Forholdene for sjøtransport har av
ulike årsaker fått en uheldig utvikling over en årrekke.
En årsak er konkurranseforholdet til vegtransport.
Tilrettelegging for å føre
mer transport sjøvegs i Norge krever investeringer i infrastruktur,
herunder farleier og havneanlegg. Staten bidrar i dag på tre
felt med investeringer innen sjøtransport. Det er utbygging av
fiskerihavner, havner i distriktene og merking av farleier. Utviklingen
av sjøen som alternativ transportvei er avhengig av større
volum/kapasitetsutnytting og retningsbalanse i forhold
til transport på veg. Sjøtransport forutsetter
at det gis muligheter til å samle transportstrømmene
i knutepunkt langs kysten.
Et viktig hinder for å kunne foreta
investeringer i og drift av havner som kan danne knutepunkter langs
kysten er at offentlig infrastruktur i havner er merverdiavgiftspliktige,
mens offentlig veg og jernbane i hovedsak er fritatt for merverdiavgift
gjennom egne forskrifter. Dette er i vesentlig grad med på å forverre konkurranseforholdet.
Havnene er, med unntak av de nevnte midler,
selvfinansierende gjennom betaling fra brukerne. Utover et fåtall
havner på landsbasis med et særlig gunstig trafikkbilde,
gir ikke inntektene grunnlag for utvikling av infrastruktur for
sjøtransport. Mange havner har lite tidsmessig standard.
Kaier og annen infrastruktur er ofte plassert i sentrum av bebyggelse.
Det gir urasjonell drift og begrenser mulighetene for å utvikle
tidsmessig godstransport med moderne fartøy. Dagens godstransport
med enhetslaster og rullende materiell krever egnede kaier, arealer
og god tilknytning til øvrig transportnett.
Havner og sjøtransport har dårligere
konkurranseforhold i forhold til vegsektoren i Norge. Sjøtransport
er utpekt som et nasjonalt satsningsområde i en rekke offentlige
publikasjoner de senere år. Det er nå på tide å ta
det første reelle skritt i å legge til rette for
en slik utvikling. Dette kan ivaretas ved å likestille
investeringen i og drift av offentlig infrastruktur i havner og
farleier med tilsvarende fritaksordninger innenfor vegsektoren og
jernbanesektoren, jf. forskrift nr. 55 om avgiftsfritak for visse
tjenester som gjelder offentlig veg.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Investeringer i og drift av offentlig
infrastruktur i havner og farleier likestilles med tilsvarende fritaksordning
innenfor vegsektoren gitt i medhold av merverdiavgiftsloven."