Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten, Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal, Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre, May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen, viser til at dokumentet er forelagt finansministeren til uttalelse 17. januar 2002. Settestatsrådens svarbrev 8. februar 2002 er vedlagt innstillingen.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet viser til at NRK har hatt en anstrengt drifts­økonomi, samtidig som NRK står foran store investeringer knyttet til overgang til den digitale teknologien. Selv med nødvendige og løpende effektiviseringer, er det behov for å styrke NRKs økonomi for at institusjonen skal kunne ivareta sine forpliktelser som allmennkringkaster i tråd med de forutsetninger Stortinget har lagt til grunn.

Disse medlemmer viser til kulturministerens redegjørelse 28. februar 2002 hvor det ble pekt på at Regjeringen vurderer ulike alternativer for å bedre NRKs økonomiske situasjon:

"President, det er ei klar vilje i Regjeringa til å gje NRK stabile og gode økonomiske rammvilkår. Slik eg ser det har vi tre alternativ; anten å auke inntektene til NRK direkte gjennom ei heving av kringkastingsavgifta, å redusere kostnadene til NRK gjennom endringar i avgiftssystemet eller ved ekstraordinære løyvingar til NRK over statsbudsjettet."

Disse medlemmer mener at NRK må gis et økt inntektsnivå som er stabilt over tid og som kan sikre en forsvarlig planlegging av drift og investeringer i årene framover. En slik løsning kan være å ta NRK inn i merverdiavgiftssystemet, men med nullsats, slik at lisensavgiften fortsatt ikke pålegges moms. En tilsvarende styrking av NRKs økonomi gjennom økning av lisensen vil være uheldig, idet lisensen i dag har et nivå som synes å være allment akseptert og fordi det vil undergrave mulighetene for en normal inntektsvekst gjennom en prisjustering av lisensen i årene framover.

Disse medlemmer visere til at en rekke europeiske land har ulike ordninger knyttet til medfinansiering av allmennkringskastingskanaler. Engelske BBC har en ordning der lisensen ikke momsbelegges, samtidig som selskapet har fradrag for inngående moms. Finske YLE har 8 pst. moms på lisensen, men har fullt fradrag, noe som innebærer en subsidiering. I Sverige har Regjeringen nylig sendt en henvendelse til EU-kommisjonen om en tolkning av EUs regelverk på området, med ønske om å etablere en ordning også for Sveriges Radio.

Disse medlemmer viser videre til at Norge ikke er forpliktet av EUs sjette avgiftsdirektiv. I forhold til konkurransereglene, har Norge i dag en nullsatsordning for aviser. Disse medlemmer viser til kulturministerens redegjørelse og er enig i at NRKs økonomi kan styrkes gjennom endringer i avgiftssystemet, slik Regjeringen også vurderer.

Etter disse medlemmers mening vil en slik løsning også styrke NRKs muligheter til fortsatt effektivisering gjennom kjøp av tjenester utenfra, i det bruk av egne ansatte og kjøp av tjenester derved sidestilles i forhold til merverdiavgiftssystemet. Denne løsningen vil også fjerne prisbarrieren mellom egenproduksjon og innkjøp av programproduksjoner, og således styrke markedet for uavhengige produksjonsmiljøer i Norge.

Et alternativ til en slik løsning kan, etter disse medlemmers mening, være at NRK fortsatt holdes utenfor merverdiavgiftssystemet, men får kompensert sine momsutgifter gjennom en kompensasjonsordning.

Disse medlemmer mener primært at en av disse to løsningene bør omfatte både egen programproduksjon og andre tjenester som NRK utforer med egne ansatte og som i dag ikke gir grunnlag for momsfradrag, men vil subsidiært kunne støtte en ordning som bare omfatter programproduksjon og gir sin subsidiære støtte til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet.

På denne bakgrunn vil disse medlemmer fremme følgende forslag til vedtak:

"Stortinget ber Regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2003 innarbeide enten en refusjonsordning for moms for NRKs virksomhet som i dag ikke omfattes av merverdiavgiftssystemet, eller å innlemme NRK i momssystemet på en måte som gir samme virkning for NRKs økonomi."

