Riksrevisjonen la 9. november 2000 frem Dokument nr. 3:2 (2000-2001) om Riksrevisjonens kontroll med statsrådens (departementets) forvaltning av statens interesser i selskaper, banker, mv. for 2000. Dette er i samsvar med Stortingets instrukser for: - Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av statens interesser i statsbedrifter, aksjeselskaper og enkelte organer mv. organisert ved særskilt lov, vedtatt 27. mai 1977, - Riksrevisjonens kontroll med forvaltningen av virksomheter organisert etter lov om statsforetak av 30. august 1991, vedtatt 10. mars 1992, samt - Instruks for Riksrevisjonens kontroll vedrørende Norges Bank, vedtatt 10. april 1987.
For 2000 har Riksrevisjonen merknader til statsrådens forvaltning av Selskapet for industrivekst SF (SIVA). Merknaden går ut på at Riksrevisjonen er nektet innsyn i et dokument som omhandler spørsmål knyttet til Kommunal- og regionaldepartementets forvaltning av statens interesser i SIVA. Riksrevisjonen kan ikke gjennomføre de kontrolloppgaver som er pålagt av Stortinget, dersom forvaltningen skal bestemme hvilke dokumenter Riksrevisjonen kan få innsyn i.
Videre orienterer Riksrevisjonen om enkelte forhold vedrørende statsrådens forvaltning under følgende departementer: Justis- og politidepartementet, Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet, Kulturdepartementet, Landbruksdepartementet, Nærings- og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet, Sosial- og helsedepartementet og Utenriksdepartementet. Forhold som er tatt opp er blant annet: manglende retningslinjer i henhold til Økonomireglement for staten § 22, avholdelse og gjennomføring av generalforsamling, utforming og endring av vedtekter, høyt egenkapitalnivå i enkelte virksomheter, samt fordeling av kostnader mellom selskap og aksjonær sett i forhold til allmennaksjelovens bestemmelser om utdeling fra selskapet.
Riksrevisjonens kontroll omfatter 26 heleide aksjeselskaper, 31 deleide aksjeselskaper, 6 statsforetak, 8 virksomheter organisert ved særskilt lov og 26 studentsamskipnader.
Samlet aksjekapital i de heleide aksjeselskapene utgjør 6,95 mrd. kroner. De største er Den Norske Stats Oljeselskap AS (Statoil) med 4,94 mrd. kroner og Norsk rikskringkasting AS (NRK) med 1 mrd. kroner. Innskuddskapitalen i statsforetakene utgjør samlet 22,6 mrd. kroner. Høyest innskuddskapital har Statkraft SF med 19,25 mrd. kroner. Særlovsselskapene, herunder selskaper med begrenset ansvar, har en samlet grunnkapital/innskuddskapital på 5,5 mrd. kroner.
I deleide aksjeselskaper hvor Riksrevisjonen har etablert kontroll, utgjør statens andel av aksjekapitalen 17,5 mrd. kroner, hvorav Telenor ASA med 8,4 mrd. kroner og Norsk Hydro ASA med 2,3 mrd. kroner er de største.
Målet for Riksrevisjonens kontroll er å ha tatt standpunkt til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter av statens interesser i selskaper, banker mv. i samsvar med Stortingets vedtak og forutsetninger.
Statsråden oversender årlig for hver enkelt virksomhet en beretning til Riksrevisjonen. I brev av 20. mars 2001 har Riksrevisjonen meddelt departementene at det er ønskelig for kontrollen at statsrådens beretning bl.a. inneholder opplysninger om hvordan styrings- og kontrollmyndigheten utøves, opplysninger og vurderinger om oppnådd resultat, eventuelle avkastningskrav og utbyttepolitikk, informasjon om spesielle forhold som er tatt opp i skriftveksel mellom departementet og selskapet, og vurdering av den enkelte virksomhets oppfyllelse av mål/krav m.m. som måtte være gitt i stortingsdokumenter. Trenden er at mottatte beretninger for regnskapsåret 2000 gir fyldigere informasjon enn tidligere, men i enkelte tilfeller gir beretningen fortsatt mindre informasjon enn ønskelig sett fra Riksrevisjonens side.
Retningslinjer for departementenes ansvar for oppfølging av aksjeselskaper med statlig eierinteresse, statsforetak m.m. er gitt i § 22 i Økonomireglementet for staten, fastsatt ved kongelig resolusjon av 26. januar 1996. Her fremgår det bl. a. at det skal foreligge skriftlige retningslinjer som fastslår hvordan styrings- og kontrollmyndigheten skal utøves overfor hver enkelt virksomhet utenfor statsbudsjettet, samt at det skal utarbeides instruks for innhenting av informasjon og hvilke kontroller/vurderinger som skal foretas i den forbindelse. Riksrevisjonen har mottatt kopier av skriftlige retningslinjer/instrukser for de fleste selskaper og statsforetak. Olje- og energidepartementet har av Finansdepartementet fått midlertidig dispensasjon fra kravet om å utarbeide retningslinjer for Statoil AS.
Riksrevisjonens kontroll med statsrådens forvaltning av statens interesser i aksjeselskaper omfatter også deleide aksjeselskaper hvor staten eier så mange aksjer at de representerer 50 pst. eller mer av stemmene, eller hvor staten ellers på grunn av aksjeeie eller ved statlig kontroll av selskapsinteressene har en dominerende innflytelse, jf. § 1 punkt 2 i instruks av 27. mai 1977. I forhold til statlig deleide selskaper er Riksrevisjonens kontroll i første rekke rettet mot statsråden i rollen som eier, direkte eller gjennom underliggende etat/forvaltningsbedrift, sett i relasjon til rettigheter og plikter i henhold til lov og gjeldende regelverk. Deleide selskaper inngår ikke i oversendelsen til Stortinget med mindre resultatet av kontrollen gir grunnlag for bemerkninger eller orienteringer fra Riksrevisjonens side. Selskapene, med aktuell statlig eierandel, er oppført under det enkelte departement.
Staten har i 2000 solgt alle eller deler av aksjene i følgende selskaper: Kommunalbanken AS, Norsk Medisinaldepot ASA, Statkorn Holding ASA og Telenor ASA. Riksrevisjonen har gjennomgått salgsprosessene.
I løpet av 2000 solgte staten sin gjenværende eierandel i Kreditkassen ASA.
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Berit Brørby, Kjell Engebretsen og Jørgen Kosmo,
fra Høyre, André Dahl og Martin Engeset, fra Fremskrittspartiet,
Carl I. Hagen og Henrik Rød, fra Sosialistisk Venstreparti,
Christian Holm og lederen Ågot Valle, og fra Kristelig
Folkeparti, Modulf Aukan, viser til at Riksrevisjonen gjennom
Dokument nr. 3:2 (2001-2002) fortsetter praksisen med å redegjøre
for statsrådens (departementets) forvaltning av statens
interesser i selskaper, banker, mv.
Komiteen påpeker at
målet for Riksrevisjonens kontroll er å ta standpunkt
til om statsråden har utøvet sin oppgave som forvalter
av statens interesser i selskaper, banker mv. i samsvar med Stortingets
vedtak og forutsetninger. Komiteen fremhever viktigheten av
at Riksrevisjonen i den forelagte form følger opp statens
interesser.
Komiteen har spesielt merket
seg de anmerkninger Riksrevisjonen har kommet med i forbindelse
med statsrådens forvaltning av Selskapet for industrivekst SF
(SIVA). Komiteen finner de problemstillinger som
her fremkommer så prinsipielle at de er omtalt særskilt
og komiteen viser til sine særmerknader
i saken senere i innstillingen.
Komiteen har videre merket seg
at Riksrevisjonen for 2000 har tatt opp enkelte forhold vedrørende
statsrådens forvaltning under Justis- og politidepartementet, Kirke-,
utdannings- og forskningsdepartementet, Kulturdepartementet, Landbruksdepartementet,
Nærings- og handelsdepartementet, Olje- og energidepartementet, Samferdselsdepartementet,
Sosial- og helsedepartementet og Utenriksdepartementet. Komiteen registrerer at
de forhold som er tatt opp er relatert til bl.a.: manglende retningslinjer
i henhold til Økonomireglement for staten § 22,
avholdelse og gjennomføring av generalforsamling, utforming
og endring av vedtekter, nivået på egenkapitalen
i enkelte virksomheter, samt fordeling av kostnader mellom selskap
og aksjonær sett i forhold til allmennaksjelovens bestemmelser
om utdeling fra selskapet. Komiteen ser alvorlig
på dette og forutsetter at dette er forhold som blir rettet opp.
Komiteen ber om en orientering
vedrørende fremdriften når det gjelder å sikre
at departementene utarbeider retningslinjer i henhold til Økonomireglementet for
staten § 22.
Komiteen vil i de følgende
kapitler kommentere enkelte av sakene som er omhandlet i dokumentet.
Når det gjelder de øvrige sakene i Dokument nr.
3:2 (2001-2002) slutter komiteen seg uten ytterligere
bemerkninger til Riksrevisjonens vurderinger og konklusjoner.
Slemdalsveien 7 AS ble stiftet 3. juni 1998
som et statsaksjeselskap med Universitetet i Oslo som eier. Formål
er å eie og forvalte eiendommen Chateau Neuf.
