Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen utrede og sette i gang tiltak for åpning av kommersiell fangst på kongekrabbe i alle våre tre nordligste fylker (Nordland, Troms og Finnmark)."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
lederen Olav Akselsen, Jon Olav Alstad, Bendiks H. Arnesen og Grethe Fossli,
fra Høyre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen og Michael Momyr,
fra Fremskrittspartiet, Øystein Hedstrøm og Lodve
Solholm, fra Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik og Inge
Ryan, fra Kristelig Folkeparti, Olaf Gjedrem og May-Helen Molvær
Grimstad og fra Senterpartiet, Marit Arnstad, viser til
at det høsten 2000 ble besluttet å innføre
ordinær kommersiell fangst av kongekrabbe fra og med årets
fangstsesong. Det er fremmet forslag til framtidig reguleringsopplegg
for kommersiell fangst av kongekrabbe og komiteen vil
understreke behovet for at kriteriene for deltakelse og utøvelse
av fangsten er klarlagt før høstens fangstsesong
starter. Komiteen er av den oppfatning at fordeling
av kvoter mellom Norge og Russland bør fastsettes slik
at man ivaretar det verdiskapningspotensialet som kan ligge i denne
fangsten og har merket seg at man fra myndighetenes side på denne
bakgrunn foreslår en kvote på 100 000 krabber
i norsk farvann for 2002. Komiteen vil peke på det behovet
som foreligger når det gjelder kunnskap om virkningene
av kongekrabbens inntreden i våre farvann og ser positivt
på at departementet ønsker å kartlegge
kongekrabbens utbredelse i våre farvann og dens rolle i
spredning av sykdommer, virkninger på bunnfauna og effekt
på fiskeriene.
Komiteen har for øvrig
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 8:6 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentanten
Steinar Bastesen om åpning av kommersiell fangst av kongekrabbe
- vedlegges protokollen.
I 1960-årene satte russerne kongekrabbe
fra Stillehavet ut i havet ved Murmanskkysten for å bygge
opp en fangstbar bestand i området. Fra midten av 1970-årene ble
enkelteksemplarer tatt som bifangst både i russisk og norsk
farvann. Gjennom den såkalte "Gråsoneavtalen"
mellom Norge og Russland fra 1978, ble det etablert et generelt
fangstforbud av kongekrabbe. Det ble registrert en økning
av bifangsten av kongekrabbe på 1980-tallet, men først
våren 1992 ble det tatt større mengder i norsk
farvann.
På møte i Den blandete norsk-russiske
fiskerikommisjonen i november 1992 ble partene enige om å intensivere
og koordinere forskningsarbeidet i Norge og Russland for å kunne
gi kommisjonen råd om forvaltning av den nye ressursen.
Bestanden på norsk side har vært
stadig økende. Bestanden har sitt hovedutbredelsesområde
langs kysten av Øst-Finnmark inklusive Tana. Bestanden
ser ut til å spre seg lenger vestover. Hvor langt vest
den vil spre seg er imidlertid ikke forskerne i dag i stand til å gi
noen indikasjoner på.
Siden 1994 har det vært gjennomført
en begrenset forskningsfangst av kongekrabbe, hvor Norge og Russland
har blitt enige om en totalkvote og delt denne likt mellom seg.
Totalkvoten har økt fra 22 000 krabber i 1994 til 200 000
krabber i 2001. På norsk side har deltakelsen økt
fra 4 fartøy i 1994 til 123 fartøy i 2001. I Den
blandete norsk-russiske fiskerikommisjonen høsten 2000
ble det besluttet å innføre ordinær kommersiell
fangst av kongekrabbe fra fangstsesongen 2002/2003.
På norsk side har en arbeidsgruppe
bestående av representanter fra næring, forskning,
forvaltning og Finnmark Fylkeskommune fra høsten 2000 gjennomført
et arbeid for å vurdere den fremtidige forvaltningen av
kongekrabbe. Gruppen har fremmet forslag til fremtidig reguleringsopplegg
for fangst av kongekrabbe ved overgang til kommersiell fangst, vurdert bifangstproblematikken,
samt problemstillinger knyttet til konsekvenser av kongekrabbens
utbredelse for det biologiske mangfold. Gruppens arbeid er nå gjennomgått
i Fiskeridepartementet og saken vil i løpet av kort tid
bli sendt på høring. Høringsprosessen
skal gjennomføres slik at kriteriene for deltakelse og utøvelse
av fangsten er klarlagt før høstens fangstsesong
starter. Ved overgang fra forskningsfangst til ordinær
kommersiell fangst, vil det måtte legges andre kriterier
til grunn for deltakelse i fangsten enn hva tilfellet har vært
tidligere. Hva angår fangstområde er det naturlig
at dette følger område knyttet til store problemer
med bifangst.
La meg understreke at myndighetene tar kongekrabbeproblematikken
på alvor. Det var jo også en av grunnene til å sette
i gang et omfattende utredningsarbeid på norsk side. Kongekrabben
er en ressurs som må utnyttes på en bærekraftig
måte, men den har utvilsomt også ført
med seg plager som er bekymringsfulle. Arbeidsgruppen har derfor
også fremmet forslag til tiltak for å øke
kunnskapen om effekten av kongekrabbens inntreden i våre
farvann. Det foreligger derfor i gruppens anbefaling forslag om
kartlegging av kongekrabbens utbredelse i våre farvann,
kongekrabbens direkte eller indirekte rolle i spredning av sykdommer, virkninger
på bunnfaunaen, på konkurrerende arter og effekten
på fiskeriene. Fra 18. til 20. februar 2002 vil det i regi
av Havforskningsinstituttet, avdeling Tromsø, gjennomføres
et ekspertmøte for hvordan man kan etablere et program
for forskning og overvåking av de mulige økologiske
konsekvensene av kongekrabbens inntreden i våre farvann.
Hva angår vårt forhold til
Russland når det gjelder kongekrabbe har vi valgt å følge
en strategi hvor vi forvalter kongekrabbe ut fra fellesprinsipper.
Fra og med fangstsesongen 2002/2003 settes kvotene i den
respektive parts farvann ut fra en beskatningsgrad på 20% av fangstbare
hanner over minstemål. Kommisjonen fastsetter m.a.o. en
beskatningsgrad og så beregnes kvotene i partenes soner
ut fra dette. For 2002 gir dette en kvote på 100 000 krabber
i norske farvann. Jeg er kjent med at mange mener at kvotene bør
ligge på et høyere nivå. Argumentet mot å benytte
en høyere beskatningsgrad er imidlertid at en da risikerer å fiske
ut den delen av kongekrabben som har en kommersiell verdi. Et resultat
av dette kan bli at norske fiskere bare sitter igjen med problemene
med bifangst av småkrabbe. En slik strategi vil ikke ivareta
det verdiskapingspotensialet som ligger i utnyttelse av denne ressursen.
Oslo, i næringskomiteen, den 28. februar 2002
Olav Akselsen
leder |
Marit Arnstad
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |