Jeg viser til brev fra finanskomiteen av 22.
november 2001, der det bes om en uttalelse til det nevnte forslaget.
Jeg vil innledningsvis si meg enig med forslagsstillerne
i at de frivillige organisasjonene gjør en innsats som
samfunnet ikke kan unnvære. I tråd med Sem-erklæringen
tar Samarbeidsregjeringen sikte på å styrke de
frivillige organisasjonenes stilling i løpet av stortingsperioden
2001-2005. Det er naturlig at dette skjer i en budsjettmessig sammenheng.
I nevnte Dokument 8:20 (2001-2002) foreslås
det en ordning med "fullt inntektsfradrag på selvangivelsen" for
gaver som ytes til organisasjoner som driver virksomhet av ikke-kommersiell
karakter. Forslaget gjelde alle "samfunnsnyttige lag og foreninger",
herunder lag og foreninger som driver fritidspregede aktiviteter
for voksne medlemmer, for eksempel idretts- og mosjonsaktiviteter,
sang og teater. Midlene skal kanaliseres gjennom lokale dugnadsfond
som skal opprettes i hver kommune. De lokale dugnadsfondene, som
skal få sitt styre oppnevnt av kommunestyret, skal kontrollere
at de lag som mottar gaver oppfyller vilkårene.
Bakgrunnen for forslaget er at stadig flere
antas å ha bedre anledning til å støtte
lokalt frivillig arbeid med penger enn med praktisk arbeid. Forslagsstillerne mener
derfor at det er nødvendig at det offentlige bidrar med
skatteincentiver for å sikre finansieringen av det frivillige
arbeidet. Det legges også vekt på at interessen
for å gi gaver blir større dersom gaven går direkte
til lokale lag og foreninger.
Bestemmelsen i skatteloven § 6-50,
som ble innført med virkning fra og med inntektsåret
2000, gir skattytere rett til fradrag ved inntektsfastsettelsen
for gaver til visse frivillige organisasjoner når gaven
utgjør minst 500 kroner i det året gaven gis.
Fradraget kan sammen med fradrag for betalt fagforeningskontingent
etter skatteloven § 6-20 ikke utgjøre mer enn
900 kroner. Som nevnt foran vil Regjeringen på et senere
tidspunkt foreslå å øke beløpet
for gaver til visse frivillige organisasjoner betydelig.
Fradragsretten omfatter bidrag til organisasjoner som
ikke har erverv til formål, og som driver:
a) omsorgs-
og helsefremmende arbeid for barn eller ungdom, og for eldre, syke,
funksjonshemmede eller andre svakstilte grupper,
b) barne- og ungdomsrettet arbeid innen
musikk, teater, litteratur, dans, idrett, friluftsliv o.l.,
c) religiøs eller annen livssynsrettet
virksomhet,
d) virksomhet til vern av menneskerettigheter
eller utviklingshjelp,
e) katastrofehjelp og virksomhet til forebygging
av ulykker og skader, eller
f) kulturvern, miljøvern, naturvern
eller dyrevern.
Ordningen er begrenset til organisasjoner som
har et nasjonalt omfang. Stiftelser må oppfylle vilkårene
i lov om stiftelser m.m. § 14 og motta offentlig støtte.
Skattedirektoratet fører et sentralt
register over organisasjoner som er forhåndsgodkjent for å motta
gaver med rett til inntektsfradrag for giveren. Godkjente institusjoner
føres opp på en egen liste som tas inn i Skattedirektoratets
Lignings-ABC. Organisasjonene plikter å inngi opplysninger
om fradragsberettigede gaver maskinelt til ligningsmyndighetene.
Opplysningene brukes ved utskriving av forhåndsutfylt selvangivelse.
Etter loven er det ikke noe til hinder for at
gaver ytes til en organisasjon med ønske om at den aktuelle
gaven skal kanaliseres til et bestemt lag eller en bestemt aktivitet
som omfattes av bestemmelsen. En ordning med lokale dugnadsfond
er derfor ikke nødvendig for å styre midler til
aktiviteter og lag i egen kommune. Den gjeldende ordningen synes
så langt ikke å kreve særlig store administrative
ressurser, verken hos gavemottakerne eller hos myndighetene, og
bidrar målrettet til å styre midler til de høyest
prioriterte aktiviteter.
Forslaget i Dokument 8:20 (2001-2002) innebærer
at langt flere innretninger vil kunne omfattes av fradragsregelen,
samt at det i hver kommune må etableres et fond med et
styre og en administrasjon. En ordning der den enkelte skattyter
fører fradraget manuelt på sin selvangivelse,
vil øke arbeidsbelastningen på ligningsmyndighetene
betydelig. Det må derfor forutsettes at de lokale fondene
skal innberette opplysninger om bidrag maskinelt til ligningsmyndighetene.
Forslaget vil innebære en administrativt kostbar ordning
for alle parter.
Den foreslåtte ordningen vil omfatte
organisasjoner med formål som det neppe er særlig
grunn til å yte indirekte støtte gjennom en fradragsordning.
Jeg anser at blant annet hobby- og fritidspregede aktiviteter for voksne
ikke bør få konkurrere om gaver til barne- og ungdomsaktiviteter
og de andre prioriterte formålene som er nevnt i skatteloven § 6-50.
Voksne personer bør i hovedsak selv finansiere sine hobbyer
og fritidsaktiviteter med beskattede midler.
For øvrig bemerkes at det må antas å være
meget vanskelig å finne en egnet avgrensning av ordningens omfang.
Det omfattende og vage begrepet "samfunnsnyttig" egner seg svært
dårlig til dette formålet.
På bakgrunn av det som her er sagt
frarår jeg innføring av en slik ordning som er
foreslått.
Avslutningsvis opplyser jeg at Regjeringen i
Revidert nasjonalbudsjett 2002 vil legge frem mulighetene for utvidelse
av ordningen med fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner.
I denne forbindelse nevnes også at Regjeringen i St.prp.
nr. 1 Tillegg nr. 4 har foreslått å øke
bevilgningene til frivillige organisasjoner med 100 mill. kroner
i forhold til Regjeringen Stoltenbergs forslag, for å kompensere
fullt ut for merkostnader som følge av endringen i merverdiavgiftsloven.