Årsavgift på motorvogner er
en avgift som pålegges en rekke ulike typer kjøretøy
med totalvekt inntil 12 tonn. Avgiften pålegges etter 4
forskjellige satser avhengig av kjøretøytype.
Det betales full årsavgift om kjøretøyet
registreres før 1. juli og halv årsavgift om kjøretøyet
registreres etter 1. juli. Leveres kjøretøyet
til vraking/hugging hos godkjent oppsamlingsplass, eller
til bilopphuggeri senest 15. mars, gis det fritak for avgiften,
eventuelt refusjon. Blir kjøretøyet vraket/hugget
i perioden 16. mars til 30. juni blir halv avgift refundert.
Disse reglene fører til at motorsykler
som bare brukes om sommeren må betale avgift for hele året,
og at kjøretøy som f.eks. bare er registrert i
januar må betale full avgift med mindre de vrakes.
Før 1978 gjaldt en ordning med månedsvis
avgiftsberegning, og med refusjon av årsavgiften ved avskilting
av motorkjøretøyet i avgiftsåret.
Dagens system er en forenkling av avgiftsadministrasjonen,
men selv om antallet motorkjøretøy har økt
betydelig i denne perioden, burde dagens elektroniske databehandling
muliggjøre en forholdsvis mye enklere administrering av
en rettferdigere ordning med en periodisering av avgiften enn det
som var tilfelle før 1978.
At departementet hevder at dagens system er
godt fungerende er heller ikke, etter forslagsstillernes mening,
tilstrekkelig grunn til å opprettholde et system som inneholder
så store urettferdigheter, bl.a. når det gjelder
motorsykler og enkelte biltyper som bare brukes om sommeren.
På denne bakgrunn fremmes følgende
forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
nødvendige forslag for Stortinget slik at årsavgiften
på motorvogner betales for den tid kjøretøyet
er registrert."
Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Ranveig Frøiland, Svein Roald Hansen, Tore Nordtun, Torstein
Rudihagen og Hill-Marta Solberg, fra Høyre, Svein Flåtten,
Torbjørn Hansen, Heidi Larssen og Jan Tore Sanner, fra
Fremskrittspartiet, Gjermund Hagesæter, lederen Siv Jensen
og Per Erik Monsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Øystein Djupedal,
Audun Bjørlo Lysbakken og Heidi Grande Røys, fra
Kristelig Folkeparti, Ingebrigt S. Sørfonn og Bjørg
Tørresdal, fra Senterpartiet, Morten Lund, fra Venstre,
May Britt Vihovde, og fra Kystpartiet, Karl-Anton Swensen,
viser til at dokumentet ble oversendt finansministeren til uttalelse
11. april 2002. Statsrådens svarbrev 19. april 2002 er
vedlagt innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet, viser
til at årsavgiften på motorvogn er en rent fiskal
avgift, dvs. at inntektene fra avgiften går direkte til
statskassen uten noen form for øremerking. Avgiften er
ikke ment som kompensasjon for bilførerens bruk av vegnettet,
og tar ikke hensyn til om kjøretøyet benyttes
lite eller mye. Før 1978 gjaldt en ordning med månedsvis
avgiftsbetaling, men denne ordningen ble erstattet med det systemet
vi har i dag blant annet som et ledd i forenkling av avgiftsadministrasjonen.
Dagens system har en viss periodisering innenfor året ved
at det skal betales halv avgift for kjøretøy som
registreres i løpet av annet halvår, ved at man
slipper å betale avgift dersom kjøretøyet
er vraket innen avgiftens forfall 15. mars og ved at man kan få refusjon
av halv avgift dersom kjøretøyet er levert til
vraking mellom 15. mars og 1. juli.
Flertallet viser til at det var
ca. 2,5 millioner avgiftspliktige kjøretøy i Norge
i 2001, og at årsavgiften er godt kjent blant publikum
og har eksistert i mange år. En differensiering vil medføre
en komplisering av avgiftssystemet. Det vises også til
at en omlegging som foreslått vil påføre
staten inntektstap. Dersom omleggingen skal være provenynøytral
må i så fall årsavgiften økes.
Flertallet viser til at Finansdepartementet
har årsavgiften til vurdering, og at differensiering av årsavgiften
slik at avgift betales for den tid kjøretøyet
er registrert er en del av denne vurderingen. Utskrift av avgiften
i flere terminer er en annen mulighet. Flertallet vil
derfor be departementet i egnet form komme tilbake til Stortinget
med en orientering om status for vurderingen av årsavgiften
når denne foreligger.
Komiteens medlemmer fra Høyre,
Kristelig Folkeparti og Venstre forslår at dokumentet
vedlegges protokollen.
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Senterpartiet og
Kystpartiet vil be om at også geografisk differensiering
av årsavgiften blir utredet slik at Stortinget kan vurdere
en slik mulighet for å redusere avstandsulempene i områder
med store avstander internt og til befolkningssentra og fremmer
følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen utrede
hvordan et system med geografisk differensiering av årsavgiften på motorvogner
kan bidra til å redusere avstandsulemper for folk og næringsliv
i distriktene."
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Kystpartiet viser til de urettferdige og urimelige utslag årsavgiften
etter dagens regelverk fører med seg, og som er beskrevet
i dokumentet.
