Med stedlig arbeidsgiverkontroll menes en gjennomgang
av arbeidsgivers regnskaper med tilhørende bilag for å påse
og sikre at skattetrekk og arbeidsgiveravgift blir korrekt beregnet
og innberettet i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser.
Skatteoppkreverne hører administrativt til kommunene, men
er underlagt Finansdepartementets og skatteetatens (Skattedirektoratet
og skattefogdene) faglige instruksjonsmyndighet for innkreving av
skatt, trygdeavgift og arbeidsgiveravgift samt kontrollfunksjoner
overfor arbeidsgivere.
Antall stedlige arbeidsgiverkontroller utført
av skatteoppkreverne har på landsbasis blitt redusert fra
8 069 i 1990 til 6 219 i 2000, dvs. en reduksjon på 23
pst. Fra 1999 til 2000 ble antall stedlige kontroller på landsbasis
redusert med 515 kontroller (7,6 pst.). Riksrevisjonen har flere
ganger tidligere påpekt at den stedlige arbeidsgiverkontrollen
har hatt et betydelig mindre omfang enn forutsatt, og at rutiner
og retningslinjer på området har vært
mangelfulle. Forholdet har vært tatt opp som antegnelser
til statsregnskapet og senest forelagt Stortinget i Dokument nr.
3:1 (2000-2001). Stortingets kontroll- og konstitusjonskomité uttalte
bl.a., jf. Innst. S. nr. 106 (1999-2000), at det er uheldig at omfanget
av kontrollvirksomheten totalt sett er lite tilfredsstillende, og
komiteen anså det som svært lite tilfredsstillende
at Riksrevisjonen gjentatte ganger har måttet etterlyse
tiltak på området.
Formålet med undersøkelsen
har vært å dokumentere og vurdere omfanget av
den stedlige arbeidsgiverkontrollen ut fra kravet om forsvarlig
kontrollvirksomhet.
Undersøkelsen omfatter skatteoppkrevernes
stedlige arbeidsgiverkontroll i perioden 1998 til 2000 i fem fylker
med til sammen 157 kommuner.
Kontrolldekningen på landsbasis i 2000
innebar at gjennomsnittlig antall år mellom hver gang en
arbeidsgiver kunne vente seg kontroll, var 30 år. Dette
er langt under Skattedirektoratets anbefalte kontrollnivå som sier
at det gjennomsnittlig ikke bør gå mer enn ti år mellom
hver gang en arbeidsgiver blir kontrollert.
Undersøkelsen viser videre at 27 av
157 kommuner (17 pst.) ikke utførte noen stedlig arbeidsgiverkontroll i
2000, og at det var seks kommuner som ikke hadde utført
noen stedlige kontroller i løpet av treårsperioden 1998-2000.
Dette kan gi signaler til arbeidsgiverne om at risikoen for kontroll
er svært liten, og det kan derfor reises tvil om den tilsiktede
preventive effekten av kontrollvirksomheten oppnås.
Det framgår av undersøkelsen
at 25 pst. av kommunene ikke har utarbeidet kontrollplaner, og at
36 pst. av kommunene ikke har rutinebeskrivelser for den stedlige
arbeidsgiverkontrollen slik de er pålagt i skatteoppkreverinstruksen.
Videre har ca. halvparten av skatteoppkreverne ikke fulgt anbefalingen
i retningslinjene for gjennomføring av arbeidsgiverkontrollen om å etablere
faste kriterier for utvelgelse av kontrollobjekter. Dette kan ha
negativ innvirkning på kvaliteten og effektiviteten i kontrollarbeidet.
Undersøkelsen viser at det i 1998 og
1999 var ca. 25 pst. av skatteoppkreverne i de fem utvalgte fylkene som
hadde gjennomført kontroller uten at noen av kontrollene
resulterte i endringsforslag til ligningsmyndighetene. For kommuner
som har gjennomført få kontroller per år,
bør det stilles særlige krav til målrettethet ved
utvelgelse av kontrollobjekter.
Det er store variasjoner mellom fylkene i undersøkelsen
med hensyn til andelen kontrollerte arbeidsgivere. Undersøkelsen
viser at store kommuner har kontrollert en større andel
arbeidsgivere enn mellomstore og små kommuner, og at kommuner
tilsluttet interkommunale ordninger i perioden 1998 til 2000 gjennomgående
har høyere kontrolldekning enn kommuner som ikke var tilsluttet
interkommunale kontrollordninger. Store kommuner hadde også gjennomgående
en relativt større ressursinnsats til stedlig kontrollvirksomhet
enn mindre kommuner. Tilsvarende hadde kommuner tilsluttet interkommunale
kontrollordninger en større ressursinnsats per arbeidsgiver
enn kommuner som ikke var tilsluttet interkommunale kontrollordninger.
Dette viser at større kontrollenheter makter å prioritere
den stedlige arbeidsgiverkontrollen høyere enn mindre kommuner
som ikke er tilknyttet kontrollordninger.
Undersøkelsen viser at 46 av 134 kommuner
(34 pst.) har gitt uttrykk for at kommunenes inntektssystem
har betydning for egen kommunes prioritering av arbeidsgiverkontrollen.
De fleste av disse kommunene uttalte at økte ressurser
til kontrollvirksomheten i liten grad medfører økte
inntekter for kommunene. Manglende økonomiske incitamenter
er dermed en av årsakene til at kommunene ikke prioriterer
den stedlige arbeidsgiverkontrollen i tilstrekkelig grad.
Skattefogdene har det direkte ansvaret for oppfølging
og kontroll av skatteoppkrevernes arbeidsgiverkontroll. Skattefogdkontoret
driver selv ingen stedlig arbeidsgiverkontroll eller annen form
for regnskapskontroll og mangler derfor i stor grad faglig kompetanse
på området. På fylkesnivå er
det fylkesskattekontorene som har den faglige kompetansen og hovedansvaret
for å sikre samordningen av kontrolltiltakene i fylket.
En faglig tilfredsstillende oppfølging av den stedlige
arbeidsgiverkontrollen forutsetter derfor et nært samarbeid
mellom skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene. Det framkom
i undersøkelsen at enkelte skattefogdkontorer og skatteoppkrevere mente
at det var uheldig at den faglige oppfølgingen av kontrollvirksomheten
på denne måten ble fordelt på to aktører.
Uavklarte ansvarsforhold i forbindelse med den faglige oppfølgingen
av skatteoppkreverne kan virke negativt med hensyn til effektiv
oppfølging og styring av den stedlige arbeidsgiverkontrollen
hos skatteoppkreverne.
Etter Finansdepartementets oppfatning gir rapportens
tallmateriale grunn til bekymring, både med tanke på dagens
situasjon og når det gjelder hvordan arbeidsgiverkontrollen
skal fungere i framtiden. Departementet påpeker at formålet
med arbeidsgiverkontrollen er å påse og sikre
at skattetrekk og arbeidsgiveravgift blir korrekt beregnet, innberettet
og innbetalt i samsvar med de til enhver tid gjeldende bestemmelser.
Kontrollvirksomheten er ifølge departementet viktig både for å avdekke
feil og uregelmessigheter og for å oppnå en tilfredsstillende
kvalitetssikring av fastsettelsene og innbetalingene vedrørende
de enkelte skatte- og avgiftsartene. Departementet presiserer at
betydningen av denne kontrollvirksomheten har økt etter
innføringen av forhåndsutfylt selvangivelse, og
at det er svært viktig at kontrollen holdes på et
høyt kvalitativt og kvantitativt nivå.
Departementet opplyser at Skattedirektoratet
de senere årene har lagt ned et betydelig arbeid for å bedre den
faglige styring og oppfølging av skatteoppkreverne, og
viser i den forbindelse til St.prp. nr. 1 (1999-2000) og St.prp.
nr. 1 (2000-2001). Etter departementets mening er det derfor bekymringsfullt
at antall stedlige kontroller per år er synkende på landsbasis,
og at det dessuten er stor variasjon i kontrollhyppigheten mellom
kommunene. Departementet har merket seg at undersøkelsen
viser at faglige råd og veiledninger fra Skattedirektoratet
ikke følges opp godt nok, for eksempel ved at det i mange
kommuner ikke utarbeides kontrollplaner og heller ikke rutinebeskrivelser
for den stedlige arbeidsgiverkontrollen, slik de er pålagt
i skatteoppkreverinstruksen.
De tiltak Skattedirektoratet har satt i verk,
med modernisering av instruksverk, klarere retningslinjer, faglige
råd, anbefalinger og veiledninger, har etter departementets
mening lagt til rette for at det kunne oppnås klare forbedringer
på dette området. Ifølge departementet
er andre og nye vesentlige tiltak lite tenkelige, gitt dagens organisatoriske
løsning. Etter departementets oppfatning viser undersøkelsen
at det er klare sammenhenger mellom resultat og ressursinnsats.
Etter departementets vurdering viser erfaringene at det er vanskelig å få til
kvalitetsheving og resultatforbedring innenfor nåværende
organisering.
Etter departementets oppfatning er dagens ordning hvor
det faglige ansvaret for arbeidsgiverkontrollen tilligger staten
og det administrative ansvaret tilligger kommunene, vanskelig og
krevende når det gjelder å få til en
forsvarlig kontrollvirksomhet. Departementet viser også til
at dette er bakgrunnen for at det tidligere har foreslått
overfor Stortinget at fastsettelsesdelen av arbeidsgiverkontrollen
burde overføres til skatteetaten. Stortinget har ikke sluttet
seg til dette.
Departementet viser avslutningsvis til Oppgavefordelingsutvalgets
innstilling, NOU 2000:22 Om oppgavefordeling mellom stat, region
og kommune, hvor det etter en samlet vurdering ble anbefalt at det
administrative ansvaret for skatteinnkrevingen, herunder arbeidsgiverkontrollen,
ble overført fra kommunene til staten.
Riksrevisjonen ser det som bekymringsfullt at
kontrolldekningen på landsbasis i 2000 var langt under Skattedirektoratets
anbefalte kontrollnivå, og at det i mange kommuner overhodet
ikke ble gjennomført stedlig arbeidsgiverkontroll i 2000.
I tillegg hadde enkelte av disse ikke utført stedlig arbeidsgiverkontroll over
flere år. Denne praksis gir etter Riksrevisjonens oppfatning
signaler til arbeidsgiverne om at risikoen for kontroll er svært
liten, og det kan derfor reises tvil om den tilsiktede preventive
effekten av kontrollvirksomheten oppnås.
Undersøkelsen viser at det i mange
kommuner ikke utarbeides kontrollplaner og rutinebeskrivelser, og
at over halvparten av skatteoppkreverne ikke har etablert faste
kriterier for utvelgelse av kontrollobjekter. Undersøkelsen
viser også at ca. 25 pst. av skatteoppkreverne i de undersøkte
fylkene hadde gjennomført kontroller uten at noen av kontrollene
resulterte i endringsforslag til ligningsmyndighetene. Riksrevisjonen
vil stille spørsmål ved om planlegging og gjennomføring
av kontrollarbeidet holder et kvalitetsmessig forsvarlig nivå i
flere kommuner.
Det framgår av undersøkelsen
at en av årsakene til at kommuner ikke prioriterer den
stedlige arbeidsgiverkontrollen, er at økte ressurser til
kontrollvirksomhet i liten grad medfører økte
inntekter for kommunene. Etter Riksrevisjonens vurdering er det
lite tilfredsstillende at kommuner ikke prioriterer en lovpålagt
oppgave som har stor betydning for landets totale skatte- og avgiftsinntekter,
og variasjonen i kontrolldekning kan neppe forklares ut fra lokale
forskjeller.