Selskapets aksjekapital er på 2 457
000 kroner. Selskapet hadde ingen driftsinntekter i 2000 mot 10
552 kroner i 1999. Årsresultatet var et underskudd på 19 709
kroner mot et overskudd året før på 98
991 kroner. Selskapets egenkapitalandel var ved utgangen av 2000
på 18,9 pst. mot 26,4 pst. i 1999. Det er ikke avsatt utbytte
for 2000 i selskapets regnskap. I 2000 ble det kostnadsført
14 800 kroner i revisjonshonorar. Selskapet har ingen ansatte.
På bakgrunn av mottatt beretning fra
statsråden for regnskapsåret 2000 har Riksrevisjonen
etablert kontroll med selskapet. I brev av 12. oktober 2001 har Riksrevisjonen
bl.a. stilt spørsmål ved at selskapet ikke har
regnskapsført driftsinntekter, og at aksjekapitalen ikke
er ført i statsregnskapet for 2000.
Saken er fortsatt til behandling i Riksrevisjonen.
Komiteen har merket seg at saken
om Slemdalsveien 7 fortsatt er til behandling i Riksrevisjonen på bakgrunn
av unnlatelse av føring av aksjekapital i statsregnskapet
for 2000 samt ikke regnskapsførte inntekter.
Komiteen forutsetter at forholdene
snarest bringes i orden.
Statens lånekasse for utdanning (Lånekassen)
ble opprettet i 1947 og er organisert ved lov av 26. april 1985
nr. 21 om utdanningsstøtte til elever og studenter.
Lånekassen har et grunnfond på 1
308 mill. kroner. Det bevilges årlig midler til Lånekassens
virksomhet over statsbudsjettet. Årsregnskapet for regnskapsåret viser
et driftsresultat før tap på utlån på 284,5
mill. kroner. Netto rentekostnader er 1 150 mill. kroner (renteinntekter
2 941 mill. kroner - rentekostnader 4 091 mill. kroner), andre driftsinntekter
6 880 mill. kroner (hvorav netto tilskudd fra staten er 6 870 mill.
kroner), andre driftskostnader 5 446 mill. kroner (hvorav lønn, godtgjørelse,
sosiale utgifter og andre administrasjonskostnader er 232,5 mill.
kroner og stipend til elever og studenter er 4 912 mill. kroner).
Ordinært tap på utlån er regnskapsført
med 284,5 mill. kroner. Det regnskapsmessige driftsresultat etter
ordinært tap på utlån er derfor null.
Ved slutten av 2000 var 45 100 kunder under
inkassobehandling mot 43 100 året før. Ved utgangen
av 2000 utgjorde fordringene 4 120 mill. kroner fordelt på 39 092
låntakere. Tilsvarende tall for 1999 var 3 933 mill. kroner
fordelt på 40 329 låntakere. I 2000 behandlet
Klagenemnda 249 saker, en nedgang på 25 saker i forhold
til i 1999. Det ble gitt medhold i ni av sakene. Ekstern revisors
revisjonshonorar utgjorde 390 281 kroner. I tillegg kommer
honorar for andre oppdrag på 46 400 kroner. Tilsvarende
tall for 1999 var henholdsvis 400 000 kroner og 1 090 000
kroner. Ved utgangen av 2000 var det registrert 350 årsverk
i Lånekassen.
Komiteen har merket seg at antall
inkassosaker i Statens lånekasse for utdanning har økt
foruroligende i løpet av siste regnskapsår. Komiteen har
videre merket seg at Statens lånekasse for utdanning av mange
brukere oppfattes som byråkratisk og lite brukervennlig. Komiteen anmoder
Regjeringen om å gjennomføre en evaluering av
virksomheten, med særlig vekt på saksbehandlingsrutiner
og eventuelle behov for kompetanseoppbygging.
Selskapet for industrivekstanlegg, SIVA, ble
etablert i 1968 etter lov av 25. juni 1965 om visse statsbedrifter m.m.
og ble fra 1. januar 1993 omdannet til statsforetaket Selskapet
for industrivekst SF (SIVA).
SIVA skal være et nasjonalt foretak
for økt verdiskaping og sysselsetting i distriktene. Konsernregnskapet omfatter
32 datterselskaper. Foretaket hadde per 31. desember 2000 en innskuddskapital
på 514,5 mill. kroner mot 244,5 mill. kroner ved utgangen
av 1999. I innskuddskapitalen inngår 260 mill. kroner som
er øremerket den statlige andelen av investeringen i IT-
og kunnskapssenteret på Fornebu. I forbindelse med at 100
mill. kroner av SIVAs lån i statskassen ble konvertert
til innskuddskapital, er det fra 1998 stilt krav om en avkastning
på 6,5 pst. på den konverterte innskuddskapitalen.
Dette avkastningskravet er innfridd for 2000. Konsernets driftsinntekter
i 2000 var 219,7 mill. kroner mot 183,8 mill. kroner året
før. Morforetaket SIVA hadde driftsinntekter på 141,7
mill. kroner i 2000 mot 120,5 mill. kroner året før.
Konsernet fikk i 2000 bevilget 76,7 mill. kroner i tilskudd til
næringsutvikling over kap. 552 Nasjonale programmer og
tiltak for regional utvikling. Resultatregnskapet for konsernet
viste i 2000 et overskudd på 21,5 mill. kroner mot et overskudd
på 14,1 mill. kroner i 1999. Resultatregnskapet for morforetaket
viste i 2000 et overskudd på 23,4 mill. kroner mot et overskudd
på 13,4 mill. kroner i 1999.
Per 31. desember 2000 var konsernets egenkapitalandel
eksklusive minoritetsinteresser 30 pst. (19,6 pst. ekskl. Fornebu-bevilgningen)
mot 19 pst. i 1999. Morforetaket har ved utgangen av 2000 en egenkapitalandel
på 43,4 pst. (30,5 pst. eksklusive Fornebu-bevilgningen)
mot 28,4 pst. i 1999. Kostnadsført revisjonshonorar for
2000 er 307 600 kroner for konsernet og 85 800 kroner for morforetaket.
I tillegg kommer andre tjenester med 380 509 kroner for konsernet
og 216 404 kroner for morforetaket. I 2000 hadde foretaket gjennomsnittlig
40 ansatte.
Riksrevisjonen har overfor Kommunal- og regionaldepartementet
bedt om å få tilsendt kopi av et notat fra Regionalpolitisk
avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon"
(Dokument 1998/04753-21 i departementets journal), eventuelt
at kopier begrenses til utdrag/områder i notatet
som omhandler gjeldende og framtidig organisering/forvaltning
av SIVA. Departementet har nektet innsyn i dokumentet. Det er ført
korrespondanse med departementet om saken, og avslag om innsyn er
senest opprettholdt i brev av 6. juli 2001 hvor det bl.a. blir anført:
"Kommunal- og regionaldepartementet vil fastholde at
det etter gjeldende rett må anses som tvilsomt hvor langt
Riksrevisjonens rett går mht. å kreve fremlagt notater
som inneholder forvaltningens interne overveielser og diskusjoner.
Departementet vil i denne forbindelse vise til Regjeringens brev
til Stortingets Presidentskap med uttalelse til forslaget til ny
lov og instruks for Riksrevisjonen datert 30. april. Regjeringen
uttaler her at etter Regjeringens vurdering innebærer forslaget
til ny § 4 i lov om Riksrevisjonen en utvidelse av Riksrevisjonens
innsynsrett sammenlignet med dagens rettstilstand.
Regjeringen
viser i denne forbindelse til uttalelsen fra Justisdepartementets
lovavdeling datert 11. juli 1980, gjengitt i vårt brev
til Riksrevisjonen 30. mars. Det vises videre til at en ikke er
kjent med uttalelser fra Stortinget som gir støtte til
den rettsoppfatningen Riksrevisjonen er talsmann for. Det fremheves
dessuten i uttalelsen at behovet for å bevare
fortroligheten om Regjeringens og departementenes interne overveielser er
anerkjent i parlamentarisk praksis. Regjeringen har på denne
bakgrunn foreslått en bestemmelse om at Riksrevisjonen
ikke kan kreve å gjøre seg kjent med dokumenter
for Regjeringens eller departementets interne saksforberedelse som
gir til kjenne overveielser av politisk karakter i en sak.
For å legge
til rette for at dokumenter ikke unntas innsyn uten at det er påkrevd
har Regjeringen i sin uttalelse foreslått at det tas inn
bestemmelse om at departementet skal vurdere om dokumentet likevel
helt eller delvis skal gjøres kjent for Riksrevisjonen.
Blant momentene som bør tillegges vekt nevnes om standpunktene
og overveielsene allerede er kjent, om det i det enkelte tilfelle
er et særlig sterkt behov for innsyn eller om det er snakk
om en avsluttet sak.
Som nevnt i vårt brev
av 30. mars mener Kommunal- og regionaldepartementet at det ikke
bør gjøres endringer i den praksis forvaltningen
har fulgt før Stortinget gjennom sin behandling av forslaget
til ny lov og instruks for Riksrevisjonen eventuelt gir uttrykk
for at en endring bør skje. Kommunal- regionaldepartementet
fastholder derfor standpunktet om å ikke utlevere notatet
om fremtidig organisering/forvaltning av SIVA.
For
ordens skyld; departementet står selvfølgelig
til disposisjon for Riksrevisjonen mht. å gi alle opplysninger
om departementets politikk på det aktuelle området."
Riksrevisjonen uttaler:
Riksrevisjonens merknad til statsrådens
forvaltning går på at Riksrevisjonen er nektet
innsyn i et dokument som omhandler spørsmål knyttet
til departementets forvaltning av statens interesser i SIVA. Dersom
Riksrevisjonen skal kunne gjennomføre de kontrolloppgaver
som er pålagt av Stortinget, på en tilfredsstillende måte,
må det tilligge Riksrevisjonen å avgjøre
hvilken informasjon og hvilke undersøkelser som er nødvendige
for å utføre pålagte oppgaver.
Riksrevisjonen vil også peke på at
det gjennom langvarig praksis er lagt til grunn at lov om statens
revisjonsvesen § 2 også gir rett til
dokumentinnsyn, og i praksis har bare regjeringsnotater vært
unntatt. Riksrevisjonens rett til informasjon omfatter derfor også innsyn
i forvaltningens interne dokumenter når disse etter Riksrevisjonens
oppfatning er relevante for å belyse den problemstilling
som undersøkes.
Riksrevisjonen kan for øvrig ikke se
at Regjeringens høringsuttalelse til forslaget til ny lov
og instruks for Riksrevisjonen har noen relevans i denne saken,
men vil bemerke at generelt sett er det ikke mulig å få en effektiv
kontroll dersom den kontrollerte skal bestemme hvilke dokumenter
kontrolløren skal få innsyn i.
Komiteen viser til at det har
vært uenighet mellom departementet og Riksrevisjonen når
det gjelder Riksrevisjonens innsyn i et notat fra Regionalpolitisk
avdeling om "SIVA - Framtidig organisering og geografidimensjon"
(Dokument 1998/04753-21), eventuelt innsyn i kopier begrenset
til utdrag/områder i dette notatet som omhandler
gjeldende og framtidig organisering/forvaltning av SIVA. Komiteenkan vanskelig se at det er forhold som
tilsier at det aktuelle dokument ikke burde utleveres til Riksrevisjonen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti, stiller
seg underende til departementets henvisning til regjeringens høringsuttalelse
til forslag om ny lov og instruks for Riksrevisjonen som begrunnelse
for avslaget og vil understreke at spørsmålet
om Riksrevisjonens innsynsrett og prosedyrene ved denne, først
vil bli endelig avklart når ny lov for Riksrevisjonen er
vedtatt.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkepartimener
spørsmålet om Riksrevisjonens innsynsrett og prosedyrene
ved denne, først vil bli endelig avklart når ny
lov for Riksrevisjonen er vedtatt.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti,anmoder Regjeringen om å redegjøre
for i hvilke andre konkrete saker Riksrevisjonen har blitt nektet
dokumentinnsyn, og begrunnelsen for disse avslag. Flertallet mener
det vil være en fordel for alle parter å få klarhet
i dagens praksis på dette feltet, før utkastet
til ny lov for Riksrevisjonen legges frem for Stortinget.
Komiteens medlemmer fra Høyre
og Kristelig Folkeparti mener det vil være naturlig at
Regjeringen redegjør for i hvilke andre konkrete saker
Riksrevisjonen har blitt nektet dokumentinnsyn, og begrunnelsen
for disse avslag i forbindelse med forslag til ny lov for Riksrevisjonen.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti slutter seg til Riksrevisjonens
bemerkning om at det ikke vil være mulig å gjennomføre
en effektiv kontroll dersom den kontrollerte selv skal bestemme
hvilke dokumenter kontrolløren skal få innsyn
i.
Disse medlemmer vil presisere
at den begrunnelsen Kommunal- og regionaldepartementet har gitt for å nekte
innsyn i det aktuelle dokumentet, ikke er holdbar.
Disse medlemmer viser til Kommunal-
og regionaldepartementets brev av 6. juli 2001 der departementet
henviser til en over 20 år gammel lovtolkning fra Justisdepartementet,
og manglende uttalelser fra Stortinget om Riksrevisjonenes adgangen
til innsyn i interne dokumenter. Riksrevisjonen derimot viser til
at praksis kun har avskåret Riksrevisjonen innsyn i regjeringsnotater. Disse
medlemmer er av den oppfatning at Riksrevisjonens tolkning
må legges til grunn frem til ny lovgivning regulerer Riksrevisjonens
innsynsrett i interne dokumenter i forvaltningen.
