Vi viser til brev av 07.12.01.
Spørsmålet er om to forslag
i komiteen vil være i tråd med Bevilgningsreglementets §4 å øke
bevilgningene på kap. 270, post 75 (tilskudd til studentboliger)
og kap. 240, post 70 (tilskudd til private skoler), samt at bevilgningene
gjøres overførbare.
Førstnevnte forslag er på bakgrunn
av at flere samskipnader er i ferd med å fullføre
prosjekter som det foreløpig ikke er gitt tilskudd til,
og der husleie uten tilskudd vil "prise studentene ut".
Det andre forslaget er på bakgrunn
av ønsket om å stimulere private skoler økonomisk
og gi et signal om at disse utdanningsinstitusjoner er et prioritert
område.
Bevilgningsreglementets § 4 sier at
budsjettet skal omfatte samtlige utgifter (og inntekter) i budsjetterminene,
så langt de kan forutses når budsjettet blir endelig vedtatt.
Dette innebærer krav om realistisk budsjettering.
Utarbeidelse av budsjettforslag må vurdere hvilke beløp
som trengs under hver enkelt post for å dekke utgifter
som skal betales i løpet av året.
Også for poster som har stikkordet "kan overføres"
eller "overslagsbevilgning", gjelder kravet om realistisk vurdering
av hvilke beløp som kommer til utbetaling.
Riksrevisjonen stiller, på bakgrunn
av manglende utnyttelse av gitte bevilgninger, i Dokument nr. 3:5 (1996-97)
spørsmål ved hvorvidt forutsetningen om realistisk
budsjettering er ivaretatt, og Finansdepartementet minner departementene
om dette kravet i de årlige budsjettrundskrivene.
Utfra merknadene i utkastet til innstilling,
kan vi vanskelig se at de foreslåtte bevilgningene vil
kunne komme til utbetaling inneværende år, og
forslagene bør derfor ikke fremmes.
Videre finner vi det prinsipielt betenkelig å bevilge penger
for inneværende år og gjøre dem overførbare
til neste år, samtidig som Stortinget er i ferd med å saldere budsjettet
for neste år.
For øvrig vises til vedlagte kopi av
side 26 i Budsjettreformutvalgets innstilling.
Fra vedlegg til Innst. S. nr. 174 (2000-2001)
Innstilling fra Stortingets presidentskap om evaluering av Stortingets
behandling av stats- og nasjonalbudsjettet:
"Utvalget vil vise til at det ved innføringen
av et system for bindende rammer for den videre behandling om
høsten for neste års budsjett, er det viktig at
systemet ikke blir svekket ved at bevilgninger som først kommer
til anvendelse neste budsjettår blir bevilget utenfor rammesystemet
i nysalderingen for inneværende års budsjett.
Problemstillingen oppstår når de bevilgede midlene
kan overføres til neste år, f.eks. ved at budsjettposten
påføres stikkordet "kan overføres".
Utvalget
vil peke på at selv om en bevilgning påføres stikkordet
"kan overføres", gir dette ikke unntak fra prinsippet om
realistisk budsjettering som innebærer at bevilgningen
ikke skal settes høyere eller lavere enn det som antas å bli
den faktiske inn- eller utbetaling for vedkommende termin. Dette
er også påpekt av Riksrevisjonen flere ganger
i de konstitusjonelle antegnelsene.
Utfra hensynet
til en hensiktsmessig budsjett- og økonomiforvaltning i
staten ser imidlertid ikke utvalget det som aktuelt å begrense
mulighetene til overføring av budsjettmidler mellom budsjetterminer
i forhold til dagens situasjon.
Utvalget er av den
mening at dersom bevilgningsreglementets regler om realistisk
budsjettering og intensjonene bak disse overholdes, vil dette også være tilstrekkelig
til å hindre at budsjettreformens ordninger med rammevedtak
svekkes.
I de tilfellene der det likevel vedtas bevilgninger
på inneværende års budsjett som høyst
sannsynlig helt eller delvis vil komme til anvendelse på neste års
budsjett, vil utvalget anbefale at det først gjøres
eksplisitt vedtak om å fravike bevilgningsreglementets § 4
før slikt bevilgningsvedtak fattes, jf. Stortingets behandling
av Innst. S. nr. 24 (2000-2001) 14. november 2000.
Utvalget
vil generelt anbefale tilbakeholdenhet når det gjelder
budsjettvedtak mot slutten av budsjettåret som kan påvirke
de totale statlige utgiftene det påfølgende budsjettåret."