Riksrevisjonen vil peke på at ettersom
lønn provenymessig er ett av de største skatte-
og avgiftsgrunnlagene, beregnes en betydelig andel av landets skatter
og avgifter med basis i grunnlagsdata gitt av arbeidsgiverne. Riksrevisjonen
ser det derfor som viktig at kontrollen med arbeidsgiverne holdes
på et høyt nivå når det gjelder
omfang og kvalitet. Riksrevisjonen har også flere ganger
tidligere påpekt at den stedlige arbeidsgiverkontrollen
har hatt et betydelig mindre omfang enn forutsatt.
Saken har vært forelagt Finansdepartementet
som bl.a. har svart følgende:
"Finansdepartementet har merket seg at Riksrevisjonen
ser det som viktig at kontrollen med arbeidsgiverne holdes på et
høyt nivå når det gjelder omfang og kvalitet.
Departementet deler denne oppfatning, og vil i det videre arbeid
legge vekt på at klare resultatforbedringer oppnås."
Riksrevisjonen konstaterer at Finansdepartementet slutter
seg til Riksrevisjonens funn og konklusjoner om at skatteoppkrevernes
stedlige arbeidsgiverkontroll på landsbasis ikke tilfredsstiller
kravet til forsvarlig kontrollvirksomhet.
Riksrevisjonen har merket seg at Finansdepartementet
i det videre arbeid vil legge vekt på at klare resultatforbedringer
oppnås. Riksrevisjonen vil peke på at departementet
i sine kommentarer til undersøkelsen har uttalt at det
vil være vanskelig å få til kvalitetsheving
og resultatforbedring av den stedlige arbeidsgiverkontrollen innenfor
nåværende organisering. Departementet har i den
forbindelse vist til Oppgavefordelingsutvalgets innstilling, NOU
2000:22 Om oppgavefordeling mellom stat, region og kommune, hvor det
etter en samlet vurdering ble anbefalt at det administrative ansvaret
for skatteinnkrevingen, herunder arbeidsgiverkontrollen ble overført
fra kommunene til staten. Riksrevisjonen registrerer at spørsmålet
om organiseringen fortsatt er under utredning i departementet.
Som ledd i saksbehandlingen av dokumentet, gjennomførte
komiteen en åpen kontrollhøring 14. februar 2002.
Statsråd Per Kristian Foss og Forbund for kommunal økonomiforvaltning
og skatteinnfordring møtte til høring. Næringslivets
Hovedorganisasjon (NHO), Handels- og Servicenæringens Hovedorganisasjon (HSH)
og Finansnæringens Hovedorganisasjon (FNH) ble invitert
til høring. Disse organisasjonene takket nei til å delta
i høringen. NHO og HSH valgte heller å komme med
sine merknader skriftlig.Stenografisk referat
fra høringen følger som vedlegg til denne innstillingen.
Videre har komiteen i brev av 29. januar 2002
tilskrevet Finansdepartementet med spørsmål om
hva som har skjedd på dette området siden den
perioden Riksrevisjonens undersøkelse omfatter samt status
i departementets arbeid med å vurdere eventuell statliggjøring
av skatteoppkreverfunksjonen. Departementenes svarbrev av 7. februrar
2002 følger vedlagt denne innstillingen.
Endelig har komiteen foretatt en studietur til
Nord-Norge hvor komiteen bl.a. besøkte kemneren i Tromsø 17.
januar 2002 for å få nærmere belyst de
problemstillinger som dokumentet reiser.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til Dokument nr. 3:5 (2001-2002)
om Riksrevisjonens undersøkelse av skatteoppkrevernes stedlige
arbeidsgiverkontroll.
Komiteen viser til at Riksrevisjonens
undersøkelse har avdekket at skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll
ikke har den hyppighet som er forutsatt i de mål som er
satt og at undersøkelsen har avdekket ytterligere svakheter
ved dette arbeidet. Undersøkelsen viser at kontrolldekningen
på landsbasis i 2000 innebar at gjennomsnittlig antall år
mellom hver gang en arbeidsgiver kunne vente seg kontroll, var 30 år.
Dette er betydelig under Skattedirektoratets anbefalte kontrollnivå,
som tilsier en hyppighet på kontrollene som ikke bør
overstige 10 år. Komiteen finner dette
lite tilfredsstillende og viser til at Riksrevisjonen konkluderer
med at dette ikke tilfredsstiller kravet til en forsvarlig kontrollvirksomhet.
Det er komiteens oppfatning at dersom en kontrollvirksomhet
av denne art i det hele tatt skal ha en funksjon, og dersom risikoen
for å kunne bli utsatt for kontroll skal være reell,
må hyppigheten av slik kontroll være jevnlig.
Av den fremlagte undersøkelse fremkommer det at det i enkelte
fylker kan gå så lang tid som opptil 43 år
mellom hver gang kontroll foretas. Etter komiteens oppfatning
viser dette at arbeidet med stedlig arbeidsgiverkontroll har et
stort forbedringspotensiale og at betydelige tiltak må iverksettes
slik at hyppigheten av kontroll kan bli oftere.
Komiteens flertall, alle
unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, vil imidlertid påpeke
at en av årsakene til de påviste forskjeller i
kontrollhyppighet mellom kommunene kan være at Riksrevisjonens undersøkelse
kun behandler den ene av skatteopp-kreverkontorenes kontrolloppgaver,
nemlig den stedlige kontroll.
På denne bakgrunn ber et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig
Folkeparti, regjeringen foreta nærmere undersøkelse
av den totale kontrollvirksomhet. Som et ledd i en slik gjennomgang
bør spørsmålet om skatteoppkrevernes
arbeidsgiverkontroll og skatteinnkrevingsarbeidet stå sentralt,
all den tid det er en nær sammenheng mellom disse to aktiviteter.
Dette flertallet fremmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en undersøkelse av skatteoppkrevernes totale kontrollvirksomhet
og eventuelt legge forslag til endringer fram for Stortinget på egnet
måte."
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen legge
frem forslag til tiltak som kan gi resultatforbedringer når
det gjelder lokal skatteinnkreving, både mht. arbeidsgiverkontroll og
innfordring."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet er
av den oppfatning at noe av bakgrunnen for den manglende måloppnåelse
på dette området, kan være at ordningen
med at det er de kommunale skatteoppkrevere som foretar kontrollen
er en feil organisering. Det administrative og økonomiske
ansvaret for denne kontrollvirksomheten bør derfor overføres
til staten. Noe av bakgrunnen for at kontrollvirksomheten ikke er
hyppig nok, er ressursmangel hos de lokale skatteoppkrevere. Videre
er det svært mange steder et for lite faglig miljø til
at kontroll kan gjennomføres med rimelig hyppighet. I denne
sammenheng vises det til at en i Riksrevisjonens undersøkelse
påpeker at større kontrollenheter makter å prioritere
den stedlige arbeidsgiverkontroll høyere enn mindre kommuner som
ikke er tilknyttet kontrollordninger. Mindre kommuner er dessuten
svært sårbare når det gjelder å beholde
nødvendig kompetanse på dette området.
Disse medlemmer konstaterer at
det ikke vil være mulig å pålegge kommunene å øke
bevilgningene til de kommunale skatteoppkrevere, slik at de kan øke sin
kontrollvirksomhet, fordi det i de aller fleste kommuner vil være
andre oppgaver som vil ha høyere prioritet. Dette har også bakgrunn
i at kommunene ikke får økt sine inntekter ved å øke
omfanget av kontroll fordi skatteinntektene går til staten. Disse
medlemmer er derfor av den oppfatning at staten må ta ansvaret
for kontrollvirksomheten, slik at hyppigheten av kontroller kan økes
og at det kan gjennomføres en samling av små fagmiljøer,
slik at man kan få en bedre ressursutnyttelse på dette
området. På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmerfølgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen om å fremme
nødvendige endringsforslag slik at det administrative og økonomiske
ansvaret for den stedlige arbeidsgiverkontroll overføres
til staten."
