Moxy Trucks AS er lokalisert i Fræna kommune utenfor Molde. Bedriften produserer og selger rammestyrte anleggsdumpere og har en bemanning på ca. 220 ansatte. Om lag 95 pst. av produksjonen eksporteres. De viktigste markedene er USA og Nord-Europa.
Staten overtok 99,99 pst. av aksjene i Moxy Trucks AS i desember 2000 som ledd i delprivatiseringen av A/S Olivin. I april 2001 skjøt staten inn ny aksjekapital på 50 mill. kroner og stilte garanti for en driftskreditt på 30 mill. kroner, med løpetid ut 2001.
Det ble sommeren 2001 inngått en opsjonsavtale med Spilka Invest AS, Ålesund, om kjøp av samtlige aksjer i Moxy Trucks AS for 50 mill. kroner. Innen 1. mars 2002 må opsjonen erklæres for minst 51 pst. av aksjene; hvis ikke faller opsjonen bort.
Moxy Trucks AS er for tiden i en anstrengt likviditetsmessig situasjon. Bedriften er avhengig av å opprettholde en tilleggskreditt på 30 mill. kroner hos DnB i ytterligere 6 måneder fremover. Videre trenger bedriften ytterligere 10 mill. kroner i lån fra SND som den tidligere har fått tilsagn om. Et vilkår for å få nevnte finansiering på plass er at den statlige garantien videreføres fram til 1. juli 2002.
En manglende forlengelse av den statlige garantien vil etter styret i Moxy Trucks" oppfatning redusere eierverdiene vesentlig og sannsynligheten for at Spilka Gruppen vil utøve sin opsjonsrett vil bli forringet. Kopi av selskapets søknad følger som utrykt vedlegg til proposisjonen.
Departementet går i proposisjonen inn for og mener at statens eierinteresser i Moxy Trucks best ivaretas ved at departementet gis fullmakt til å forlenge den nåværende garantien med 12 måneder fram til 31. desember 2002. Dette vil sikre bedriften nødvendig finansiering og gi den mulighet til å fullføre den igangsatte omstruktureringen og komme over på lønnsom basis.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og
Michael Momyr, fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm
og Lodve Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen
Molvær Grimstad, og fra Senterpartiet, Marit Arnstad,
viser til den vanskelige situasjonen Moxy Trucks AS befinner seg
i. Hovedårsaken til dette er at virksomheten har måttet
dekke opp et betydelig kapitalbehov til datterselskapet i USA med driftskreditten
i Norge. Videre registrerer komiteen styrets oppfatning
om at en forlenget statlig driftskreditt er nødvendig for å reetablere
Moxy som et lønnsomt selskap.
Komiteen har merket seg tiltakene
som er gjennomført i bedriften som et ledd i å bringe
virksomheten på lønnsom fot. Omfattende produktutvikling,
omlegging til ordrestyrt produksjon og et stort opplæringsprogram
har styrket det økonomiske grunnlaget for selskapet.
Komiteen vil peke på at
Hartmark Consulting AS ved årsskiftet 2000/2001
understreket i en rapport at Moxys hovedproblem var mangelen på en
industriell eier som kan tilføre bransjekompetanse, kundeinnsikt og
internasjonal markedskraft. Komiteen sier seg enig
i dette og understreker betydningen av at Moxy overtas av private
eiere som kan bringe virksomheten over på lønnsom
basis.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til behovet
for en forlengelse av den statlige garantien for driftskreditt til Moxy. Flertallet mener
garantiforlengelsen er nødvendig, både for å sikre
nødvendig finansiering og avslutte omstruktureringsprosessen. Flertallet vil på denne
bakgrunn støtte Regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittsparitet har
hele tiden motsatt seg forslag om statlig aksjekapital og garantier
til bedriften. Disse medlemmer viser til egne merknader
og forslag ved behandlingen av St.prp. nr. 68 (1990-1991) AS Olivin. Erverv
av eierinteresser i Moxy-prosjektet og St.prp. nr. 46 (2000-2001)
Moxy Trucks AS egenkapitaltilførsel. Disse medlemmer mener
det bør være en oppgave for private selskaper å drive
industriell virksomhet og dermed vurdere mulighetene for å lykkes innenfor
salg og distribusjon i dumperprodusentenes hovedmarkeder basert
på bedriftsøkonomiske kriterier. Disse
medlemmer vil på denne bakgrunn motsette seg Regjeringens
forslag om en forlenget garanti for driftskreditt.
Disse medlemmer fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en aksjeemisjon som fremskaffer nødvendig risikokapital
ved økt privat eierdeltakelse i Moxy Trucks AS."
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en aksjeemisjon som fremskaffer nødvendig risikokapital
ved økt privat eierdeltakelse i Moxy Trucks AS.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget
til å gjøre følgende
vedtak:
Nærings- og handelsdepartementet gis
fullmakt til å stille garanti for en driftskreditt på 30
mill. kroner til Moxy Trucks AS. Garantifullmakten utløper
31. desember 2002.
Oslo, i næringskomiteen, den 14. februar 2002
Olav Akselsen
leder |
Øystein Hedstrøm
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |