Ved behandlingen av Ot.prp. nr. 2 (2000-2001)
vedtok stortingsflertallet endringer i merverdiavgiftsloven som
bl.a. innebar at utleie av private båtplasser skal innlemmes
i merverdiavgiftsområdet fra 1. juli 2001.
Endringen fører til en kraftig konkurransevridning mellom
båtforeninger på den ene siden og private utleiere
av båtplasser på den andre siden.
Stortinget behandlet den 16. juni 2001 Innst.
S. nr. 321 (2000-2001) (om forslag i Dokument nr. 8:104 (2000-2001)).
I komiteens merknader fremmet Fremskrittspartiet, Høyre
og representanten Steinar Bastesen følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
fremme forslag til endringer i merverdiavgiftsloven slik at utleie
av båtplasser ikke blir pålagt merverdiavgift."
Forslaget fikk ikke flertall ved behandlingen
i Stortinget.
Erfaringene etter at merverdiavgiften ble innført
for private båtplasser viser ifølge Norges båtbransjeforbund
en reduksjon i pågangen av leietagere, noe som åpenbart
kommer av forskjellsbehandlingen av private næringsdrivende
som er pålagt merverdiavgift, noe båtforeninger
ikke er.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen snarest
mulig fremme forslag til endringer i merverdiavgiftsloven slik at utleie
av båtplasser ikke blir pålagt merverdiavgift."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Vidar Andersen, Gjer-mund Hagesæter
og lederen Siv Jensen, fra Sosialistisk Venstreparti, Jørund Leknes,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen,
viser til at dokumentet ble forelagt finansministeren til uttalelse
21. mars 2002. Hans svarbrev 5. april 2002 er vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til finansministerens brev av 5. april 2002 der det uttales:
"Jeg er enig med forslagsstillerne i at det er kan
virke urimelig at båtplassutleie i næring behandles
forskjellig fra utleie fra båtplassforeninger. Jeg ønsker
derfor å vurdere å foreslå et unntak
for slik virksomhet."
Flertallet fremmer derfor følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2003 komme med forslag om å frita utleie
av båtplasser for merverdiavgift."
Medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at kommersiell utleige
av båtplassar er omfatta av meirverdiavgiftssystemet, medan
det ikkje er avgiftsplikt når det skjer i regi av ein båtforeining
og omfanget ikkje er av eit slikt omfang at det kan sjåast
som ledd i næringsverksemd. Desse medlemeneviser til handsaminga i Stortinget hausten
2000 av Meirverdiavgiftsreforma 2001 og seinare i Innst. S. nr.
321 (2002-2001) og foreslår med bakgrunn i denne at forslaget
vert å avvise.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til at et tilsvarende forslag, jf.
Dokument nr. 8:104 (2000-2001) ble avvist i fjor, jf. Innst. S.
nr. 321 (2000-2001). Disse medlemmer viser videre
til at man har behandlet flere andre spørsmål
om grensedragningen for avgiftsplikt og avgiftsfritak i tiden etter
at Merverdiavgiftsreformen 2001 ble vedtatt høsten 2000.
Det vises til at merverdiavgiftsreformen har ført til en
rekke vanskelige avgrensninger samt konkurransevridninger, herunder konkurransevridning
mellom båtforeninger på den ene siden og private
utleiere av båtplasser på den andre siden. En
slik forskjellsbehandling har gitt uheldige utslag. Man bør
derfor se avgrensningen på avgiftsplikten i forhold til
de private båtplassene i sammenheng med andre tilsvarende
spørsmål.
Forslag fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Dokument nr. 8:87 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Kenneth Svendsen og Per Erik Monsen om å likestille private utleie av båtplasser og båtforeninger når det gjelder merverdiavgiftsplikt - vert å avvise.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen i forbindelse med
statsbudsjettet for 2003 komme med forslag om å frita utleie
av båtplasser for merverdiavgift.
Det vises til brev av 21. mars 2002 fra Finanskomitéen
hvor det bes om uttalelse til dokument 8:87.
Etter merverdiavgiftsreformen er omsetning av
rettigheter til fast eiendom som hovedregel unntatt fra avgiftsplikt.
Unntaket gjelder imidlertid ikke for utleie av båtplass
til fartøy under 15 meter. Unntaket gjelder heller ikke
blant annet for utleie av parkeringsplasser til biler. Det er derfor
riktig, som forslagsstillerne hevder, at utleie av båtplasser
er avgiftspliktig når utleien skjer som ledd i næring,
mens det ikke er avgiftspliktig når virksomheten er av
et slikt omfang at det ikke anses å skje som ledd i næring.