Disse medlemmer er også av
den oppfatning at det vil være hensiktsmessig at det dannes
større og bredere enheter og fagmiljøer innen
skatteetaten slik at man kan få en bedre utnyttelse av
eksisterende ressurser på dette området. Etter
disse medlemmers oppfatning vil det derfor være
naturlig å se nærmere på muligheten for å slå sammen
skatteoppkreverkontorene, skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene
til en felles enhet. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen å utrede
muligheten for en sammenslåing av skatteoppkreverkontorene,
skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene til en felles enhet."
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti vil
påpeke at en nærmere undersøkelse av
skatteoppkrevernes totale kontrollvirksomhet ved siden av en eventuell
statlig overtakelse også må innbefatte om de kommunale
skatteoppkreverne kan ilegges flere oppgaver enn i dag på bekostning
av statens ansvarsområde. Disse medlemmer vil
i den sammenheng fremheve at mye tyder på at de lokale skatteoppkreverne
samlet sett kan innbringe mer enn de statlige oppkreverne. Et eksempel
på det er at moms som kreves inn fra arbeidsgiverne av
de statlige regionale skattefogdkontorene trolig ikke innkreves
like effektivt som den sammenlignbare arbeidsgiveravgiften som innfordres
av de lokale.
Disse medlemmer vil påpeke
at også andre tiltak, som ikke er vurdert av Riksrevisjonen,
som for eksempel forebyggende arbeid, kan gi samme måloppnåelse
som hyppige stedlige kontroller av arbeidsgiver.
Forslag fra Høyre og Kristelig Folkeparti:
Forslag 1
Stortinget ber Regjeringen legge frem forslag
til tiltak som kan gi resultatforbedringer når det gjelder lokal
skatteinnkreving, både mht. arbeidsgiverkontroll og innfordring.
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen om å fremme
nødvendige endringsforslag slik at det administrative og økonomiske
ansvaret for den stedlige arbeidsgiverkontroll overføres
til staten.
Forslag 3
Stortinget ber Regjeringen å utrede
muligheten for en sammenslåing av skatteoppkreverkontorene,
skattefogdkontorene og fylkesskattekontorene til en felles enhet.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringen gjennomføre
en undersøkelse av skatteoppkrevernes totale kontrollvirksomhet og
eventuelt legge forslag til endringer fram for Stortinget på egnet
måte.
II
Dokument nr. 3:5 (2001-2002) – om Riksrevisjonens undersøkelse
av skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll - vedlegges
protokollen.
Jeg viser til kontroll- og konstitusjonskomiteens
brev av 29.01.2002 i anledning komiteens behandling av ovennevnte
undersøkelse. Komiteen anmoder om en orientering om to
forhold som behandles nedenfor.
I hvilken grad har det
skjedd endringer i skattoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll
siden undersøkelsen?
Departementet har innhentet foreløpige
data fra Skattedirektoratet. Endelig oversikt for 2001 vil foreligge
primo mars 2002.
Riksrevisjonens undersøkelse viste
at kontrolldekningen på landsbasis i 2000 innebar at gjennomsnittlig antall år
mellom hvert kontrollbesøk var 30 år. Resultatene
pr 31.12.2001 viser at det nå i gjennomsnitt er 27 år
mellom hver stedlige arbeidsgiverkontroll. Dette er bare en marginal
endring i forhold til den langsiktige målsettingen om stedlig
kontroll hvert 10 år.
