I Dokument nr. 8:12 (2001-2002) blir følgjande
forslag fremma:
"1. Stortinget
ber Regjeringen endre forskriftene slik at forholdene legges til
rette for at også andre aktører enn NSB BA kan
benytte seg av Jernbaneverkets skinneganger.
2. NSB BA overføres fra Samferdselsdepartementet til
Næringsdepartementet."
Dokumentet blei referert i Stortinget 6. november 2001
og pkt. 1 i forslaget blei vedtatt sendt samferdselskomiteen.
Som bakgrunn for forslaget er det m.a. vist
til at 1. juli 1999 blei NSB BA og Jernbaneverket skilt organisatorisk
og økonomisk.
Det økonomiske og organisatoriske skilje
mellom NSB BA og Jernbaneverket er dermed lovmessig fullført
og opnar i teorien for open konkurranse på Jernbaneverket
sin skjenegang.
Jernbaneloven opnar for ein generell konkurransesituasjon
på Jernbaneverket sitt linenett, mens forskriftene § 2-2
i sin realitet hindrar at interesserte aktørar får tilgang
til Jernbaneverket sitt linenett.
Det er vanskeleg å finne ut om jernbanetrafikken
i Noreg er rasjonelt driven, og korleis det er med ressursutnytting,
service, om den er føremålstenleg for brukarane
og om effektivitet. Med fleire aktørar på banenettet
vil det bli lettare å skilje gode og effektive operatørar
frå dei ineffektive.
Ved å tillate fleire operatørselskap
på linenettet, vil det kunne leggjast opp til anbodsrundar,
der definerte jernbanestrekningar vert utlyst.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Høyre, Anne Berit Andersen, Sverre J. Hoddevik, Hans
R. Kjæstad og lederen Petter Løvik, fra Fremskrittspartiet, Thore
A. Nistad og Kenneth Svendsen, fra Kristelig Folkeparti, Odd Holten
og Jan Sahl, vil vise til at det nå er åpnet
for konkurranse innen godstransport på Jernbaneverkets
spor. Samtidig er det tegn som tyder på at jernbanesektoren internasjonalt
står foran en liberalisering der jernbanesporene blir åpnet
slik at flere selskaper kan tilby sine tjenester også innen
persontransport. Ettersom EU er en viktig pådriver for
en slik utvikling vil Norge, som en del EØS-området,
måtte legge til rette for at også norske jernbanespor
vil bli åpnet for konkurranse for persontransport.
Flertallet ser det som positivt
at Regjeringen nå vil fjerne forskrifter og slik åpne
for flere transportør også innen persontransport.
Flertallet forutsettes at hensynet
til trafikksikkerhet og tilgjengelig sporkapasitet blir ivaretatt
når det åpnes for konkurranse innen persontransport
med jernbane.
Det er i dag få aktører som
står klare til gå inn i konkurranse med NSB på persontransportsiden.
Det å drive jernbanevirksomhet stiller høye krav
både til kompetanse og kapital. Det er derfor viktig at
Regjeringen tar seg nødvendig tid til den nødvendige
tilrettelegging slik at det etableres virksom konkurranse på dette
området. Det vil kunne styrke jernbanen i forhold til andre
transportmiddel.
Flertallet vil derfor vise til
forslag i Budsjett-innst. S. nr. 13 (2001-2002) om at Stortinget
ber Regjeringen endre forskriftene slik at forholdene legges til rette
for ytterligere konkurranse innen persontransport på Jernbaneverkets
skinneganger. Det forutsettes at hensynet til trafikksikkerhet og
tilgjengelig sporkapasitet blir ivaretatt.
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet,
Sigrun Eng, Bjørgulv Froyn, Tomas Norvoll og Oddbjørg
Ausdal Starrfelt, frå Sosialistisk Venstreparti, Geir-Ketil Hansen
og Heidi Sørensen, og frå Senterpartiet, Jorunn
Ringstad, viser til vedlagde fråsegn, datert 14.
november 2001 frå Samferdselsdepartementet ved statsråden,
der det heiter:
"I tråd med framlegg i St.meld nr. 46 (1999-2000) Nasjonal
transportplan 2002-2011, jf. Innst. S. nr. 119 (2000-2001) legges
det fra Samferdselsdepartementets side i første omgang
opp til å utvide forskriftene om tilgang til sporet til
også å omfatte godkjente jernbaneforetak som ønsker å utføre
godstransporter på strekninger der det er ledig kapasitet
på jernbanenettet."
Desse medlemer støttar
eit slikt opplegg.
Desse medlemer viser vidare til
at spørsmålet om å tillate fleire aktørar
på det statlege jernbanenettet blei teke opp i Innst. S.
nr. 126 (2000-2001), jf. Dokument nr. 8:9 (2000-2001) som blei fremja
av stortingsrepresentantane Robert Eriksson, Thore A. Nistad og Christopher
Stensaker, og i Innst. S. nr. 119 (2000-2001), jf. St.meld. nr.
46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011.
Desse medlemer viser til at det
i Innst. S. nr. 119 (2000-2001) heiter frå fleirtal i komiteen:
"Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og
Venstre mener det i større grad må sannsynliggjøres
at de potensielle gevinstene ved å åpne jernbanenettet
i persontransport for flere aktører er større
enn de samfunnsøkonomiske kostnadene som følger
av et slikt system, før det eventuelt åpnes for økt konkurranse
også i persontransport. Flertallet har videre merket seg
at Regjeringen vil arbeide for at de sentrale innenlandske jernbanestrekningene åpnes
for internasjonale godstransporter i tråd med utviklingen
i EU."
Desse medlemer legg framleis
dette til grunn
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser vidare til merknadene
frå Arbeiderpartiet i samme innstilling, der det heiter:
"Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet er enige i
at det er riktig å åpne for mer konkurranse på jernbanenettet.
Disse medlemmer vil likevel understreke at når det fra
enkelte hold framstilles som om det ikke er konkurranse på det
norske jernbanenettet, er dette ikke riktig. Norge er faktisk blant
de land i Europa som organisatorisk og lovmessig har kommet lengst
med å legge forholdene til rette for å åpne
for konkurranse på jernbanenettet. Det er i dag allerede åpnet
for flere aktører på deler av det norske jernbanenettet,
særlig innenfor godstransport.
Disse medlemmer
mener det er riktig gradvis å åpne for konkurranse
på det norske jernbanenettet og vil peke på at
en tilrettelegging for flere aktører på sporet må ses
i sammenheng med tilgjengelig sporkapasitet og hensynet til trafikksikkerheten."
Desse medlemer deler dette synet.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet vil
hevde at fordelene ved å tillate flere aktører
på jernbanenettet først vil bli synliggjort når
det er blitt tillatt med alternative jernbaneselskaper som konkurrerer
på det samme banenettet. Disse medlemmer viser
til at mange statlige monopoler i Norge er oppløst med
godt resultat.
Det er alminnelig enighet om at NRK-monopolet neppe
ville kunnet gi seg utslag i et så variert TV- og radiotilbud
som det vi har fått. Først da NRK fikk konkurranse
ble det flere kanaler å velge mellom, og et større
mangfold i eteren.
Oppløsningen av det gamle Televerkets
monopol på teletjenester har åpenbart gitt gode
resultater i form av flere og bedre teletjenester, billigere teletjenester
og at køene er forsvunnet.
Oppløsningen av taximonopolene har
gitt kundene et bedre tilbud, og oppløsningen av Vinmonopolets
enerett til import og engrossalg har gitt bedre service, mer rasjonell
varedistribusjon, og lavere logistikk-kostnader for kundene.
Disse medlemmer viser til at
det var en omfattende meningsutveksling forut for avviklingen av
disse monopolene, men at blant dem som var imot å oppløse monopolene
er det ingen som går inn for å gjeninnføre dem.
Det er ingen grunn til å tro at oppløsningen
av NSBs monopol skal være noe unntak. Disse medlemmer har
stor tro på at flere, konkurrerende aktører på jernbanenettet
vil fremtvinge en rasjonalisering og effektivisering i NSB, slik
at jernbanetilbudet til publikum blir bedre.
Disse medlemmer vil anbefale
at nye aktører på banenettet, norske som utenlandske,
tillates på Jernbaneverkets nett. De nye aktørene
skal likestilles med NSB når det gjelder rammebetingelser,
leie av kapasitet, avgifter og subsidier og andre forhold som påvirker konkurranseforholdene
mellom aktørene.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:12 (2001-2002) - punkt 1 i forslag fra
stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Thore A. Nistad om å tillate
flere aktører på Jernbaneverkets banenett - blir
vedlagt protokollen.
Det vises til samferdselskomiteens brev av 8. november
2001, vedlagt ovennevnte Dokument 8-forslag av 6. november 2001,
og hvor det bes om Samferdselsdepartementets uttalelse vedrørende
pkt. 1 til vedtak.
I Dokument nr. 8:12 (2001-2002) er det bl.a.
foreslått følgende:
"1. Stortinget ber Regjeringen endre forskriftene
slik at forholdene legges til rette for at også andre aktører enn
NSB BA kan benytte seg av Jernbaneverkets skinneganger."
Samferdselsdepartementet viser til at spørsmålet
om å tillate flere aktører på det statlige
jernbanenettet bl.a. ble tatt opp ved Stortingets behandling av
Innst. S. nr. 126 (2000-2001) som tok utgangspunkt i Dokument nr. 8:9
(2000-2001) som ble fremmet av stortingsrepresentantene, Robert
Eriksson, Thore A. Nistad og Christopher Stensaker.
Departementet ser det som positivt at konkurranseutsettelsen
på jernbanenettet blir utvidet, forutsatt at det ses i
sammenheng med hensyn til trafikksikkerhet og hensynet til tilgjengelig
sporkapasitet.
I tråd med fremlegg i St.meld. nr.
46 (1999-2000) Nasjonal transportplan 2002-2011, jf. Innst. S. nr.
119 (2000-2001) legges det fra Samferdselsdepartementets side i
første omgang opp til å utvide forskriftene om
tilgang til sporet til også å omfatte godkjente
jernbaneforetak som ønsker å utføre godstransporter
på strekninger der det er ledig kapasitet på jernbanenettet.
Videre er nye EU-direktiv som bl.a. omfatter åpning av
internasjonal godstransport på jernbane på særskilte strekninger,
s.k. TERFN-strekninger fra mars 2003, og på hele jernbanenettet
fra 2008, blitt en del av EØS-avtalen. De norske s.k. TERFN-strekningene
omfatter størsteparten av det norske jernbanenettet. Departementet
vil nå starte opp arbeidet med å implementere de
vedtatt rettsaktene i norsk rett. Frist for implementering er mars
2003.
Oslo, i samferdselskomiteen, den 6. desember 2001
Petter Løvik
leiar |
Sigrun Eng
ordførar |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |