Vedlegg 2: Notat 10. desember 2001 fra Det konstitusjonelle kontor i Stortinget til kirke-, utdannings- og forskningskomiteen

Spørsmål vedr. St.prp. nr 13 (2001-2002)

Vi viser til brev av 07.12.01.

Spørsmålet er om to forslag i komiteen vil være i tråd med Bevilgningsreglementets §4 å øke bevilgningene på kap. 270, post 75 (tilskudd til studentboliger) og kap. 240, post 70 (tilskudd til private skoler), samt at bevilgningene gjøres overførbare.

Førstnevnte forslag er på bakgrunn av at flere samskipnader er i ferd med å fullføre prosjekter som det foreløpig ikke er gitt tilskudd til, og der husleie uten tilskudd vil "prise studentene ut".

Det andre forslaget er på bakgrunn av ønsket om å stimulere private skoler økonomisk og gi et signal om at disse utdanningsinstitusjoner er et prioritert område.

Bevilgningsreglementets § 4 sier at budsjettet skal omfatte samtlige utgifter (og inntekter) i budsjetterminene, så langt de kan forutses når budsjettet blir endelig vedtatt. Dette innebærer krav om realistisk budsjettering. Utarbeidelse av budsjettforslag må vurdere hvilke beløp som trengs under hver enkelt post for å dekke utgifter som skal betales i løpet av året. Også for poster som har stikkordet "kan overføres" eller "overslagsbevilgning", gjelder kravet om realistisk vurdering av hvilke beløp som kommer til utbetaling.

Riksrevisjonen stiller, på bakgrunn av manglende utnyttelse av gitte bevilgninger, i Dokument nr. 3:5 (1996-97) spørsmål ved hvorvidt forutsetningen om realistisk budsjettering er ivaretatt, og Finansdepartementet minner departementene om dette kravet i de årlige budsjettrundskrivene.

Utfra merknadene i utkastet til innstilling, kan vi vanskelig se at de foreslåtte bevilgningene vil kunne komme til utbetaling inneværende år, og forslagene bør derfor ikke fremmes.

Videre finner vi det prinsipielt betenkelig å bevilge penger for inneværende år og gjøre dem overførbare til neste år, samtidig som Stortinget er i ferd med å saldere budsjettet for neste år.

For øvrig vises til vedlagte kopi av side 26 i Budsjettreformutvalgets innstilling.

Fra vedlegg til Innst. S. nr. 174 (2000-2001) Innstilling fra Stortingets presidentskap om evaluering av Stortingets behandling av stats- og nasjonalbudsjettet:

"Utvalget vil vise til at det ved innføringen av et sy­stem for bindende rammer for den videre behandling om høsten for neste års budsjett, er det viktig at systemet ikke blir svekket ved at bevilgninger som først kommer til anvendelse neste budsjettår blir bevilget utenfor rammesystemet i nysalderingen for inneværende års budsjett. Problemstillingen oppstår når de bevilgede midlene kan overføres til neste år, f.eks. ved at budsjettposten påføres stikkordet "kan overføres".

Utvalget vil peke på at selv om en bevilgning påføres stikkordet "kan overføres", gir dette ikke unntak fra prinsippet om realistisk budsjettering som innebærer at bevilgningen ikke skal settes høyere eller lavere enn det som antas å bli den faktiske inn- eller utbetaling for vedkommende termin. Dette er også påpekt av Riksrevisjonen flere ganger i de konstitusjonelle antegnelsene.

Utfra hensynet til en hensiktsmessig budsjett- og økonomiforvaltning i staten ser imidlertid ikke utvalget det som aktuelt å begrense mulighetene til overføring av budsjettmidler mellom budsjetterminer i forhold til dagens situasjon.

Utvalget er av den mening at dersom bevilgnings­reglementets regler om realistisk budsjettering og intensjonene bak disse overholdes, vil dette også være tilstrekkelig til å hindre at budsjettreformens ordninger med rammevedtak svekkes.

I de tilfellene der det likevel vedtas bevilgninger på inneværende års budsjett som høyst sannsynlig helt eller delvis vil komme til anvendelse på neste års budsjett, vil utvalget anbefale at det først gjøres eksplisitt vedtak om å fravike bevilgningsreglementets § 4 før slikt bevilgningsvedtak fattes, jf. Stortingets behandling av Innst. S. nr. 24 (2000-2001) 14. november 2000.

Utvalget vil generelt anbefale tilbakeholdenhet når det gjelder budsjettvedtak mot slutten av budsjettåret som kan påvirke de totale statlige utgiftene det påfølgende budsjettåret."