Dokument 8:20 (2001-2002) - forslag om en ordning med skattefritak for gaver som gis via lokale dugnadsfond til lokal organisasjon som driver virksomhet av ikke-kommersiell karakter

Jeg viser til brev fra finanskomiteen av 22. november 2001, der det bes om en uttalelse til det nevnte forslaget.

Jeg vil innledningsvis si meg enig med forslagsstillerne i at de frivillige organisasjonene gjør en innsats som samfunnet ikke kan unnvære. I tråd med Sem-erklæringen tar Samarbeidsregjeringen sikte på å styrke de frivillige organisasjonenes stilling i løpet av stortingsperioden 2001-2005. Det er naturlig at dette skjer i en budsjettmessig sammenheng.

I nevnte Dokument 8:20 (2001-2002) foreslås det en ordning med "fullt inntektsfradrag på selvangivelsen" for gaver som ytes til organisasjoner som driver virksomhet av ikke-kommersiell karakter. Forslaget gjelde alle "samfunnsnyttige lag og foreninger", herunder lag og foreninger som driver fritidspregede aktiviteter for voksne medlemmer, for eksempel idretts- og mosjonsaktiviteter, sang og teater. Midlene skal kanaliseres gjennom lokale dugnadsfond som skal opprettes i hver kommune. De lokale dugnadsfondene, som skal få sitt styre oppnevnt av kommunestyret, skal kontrollere at de lag som mottar gaver oppfyller vilkårene.

Bakgrunnen for forslaget er at stadig flere antas å ha bedre anledning til å støtte lokalt frivillig arbeid med penger enn med praktisk arbeid. Forslagsstillerne mener derfor at det er nødvendig at det offentlige bidrar med skatteincentiver for å sikre finansieringen av det frivillige arbeidet. Det legges også vekt på at interessen for å gi gaver blir større dersom gaven går direkte til lokale lag og foreninger.

Bestemmelsen i skatteloven § 6-50, som ble innført med virkning fra og med inntektsåret 2000, gir skattytere rett til fradrag ved inntektsfastsettelsen for gaver til visse frivillige organisasjoner når gaven utgjør minst 500 kroner i det året gaven gis. Fradraget kan sammen med fradrag for betalt fagforeningskontingent etter skatteloven § 6-20 ikke utgjøre mer enn 900 kroner. Som nevnt foran vil Regjeringen på et senere tidspunkt foreslå å øke beløpet for gaver til visse frivillige organisasjoner betydelig.

Fradragsretten omfatter bidrag til organisasjoner som ikke har erverv til formål, og som driver:

  • a) omsorgs- og helsefremmende arbeid for barn eller ungdom, og for eldre, syke, funksjonshemmede eller andre svakstilte grupper,

  • b) barne- og ungdomsrettet arbeid innen musikk, teater, litteratur, dans, idrett, friluftsliv o.l.,

  • c) religiøs eller annen livssynsrettet virksomhet,

  • d) virksomhet til vern av menneskerettigheter eller utviklingshjelp,

  • e) katastrofehjelp og virksomhet til forebygging av ulykker og skader, eller

  • f) kulturvern, miljøvern, naturvern eller dyrevern.

Ordningen er begrenset til organisasjoner som har et nasjonalt omfang. Stiftelser må oppfylle vilkårene i lov om stiftelser m.m. § 14 og motta offentlig støtte.

Skattedirektoratet fører et sentralt register over organisasjoner som er forhåndsgodkjent for å motta gaver med rett til inntektsfradrag for giveren. Godkjente institusjoner føres opp på en egen liste som tas inn i Skattedirektoratets Lignings-ABC. Organisasjonene plikter å inngi opplysninger om fradragsberettigede gaver maskinelt til ligningsmyndighetene. Opplysningene brukes ved utskriving av forhåndsutfylt selvangivelse.

Etter loven er det ikke noe til hinder for at gaver ytes til en organisasjon med ønske om at den aktuelle gaven skal kanaliseres til et bestemt lag eller en bestemt aktivitet som omfattes av bestemmelsen. En ordning med lokale dugnadsfond er derfor ikke nødvendig for å styre midler til aktiviteter og lag i egen kommune. Den gjeldende ordningen synes så langt ikke å kreve særlig store administrative ressurser, verken hos gavemottakerne eller hos myndighetene, og bidrar målrettet til å styre midler til de høyest prioriterte aktiviteter.

Forslaget i Dokument 8:20 (2001-2002) innebærer at langt flere innretninger vil kunne omfattes av fradragsregelen, samt at det i hver kommune må etableres et fond med et styre og en administrasjon. En ordning der den enkelte skattyter fører fradraget manuelt på sin selvangivelse, vil øke arbeidsbelastningen på ligningsmyndighetene betydelig. Det må derfor forutsettes at de lokale fondene skal innberette opplysninger om bidrag maskinelt til ligningsmyndighetene. Forslaget vil innebære en administrativt kostbar ordning for alle parter.

Den foreslåtte ordningen vil omfatte organisasjoner med formål som det neppe er særlig grunn til å yte indirekte støtte gjennom en fradragsordning. Jeg anser at blant annet hobby- og fritidspregede aktiviteter for voksne ikke bør få konkurrere om gaver til barne- og ungdomsaktiviteter og de andre prioriterte formålene som er nevnt i skatteloven § 6-50. Voksne personer bør i hovedsak selv finansiere sine hobbyer og fritidsaktiviteter med beskattede midler.

For øvrig bemerkes at det må antas å være meget vanskelig å finne en egnet avgrensning av ordningens omfang. Det omfattende og vage begrepet "samfunnsnyttig" egner seg svært dårlig til dette formålet.

På bakgrunn av det som her er sagt frarår jeg innføring av en slik ordning som er foreslått.

Avslutningsvis opplyser jeg at Regjeringen i Revidert nasjonalbudsjett 2002 vil legge frem mulighetene for utvidelse av ordningen med fradrag for gaver til visse frivillige organisasjoner. I denne forbindelse nevnes også at Regjeringen i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 4 har foreslått å øke bevilgningene til frivillige organisasjoner med 100 mill. kroner i forhold til Regjeringen Stoltenbergs forslag, for å kompensere fullt ut for merkostnader som følge av endringen i merverdiavgiftsloven.