Forvaltningen av statens eierinteresser i NMD
ble overført fra Sosial- og helsedepartementet til Nærings- og
handelsdepartementet i juni 1999, jf. St.prp. nr. 46 (1998-1999).
NMD ble opprettet ved særlov 27. februar
1953. Selskapet ble omdannet til statsaksjeselskap 1. januar 1993
og ble på ekstraordinær generalforsamling i august
1999 omgjort til et allmennaksjeselskap.
Formål er å drive handel med
legemidler og gifter og andre varer, og virksomhet som står
i forbindelse med dette, herunder å eie aksjer i andre
selskaper.
Konsernet består av morselskapet Norsk
Medisinaldepot ASA og de heleide datterselskapene NMD Grossisthandel
AS og NMD Apotekhandel AS. Selskapets datterselskaper ble stiftet
høsten 2000 og har ikke hatt drift eller ansatte i 2000.
NMD har en aksjekapital på 200 mill. kroner.
Konsernets driftsinntekter var i 2000 på 6
169 mill. kroner mot 6 036 mill. kroner året før.
Morselskapets driftsinntekter var i 2000 også på 6
169 mill. kroner mot 5 886 mill. kroner året før.
Konsernets årsresultat i 2000 ble et overskudd på 3,6
mill. kroner mot et overskudd på 20,7 mill. kroner i 1999.
Morselskapets årsresultat i 2000 ble 3,6 mill. kroner mot
20,7 mill. kroner i 1999. I regnskapet for 2000 ble det ikke avsatt utbytte.
Per 31. desember 2000 var konsernets egenkapitalandel på 31,1
pst. mot 31,7 pst. i 1999. Revisjonshonorar er bokført
med 505 000 kroner, og andre tjenester fra revisor er bokført
med 279 400 kroner.
I mars 1999 solgte staten ved Sosial- og helsedepartementet
17 pst. av aksjene i selskapet til den hollandske legemiddelgrossisten
Apothekers Cosperatie OPG. U.A. (OPG), jf. Innst. S. nr. 193 (1998-99).
I desember 1999 kjøpte 223 norske apotekere i alt 4 009
av statens aksjer i NMD og statens eierandel i NMD ble redusert fra
83 pst. til 80,99 pst. Nærings- og handelsdepartementet
inngikk avtale med det tyske legemiddelkonsernet GEHE AG om salg
av statens aksjer i NMD i mai 2001. Gjennomsnittlig antall ansatte
i konsernet var 580 i 2000.
Riksrevisjonen ba i brev av 15. september 2000
om å få opplyst godtgjørelse og arbeidsoppgaver
til en advokat som hadde bidratt i salgsprosessen. I brev av 28.
november 2000 opplyser departementet at advokaten ble engasjert
av departementet for å bistå i forhandlinger med
Fondsfinans ASA om deres betingelser for å tilrettelegge
salget av NMD-aksjer. Departementet ba senere advokaten om å overta
forhandlingene med OPG fram til salgsprosessen var gjennomført.
Advokaten har mottatt totalt 755 034 kroner som salær for bistand
ved salget av NMD-aksjer. Departementet opplyser i brev av 5. april
2001 at det ikke kan finne noen skriftlig dokumentasjon med hensyn
til de ovennevnte engasjementene, og legger til grunn at avtalene
har vært muntlige.
Departementet har opplyst at den engasjerte
advokatens arbeid med å bistå i forhandlinger
med Fondsfinans ASA om deres betingelser for å tilrettelegge
salget av NMD-aksjer er honorert av departementet med 156 000 kroner
etter faktura 26. mars 1999. I følgebrevet til fakturaen
av 26. mars 1999 opplyser advokaten at fakturaen gjelder honorar
for arbeid i perioden 21. september 1998 til og med 31. januar 1999.
Denne perioden ligger i tid 10 måneder og mer etter at
avtalen med Fondsfinans ASA om tilretteleggeroppdraget ble inngått
den 24. november 1997.
Departementet opplyser i brev 18. juni 2001
at den engasjerte advokaten mener fakturaen ikke knytter seg til
engasjementet vedrørende forhandlinger med Fondsfinans
ASA, men til engasjementet vedrørende diskusjoner med utenlandske
investorer og forhandlingene med OPG om kjøp av aksjer.
Departementet opplyser videre at firmaet advokaten var tilknyttet
på det aktuelle tidspunktet senere er oppløst,
og at dokumenter og regnskap ikke lenger er lett tilgjengelig. Departementet
finner det derfor riktig å forholde seg til egne regnskapsregistreringer
og konkluderer med at departementets honorering av advokaten for å bistå i
forhandlingene med Fondsfinans ASA begrenser seg til de 156 000
kroner som ble fakturert 26. mars 1999.