Komiteens medlemmer fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet er kjent med at NRK er unntatt fra den generelle merverdiavgiften. NRKs konkurrenter er underlagt det generelle merverdiavgiftsregelverket, og har dermed fradragsrett for inngående avgift. Merverdiavgift på innkjøpte programmer innebærer at det for NRK er en vesentlig forskjell mellom egenproduksjon og innkjøp av programmer. En nullsats eller en ordning som virker i samme retning vil, dersom lisensinntektene og andre vilkår opprettholdes, forbedre NRKs økonomi. Endringer i merverdiavgiftsreglene vil videre øke NRKs mulighet for å konkurranseutsette deler av virksomheten, og kan slik styrke programvareproduksjon utenfor NRK.

Disse medlemmer vil vise til kulturstatsrådens redegjørelse 28. februar 2002 hvor det ble pekt på ulike alternativer for å bedre NRKs økonomiske situasjon:

"President, det er ei klar vilje i Regjeringa til å gje NRK stabile og gode økonomiske rammevilkår. Slik eg ser det har vi i tre alternativ; anten å auka inntektene til NRK direkte gjennom ei heving av kringkastingsavgifta, å redusera kostnadene til NRK gjennom endringar i avgiftssystemet eller ved ekstraordinære løyvingar til NRK over statsbudsjettet."

Disse medlemmer slutter seg til dette.

Disse medlemmer vil videre vise til brev fra Finansdepartementet ved settestatsråd Erna Solberg. Av svaret framkommer det at flere spørsmål knyttet til EØS-regelverket ikke er avklart. Disse medlemmer mener forholdet til EØS-avtalen, samt de budsjettmessige konsekvenser, krever ytterligere avklaring. Videre kan det være nødvendig å vurdere omfanget av et fritak for inngående avgift. Dette vil blant annet være relevant i forhold til kommersiell virksomhet i regi av NRK.

Disse medlemmer mener det er positivt om NRKs økonomiske situasjon kan styrkes samtidig som en fjerner "prisbarrieren" mellom egenproduksjon og innkjøpte programmer som i dag er til stede. Slik kan en styrke den uavhengige produksjonen av norske programmer. Disse medlemmer mener det vil være mest hensiktsmessig om dette skjer enten gjennom en refusjonsordning for merverdiavgift på for eksempel programproduksjon, eller ved en innlemmelse av NRK i merverdiavgiftssystemet. Disse medlemmer vil på dette grunnlag be Regjeringen legge fram et konkret forslag senest i forslag til budsjett for 2003.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen senest i forslag til budsjett for 2003, innarbeide en ordning som vil fjerne prisbarrieren mellom egenproduksjon og eksternproduksjon, enten ved en refusjonsordning eller ved å innføre NRK i merverdiavgiftssystemet."

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at NRK i dag er unntatt fra den generelle merverdiavgiftsplikten, slik at selskapet ikke kan trekke fra inngående avgift. Dette betyr at en stor del av NRKs støttetjenester, produksjonsapparat og programproduksjon skjermes fra ekstern konkurranse fordi eksterne kjøp betyr et prispåslag på 24 pst. som NRK ikke får fradrag for. Dette vil vanskeliggjøre et nødvendig rasjonaliseringsarbeid i bedriften, og gjøre outsourcing av støttetjenester og programproduksjon ulønnsomt. Disse medlemmer mener at dette er uheldig både for NRK selv, og for lisensbetalerne som finansierer selskapet, idet driften sannsynligvis blir unødig dyr. Forslaget om å ta NRK inn i merverdiavgiftssystemet, men med en nullsats vil gjøre at NRK kan kjøpe tjenester eksternt uten en "mva-barriere", og på den måten kunne få til en effektivisering og rasjonalisering av selskapets drift. Men en slik nullsats bør naturligvis bare gjelde for lisensinntektene. Ordningen vil også bety en betydelig styrking av NRKs økonomi, ved at selskapet blir subsidiert gjennom mva-systemet.

Det ønsker disse medlemmer ikke, men mener at en slik subsidiering bør komme lisensbetalerne til gode gjenom en tilsvarende senking av lisensavgiften.

På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende forslag:

"Stortinget ber Regjeringen i forslag til statsbudsjett for 2003 å innlemme NRK i merverdiavgiftssystemet med nullsats for lisensinntektene, og med en tilsvarende reduksjon av lisensavgiften."

Disse medlemmer slutter seg subsidiært til forslaget fra Høyre, Kristelig Folkeparti, Venstre og Kystpartiet.