For 2001 er 3,8% av arbeidsgiverne
kontrollert sammenliknet med 3,3% i 2000, samtidig er 6,2% av lønns-
og trekkoppgavene kontrollert sammenliknet med 4,6% året
før. Det er fortsatt betydelige fylkesvise variasjoner.
Av fylkene var det kun Oslo som nådde resultatkravet 5% på begge
målepunktene.
Undersøkelsen avdekket videre at 25% av
kommunene ikke hadde utarbeidet kontrollplaner. Dette skal nå være
bedret i forbindelse med innføring av felles kontrollplaner
i hvert fylke i løpet av 2001. Slike fellesplaner skal
samordne kontrollaktivitetene fra skatteoppkrever, likningskontor
og fylkesskattekontor. Fylkesskattekontorene er ansvarlig for koordinering
av arbeidet, skattefogdkontorene samordner arbeidet på vegne
av skatteoppkreverne i fylket.
Undersøkelsen viste også at
36% av kommunene ikke har rutinebeskrivelser for den stedlige
arbeidsgiverkontrollen, slik de er pålagt i skatteoppkreverinstruksen.
Direktoratet har ikke oppdatert tallmateriale på dette
punktet, men antar at bildet er omtrent det samme for 2001.
Undersøkelsens funn om høyere
kontrollfrekvens i store kommuner og i kommuner med interkommunalt samarbeid
er fortsatt gyldig. Dette viser bl.a. betydningen av å tilhøre
et bredere kontrollmiljø.
Det forhold at regnskapskontrollørstillinger
blir stående ledige ved permisjoner og lignende, gjør
seg ifølge Skattedirektoratet gjeldende i samme omfang for
2001.
Skattedirektoratet har i løpet av 2001
utarbeidet en basisopplæring i arbeidsgiverkontroll, BOA.
Siktemålet med BOA er å tilby et opplæringsopplegg
over to dager innen arbeidsgiverkontrollen. Den primære
målgruppen for opplæringstiltaket er de som arbeider
med arbeidsgiverkontroll ved de mindre skatteoppkreverkontorene.
Dette vil også gjelde skatteoppkrevere som ifølge
Riksrevisjonens undersøkelse ikke har hatt stedlig kontrollaktivitet
over flere år. Opplæringen skjer lokalt i regi
av skattefogdkontorene og gjennomføres i løpet
av 1. halvår 2002.
Skattedirektoratet har gjennom 2001 revidert
retningslinjene for gjennomføring av arbeidsgiverkontrollen.
Hovedformålet med å revidere gjeldende retningslinjer
fra 1999 har vært å utarbeide et mer hensiktsmessig
hjelpemiddel til bruk i forbindelse med kontrollarbeidet. Ny utgave
av retningslinjene vil foreligge i løpet av februar 2002.
Det er Skattedirektoratets vurdering at Riksrevisjonens
bilde av skatteoppkrevernes stedlige arbeidsgiverkontroll for årene
1998 – 2000 i hovedsak er gyldig også for 2001,
med noen forbedringer. Departementets vurdering er at nevnte forbedringer
i særlig grad skyldes skatteetatens oppfølging
og tiltak, men at situasjonen fortsatt er bekymringsfull.
Status i departementets
arbeid med å vurdere evt. statliggjøring av skatteoppkreverfunksjonen
Arbeidet i denne tidligere varslede saken til
Stortinget pågår fortsatt. Finansdepartementet
har sett nærmere på organiseringen av tilsvarende
funksjon i Sverige. Departementet har videre innhentet eksterne synspunkter
på spørsmålet om kommunal eller statlig skatteoppkreving.
Det er ikke tatt endelig standpunkt til når
Regjeringen vil gi en redegjørelse for Stortinget om denne saken,
jf. St.meld. nr. 31 (2000-2001), men et aktuelt tidspunkt kan være
i forbindelse med fremleggelsen av revidert nasjonalbudsjett for
2002.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 7. mars 2002
Ågot Valle
leder |
Carl I. Hagen
ordfører |
Kjell Engebretsen
sekretær |