Den engasjerte advokaten fakturerte NMD for
arbeidet med å overta forhandlingene med OPG fram til salgsprosessen
var gjennomført. Det framgår av følgebrevet
av 26. mars 1999 til fakturaen til departementet at advokaten ville
fakturere NMD for arbeidet i forbindelse med intensjonsavtale, Shareholders
Agreement m.m., og at han håpet at departementet fant denne avgrensingen/avregningen
i orden. Departementet opplyser i brev 5. april 2001 at det ikke
ble utarbeidet noe svar fra departementets side. I brev av 18. juni 2001
opplyser imidlertid departementet at de i ettertid ser at disse
utgiftene i henhold til aksjeloven § 3-6 trolig burde vært
belastet departementet.
Riksrevisjonen tar departementets svar til etterretning.
Komiteen har merket seg forholdene
rundt engasjement av advokat ved salg av aksjer i Norsk Medisinaldepot
ASA (NMD) og ber Regjeringen om en redegjørelse for departementets
praksis ved inngåelse av kontrakter med eksterne konsulenter.
Komiteen stiller seg også undrende
til de ulike opplysninger om utbetaling av honorarer til advokaten og
forutsetter at departementet foretar en gjennomgang av rutinene.
Komiteen ber Regjeringen om en
generell redegjørelse for eventuelt omfang av muntlig kontraktsinngåelse
i de ulike departement.
NRK AS ble omdannet fra stiftelse til et statlig
heleid aksjeselskap 30. april 1996. Selskapets formål er å drive
allmennkringkasting i radio og fjernsyn og virksomhet som har sammenheng
med dette.
Konsernregnskapet omfatter morselskapet NRK
AS og det heleide datterselskapet NRK Aktivum AS (stiftet 25. april
1997) hvor formålet er å utvikle forretningsmessig
virksomhet med basis i morselskapets potensiale.
NRK AS" aksjekapital er på 1
mrd. kroner. Konsernets driftsinntekter var i 2000 på 3,2
mrd. kroner, hvorav kringkastingsavgiften utgjorde 2,9 mrd. kroner. Morselskapets
inntekter var i 2000 på 3,1 mrd. kroner mot 3,0 mrd. kroner
i 1999. Årets resultat for konsernet viste et underskudd
på 128,1 mill. kroner inkludert en gevinst på 54
mill. kroner for salg av tomt på Marienlyst i Oslo. Konsernet
hadde et overskudd på 62,5 mill. kroner året før.
Driftsresultatet er negativt med 184,4 mill.
kroner for konsernet og 186,6 mill. kroner for morselskapet. Av
St.prp. nr. 1 (2000-2001) Kulturdepartementet framgår det
at generalforsamlingen uttrykkelig har forutsatt at driften i NRK
i 2000 skal gå i balanse. På ordinær
generalforsamling 22. juni 2001 gjentok statsråden at driften
skal gå i balanse, og at finansinntektene i konsernet ikke
skal nyttes til å dekke underskudd fra den løpende
driften.
NRK AS har mottatt statstilskudd i 2000 på 2,5
mill. kroner. Konsernets egenkapitalandel var ved utgangen av 2000
på 53,6 pst. mot 58,9 pst. året før.
Konsernet har kostnadsført godtgjørelse
til revisor for 2000 med 751 285 kroner for revisjon og 71 050 kroner
for andre tjenester. Tilsvarende tall for morselskapet var henholdsvis
706 285 kroner og 71 050 kroner. Gjennomsnittlig antall årsverk
i 2000 var 3 441.
Komiteen viser til
at spørsmålet om eventuelle strukturendringer
og endringer i rammebetingelser for NRK er til behandling i Stortinget. Komiteen forutsetter
at Regjeringen legger Stortingets forutsetninger til grunn i den
videre oppfølging av aksjeselskapet.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti mener
det er en økende kommersialisering av programtilbudet,
med fokus på seertall, som vinner terreng framfor programmer
for barn, ungdom og faktaprogram. Disse medlemmer ser
denne utviklingen som truende for NRKs rolle som den viktigste samfunnsinstitusjon,
som skal blant annet fremme ytrings- og informasjonsfrihet, de demokratiske
grunnverdier, folkeopplysning og våre felles kulturelle
verdier. NRKs rolle som allmennkringkaster skal gjelde alle, enten
de tilhører en majoritet eller en minoritet. Etter disse
medlemmers oppfatning er det ikke markedskreftene som skal
være premissleverandør for NRKs videre utvikling,
men NRKs vedtekter for allmennkringkasting, et aktivt eierskap og
en god dialog mellom NRKs styre og Stortinget. Disse medlemmer mener
at det er viktig at styret i NRK forstår å legge
forholdene til rette for at programprofilen og driften av NRK er
gjennomsyret av tanken på det å drive allmennkringkasting
i radio og fjernsyn. Disse medlemmer vil poengtere
at kommersielle og konkurransemessige hensyn ikke skal settes foran NRKs
rolle som allmennkringkaster. Etter at NRK AS ble omdannet til et
heleiet statlig aksjeselskap, 30. april 1996, med frihet for ledelse
og styret til å utføre sine oppgaver etter prinsippene
i aksjeloven, synes disse medlemmer at kommunikasjonen
mellom styret og eiere må styrkes, og disse medlemmer vil
jobbe for et mer aktivt eierskap.
