Ved EØS-komiteens beslutning nr. 115/2001
av 28. september 2001 ble europaparlaments- og rådsdirektiv 2000/9/EF
om taubaneanlegg til persontransport av 20. mars 2000 tatt inn i
EØS-avtalens vedlegg II om tekniske forskrifter, standarder,
prøving og sertifisering.
Beslutningen i EØS-komiteen ble fattet
med forbehold om Stortingets samtykke, da gjennomføringen
i norsk rett nødvendiggjør lovendring. Stortinget
inviteres gjennom proposisjonen til å gi sitt samtykke
til EØS-komiteens beslutning nr. 115/2001.
Taubaneanlegg til persontransport konstrueres,
bygges, tas i bruk og drives med det formål å transportere personer.
Taubaneanlegg er hovedsakelig fjellheissystemer som brukes
ved turiststeder i høyfjellet og omfatter kabelbaner, svevebaner,
gondoler, stolheiser og skitrekk, men kan også omfatte
taubaneanlegg som brukes i bytransportsystemer. Bakgrunnen for direktivet
er ønsket om økt sikkerhet for persontransport
med taubaner. Personer som bruker taubaneanlegg skal ha garanti
for at sikkerhetsnivået er tilfredsstillende i hele EØS-området.
På den bakgrunn fastsetter direktivet en rekke prosedyrer
og kontroll- og verifikasjonsmetoder. Dette innebærer krav
om bruk av standardisert utstyr samt krav om sikkerhetsanalyser
og merking av taubanens sikkerhetskomponenter. Direktivet krever
videre at medlemsstatene skal treffe nødvendige forholdsregler
for at sikkerhetskomponenter og delsystemer kun markedsføres
om de oppfyller grunnleggende krav.
Tekniske kontrollorgan skal gjennomføre
samsvarsvurderinger. En samsvarsvurdering skal bl.a. bekrefte at
et delsystem er i samsvar med gjeldende regelverk og skal fritt
kunne omsettes i hele EØS-området.
Gjennomføringen av direktivet i norsk
rett vil gjøre det nødvendig å endre
taubaneloven og eventuelt jernbaneloven slik at det blir innført
en hjemmel til å regulere markedsføring av delsystemer
og sikkerhetskomponenter som skal brukes i taubaneanlegg til persontransport,
en hjemmel for å kreve nødvendig merking samt
gebyrhjemmel for overvåking av markedet.
Samferdselsdepartementet vil fremme en egen odelstingsproposisjon
med forslag til nødvendige lovendringer for Stortinget.
Fristen for å sette i kraft ny lovgivning i samsvar med
direktivet er 3. mai 2002.
Gjennomføringen av direktivet antas
ikke å medføre administrative eller økonomiske
konsekvenser av betydning for det offentlige.
Utenrikskomiteen har i brev av 4. desember 2001 meddelt
at komiteen har ingen merknader.
Komiteen har ingen
merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre
slikt
vedtak:
Stortinget samtykker i godkjenning av EØS-komiteens
beslutning nr. 115/2001 av 28. september 2001 om endring
av vedlegg II i EØS-avtalen (direktiv om taubaneanlegg
til persontransport).
Oslo, i samferdselskomiteen, den 6. desember 2001
Petter Løvik
leder |
Hans R. Kjæstad
ordfører |
Geir-Ketil Hansen
sekretær |