bevilgningen under kap. 5446 post 40 Salgsinntekter, Fornebu, økes
med 16,55 mill. kroner fra 698 mill. kroner til 714,55 mill. kroner.