Noe som også bekreftes i brev fra finansministeren 19.
april 2002:
"På den ene side fører ikke dagens
system til millimeterrettferdighet, og har blant annet de utslag
som forslagsstiller beskriver."
Disse medlemmer vil spesielt
peke på den urettferdighet som gjør seg gjeldende
i dagens system når det gjelder motorsykler og enkelte
biltyper som bare brukes om sommeren.
Etter disse medlemmers oppfatning
vil ikke en omlegging av avgiftssystemet slik forslagsstillerne ønsker,
føre til så store administrative kostnader at
det kan rettferdiggjøre å ikke rette opp de skjevheter
og urettferdigheter som systemet skaper.
Disse medlemmer vil presisere
at en omlegging av systemet bør føre til at eierne
betaler for de måneder eller kvartal av året som
kjøretøyet er registrert, og ber Regjeringen gjøre
vurderinger av de administrative kostnader i forhold til om betalingen
skal skje månedlig eller kvartalsvis, eller om det skal
betales som i dag og refunderes etter søknad.
Disse medlemmer viser for øvrig
til dokumentet og fremmer følgende forslag:
"Stortinget ber Regjeringen fremme
nødvendige forslag for Stortinget slik at årsavgiften
på motorvogner betales for den tid kjøretøyet
er registrert."
Forslag fra Høyre, Kristelig Folkeparti og Venstre:
Forslag 1
Dokument nr. 8:91 (2001-2002) - forslag fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen om å differensiere årsavgiften på motorvogner - vedlegges protokollen.
Forslag fra Fremskrittspartiet og Kystpartiet:
Forslag 2
Stortinget ber Regjeringen fremme nødvendige forslag for Stortinget slik at årsavgiften på motorvogner betales for den tid kjøretøyet er registrert.
Komiteen viser til
dokumentet og til det som står foran, og rår Stortinget
til å gjøre slikt
vedtak:
Stortinget ber Regjeringen utrede hvordan et
system med geografisk differensiering av årsavgiften på motorvogner
kan bidra til å redusere avstandsulemper for folk og næringsliv
i distriktene.
Jeg vises til brev 11. april 2002 hvor forslag
fra stortingsrepresentantene Per Erik Monsen og Kenneth Svendsen
om å differensiere årsavgiften slik at avgift betales
for den tid kjøretøyet er registrert, oversendes til
uttalelse.
Årsavgiften er en rent fiskal avgift,
dvs. at inntektene fra avgiften går direkte i statskassen
uten noen form for øremerking. Avgiften er ikke ment som
en kompensasjon for bilførerens bruk av vegnettet, og tar
ikke hensyn til om kjøretøyet benyttes lite eller
mye.
Før 1978 gjaldt en ordning med månedsvis
avgiftsberegning, og med refusjon av årsavgiften ved avskilting
av motorkjøretøy i avgiftsåret. Blant
annet som ett ledd i forenkling av avgiftsadministrasjonen ble denne ordningen
erstattet med det systemet vi har i dag. Etter dagens system skal
det betales full årsavgift for kjøretøy
som er registrert pr. 1. januar, og halv avgift for kjøretøy
som registreres i løpet av annet halvår. Dersom ett
kjøretøy som er registrert pr. 1. januar leveres
til vraking innen avgiftens forfall 15. mars, slipper man å betale
avgift. I forbindelse med budsjettet for 1999 ble reglene myket
noe opp ved at det ble gitt anledning til å søke
om refusjon av halv avgift for kjøretøy som leveres
til vraking mellom 15. mars og 1. juli.
I 2001 var det ca 2.5 millioner avgiftspliktige
kjøretøy i Norge. Årsavgiften har eksistert
i mange år og er alminnelig kjent blant publikum. Systemet
er godt fungerende og har lave administrative kostnader. En differensiering
av avgiften vil medføre en komplisering av avgiftssystemet.
Forslaget som er stilt illustrerer et gjennomgående dilemma
ved utarbeidelse av avgiftssystemene. På den ene side fører
ikke dagens system til millimeterrettferdighet, og har blant annet
de utslag som forslagsstiller påpeker. På den
annen side vil en ytterligere differensiering av avgiften medføre økt byråkratisering
av systemet, med økt bruk av administrative ressurser for å utføre
en forsvarlig administrasjon av avgiften. En omlegging som foreslått
vil dessuten påføre staten et inntektstap. Dersom
omleggingen skal være provenynøytral må i
så fall årsavgiftssatsen økes.
Finansdepartementet vurderer for tiden årsavgiften. Å differensiere årsavgiften
slik at avgift betales for den tid kjøretøyet
er registrert er en del av denne vurderingen. Utskriving av avgiften
i flere terminer er ett annet. I den videre oppfølging
av dette arbeidet vil jeg foreta en avveining av hensynet til et
mer fleksibelt regelverk, til beste for de avgiftspliktige, opp
mot ønsket om å unngå økt byråkratisering
og økte offentlige utgifter til administrasjon. Hvilke
forslag som eventuelt vil bli fremlagt og når dette vil
skje, er det noe tidlig å angi konkret. Jeg vil imidlertid
fraråde at Regjeringen pålegges å legge
om årsavgiften på en bestemt måte før de
ulike alternativer er utredet.
Oslo, i finanskomiteen, den 14. mai 2002
Siv Jensen
leder |
Torbjørn Hansen
ordfører |
Ingebrigt S. Sørfonn
sekretær |