Følgende forslag fremmes i dokumentet:
"Stortinget ber Regjeringen om å gjenopprette
Fiskeridirektoratets tipstelefon for fiskefusk."
Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet,
leiaren Olav Akselsen, Bendiks H. Arnesen, Grethe Fossli og Aud
Gaundal, frå Høgre, Silja Ekeland, Ivar Kristiansen
og Michael Momyr, frå Framstegspartiet, Øystein
Hedstrøm og Lodve Solholm, frå Sosialistisk Venstreparti, Åsa Elvik
og Inge Ryan, frå Kristeleg Folkeparti, Olaf Gjedrem og
May-Helen Molvær Grimstad, og frå Senterpartiet,
Marit Arnstad, viser til Dokument nr. 8:80 (2001-2002), forslag
frå stortingsrepresentantane Åsa Elvik, Bendiks
H. Arnesen og Hill-Marta Solberg om gjenopprettelse av tipstelefon
for miljøkriminalitet og økonomisk svindel i fiskenæringa,
og til Fiskeridepartementet sine kommentarer til forslaget i brev
av 5. april 2002 (brevet er lagt med innstillinga).
Komiteen viser til at tilgangen
til ressursene i havet er eit felles, avgrensa gode og at økonomisk
kriminalitet og miljøkriminalitet i fiskerinæringa
undergraver vesentlege interesser for samfunnet og næringa. Det
er derfor viktig at det vert sett inn tiltak for å styrkje
ressurskontrollen.
Komiteen viser til at fiskeriforvaltninga
er komplisert og tidvis uoversiktleg for yrkesutøvarane. Komiteen meiner
derfor at styresmaktene stadig må vere merksame på dei
signala som kjem frå næringa i forhold til korleis
regelverket fungerer i praksis. Komiteen legg vekt
på at den enkelte yrkesutøvar, spesielt reiarar
og skippere, har ansvar for at lover og reglar blir fulgt, men styresmaktene
må ta ansvar for at desse reguleringane er hensiktsmessig
og i tråd med måla for fiskeripolitikken.
Fleirtalet i komiteen, medlemene
frå Arbeidarpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet,
meiner det var feil av fiskeriministeren å leggje ned den
såkalt fiskefusktelefonen knapt eit halvår etter
at han var oppretta. Ressurssituasjonen for enkelte av dei artane
Norge har ansvar for å forvalte, er så alvorleg,
at undergraving av forvaltningsregimet ikkje kan tolererast. Tips
om lovbrott har vist seg nyttige for at styresmaktene skal kunne
slå ned på åtferd som har til hensikt å oppnå kortsiktig økonomisk
forteneste i strid med gjeldande reguleringar.
Fleirtalet tar til etterretning
at Regjeringa har oppretta ein generell tipstelefon for økonomisk
kriminalitet under Økokrim. Fleirtalet følgjer
ikkje logikken i at ein tipstelefon under Fiskeridirektoratet skal
vere "basert på angiveri", medan ein telefon under Økokrim
er eit "tiltak mot økonomisk kriminalitet" som det har
vore hevda i debatten.
Fleirtalet ser det som lite hensiktsmessig å skulle gjenopprette
ein eigen telefon for fiskerinæringa etter at ein felles
tipstelefon er oppretta under Økokrim. Fleirtalet meiner
det i utgangspunktet var uklokt å leggje ned fiskefusktelefonen,
men ser fornuften i at den nye telefonen får fungere ei
tid, før ein kan evaluere effekten av den. Fleirtalet ber
derfor Regjeringa komme tilbake til Stortinget med ei eiga sak med
vurdering av Økokrims tipstelefon sett i forhold til den såkalte
fiskefusktelefonen.
Fleirtalet legg ut frå dette
fram følgjande forslag:
"Stortinget ber Regjeringa leggje
fram ei sak der ein gjennomgår erfaringane frå både
den såkalte fiskefusktelefonen og Økokrims tipstelefon
for økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet."
Medlemene frå Høgre,
Fremskrittspartiet og Kristeleg Folkeparti har merka seg
at det ved ØKOKRIM allereie er etablert ein generell tipstelefon
for økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet,
og at ordninga var operativ frå slutten av februar 2002.
Ein slik generell tipstelefon vil etter desse medlemene si
oppfatning vere et viktig bidrag i kampen mot økonomisk
kriminalitet, også for saker som gjeld fiskerinæringa. Desse
medlemene seier seg nøgd med at tipsordninga ved ØKOKRIM
no er etablert og vil understreke viktigheita av at ordninga vert
allment kjent. Desse medlemene har merka seg at ordninga
vil verte evaluert etter ei tid.
Desse medlemene har vidare merka
seg at tips som gjeld fiskerinæringa som kjem inn til ØKOKRIMs tipstelefon
blir overført ubehandla til Fiskeridirektoratet, som har
kompetansen til å vurdere tipsa nærare. Etter
det desse medlemene ser er intensjonen med Dokument
nr. 8:80 (2001-2002) allereie oppnådd gjennom den ordninga
Regjeringa no har innført.
Komiteen har elles
ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget
til å gjere slikt
vedtak:
I
Stortinget ber Regjeringa på egna måte
legge fram ei sak om arbeidet mot ressurskriminalitet innen fiskerinæringa,
og vurdere om det er nødvendig med endringar i forvaltningsregimet
og vurdere strengere sanksjoner av grove lovbrot.
II
Stortinget ber Regjeringa leggje fram ei sak
der ein gjennomgår erfaringane frå både
den såkalte fiskefusktelefonen og Økokrims tipstelefon
for økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.
Jeg viser til brev av 15. mars 2002.
Det fremgår at Næringskomiteen
for tiden har til behandling Dok. nr. 8:80 (2001-2002), forslag
fra stortingsrepresentantene Åsa Elvik, Bendiks H. Arnesen og
Hill-Marta Solberg om gjenopprettelse av tipstelefonen for miljøkriminalitet
og økonomisk svindel i fiskerinæringen.
Komiteen har bedt om departementets vurdering
av nevnte forslag.
Jeg vil først bemerke at fra det fra
Regjeringens side legges stor vekt på at seriøse
anonyme tips om ulovligheter skal følges opp fra myndighetenes
side. Kamp mot alle former for økonomisk kriminalitet skal
ivaretas med kraft, og ulike virkemidler må benyttes. Dette gjelder
selvfølgelig også fiskerinæringen. Samtidig
er det viktig å finne ordninger som ikke oppfattes som stigmatiserende
for enkeltnæringer.
På denne bakgrunn har ØKOKRIM
etablert en tipstelefon for økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet.
Ordningen er etablert som et reelt alternativ til andre tipstelefonordninger,
herunder den såkalte tipstelefonen under Fiskeridirektoratet.
I denne sammenheng vises det til vedlagte (./.)
pressemelding av 27. februar 2002 fra ØKOKRIM.
Jeg tror at ordningen med en slik tipstelefon
hos ØKOKRIM vil bli et viktig bidrag i kampen mot økonomisk
kriminalitet og miljøkriminalitet, herunder også saker
som gjelder fiskerinæringen.
Det tas sikte på at ØKOKRIMs
tipstelefon skal evalueres etter en viss tid. Før man har
gjort en slik evaluering med rapportering av erfaringer med den
nye ordningen, ser jeg ikke at det er behov for å gjenopprette den
særskilte tipstelefonen for fiskefusk.
I løpet av de 10 månedene
Fiskeridirektoratets tipstelefon var operativ kom det inn 140 tips.
15 av disse førte til politianmeldelse. Tips som gjelder
fiskerinæringen som kommer inn til ØKOKRIMs tipstelefon
for økonomisk kriminalitet og miljøkriminalitet
blir ubehandlet overført til Fiskeridirektoratet. I mars
2002 ble 5 tips overført fra ØKOKRIM til Fiskeridirektoratet.
Den 11. februar 2002 avholdt jeg et møte
om etikk og ulovligheter i fiskerinæringen med Fiskeridirektoratet, Kystvaktinspektoratet,
Toll- og avgiftsdirektoratet, Skattedirektoratet, Rogaland, Troms-
og Finnmark statsadvokatembeter, Salgslagenes samarbeidsråd, Norges
Fiskarlag, Fiskeri- og Havbruksnæringens landsforening
og Norske Sjømatbedrifters Landsforening.
Møtet ga en nyttig innføring
i status for dette arbeidet, både fra myndighetenes side
og fra næringen. Vi lyktes også å sette
fokus på veien fremover. For å bringe arbeidet
videre vil jeg invitere til nytt møte før sommerferien.
Avslutningsvis vil jeg si at tilgangen til ressursene
i havet er et felles, begrenset gode. Det er klart at økonomisk
kriminalitet og miljøkriminalitet i fiskerinæringen
undergraver vesentlige interesser for samfunnet og næringen.
Jeg er derfor svært opptatt av å gjøre
noe med dette. Det er satt i verk en rekke tiltak for å styrke ressurskontrollen,
både av forrige og nåværende Regjering.
ØKOKRIM etablerer en tipstelefon for økonomisk kriminalitet
og miljøkriminalitet. Ordningen etableres som et reelt
alternativ til andre tipstelefonordninger. Tipstelefonen skal evalueres
etter en viss tid.
Tipstelefonen blir bemannet i kontortiden. Utenom ordinær
kontortid kan publikum legge igjen tips på et digitalt
lydopptaksanlegg. Tipsene blir registrert og vurdert ved ØKOKRIM.
Avhengig av innholdet oversendes tipsene eventuelt til lokale politidistrikter,
sentrale eller lokale kontrollorganer.
Telefonnummer: 23 29 11 00
Faxnummer: 23 29 11 01
E-postadresse: desken@okokrim.no
Oslo, i næringskomiteen, den 14. mai 2002
Olav Akselsen
leder |
May-Helen Molvær Grimstad
ordfører |
Ivar Kristiansen
sekretær |