Disse medlemmerber
Riksrevisjonen undersøke i hvilken grad NRK AS følger
opp prinsippene for allmennkringkasting, herunder programtilbud, økonomi
og organisering og hvilke tiltak som er iverksatt fra departementets
side for å ivareta slike hensyn.
Komiteen viser til
dokumentet og det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Dokument nr. 3:2 (2001-2002) - Riksrevisjonens kontroll
med statsrådens (departementets) forvaltning av statens
interesser i selskaper, banker mv. for 2000 med
– AS Rehabil
– Entra Eiendom AS
– Norges Bank
– DnB Holding ASA
– Statens Kantiner SF
– Norsk Eiendomsinformasjon AS
– Industritjeneste AS
– Norsk Synkrotronforskning AS
– UNINETT AS
– Statens lånekasse for
utdanning
– Studentsamskipnadene
– Akvaforsk AS
– Christian Michelsen Research
AS
– Forskningsparken AS
– Leiv Eiriksson Nyfotek AS
– NORUT-GRUPPEN AS
– Sem Gjestegård AS
– Slemdalsveien 7 AS
– Selskapet for industrivekst
SF (SIVA)
– Den Norske Stats Husbank (Husbanken)
– Kommunalbanken AS
– Hundreårsmarkeringen-Norge
2005 AS
– Nationaltheateret AS
– Norsk rikskringkasting AS
– Carte Blanche AS
– Den Nationale Scene AS
– Den Norske Opera AS
– Norsk Film AS
– Rogaland Teater AS
– Trøndelag Teater AS
– Statens Skogplanteskoler AS
– Veterinærmedisinsk
Oppdragssenter AS (VESO)
– Statskog SF
– Forskningsparken i Ås
AS
– Instrumenttjenesten AS
– Statkorn Holding ASA
– Norsas AS, Norsk Kompetansesenter
for avfall og gjenvinning
– Polarmiljøsenteret
AS
– A/S Olivin
– Arcus AS
– Bjørnøen AS
– Electronic Chart Centre AS
– Kings Bay AS
– Moxy Trucks AS
– Norsk Garantiinstitutt for Skip
og Borefartøyer AS
– Store Norske Spitsbergen Kulkompani
AS
– Svalbard Samfunnsdrift AS
– Statens nærings- og
distriktsutviklingsfond (SND)
– Kongsberg Gruppen ASA
– NOAH AS
– Norge på EXPO 2000
AS
– Norsk Hydro ASA
– Norsk Medisinaldepot AS
– Raufoss ASA
– Telenor ASA
– Den Norske Stats Oljeselskap
AS (Statoil)
– Statkraft SF
– Statnett SF
– Norges Statsbaner BA
– Posten Norge BA
– SAS Norge ASA
– Luftfartsverkets Parkeringsanlegg
AS
– Nordic Aviation Resources AS
(NAR)
– Oslo Lufthavn AS
– Airport Coordination Norway
(ACN)
– Baneservice Prosjekt AS
– A/S Vinmonopolet
– Medinnova SF
– Kompetansesenter for informasjonsteknologi
i helsevesenet AS (KITH)
– NORFUND
– Nytt fra Norge AS
– vedlegges protokollen.
Oslo, i kontroll- og konstitusjonskomiteen, den 14. mars 2002
|
Ågot Valle
leder og ordf. for Kulturdepartementet |
|
Modulf Aukan
ordf. for Landbruksdepartementet |
Berit Brørby
ordf. for Nærings- og handels- departementet og Samferdselsdepartementet |
André Dahl
ordf. for Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet og Sosial- og helsedepartementet |
Martin Engeset
ordf. for Forsvarsdepartementet |
Carl I. Hagen
ordf. for Finansdepartementet |
Christian Holm
ordf. for Kommunal- og regionaldepartementet og Miljøverndepartementet |
Henrik Rød
ordf. for Arbeids- og administrasjonsdepartementet og Justis- og politidepartementet |
|
Kjell Engebretsen
sekretær og ordf. for Olje- og energidepartementet og Utenriksdepartementet, utviklingssaker |