Den konkrete skjønnsmessige vurderingen av om utleien skjer
i næring eller ikke, er streng. Utleie av båtplasser
er for øvrig avgiftspliktig i Sverige, Danmark og Finland.
Det er videre riktig som forslagsstillerne hevder
at avgiftspliktige båtplassutleiere og marinaer ikke kan fradragsføre
merverdiavgift knyttet til investeringer foretatt før reformen
trådte i kraft 1. juli 2001. Dette er en direkte konsekvens
av at Stortinget ikke vedtok å innføre overgangsordninger
i forbindelse med reformen. Bakgrunnen for vedtaket var en samlet
vurdering av konkurranseulempene som kunne oppstå, hvilke muligheter
en hadde til å motvirke disse, samt de prinsipielle og
praktiske problemene en innføring av en slik ordning ville
kunne reise. Høyre var ett av de partiene som påpekte
behovet for en overgangsordning, men jeg kan dessverre ikke se at
det i ettertid er praktisk mulig å innføre en
overgangsordning. Merverdiavgift på anskaffelser foretatt
etter at reformen trådte i kraft kan imidlertid fradragsføres
i den grad det er innenfor merverdiavgiftslovens bestemmelser.
Forskjellsbehandlingen, som er en direkte konsekvens
av at kommersiell virksomhet på nærmere vilkår anses
som avgiftspliktig virksomhet, er av generell art. Næringsvilkåret
i merverdiavgiftsloven kan gi et fortrinn for virksomhet som ikke
oppfyller dette vilkåret og som drives i konkurranse med
omsetningsformer innenfor merverdiavgiftsområdet.
Det antas at provenytapet ved å frita
utleie av båtplasser vil være begrenset.
Jeg er enig med forslagsstillerne i at det kan
virke urimelig at båtplassutleie i næring behandles
forskjellig fra utleie fra båtplassforeninger. Jeg ønsker
derfor å vurdere å foreslå et unntak
for slik virksomhet. Finansdepartementet vil i samarbeid med Skattedirektoratet foreta
en nærmere gjennomgang av blant annet hvordan et eventuelt
unntak kan utformes. Jeg vil eventuelt komme tilbake til dette i
forbindelse med forslag til statsbudsjett for 2003. For øvrig
er jeg av den oppfatning at saker hvor det er tale om å gjøre
merverdiavgiftsgrunnlaget smalere og saker som har budsjettmessige
konsekvenser primært fremmes i forbindelse med statsbudsjettet.
Inntil et eventuelt unntak er vedtatt må båtplassutleiere
forholde seg til regelverket slik det er i dag. Spørsmålet
om båtplassutleie drives som ledd i næring eller ikke
kan være tvilsomt. Vurderingen er i noen grad skjønnsmessig.
For å sikre likebehandling har Skattedirektoratet i brev
av 6. april 2001 til fylkesskattekontorene foretatt en gjennomgang
av noen av de relevante momentene som bør tas med i en
slik skjønnsmessig vurdering.
Spørsmålet om næringsbegrepet
i forhold til båtplassforeninger er også omtalt
i Finansdepartementets høringsbrev av 29. mars 2001 i forbindelse
med oppfølgingen av merverdiavgiftsreformen. I brevet er
det uttrykt at båtplassforeninger som baserer sin økonomi på medlemskontingent
og medlemsdugnad, ikke vil bli ansett for å drive næring.
Det er uttrykt at dette vil gjelde tilfeller der foreningen dannes
for å ivareta medlemmenes private interesser utenfor næring
og foreningen i det vesentlige administrerer fast eiendom og bryggeanlegg
som foreningen eier eller leier ut. Det er videre uttrykt at dette
også vil gjelde foreninger som baserer driften på medlemskontingent
og medlemsdugnad og ikke på forretningsmessige utleieinntekter, og
som verken har overskudd til formål eller faktisk vedvarende
overskudd. Det er imidlertid uttrykt at båtplassforeninger
som henvender seg til en videre krets av deltakere og som forestår
en virksomhet av betydelig omfang, eventuelt også med egne
ansatte, vil måtte antas å drive næring
selv om vederlaget oppkreves i form av medlemskontingent. Det er
uttrykt at dette må likestilles med den virksomhet med
båtplassutleie som skjer i gjestehavner og marinaer, og
således må være omfattet av merverdiavgiftsplikten.
Oslo, i finanskomiteen, den 23. april 2002
Siv Jensen
leder |
Karl-Anton Swensen
ordfører |
Ingebrigt S. Sørfonn
sekretær |